PDA

View Full Version : Flageolet door "tappen"



artnaz
25 augustus 2008, 15:05
Jongens, ik heb een nummer waarbij ik snel tussen plectrum en flageoletten/natural harmonics (octaaf) wil wisselen op een steelstring. Normaal doe ik dat gedoe met mijn vingers (wijsvinger op de snaar, met de ringvinger de snaar aanslaan), maar in dit geval heb ik dus een plectrum in mijn hand, en geen tijd om heen en weer te wisselen.

Ik zie wel eens akoestische gitaristen die dan dat octaaf "tappen". Ik probeer het nou ook een tijdje, maar het klinkt nog niet zo mooi helder en sustainy als met mijn vingers. Bovendien mist het volume. Dus ik vroeg me af of jullie wat tips hebben (op Youtube vind ik alleen electrische gitaristen)... :)

Ik snap het principe wel (hard slaan zonder de fret te raken), en het klinkt ook wel redelijk, maar in mijn ogen te zacht en niet mooi genoeg. Of kennen jullie concreet wat mooie nummers (op een steelstring met plectrum) om te spelen?

Thanks!

Alberto
26 augustus 2008, 21:26
Ik doe het ook op jou manier maar ik sla met mijn duim aan. Ik heb het daarnet ook eens even geprobeerd met een plectrum (op een klassieke gitaar) waarbij ik mijn ringvinger op de snaar leg. Het gaat wel maar de flageolet komt niet echt door. Net zoals jij beschrijft denk ik.
Ik denk gewoon dat een plectrum er niet echt geschikt voor is.

Harald
26 augustus 2008, 22:52
Als ik het goed begrijp wil je cascading harmonics spelen, dus normaal gefrette tonen afwisselen met flageoletten (artificial) Dat kan ook met een plectrum, is alleen lastiger dan met de duim of met een duimplectrum.

Duimplectrum zou een alternatief kunnen zijn, afhankelijk van de rest van het nummer. Tap harmonics voor cascading werk zie ik niet echt werken. De tap beweging is duidelijk anders dan de normale aanslagbeweging, dat kun je nooit netjes afwisselen. Levert bovendien toch weer een andere sound op.

Met plectrum: Plectrum tussen duim en middelvinger. Met de wijsvinger demp je de snaar op de betreffende fret, terwijl je met het plectrum aanslaat. Komt daarna een normaal gefrette toon, sla je die aan met de ringvinger. Is te doen, maar zonder plectrum is dat een stuk makkelijker.

http://nl.youtube.com/watch?v=FuR0trXMw3c

artnaz
26 augustus 2008, 23:09
Ik bedoelde eigenlijk niet dat ik de flageoletten met plectrum doe, maar dat ik de rest van het nummer wel met plectrum speel, en deze dus in de hand moet vasthouden. Maar deze manier (wijsvinger "dempen", met plectrum tussen middelvinger en duim) is nog beter! Door het plectrum zijn de flageoletten ook wat luider. :)

Wel even wennen met de coördinatie van het plectrum, maar het is zeker snel te doen. Bovendien kun je zo snel wisselen EN het klinkt goed! Thanks hiervoor! :)