PDA

View Full Version : (Laney) Pro-tube lead 50



Jimwoud
24 augustus 2008, 21:42
Hallo,

Ik ga morgen een oude Laney ophalen. Alleen is dit volgens mij een van de eerste Laney Pro-tube modellen. Er zit namelijk geen Laney logo op maar een Pro-tube logo. Het is een pre-AOR model dus zonder push-pull pots en 2 inputs. Heeft iemand meer info over deze amp of ervaring ermee?

gr Jim

caliban
24 augustus 2008, 22:31
Geen ervaring mee maar wel met de AOR. Vandaag is mijn kameraad zijn AOR thuis terug komen halen. Toen ik heb voor het eerst hoorde was het een fuzzy ding, niet echt strak maar wel al veel gain. Nu bleek de fx-loop en de gainstage na de EQ veel miserie te geven. Deze zijn er dan ook uitgevlogen, en de preamp is helemaal gemodificeerd. En al zeg ik het zelf, een van de vetste versterkers die ik ooit heb gehoord. Vandaag zitten vergelijken met mijn Fireball, en de Laney klonk gewoon beter (ben nog altijd heel tevreden met mijn Fireball, maar je moet eerlijk blijven hè, en ik ben ook bezig met mijn zelfbouwpreamp zoals die Laney na te maken).

Nu heeft deze amp blijkbaar een gainstage minder. Hier trouwens het schema
http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_aor_protube30_PT30.pdf
Wel is er volgens mij een onbenutte triode (7 triodes zijn er in gebruik).
Qua preamp lijkt het wat op een JCM800, maar er zit een beetje meer filtering op. En dan is er nog die gainstage achter de EQ, waarop de basboost werkt. Dit klonk bij de AOR niet echt geweldig, maar de preamp van deze protube is ook wel anders, dus het kan helemaal anders uitdraaien.
Stel dat je het niet veel zou vinden, er is heel veel modificatie capaciteit.
Ben benieuwd!!

Jimwoud
24 augustus 2008, 22:49
Geen ervaring mee maar wel met de AOR. Vandaag is mijn kameraad zijn AOR thuis terug komen halen. Toen ik heb voor het eerst hoorde was het een fuzzy ding, niet echt strak maar wel al veel gain. Nu bleek de fx-loop en de gainstage na de EQ veel miserie te geven. Deze zijn er dan ook uitgevlogen, en de preamp is helemaal gemodificeerd. En al zeg ik het zelf, een van de vetste versterkers die ik ooit heb gehoord. Vandaag zitten vergelijken met mijn Fireball, en de Laney klonk gewoon beter (ben nog altijd heel tevreden met mijn Fireball, maar je moet eerlijk blijven hè, en ik ben ook bezig met mijn zelfbouwpreamp zoals die Laney na te maken).

Nu heeft deze amp blijkbaar een gainstage minder. Hier trouwens het schema
http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_aor_protube30_PT30.pdf
Wel is er volgens mij een onbenutte triode (7 triodes zijn er in gebruik).
Qua preamp lijkt het wat op een JCM800, maar er zit een beetje meer filtering op. En dan is er nog die gainstage achter de EQ, waarop de basboost werkt. Dit klonk bij de AOR niet echt geweldig, maar de preamp van deze protube is ook wel anders, dus het kan helemaal anders uitdraaien.
Stel dat je het niet veel zou vinden, er is heel veel modificatie capaciteit.
Ben benieuwd!!
Ja ik heb hem eigenlijk ook een beetje gekocht om te (laten)modden. Deze heeft wel 3 preamp buizen. Maar dat schema is van een 30 watter toch?

Zou er eigenlijk wel een soort van Soldano Hot Rod van willen laten maken, maar denk dat dat, best nog wel wat geld gaat kosten, moet een preamp buis bij en weet niet of de trafo dat trekt.

Deze heeft trouwens geen boost opties.

Maar wel vet dat die AOR zo vet klinkt.

caliban
24 augustus 2008, 22:58
Dit is het schema van de dertigwatter ja, de welke ga jij juist kopen?
Ik zie net de 50 watt, maar zou die qua schema niet grotendeels hetzelfde zijn dan? Is het ook niet zo dat hij drie preamplampen in de preamp heeft en eentje in de fasedraaier, en dat we zo aan de vier komen. Als dat zou zijn, ik er gemakkelijk een hotrod achtig ding van te maken, en zeker geen probleem qua gloeistroom. Echt duur zou het dan niet mogen worden.

Jimwoud
25 augustus 2008, 08:50
Dit is het schema van de dertigwatter ja, de welke ga jij juist kopen?
Ik zie net de 50 watt, maar zou die qua schema niet grotendeels hetzelfde zijn dan? Is het ook niet zo dat hij drie preamplampen in de preamp heeft en eentje in de fasedraaier, en dat we zo aan de vier komen. Als dat zou zijn, ik er gemakkelijk een hotrod achtig ding van te maken, en zeker geen probleem qua gloeistroom. Echt duur zou het dan niet mogen worden.
Ik denk dat hij er drie heeft, die nieuwere en ook de AOR serie heeft er 4 dacht ik. Wat voor AOR heeft die maat van jou? een series II? met 8 knoppen of 6?

