PDA

View Full Version : brom bij aanraken kapje humbucker



Orpheo
25 augustus 2008, 17:05
Ik krijg heel sterke brom als ik het kapje aanraak van een humbucker. heeft iemand een idee hoe dat komt? en vooral: hoe kom ik ervan af??

Valkyrion
25 augustus 2008, 17:17
Ik weet niet hoe je dit moet oplossen, maar waarom raak je eigenlijk het kapje aan?

Orpheo
25 augustus 2008, 17:21
Ik weet niet hoe je dit moet oplossen, maar waarom raak je eigenlijk het kapje aan?

omdat ik mijn pink op de ring steunt, en daarnaast, als ik palmmute, raak ik 'm ook aan. let er maar eens op hoevaak je de pickup aanraakt.

Ik heb nog een leuke erbij: als ik de humbuckerkap verbindt met de aarde als ik speel, valt 't geluid weg....

Mr.Fingers
25 augustus 2008, 17:22
aparte aarding op de pickupcover (zoals Seymour Duncan doet)?

Orpheo
25 augustus 2008, 17:22
aparte aarding op de pickupcover (zoals Seymour Duncan doet)?

al gedaan. werkt niet.

Orpheo
25 augustus 2008, 17:56
oplossing gevonden.slotje aub

Saf
25 augustus 2008, 18:15
wat was de oplossing?

Orpheo
25 augustus 2008, 18:28
wat was de oplossing?

beter opletten ;) (van mijn kant dus). aarde zat ergens niet helemaal goed.

RoelTM
25 augustus 2008, 18:32
mag ik dit topic gebruiken om nog een brom vraag te stellen?

als ik m'n FR-achtige trem iets naar beneden druk, hoor ik een kort gekraak.
het is er niet altijd, maar wel altijd op 1 punt...
dus niet als je hem naar veneden drukt, dat het tijdens het drukken steeds kraakt.
maar gewoon op een bepaalt punt een tikje...

iemand enig idee hoe dit kaan? aardingsprobleem?

Apenzoon
25 augustus 2008, 19:01
Zit je aarde niet vast aan een deel van je tremolo? Omdat die massa heeft? Dan zou het kunnen zijn dat je je aarde beweegt als je je tremolo gebruikt. Dat zou gemakkelijk te onderzoeken moeten zijn denk ik. Achterop je gitaar zit een plaatje waarachter je veren zitten. Daar kun je volgens mij ook je aardekabeltje zien. Als dat los zit of mee beweegt zou je dat zo moeten kunnen zien.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je kraakje niet elektrisch is, maar van een veer komt.

(Nu ga ik even controleren of het verhaaltje over de aarde klopt.)

Edit: Je kan het kabeltje niet zien. Ik geloof wel dat het er is. Alleen kan ik me niet voorstellen dat het los zou komen als je je tremolo gebruikt. Nou weet ik niet hoe dat bij een FR zit, maar bij mijn fender-stijl ziet het er niet uit alsof het los kan komen. Sorry. :dontgeti:

RoelTM
25 augustus 2008, 20:18
nee, da ding beweegt niet met tremologebruik.
hij zit nl aan de klauw die de veren vasthoud, en die beweegt niet

ik moet sowieso alle pots en de schakelaar vervangen (ze kraken), misschien dat door alle aardes opnieuw te solderen dat dat allemaal weer goed komt...

Apenzoon
25 augustus 2008, 22:19
Ja, ik dacht dat die klauw misschien niet goed vast zat of een beetje mee bewoog. Maar ik zag bij mij al dat het eigenlijk niet kan. Mijn tremolo kraakt wel een klein beetje in de veren. Je hoort als je je oor ertegen legt de veren kraken. Ik gebruik hem ook nooit, dus die veren kakken misschien een beetje in.

Succes in ieder geval!

jerome
25 augustus 2008, 22:32
mag ik dit topic gebruiken om nog een brom vraag te stellen?

als ik m'n FR-achtige trem iets naar beneden druk, hoor ik een kort gekraak.
het is er niet altijd, maar wel altijd op 1 punt...
dus niet als je hem naar veneden drukt, dat het tijdens het drukken steeds kraakt.
maar gewoon op een bepaalt punt een tikje...

iemand enig idee hoe dit kaan? aardingsprobleem?

Als je je tremelo (flink) naar beneden drukt kunnen 1 of meerdere snaren zo slap komen te staan dat ze (door het magnetisme) naar het element toegetrokken worden. Op het moment dat een of meerdere snaren het element raken kan je een tik of gekraak horen.
Is dat het misschien?
Kan overigens geen kwaad...

Ook kan het zijn dat je over een niet geaard stopcontact speelt en dan hoor je een tik op het moment dat je de tremelostang aanraakt/vastpakt

RoelTM
26 augustus 2008, 08:38
nee, de snaren reken het element niet.
maar ik speel wel over een niet-geaard stopcontact, hebben ze hier in huis niet :sneaky: