PDA

View Full Version : Help



mimymar
24 augustus 2008, 16:41
Hallo,
Ik heb een vraag over gitaren en ben viavia hier beland, ik hoop dat ik hier een andwoord vind.

Ik ben op zoek naar een akoestische gitaar en zit te twijfelen tussen een LAG(summer?) of een crafter gitaar.
Welke is ene aanrader?-ik zing/speel vooral folk jazz en zoek een warme klank.

Tevens zoek ik een semi-akoestische gitaar(schijnt niet zo te heten?)
Nou heb ik net gehoord dat er een verschil tussen elketro-akkoestisch en semi-akoestisch bestaat.??

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want spelen kan ik maar kennis van verschillende soorten gitaren heb ik totaal niet.

Avb

LaurentB
24 augustus 2008, 17:17
Ten eerste:
Crafter zijn eerder helder klinkende gitaren dan uitgesproken warm. Met Lag heb ik geen ervaring.

Ten tweede:
Een electro-akoestische gitaar is een akoestische gitaar met een element erin zodat je het akoestische geluid ook kunt versterken. Hij klinkt, ook versterkt, als akoestische gitaar.

Een semi-akoestische gitaar is een electrische gitaar met een (gedeeltelijk) holle kast, die het electrische geluid een beetje 'hol' en warmer doet klinken. Deze gitaren zijn niet akoestisch te gebruiken en klinken ook als electrische gitaren.

Veel mensen zeggen tegenwoordig echter semi-akoestisch als ze electro-akoestisch bedoelen. Om gek van te worden.

mimymar
24 augustus 2008, 17:50
Bedankt voor de informatie, hier schiet ik tenminste wat mee op.
De verkoper van de LAG gitaar vertelde dat er een actief element inzit, en dat hij semi akoestisch is.
Klopt dit of is het met actief element elektro akoestisch?

LaurentB
24 augustus 2008, 17:56
Bedankt voor de informatie, hier schiet ik tenminste wat mee op.
De verkoper van de LAG gitaar vertelde dat er een actief element inzit, en dat hij semi akoestisch is.
Klopt dit of is het met actief element elektro akoestisch?

Die man moet even bijgeschoold worden in correct gitaartechnisch taalgebruik :)

Als het een akoestische gitaar was, zo om te zien, was het dus een electro-akoestische gitaar.

Een actief element (itt passief) houdt in dat er ook nog een voorversterkercircuit in de gitaar is ingebouwd, wat meestal nog wat toonregelingsmogelijkheden geeft op de gitaar, en een batterij vereist.

mimymar
24 augustus 2008, 18:05
Ja ik vond het al zo vreemd.
Het iid een akoestische gitaar om te zien(LAG 200DCE).
Betekend dit dat er nooit een versterker nodig is aangezien er een voorversterker inzit?
(een echte beginner qua gitaren kun je wel lezen :satisfie: )
Bedankt voor de informatie!

freddy
24 augustus 2008, 19:41
Ik heb een lag summer en ik kan deze gitaar zeker aanraden,deze heeft een warme klank door de cedar top, de zij en achterkant zijn van massief sapeli
of ovangkol dat is me niet helemaal duidelijk en ik kan hierover ook niet meer de juiste informatie achterhalen.Het is in ieder geval een massieve gitaar.
Kijk in de review gitaren tot 500 euro en lees wat ik er van vind.
De gitaar heeft een shadow eq en een piezo onder de brug hij kan dus aangesloten worden aan een versterker en is dus electrisch akoestisch.

mimymar
24 augustus 2008, 22:13
Bedankt voor de info. :)
Review ziet er positief uit.
Mag ik vragen welke versterker je erbij hebt?
Ik zelf vind de afwerking van de LAG erg mooi en de sound.
Dus ik denk dat het toch echt de LAG word.
Om misverstanden te voorkomen: hij is toch semi-akoestisch?(iedereen verstaat daar iets anders over, je word er helemaal gek van)

blindfaith85
24 augustus 2008, 22:30
Hoi

Ik speel al paar jaar op Crafter DE6EQ en bevalt prima, lekker gitaartje klinkt goed, maar soms wel wat aan de wat schellere kant, is niet de meest warme gitaar maar verder prima ding. is al jaren mijn main gitaar om zo maar te zeggen maar ben wel voor martin of taylor aan het kijken omdat ik beter wil en andere klank.