Hoe klinkt dat ding dan nu in vergelijking met je Fireball? Ook zo modern, veel gain?

Unicron
25 augustus 2008, 10:43
Die non-AOR Pro Tubes zijn vergelijkbaar met de Marshalls 2204 en 2203. Kijk anders hier (http://www.vintageamps.com/plexiboard/) eens. Staat wel wat over te vinden onder 'British Amplifiers'.

caliban
25 augustus 2008, 12:13
Ik denk dat hij er drie heeft, die nieuwere en ook de AOR serie heeft er 4 dacht ik. Wat voor AOR heeft die maat van jou? een series II? met 8 knoppen of 6?

Hoe klinkt dat ding dan nu in vergelijking met je Fireball? Ook zo modern, veel gain?
De AOR van mijn maat is denk ik serie II, en ik denk dat hij 8 knoppen heeft.

Vergeleken met mijn fireball, hij heeft niet dat scherpe ding in het mid-hoog dat alle ENGL's wat hebben (gedeeltelijk van horen zeggen, want ik heb zelf nog lang niet alle ENGL's bespeeld), hij klinkt ook heel erg modern, misschien wat minder agressief. Vergelijkbare gain denk ik, maar de gain op de AOR heeft precies minder effect lijkt het. Dit komt ook wel omdat hij eigenlijk met een gainstage meer zit, waardoor zelf met de gain laag, nog vrij veel oversturing is goin onn :). Hij klinkt ook wat gesatureerder als de ENGL, maar- zoals gezegd- toch minder brutaal. En ik heb er een contour knop opgezet.
Ik suck gewoon in toonomschrijvingen geven, als je wil geef ik mijn maat zijn emailadres wel, kan hij je het eens uitleggen.

Stel dat die amp maar drie preamplampen heeft, kan je daarmee zelfs serieus modificeren. De EQ van de anode nemen, waardoor deze laatste ook versterking levert, en zo kom je bij het basisding van ENGL uit. Vermits je geïnteresseerd was in een ENGL Blackmore, dat is er normaal wel van te maken. Ik ken het schema van de Blackmore niet, maar ik denk dat de preamp grotendeels hetzelfde is als een stock-e530.

Dit net nog gevonden
http://www.laneyforum.com/laney_amps_database/aor_protube/

En Jimwoud, het is nu twintig na twaalf, hoogtijd om die amp te gaan halen :D. Werken enzoverder, komt allemaal op de tweede plaats.

Volgens wat ik op internet lees, is het een volledige 2204 clone, dus ook eventjes schema:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=468

Jimwoud
25 augustus 2008, 15:24
Ik ga hem vanavond ophalen, laat dan wel even weten hoe en wat. Zullen ook eerst wel nieuwe buizen in moeten.

EDIT: Versterker gaat waarschijnlijk niet door, dus ik wacht het nog even af.

caliban
25 augustus 2008, 16:49
EDIT: Versterker gaat waarschijnlijk niet door, dus ik wacht het nog even af.
Spijtig zaakske

Jimwoud
26 augustus 2008, 11:37
Spijtig zaakske
Komt snel wat anders aan hoor, vergelijkbaar met de Fireball, maar dan met een paar knopjes meer. Je ziet het wel in moderne versterkers.

caliban
26 augustus 2008, 12:39
Komt snel wat anders aan hoor, vergelijkbaar met de Fireball, maar dan met een paar knopjes meer. Je ziet het wel in moderne versterkers.
Savage60 van op gitaarmarkt?

Jimwoud
26 augustus 2008, 12:56
Savage60 van op gitaarmarkt?
Hij lijkt er wel op en is 100 watt.

caliban
26 augustus 2008, 13:00
Hij lijkt er wel op en is 100 watt.
Blackmore dan? Want de grote savage is toch 120 watt (alhoewel hij er maar 90 schijnt te geven).

Jimwoud
26 augustus 2008, 13:58
Blackmore dan?
Misschien :)

caliban
26 augustus 2008, 14:33
Misschien :)
Jij kan dingen precies wel goed geheim houden.. :p

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 11:53
powerball natuurlijk :)

caliban
27 augustus 2008, 11:58
powerball natuurlijk :)
Die vond hij te fuzzy in het hoog dacht ik

Jimwoud
27 augustus 2008, 13:02
Die vond hij te fuzzy in het hoog dacht ik
Klopt, heeft die Blackmore ook wel hoor, maar wel minder. En de voicing van de Blackmore is wat meer rock achtig. Ik houd meer van een moderne rocksound. Vind een Powerball en Fireball, heel snel echt metal klinken.

caliban
27 augustus 2008, 15:42
Klopt, heeft die Blackmore ook wel hoor, maar wel minder. En de voicing van de Blackmore is wat meer rock achtig. Ik houd meer van een moderne rocksound. Vind een Powerball en Fireball, heel snel echt metal klinken.
Zoals ik het topic over de Fireball ook gezegd heb, je krijgt het brutale niet uit deze amp. Op de powerball is kanaal twee misschien wel redelijk rockable.