PDA

View Full Version : Bijgeluiden



toon-
25 augustus 2008, 12:18
Oke, ik ben een noob als het gaat over randapparatuur en eigenlijk ook versterkers, daarvoor nu al mijn excuses ;)
Ik heb tegenwoordig wat last van bijgeluiden, niet dat het zo hard opvalt, maar ik erger me er gewoon aan. Ik weet niet precies wat het is... als ik speel, raak ik waarschijnlijk met m'n pink of ringvinger van mijn rechterhand enkele snaren aan, die dan een vervelend bijgeluidje produceren. Maar ook als ik mijn hand gewoon parallel tegen de snaren houd, heb ik bijgeluiden.

Kan iemand mij hier wat mee helpen?
Alvast bedankt ;)

Nielsje
25 augustus 2008, 12:30
Bij geluiden?

http://www.arjankremer.nl/wp-content/uploads/2007/12/bee-movie-poster.jpg

Wat voor geluid hoor je? Is het ruis (ssssssssssssssssssssshhhhhhhhhhh) of brom (brommmmmmmmmmmm), of heb je last van een ander geluid?

davidof
25 augustus 2008, 12:34
En als je niks aanraakt ?

Nielsje
25 augustus 2008, 12:35
Heb je hier al gekeken?

Ruis & Brom (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38500)

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 13:04
Bijgeluiden zijn gewoon onderdeel van je speltechniek. Leer beter en gecontroleerder spelen.

toon-
25 augustus 2008, 14:08
Het gaat om ruis denk ik, maar als ik mijn vinger tegen een snaar aanleg (de snaar komt dan niet tegen de toets) hoor ik wel een brom. Maar dit is waarschijnlijk normaal? Ik speel op het hi-gain kanaal van een cube 60 met de gain bijna helemaal open, heeft er misschien ook wel mee te maken.

Als ik niets aanraak, is er geen ruis meer. Het heeft dus iets met de snaren te maken, denk ik? Maar dat is dan ook weer raar, want op mijn andere gitaar staat hetzelfde merk snaren met dezelfde dikte en daar heb ik er geen last van. Tijdje terug stond er een ander merk snaren op en daarmee had ik het ook...

Kim Wilson
25 augustus 2008, 14:10
... Ik speel op het hi-gain kanaal van een cube 60 met de gain bijna helemaal open, heeft er misschien ook wel mee te maken.

...
Hoor je uberhaupt nog wel iets van wat je aan het spelen bent?

toon-
25 augustus 2008, 14:16
Hoor je uberhaupt nog wel iets van wat je aan het spelen bent?
Jaja... het is vooral als ik rechtstaand bv. een solo speel. Dan speel ik iets ongecontroleerder dan als ik zit. Het heeft waarschijnlijk wel met mijn 'niet-optimale' techniek te maken, hoor. Maar het is raar dat ik het maar met 1 gitaar heb.

Ibanez666
25 augustus 2008, 14:53
Speel je wel over een geaard stopcontact? Heb je misschien een lamp met dimmer in de buurt die je gebruikt?

toon-
25 augustus 2008, 15:22
Speel je wel over een geaard stopcontact? Heb je misschien een lamp met dimmer in de buurt die je gebruikt?
Stopcontacten zijn geaard, maar er zijn inderdaad wel wat elektrische apparaten in de buurt en het ruis is er ook niet constant. In de kamer waar ik speel is de verlichting met spots in het plafond en in de schakelaar zit een dimmer, kan dit de boosdoener zijn?

Ibanez666
25 augustus 2008, 15:31
Stopcontacten zijn geaard, maar er zijn inderdaad wel wat elektrische apparaten in de buurt en het ruis is er ook niet constant. In de kamer waar ik speel is de verlichting met spots in het plafond en in de schakelaar zit een dimmer, kan dit de boosdoener zijn?

Ah die dimmers zijn heel vaak de boosdoener. Misschien dat de ene gitaar er wat sterker op reageert dan de andere

toon-
25 augustus 2008, 16:50
Ah die dimmers zijn heel vaak de boosdoener. Misschien dat de ene gitaar er wat sterker op reageert dan de andere
Heb m'n versterker net ergens anders gezet en het ruis is inderdaad weg.
Bedankt ;)

Ibanez666
25 augustus 2008, 23:03
Heb m'n versterker net ergens anders gezet en het ruis is inderdaad weg.
Bedankt ;)


Alsjeblieft :-)