PDA

View Full Version : Dikte snaren fingerstyle



jvh
25 augustus 2008, 14:06
Wat is de ideale dikte van de snaren om fingerstyle te spelen ?

.011 - .052 of .012 - .053

Mr.Fingers
25 augustus 2008, 15:41
is geen wetmatigheid voor. de ene vind dun beter, de andere dik

chris c
25 augustus 2008, 22:55
Het hangt ook van de gitaar af. Sommige gitaren klinken beter met dikke snaren, andere klinken al super met heel lichte snaren.
Voor mij is het meestal : hoe lichter de gitaar, hoe lichter de snaren.

--=HANS=--
26 augustus 2008, 09:28
Ik speel zelf alleen maar met setjes 0.12. Heb in het verleden wel eens wat geprobeerd met 0.11 maar was daar toch nooit helemaal happy mee.
Het blijft altijd een kwestie van smaak en het een is niet per defenitie beter dan het andere zoals mijn voorgangers ook al meldde.

hejira
31 augustus 2008, 21:26
De Martin FX (flexible Core) zijn speciaal bedoeld voor fingerstyle players!
011 of 012 set is persoonlijke voorkeur ... hoe dikker hoe voller en strakker de sound!

Gitaarbouwer
31 augustus 2008, 21:59
Ik heb het voorrecht gehad dat Harry Sacksioni op mijn zelfbouwgitaren heeft gespeeld, om ze te testen. De eerste gitaar had 013 snaren. Dit vond hij gelijk "touwen", zo dik waren ze.
Daarom had ik mijn tweede gitaar voorzien van 011 snaren. Ik dacht dan kan hij daar in elk geval niet meer over struikelen:). Maar helaas, 011 vond hij voor watjes (zei hij met een glimlach). Zat ook vrij weinig geluid in.
Oftewel, 012 is Harry's favoriete snaardikte als ik dit zo mag samenvatten. Speelt lekker soepel maar met toch nog genoeg volume en body. Maar verder sluit ik me uiteraard aan bij de vorige schrijvers: het hangt ook van de gitaar af en je persoonlijke voorkeur.

Succes!

Harald
1 september 2008, 08:35
Arnaldo Lopez speelt met .013 op zijn Maton. Zowel Arnaldo als zijn gitaar spelen uitstekend weet ik uit ervaring. Opduwen wordt met 013 wel hard werken. Hangt echt van de gitaar, afstelling en persoonlijke voorkeur af.

beruk
1 september 2008, 09:01
Ik heb het ooit eens gewaagd om het aan de ontwerper (is nl gebouwd door Yairi )van mijn gitaar, Bozo Padunavac, te vragen via de mail. Kreeg ik zomaar mail terug! 0.12 was zijn antwoord. Ik had zelf namelijk ook wel eens zitten klooien. Dus voor mij 0.12, lichter geeft een te dunne klank en zwaarder durf ik niet aan.

Martin D
1 september 2008, 13:00
Ik denk ook dat .12 perfect is voor fingerstyle, je hebt ook nog de ''bluegrass"
variant, setjes die beginnen met .12 en eindigen met .56.(012 016 024w 035w 045w 056w ) is ook niet slecht.

Harald
1 september 2008, 13:08
Stemming speelt ook een rol. Voor lagere stemmingen sowieso dikkere snaren. 012 wordt al wat los als je in Eb stemt. Maar voor alternatieve stemmingen kun je aparte snarensets overwegen. Eltjo Haselhoff weet daar vrij veel van. Weet niet of het er nog staat, maar hij had dacht ik ooit tabellen op zijn site welke diktes voor welke tonen. Overigens alleen handig als je een dedicated gitaar gebruikt voor een bepaalde stemming. Het idee erachter is dat je de spanning per snaar constant houdt op die manier. Je hebt dan dus geen extra losse of strakke snaren. Betekend niet dat je niet met een 012 setje ook in andere stemmingen kunt spelen. Maar het klinkt wel net een fractie beter met een goed afgestemde set snaren.

Spores
1 september 2008, 16:12
Stemming speelt ook een rol. Maar voor alternatieve stemmingen kun je aparte snarensets overwegen. Eltjo Haselhoff weet daar vrij veel van. ...maar hij had dacht ik ooit tabellen op zijn site welke diktes voor welke tonen.

Op deze pagina (http://www.eltjohaselhoff.com/string_gauges_for_alternate_tunings.htm) dus

boney
5 september 2008, 01:24
013 Uiteraard Het Is Even Wennen Maar Echt Het Mooist
Naar Mijn Mening