PDA

View Full Version : Schoonmaken



Raguil
24 augustus 2008, 16:17
Hoe kun je het beste je gitaar schoonmaken? Ik heb al gezocht hier maar vond niets...

humbucker
24 augustus 2008, 16:29
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110748&highlight=schoonmaken

zoekfunctie toch nog maar eens proberen :)

Raguil
24 augustus 2008, 16:39
Mijn vraag gaat over de hele gitaar...

Rormo
24 augustus 2008, 16:54
Gewoon onder de douche zetten, beetje douchegel voor de body, shampoo voor de kop. Niet te warm anders verbrand de boel.

toon-
24 augustus 2008, 17:19
Gewoon onder de douche zetten, beetje douchegel voor de body, shampoo voor de kop. Niet te warm anders verbrand de boel.
:D
Maar even OT: hoe je de toets moet behandelen, staat in het topic waarvan iemand de link heeft gepost. De rest doe ik eigenlijk gewoon met een stofdoek... je kan natuurlijk wel wat schoonmaakmiddeltjes voor de body kopen, dat doe je gewoon in de gitaarwinkel.

bastiaanvanbeek
24 augustus 2008, 17:22
Ik zou gewoon ff naar de muziekwinkel gaan en vragen of ze speciaal spul hebben om je gitaar mee schoon te maken.

DeiDRagonas
24 augustus 2008, 17:29
Schoonmaken is voor homo's... :cheerup:

En wat de rest zegt idd.. Gewoon een stofdoek is t beste en als je dan toch perse wilt poetsen ga je gewoon even naar de gitaarboer zo'n flesje Gibson-schoonmaak-meuk halen.

Maar zoals gezegd, schoonmaken doe ik niet aan. Zelfs mn toets doe ik btw nooit. Alleen met Fastfret, echter behalve dat t lekker soepel speelt laat dit juist troep achter. Zelfs als je t weer goed afneemt met een doek.

Grt Roy.

Puerco
24 augustus 2008, 22:02
Een droge stofdoek is je beste vriend hier. Heb je vette aanslag (rook, zweet, etc) dan doet een doekje met een paar druppels wasbenzine wonderen.
Wil je de gitaar lekker oppoetsen, niets glanst mooier dan ouderwetse turtle wax (al in de jaren 50 werden gitaren met autolak gespoten dus waarom niet). Gewoon die groene originele, let op dat je uitsluitend producten zonder siliconen gebruikt!!!
Je (ongelakte) fretboard behandel je liefst door één keer per jaar ofzo met wat gekookte lijnolie in te smeren, tien minuten laten intrekken en restant verwijderen.

Je hebt bij de muziekwinkel allemaal speciale productjes, naar mijn bescheiden mening een hoop gebakken lucht. Ruiken meestal wel lekker fris.

Raguil
24 augustus 2008, 22:45
Schoonmaken is voor homo's... :cheerup:

En wat de rest zegt idd.. Gewoon een stofdoek is t beste en als je dan toch perse wilt poetsen ga je gewoon even naar de gitaarboer zo'n flesje Gibson-schoonmaak-meuk halen.

Maar zoals gezegd, schoonmaken doe ik niet aan. Zelfs mn toets doe ik btw nooit. Alleen met Fastfret, echter behalve dat t lekker soepel speelt laat dit juist troep achter. Zelfs als je t weer goed afneemt met een doek.

Grt Roy.

Nee een gitaar vol met stof is straight :hippie:
Thanks voor de info all.

R2on
24 augustus 2008, 23:45
Ik gebruik gewoon de doekjes die mijn moeder gebruikt voor haar bril, die zijn echt zacht en trekken stof heel goed aan. Maar er komt niet zo vaak stof op omdat ik er de hele tijd mee zit te klooien :P

Raguil
25 augustus 2008, 00:18
Ik gebruik gewoon de doekjes die mijn moeder gebruikt voor haar bril, die zijn echt zacht en trekken stof heel goed aan. Maar er komt niet zo vaak stof op omdat ik er de hele tijd mee zit te klooien :P
Ja maar ik heb het probleem vooral onder de snaren ;)

Tin
25 augustus 2008, 01:33
Voor de body: Gwn een katoenen doek die niet pluist en eventueel een beetje polish.

