PDA

View Full Version : Spelen met twee versterkers



Little Jay
25 augustus 2008, 16:38
Wat is de beste methode om met meerdere versterkers te spelen? Je signaal splitten?

Ik heb het laatst voor het eerst gedaan door in te pluggen in de high-input van de ene versterker (Fender Blues Deluxe) en vanuit de low input daarvan een kabel in de input van de andere versterker (Epiphone Blues Custom) te steken. Maar voor mijn gevoel verloor ik daardoor vermogen, ik kreeg helemaal niet de geluidsdruk die ik hard verwacht? Doe ik iets fout?

J-sus Rulez
25 augustus 2008, 16:44
Je kan het beste een ABY box kopen...

arcane
25 augustus 2008, 16:47
meerdere versterkers tegelijk? Of 2 versterkers waar je tussen wilt wisselen?

Little Jay
25 augustus 2008, 17:17
Nee, echt tegelijk! Dus één gitaarsignaal tegelijk naar 2 versterkers, om zowel meer geluidsdruk/volume (wattages van beide versterkers + meerdere speakers) als een mix van het geluid van beide versterkers te krijgen.

Dus NIET de switchen tussen beide voor een overstuurd geluid uit de ene o.i.d. Daar heb ik pedaaltjes voor.

caliban
25 augustus 2008, 20:04
Best een ABY-box dus, hier heb je wel best veel keuze in. De Passieve zijn eigenlijk het goedkoopste, maar dan heb je soms verlies van signaal, en vaak tot meestal ook brom. Verder heb je ook actieve ABY's, en de mijne zitten transformatoren in om de grond af te scheiden van de rest van het circuit. Dit ook tegen ruis.
Ik heb mij er eentje laten maken door ponq van het forum, maar in de winkel heb je bijvoorbeeld Lehle, let wel op dit zijn best dure dingen als je kijkt naar wat voor simpele dingen ze doen. De techniek erachter is gewoon niet echt simpel.
Het is inderdaad super om twee amps tegelijk te gebruiken.

wiegersma
25 augustus 2008, 21:18
of je kunt één of ander stereopedaal ertussen zetten.

hezz
25 augustus 2008, 22:01
Van de low input naar de input van de Epiphone, dat kan toch niet? Of bedoel je de By-Pass output naar Epiphone input? Een vriend van me gebruikte denk ik een multi-effect box om naar twee versterkers en speakers geluid te sturen, maar ik gok dat jij aparte pedaaltjes gebruikt.

yhcmarc
25 augustus 2008, 23:24
Stuk goedkoper dan een Lehle

http://www.woboge.com/boxes_aby.html

DeiDRagonas
26 augustus 2008, 00:15
Ik speel ook altijd met twee amps. Een mooie zingende toon krijg ik van mn BJ, aangevuld met de zwaardere klank van een aangepaste AVT.

Ik kan me voorstellen dat dit niet jouw manier zal zijn als je al tevreden over je pedalen bent... Maar ik heb als laatste op mn board een stereo delay welke ik dus L/R uitstuur. Meestal gebruik ik de delay slechts om een klein faseverschil te maken tussen beide amps.

Grt Roy!

Little Jay
26 augustus 2008, 12:22
Van de low input naar de input van de Epiphone, dat kan toch niet? Of bedoel je de By-Pass output naar Epiphone input? Een vriend van me gebruikte denk ik een multi-effect box om naar twee versterkers en speakers geluid te sturen, maar ik gok dat jij aparte pedaaltjes gebruikt.

Ja dat kan dus wel! Het werkt in ieder geval. Vraag me niet waarom het werkt maar volgens mij is dit ook de truuk om een muur met Marshall's te laten blazen, met kabeltjes tussen de inputs. maar blijkbaar werkt dat met moderne versterkers dan toch niet hetzelfde...!?!?

Ik heb al even in de gebruiksaanwijzing van m'n Blues Deluxe gekeken en bij gebruik van beide ingangen fungeren ze allebei als low-input, wellicht dat dat 't verlies aan vermogen verklaart....

Ik heb nog een Boss stereo chorus liggen, ik zal eens proberen of 't met dat pedaal beter werkt, want ik heb geconstateerd dat dat pedaal als 't uit staat gewoon 2 signalen afgeeft (ik ben geen chorus fan..). Het delay pedaal dat ik heb geeft alleen 2 signalen af als het aan staat. Wel vreemd trouwens....

En anders probeer ik zo'n switch pedaal, klinkt ook wel goed.

caliban
26 augustus 2008, 12:54
Stuk goedkoper dan een Lehle

http://www.woboge.com/boxes_aby.html
Nog altijd vrij duur, alhoewel de dollar goed laag staat, maar met shipping en heel de bazaar zal het nog wel best wat kosten.

Little Jay
26 augustus 2008, 13:09
Stuk goedkoper dan een Lehle

http://www.woboge.com/boxes_aby.html


Dit ziet er wel uit als een goede oplossing, hoef ik ook de randaarde niet meer af te plakken (aardlus).

Epic
26 augustus 2008, 13:56
Nog altijd vrij duur, alhoewel de dollar goed laag staat, maar met shipping en heel de bazaar zal het nog wel best wat kosten.

Volgens mij is het een Poolse site, dus hebben ze niet zoveel met de dollarkoers te maken..

Kim Wilson
26 augustus 2008, 14:02
Volgens mij is het een Poolse site, dus hebben ze niet zoveel met de dollarkoers te maken..
Er wordt afgerekend in Dollars... :satisfie:

yhcmarc
26 augustus 2008, 15:02
volgens mij kan je via ebay.de gewoon in euro's betalen.

jplm
26 augustus 2008, 20:39
Wat is de beste methode om met meerdere versterkers te spelen? Je signaal splitten?

Het klinkt ontzettend simpel, en misschien is het dat ook wel, maar ik gebruik al jaren een soort Y-stekker; met 'n kabel van je gitaar naar die stekker, en van die stekker met twee kabels verder naar je versterkers. Werkt (bij mij) prima.

Groet, Jan.

Little Jay
27 augustus 2008, 12:08
Hmm, dus een metalen doosje met 3 jackpluggen en dan 2 naar 1 solderen zou ook moeten werken. Dat is natuurlijk wel veruit de goedkoopste oplossing, dus de moeite waard.

Thanx!

Gearjunkie
27 augustus 2008, 23:58
Het klinkt ontzettend simpel, en misschien is het dat ook wel, maar ik gebruik al jaren een soort Y-stekker; met 'n kabel van je gitaar naar die stekker, en van die stekker met twee kabels verder naar je versterkers. Werkt (bij mij) prima.

Groet, Jan.

Gebruik jij twee identieke versterkers of niet?
Ik heb er geen verstand van, maar er schijnt een probleem te zijn met verschillende ingangsimpedanties-bladieblananiena, waardoor je een geisoleerde ab/y moet gebruiken.

jplm
31 augustus 2008, 21:36
Gebruik jij twee identieke versterkers of niet?
Ik heb er geen verstand van, maar er schijnt een probleem te zijn met verschillende ingangsimpedanties-bladieblananiena, waardoor je een geisoleerde ab/y moet gebruiken.

Hallo.

Sorry voor de late reactie, maar ik was deze post vergeten. En, ik gebruik inderdaad twee dezelfde versterkers, Fender Princeton Chorus, dus het zal wel meer geluk dan wijsheid zijn :-).

Groet, Jan.