PDA

View Full Version : Aluminium tailpiece op LP: mythe of cool?



HaroldA
25 augustus 2008, 11:44
Dames, Heren,

Ik heb ergens gelezen dat Gibson ergens rond de sixties van de aluminium tailpieces is afgestapt omdat ze te duur werden. Tailpieces van aluminium schijnen iets minder blikkerig te klinken en je geluid wat 'opener' te maken, maar anderen doen dat weer af als een mythe en een manier om nog meer knaken uit de zakken van de gitaarenthousiastelingen (leuk woord voor 24 letter Lingo!) te kloppen...

Het maken van zo'n aluminium tailpiece schijnt nogal moeilijk te zijn, want er worden prijzen tot $150,- voor gevraagd (TonePros, Gibson, etc), met uitzondering van Gotoh, die heb je al voor $33.64 :cooler:

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met aluminium stop-tail-pieces?

Linkjes naar producten:
Harmony Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Gotoh/Aluminum+Stop+Tailpiece/10/1)
StewMac (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_non-trem_tailpieces/Gotoh_Aluminum_Stop_Tailpiece.html)
TonePros (http://www.marquisdistribution.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=139&osCsid=9b96ad1455d46c6be39e706cbfe0b9a0)
Gibson (http://www.sweetwater.com/store/detail/PTTP060/)

Lexvandoef
25 augustus 2008, 11:47
Op mijn Orville by Gibson zit af-fabriek een aluminium tailpiece, qua klank en bespeelbaarheid is het echt een goede gitaar, maar ik heb nooit een andere tailpiece er op gehad, dus ik zou het vergelijk niet kunnen maken.

euroboy
25 augustus 2008, 11:53
Op mijn Orville by Gibson zit af-fabriek een aluminium tailpiece, qua klank en bespeelbaarheid is het echt een goede gitaar, maar ik heb nooit een andere tailpiece er op gehad, dus ik zou het vergelijk niet kunnen maken.

Vet jij hebt een orville!! welke ? sorry ontopic : Ja hier heb ik nog nooit iets over gehoord... Zou mischien wel kunnen kloppen.

Lexvandoef
25 augustus 2008, 11:56
Vet jij hebt een orville!! welke ? sorry ontopic : Ja hier heb ik nog nooit iets over gehoord... Zou mischien wel kunnen kloppen.

Ik heb een Orville by Gibson '59 RI, fijn gitaartje!

HaroldA
25 augustus 2008, 13:54
Ik heb een Orville by Gibson '59 RI, fijn gitaartje!
Goede dingen over gelezen!

Maar on-topic: wie heeft er ervaring met het verschil tussen zware en licht metalen tailpieces?

Dirkdewaard
25 augustus 2008, 14:02
Goede dingen over gelezen!

Maar on-topic: wie heeft er ervaring met het verschil tussen zware en licht metalen tailpieces?

Ik,

Een gitaar kan iets beter gaan klinken, maar een slechte gitaar gaat niet goed klinken. Niet echt groot verschil naar mijn oren, maar wel leuk om te proberen, net als alle andere mods.

marter544
25 augustus 2008, 15:59
Hmm, ik denk eerlijk gezegd, dat niemand het verschil geblindoekt zal merken. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de speciale houten knoppen die je voor je hifi-versterker kan krijgen, waardoor het beter moet klinken.

Nielsje
25 augustus 2008, 16:01
Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de speciale houten knoppen die je voor je hifi-versterker kan krijgen, waardoor het beter moet klinken.

Niet dus.

Daar waar die houten volume knoppen echt niets uitmaken, maakt dit wel degelijk uit. Bij een strat trem is het toch ook belangrijk waarvan het blok gemaakt is? (staal, alu, oid)

Hier maakt dat dus ook uit. Of je de klank er beter van wordt, dat is smaak.

Apenzoon
25 augustus 2008, 18:00
Voor zover ik heb begrepen is het het verschil in massa dat je klank veranderd. Dat is tenminste wat ik altijd over stemmechanieken hoor. Voor de tailpiece geldt dat ook denk ik. Presoonlijk verwacht ik van een lichtere minder. Bij stemmechanieken hoor je vaak dat er andere op worden gezet met een zwaardere grondplaat of iets dergelijks. Één keer heb ik van iemand gehoord dat hij zijn Les Paul (Morris) ging modden met een zwaardere tailpiece. Er zal dus wel iets van waar zijn.

Chris Winsemius
25 augustus 2008, 18:04
Ben happy met m'n R7 dus de hardware blijft ip. stock, bij 'n andere LP wil ik misschien ietsje meer helderheid en ga ik 'ns 'n lichtere tailpiece/etc. proberen.

Om het helemaal leuk te maken: materiaal, draad bouten en "bushings" heeft ook invloed.

Verwacht niet dat je v/e slechte gitaar 'n hele goeie kunt maken maar als de basis ok is dan kun je wat kleurverschillen teweeg brengen dmv. andere hardware.