PDA

View Full Version : Kapot: wie herkent dit uiterst vreemde fenomeen?



vulvasonic
23 augustus 2008, 23:07
Ik speel mijn hele leven al op AC30's en omdat ik met mijn huidige band in de luxe verkeer dat ik niet meer met mijn versterker hoef te zeulen, heb ik twee jaar terug opnieuw een AC30 (laatste uitvoering: AC30CC2) gekocht voor op het podium.

Inmiddels alweer een jaar geleden stond ik tijdens de soundcheck te genieten van het geluid. Echter, na een kwartiertje raggen viel ineens het geluid weg!
De versterker bleek kapot, er kwam geen geluid meer uit. Uiterst vervelend, maar die dingen kunnen gebeuren, nietwaar?

De versterker heeft sindsdien altijd in een loods gestaan, ver weg van waar ik woon. Het is er daarom ook niet van gekomen om het ding te laten repareren. Onlangs was ik dan EINDELIJK in de gelegenheid om mijn kapotte AC30 mee naar huis te kunnen nemen.

En wat blijkt (nu komt het...)?
Als ik mijn gitaar inplug op die versterker, dan blijkt die het gewoon goed te doen. Ook het geluid is zoals het hoort te klinken. Maar IEDERE keer houdt het ding er gewoon mee op. En dat gebeurt telkens na ongeveer een kwartiertje!

Ik ben geen techneut, maar DIT heb ik nog nooit meegemaakt.
Heeft iemand ENIG IDEE wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
:???:

Jeroen_TRC
23 augustus 2008, 23:14
Batterijen vervangen?

Bernardduur
23 augustus 2008, 23:15
Bij mijn SVT bleek het een gebroken PCB baan te zijn; die zette door de hitte uit waardoor het contact verbroken werd maar het contact werd weer gemaakt als ie dan afkoelde.

Was heel irritant om te vinden :)

Chris Winsemius
23 augustus 2008, 23:17
EDIT (ff niet gelezen dat het weer gebeurde):
iets/onderdeel/printbaan wat door (extreme) warmte verandert


Je bassist contacten! ;)


-----------------------------------
Luchtvochtigheid, stof, whatever, toekomstige scene in Spinal Tap part II, knoppen niet op 11 gezet, thuis nog niet helemaal opgewarmd (zeer heet geworden).

G.G.
23 augustus 2008, 23:17
Bij mijn SVT bleek het een gebroken PCB baan te zijn; die zette door de hitte uit waardoor het contact verbroken werd maar het contact werd weer gemaakt als ie dan afkoelde.

Was heel irritant om te vinden :)

Dus alles doormeten, lekker spelen en doorkoken en opnieuw doormeten?

pasqual
23 augustus 2008, 23:33
Bij mijn SVT bleek het een gebroken PCB baan te zijn; die zette door de hitte uit waardoor het contact verbroken werd maar het contact werd weer gemaakt als ie dan afkoelde.

Was heel irritant om te vinden :)

ik denk dat je het inderdaad in deze richting moet zoeken. ik heb zelf een fender performer 1000 gehad waar hetzelfde mee gebeurde na ongeveer een half uur. na reparatie bleek het een breukje in de printplaat te zijn. ook door warmte uitzetting, dus geen contact meer. na afkoeling deed ie het weer voor even.

het kan natuurlijk ook ergens een of ander weerstandje zijn waar een pootje niet meer goed vastzit in de printplaat waar na warmte ( dus uitzetting ) het contact van verbreekt. dus: na laten kijken. waarschijnlijk zal er meer kosten aan het zoeken verbonden zijn als aan het repareren van het probleem.

succes en groeten Pasqual.

vulvasonic
24 augustus 2008, 01:54
Dit klinkt me allemaal iets teveel als 'onbegonnen werk'.
Het zou wel de meest logische verklaring zijn.

Maar als door uitzetting, t.g.v. de hitte, een contact losraakt, zou het dan niet zo moeten zijn dat een van de zekeringen knalt om erger te voorkomen, of werkt het zo niet?

Vergeef mijn onnozelheid... :chicken:

Franc
24 augustus 2008, 07:18
Een zekering knalt als er te veel stroom gaat lopen en beveiligt zo het circuit.

In jouw geval loopt er juist geen stroom meer :)
Dus een zekering zal niet veel helpen.

Het zal echt een kleinigheidje zijn, gewoon even na laten kijken.