PDA

View Full Version : Moeilijk?



wieniet
28 februari 2003, 21:16
Hoe leer je makkelijk akoorden over te pakken b.v. A-E? En is dat moeilijk om te leren?

wieniet
28 februari 2003, 21:22
Meteen nog ff een vraagje er achter na. Als ik met een akkoord b.v. een snaar niet moet aanslaan is daar een trukje voor zodat ik hem niet per ongeluk aan sla want het gaat wel vaak mis.

hoofd
28 februari 2003, 21:47
Er is daar een heel handig truukje voor, en dat is veel oefenen :wink:.
Je kan proberen om de snaren die je niet hoeft aan te slaan te dempen met je hand, maar met oefenen kom je er vanzelf wel.
Akkoorden overpakken precies hetzelfde, gewoon goed oefenen. Het is goed om te kijken hoe je je vingers zo strategisch mogelijk neerzet (dus kijken hoe je het volgende akkoord moet pakken, en dan bijvoorbeeld je pink gebruiken i.p.v. ringvinger ofzo).

Keyword remains: oefenen :smile:.

wieniet
28 februari 2003, 21:50
Thanks a lot

Robs
3 maart 2003, 15:35
Wat je kan doen is als volgt oefenen:

Pak een E akkoord en sla eerst 2 keer de bovenste drie snaren aan en dan 2 keer de onderste drie, dit herhaal je (zo mogelijk met een metronoom). Twee keer aanslaan betekent overigens een 1 down pick en 1 up pick.

Hetzelfde doe je ook bij andere akkoorden, let op dat je wel de goede grondtoon pakt, dus bij een A niet de E aanslaat. Hierna wissel je de akkoorden af: E laag, hoog, A laag, hoog, etcetera.

Dit helpt je bij het aanslaan van de goede snaren en bij het wisselen van akkoorden.

Aight, succes...

Ronald
3 maart 2003, 21:38
tja ik heb er ook nogal moeite mee met van akoorden wisselen , komt omdat ik het mezelf leer en ik vooral powerakkoorden gebruik en variaties daarop zoals bv
--6-- --4-- --1--
--x-- --4-- --3--
--4--

eerlijk gezegt zie ik in mn muziek stijl ( punk rock , metal ( korn bv.) eigenlijk ook alleen maar powerakkoorden. maar ja ik hoor van iedereen dat de gewone akkoorden zoals major en mineur enzo ook erg belangrijk zijn om te kennen. maar wat is dan een goeie oefening om van zulke akkoorden te wisselen , want het is een stuk moeilijker dan bij powerakkoorden waarbij je gewoon opschuift


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald op 2003-03-03 21:38 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald op 2003-03-03 21:38 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald op 2003-03-03 21:39 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald op 2003-03-03 21:40 ]</font>

moretel
4 maart 2003, 09:36
Oefenen oefenen oefenen,

ik heb een studie boek met accoord studies.
De eerste studie duurde wel een paar weken voordat ik deze erin had, niet de makkelijkste accoorden en ook niet voor beginners.
Zoek accoorden reeksen van andere muziek (breek uit de sleur van de powerchords want die zijn op termijn echt te beperkt) (start eens met een standaard blues schema met 7 accoorden en breid dat langzaam uit met add9 en dergelijke meer jazz georienteerde acccoorden en oefen elke dag de betreffende reeks, uitbreiden en er niet voor terug schrikken om b.v. een kwartier lang alleen maar op 1 overgang te studeren.
Laat de vingers ontspannen en zorg voor een goede houding, na een paar maanden merk je resultaat en gaan nieuwe accoorden steeds makkelijker.

Tymon
4 maart 2003, 10:18
Ronald,

Het is maar hoe je het bekijkt, als je echt heel je leven punk / (wat simpelere) metal wil blijven spelen kan je net zo goed blijven steken bij powerchords. Maar het is verdomd vervelend als je over een paar jaar van die stijl weg groeit en je eigenlijk niets anders kan spelen. Dus met die gedachte in t achterhoofd is het inderdaad niet gek om ook de basic kampvuur- en barreakkoorden te leren.

Succes,
Tymon

Ronald
4 maart 2003, 15:01
ja dat dacht ik dus ook al, en basiskennis is natuurlijk altijd goed

bij veel akkoorden heb ik wel zoiets van die kan ik nie gebruiken omdat ze nie rockachtig klinken hoeveel distortion je er ook ondergooit , maar barre akkoorden zoals

--0-- --2--
--0-- --2--
--x-- --x--
--2-- --4--
--2-- --4--
--0-- --2-- enz.

die klinken wel goed , godsmack een groep waar ik naar luister gebruikt zulke akkoorden bijvoorbeeld ook

wieniet
4 maart 2003, 19:53
Bedankt voor de tips !!!!!!