PDA

View Full Version : Weer zo'n vraagje....



Morskisrle
24 augustus 2008, 04:04
Hoi mensen...ben nieuw hierzo. Het is al duizend keer behandeld ik weet, maar ik moet het toch weer stellen...DE VRAAG....:D

IK ben een redelijk gevorderde beginner en wil mijn &%#$ gitaar (die eigeljijk wel best ok is voor de prijs hahah) vervangen door een kvalitatief goede beginners/gevorderde gitaar.
Ik zat te twijfelen tussen tokai st50 (400e - een heel mooi en helder en school geluid) of toch maar de yamaha pacifica 112 (of iets vergelijkbaars). Die yamaha heb ik nog nooit geprobeerd, maar van de youtube lijkt een heel mooie gitaar voor een prijs van rond 200 denk ik.

Ik ben niet zo'n metal, hard core punk achtige iemand. Hou meer van rustigere, meer rytmische muziek met gevoel en emotie. Dus ik wil zeker geen humbuckers alleen want die hebben niet zo'n hoge, schreeuwende geluid die ik mooi vind.

Dus...Die tokai is gewone strats waar tokai een ongeloofelijk heldere en bijna acoustische toon heeft. Is die pacifica voor die prijs en die extra humbucker het waard kopen in vergelijking met deze zeer goede strat? Of omgekeerd, is het slim om tokai niet te nemen als ik de pacifica heb voor de 230e met de humbucker? Die tokai's zijn ongeveer mexicaan/american fender kvaliteit, om maar voor te stellen, maar die pacifica is voor die geld echt niet voor te stellen.
Geld is niet een probleem, dus kan 400 geven. Er is aleen en dilemma of die humbucker zoveel extra toevoegt in combinatie met de prijs dat je toch voor die yamaha zou gaan?

grayfink
24 augustus 2008, 08:18
Paar losse gedachten: Een humbucker ben je absoluut niet nodig als je geen stevige metal speelt, als je classicrock achtige dingen wil gaan spelen kan dat prima met single coils. Voor clean klinken singlecoils het mooiste vind ik.

Een Yamaha Pacifica 112 heb ik onlangs voor een kennis afgesteld, geen slechte gitaar voor het geld, maar ook absoluut niks bijzonders, voor 400€ kun je veel betere gitaren krijgen. Een London City Spitfire sla ik veel hoger aan bijvoorbeeld en volgens mij heb je die voor ca 250€. Aan de kant als beginner (en zelfs als gevorderde beginner) ervaar je de verschillen niet zo denk ik. Het duurt een tijdje en je moet veel gitaren bespeeld hebben voor je de nuances herkent en belangrijk gaat vinden.

Tokai ST50 heb ik geen mening over, ik heb vroeger eens een Tokai gehad, dat was een erg goede gitaar, maar de kwaliteit van de huidige Made in Korea Tokai's kan ik niets over zeggen behalve dat ik overwegend positieve dingen er over lees.

Als ik jou was zou ik dit topic even doorlezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90945
Staat vast wel iets bij voor jou.

wiegersma
24 augustus 2008, 11:54
ik hoop niet dat de spellingspolitie langskomt, maar ik zou voor de Tokai gaan. Als je van te voren een humbucker al niet leuk vindt klinken, zou ik ook geen gitaar kopen met zo'n apparaat erin. En Tokai klinkt over het algemeen goed.

hezz
24 augustus 2008, 13:56
Is een Telecaster niet iets voor jou?

toon-
24 augustus 2008, 14:29
Paar losse gedachten: Een humbucker ben je absoluut niet nodig als je geen stevige metal speelt, als je classicrock achtige dingen wil gaan spelen kan dat prima met single coils. Voor clean klinken singlecoils het mooiste vind ik.
Ik vind persoonlijk een humbucker toch leuker voor (classic)rock...
Clean zijn singlecoils natuurlijk goed, maar dat kunnen humbuckers ook zijn, hoor. Als je gaat testen, moet je ook maar eens een gitaar met humbucker(s) proberen. Als je dat mee vindt vallen, kun je misschien een gitaar met S-S-H configuratie overwegen.

Nocki
24 augustus 2008, 14:38
Ik denk jij speel ook goe me gitaar me hb's. maak nie uit nie of jij heb sc of hb. voor die geld jij kan veel beter gitaar koop. veel luisteren en spelen op veel gitaren jij en veel lezen hier op forum.
jij dan straks niet meer vooroordeel en jij beter begrijpen... en jij goee keus maken.

bastiaanvanbeek
24 augustus 2008, 16:12
Als het om een nieuwe gitaar kopen gaat, zou ik nooit alleen afgaan op Youtube of dit soort forums. mensen kunnen je wel een handje helpen met bepaalde dingen. Maar ik zou gewoon naar de muziekwinkel gaan en gewoon alles uit testen wat je maar kunt uittesten, de medewerkers kunnen je ter plekken ook nog helpen met vragen.

ik kan je wel alvast een tip geven:
de qualiteit van gitaren met de prijs €400 of lager verschild heel erg, het verschild soms zelfs in welk land hij is gemaakt (dat is trouwens bij elke prijsklasse). Test dus zoveel mogelijk, eventueel nog in andere muziekwinkels, want je kunt voor €400 een hele goeie gitaar krijgen, maar ook gewoon troep.

veel succes

Morskisrle
24 augustus 2008, 19:19
Ik tik vaak in 3 talen tegelijk 3 verschillende schriften..daarom zoveel foutjes :D Excuses

Bedankt voor de racties.
Ik was onlangs bij feedback rotterdam geweest en ik moet zeggen dat ik een klein beetje teleurgesteld was door het merk aanbood. 90% was fender/epiphone/gibson/ibanez. Ik had niet zovel tijd, maar die fender mexicaan/amerikaan vond ik wel mooi hoor. Dan pakte ik de gibson standard om de "echte" humbuckers te horen en vond wel ok, maar die volle dikke geluid beviel me niet zo. Misschien een moment opname...wie weet.

Telecaster heb ik eigelijk niet eens geprobeerd, zal wel moeten binnenkort.
DIe tokai is als ik het goed heb van Japanse makelij uit de jaren 80. MOet de winkelier nog even vragen om er van zeker te zijn.

Nocki
Zo ongeletterd ben ik nou ook weer niet...damn....

Nocki
24 augustus 2008, 20:12
Zo ongeletterd ben ik nou ook weer niet...damn....

hihi. ikke sorry.

Morskisrle
1 september 2008, 01:12
OK. Ik heb hem. Echt een wanzinnig heldere geluid. Nu heb ik echt geen spijt van de Tokai. Het is een Golstarsound uit 84 volgens de tokai register.

Net 3 dagen geleden de Am ladder een beetje geleerd en beetje op los gegaan. Af en toe een verkeerde fret, of slecht ingedrukt, dus niet te streng zijn. Ik begin pas. :D Als ik zulke geluid eruit kan halen, dan kan ik me voorstellen wat een prof doet....Echt....prachtige klank

http://boomp3.com/listen/c0j760aau_4/bluez-voor-het-eerst

caliban
1 september 2008, 01:18
Ik vind persoonlijk een humbucker toch leuker voor (classic)rock...
Clean zijn singlecoils natuurlijk goed, maar dat kunnen humbuckers ook zijn, hoor. Als je gaat testen, moet je ook maar eens een gitaar met humbucker(s) proberen. Als je dat mee vindt vallen, kun je misschien een gitaar met S-S-H configuratie overwegen.

Voor (hard)rock vind ik een humbucker zelfs essentieel.