Voor het fretboard gebruik ik dunlop "guitar fingerboard kit" en dat werkt perfect. In dit pakket zit een cleaner waarmee je alle troep van je fretboard haalt en olie om alles weer lekker te tja oliën.

De olie is volgens mij trouwens gewoon paraffine olie dus je kan je fretboard ook schoonmaken met een beetje naphta en dan oliën met paraffine olie.

jerome
25 augustus 2008, 09:54
fretjes:schoonmaken/polijsten met vloeibare chroompoets
(heel weinig poetsmiddel op een schone pluisvrije doek gebruiken en bij een ongelakt fretboard zorgen dat er niets of weinig poetsmiddel op de toets komt)
Met gepolijste fretjes gaat je gitaar veel soepeler van spelen, zeker met benden

ongelakte fretboard: schoonmaken met heel weinig wasbenzine en inwrijven met heel weinig fretboardconditioner
gelakte fretboard: schoonmaken/polishen met autopolish (automaterialenzaak)

body gelakt met PU en/of 2 komponentenlak: autopolish
body gelakt met nitrolak: speciale (milde) polish

wietse
25 augustus 2008, 10:05
glasex voor het groffe werk, en dan in de was zetten met een kleurloze autowas, ik gebruik altijd speedwax zit in een spuitbus.
en meubelolie voor een ongelakt fretboard werkt ook prima.
en als ik een keer een gitaar heb met een ongelofelijk vies fretboard, een heet sopje, goed afrdogen en weer olieën en klaar.

beruk
25 augustus 2008, 11:34
Ik gebruik:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/4/2/251242.jpg
En verder af en toe wrijven met een ouderwetsche stofdoek

koentrend
30 augustus 2008, 12:33
hebben jullie ook wel eens last van aanslag/lichte roest (door bijv. zweet) bij de schroefjes van bijvoorbeeld je elementen of aanslag etc. bij je brug?
hoe maken jullie dat schoon?

Of plekken onder je brug waar je niet bij kunt komen????? Terwijl je gitaar goed afgesteld staat zeg maar, en je eigenlijk daar niet wilt aan klooien!

minoin
30 augustus 2008, 13:26
Gewoon een dun doekje onder je snare doorhalen en je elementen zo schoonmaken.
Maar je gitaar schoonmaken vind ik wel zeker belangrijk! Ik heb mijn Gibson Nighthawk de eerste twee jaar niet schoon gemaakt en nou is mijn lak aangetast door het zweet... Niet meer glimmend te krijgen.
Dus nu voor een optreden eventjes van die Dunlop Instrument-meuk erop en glimmen :D

bagheera
30 augustus 2008, 13:39
hier is ook nog een gitaar net topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110149 over schoonmaak van gitaren

koentrend
30 augustus 2008, 18:59
Ik heb vandaag wat schroefjes die roest aanslag hadden met COLA gedaan (Cola is zeer bijtend!).

Nu heb ik nog een zilveren humbucker (van mijn Les Paul) waarvan 1 deel iets donkerder is uitgeslagen dan de rest, dus ook een soort aanslag, dat krijg ik er niet echt af! Iemand een idee, want die wil ik wel weer helemaal mooi hebben!

Mr.Fingers
30 augustus 2008, 19:02
ik denk dat die pickupcover gewoon al aardig verweerd is, en dat het chroom er langs 1 kant afgesleten is, gewoon vervangen dus, zo'n cover kost echt niet zo veel.

koentrend
30 augustus 2008, 19:05
Kan ik die humbucker gewoon uit elkaar halen dan (nog nooit gedaan!).
Dus de 6/8 schroeven van boven eruit draaien zodat het onderdeel van de humbucker loskomt? Kan je daarin trouwens ook zien welke pickup het is?

Mr.Fingers
30 augustus 2008, 19:11
4 schroefjes op de hoeken van de plastic bevestigingsring losschroeven, ring eruit nemen, 2 lange schroeven in het midden van de zijkanten van de ring losschroeven, en je element komt los, dan kan je gewoon die cover eraf nemen, hoef je geen speciale moeite voor te doen. die 6 schroefjes op een rij IN het element, daar moet je afblijven, dat zijn poolstaafjes, en die hangen niet vast aan de cover