LaurentB
25 augustus 2008, 16:32
Je hebt wel nog een versterker met luidspreker(s) nodig, ja, als je tenminste versterkt wilt kunnen spelen. Voor een akoestische gitaar bestaan aparte versterkers, die anders klinken dan gitaarversterkers voor electrische gitaren.
Maar door een zanginstallatie of PA kan het ook heel heel aardig klinken.
Die voorversterker dient vooral om de toon te vormen.

mimymar
25 augustus 2008, 16:51
Ja ik zing er zelf ook bij dus zit te denken om gewoon door zanginstalatie te versterken, moet maar eens kijken of dat wat word.
Heb trouwens de muziek van Laurens B even geluisterd, klinkt goed!
Heeft er hier iemand ook een versterker die echt aan te raden is bij deze gitaar?

freddy
25 augustus 2008, 17:30
Ik heb een Roland versterker omdat ik ook nog een Fender strat heb,typisch voor akoestisch is deze minder geschikt dan moet je toch wel een echte akoestische versterker hebben.
Goede merken zijn Ashdown,Schertler,Fishman,AER daar hangt wel een flink prijskaartje aan, goedkoper en ook goed zijn Marshall,Ibanez en ik vergeet er misschien nog wel een paar,ook Roland heeft een echte akoestische versterker in het assortiment.
Die Lag kun je dus gewoon aansluiten aan een versterker laat je niet gek maken door termen semi-akoestisch en electro-akoestisch.
Ik weet niet waar je woont Mimymar maar kijk voor je iets koopt ook naar bv.
Bleuridge en Eastman allebei verkrijgbaar bij Casa benely in den Haag,Eastman ook bij Kees Dee in Amersfoort en kijk wat jij het beste vind spelen en klinken
als dat nog een ander merk moest zijn dan is dat gewoon zo.
We kunnen je helpen op weg zetten maar jij moet er op spelen en mee leven
laat dat de doorslag geven,sucses!!

mimymar
25 augustus 2008, 18:29
Ik woon in Friesland dus qua gitaar keuze word het wat moeilijk.
Maar ik ben sowieso van plan nog naar de Blueridge en misschien ook wel seagull te kijken.
Lees hier vele lovende recensies.
Bedankt voor alle info(en ookal heb ik alle info ik ben toch wel benieuwd... is het nou semi of elektro?)

freddy
25 augustus 2008, 19:13
Beste Mimymar ik woon in Hulst dat is 6 km van de Belgische grens,bij ons in de buurt vind je ook niet zoveel dus heb ik stad en land afgereden om te vinden wat ik wilde hebben. Ik heb nl. ook nog een furch S24SR hoeveel ik daar niet voor rondgereden heb alvorens ik een beslissing genomen heb(zie reviews gitaren boven 1000 euro).
Dat moet je er gewoon voor over hebben.
Nog 1 keer die Lag is een gewone akoestische gitaar waar een piezo onder de brug zit hij heeft een Shadow equalizer waar je het geluid mee kunt regelen en die je dus in een versterker kunt inpluggen zoals je een electrische gitaar aansluit aan een versterker.
Als de Lag niet ingeplugd is is het een gewone akoestische gitaar.
Je kan het beestje noemen zoals je zelf wil maar dit is wat het is, niets meer en niets minder.

mimymar
25 augustus 2008, 19:35
Gelukkig ben ik volgende week in Deen Haag, ga dan zeker even kijken in de winkel!
Gitaar heeft voor mij veel waarde dus ik wil er graag wat voor over hebben.
Nogmaals bedankt voor alle info, ben er echt vele mee opgeschoten(als niet gitaar kennende)

LaurentB
25 augustus 2008, 21:18
Ik woon in Friesland dus qua gitaar keuze word het wat moeilijk.
Maar ik ben sowieso van plan nog naar de Blueridge en misschien ook wel seagull te kijken.
Lees hier vele lovende recensies.
Bedankt voor alle info(en ookal heb ik alle info ik ben toch wel benieuwd... is het nou semi of elektro?)

Zeker proberen, die gitaren! Ik vind de Seagulls vaak mooier klinken dan mij eigen Crafter, bijvoorbeeld. Ik heb ook eens een mooie Blueridge bespeeld, maar ja die was ook 1200 euro en mijn Crafter 550, dus dat is niet te vergelijken.
Probeer dan ook Simon & Patrick of Art & Lutherie, van dezelfde fabrikant als Seagull (namelijk Godin).
Ik heb eens een heel mooie S & P van ca 800 euro in mijn handen gehad.

gitaarvrouwtje
25 augustus 2008, 21:36
ik heb een behringer acx 1000
http://www.urdile.cl/images/acx1000_BehringerSM.jpg
die vind ik prima om thuis over te spelen
maar voor optredens spelen wij gewoon met een mengpaneel over een zanginstallatie