PDA

View Full Version : Geen andere opties meer?



AxisSS
23 augustus 2008, 21:20
Het volgende is het geval: Ik heb een musicman Axis Super sport en zou graag willen dat de gitaar lichter gaat spelen. Ik heb de gitaar naar de gitaarwinkel gebracht met de wens deze af te stellen, en wel in het bijzonder lichter af te stellen dan nu. Ik heb er zelf al aan gesleuteld en de snaren liepen al een beetje aan. Antwoord van de gitaarwinkel: de snaren lopen al aan dus de gitaar kan niet lichter worden afgesteld (de hals zou al goed staan).

Mijn vraag is of dat wel echt zo is. De hals kan toch anders worden afgesteld zodat het aanlopen wordt verholpen en de gitaar wat lichter gaat spelen Ik begrijp dat ook dat beperkingen kent)? Er liggen momenteel 09-42 snaren op.

De tweede vraag is of er mogelijkheden zijn de hals te bewerken zodat deze wat minder droog aanvoelt.

Alvast dank voor eventuele reacties!

Tin
23 augustus 2008, 21:29
De hals moet een hele kleine holling hebben ongeveer 0.3mm dat is optimaal voorzover ik weet. 2 van mijn 3 ibanezen staat ook zo en beide staan heel laag afgesteld (1.1mm laatste fret dunne E 1.5mm laatste fret dikke E)
Heb wel last van frebuzz maar dit hoor je alleen maar als je droog zonder versterker speelt.

Dus als je het niet door je versterker hoort die fretbuzz kan je eventueel proberen de gitaar lager af te stellen.
Je kan ook dikkere snaren er op leggen die geven minder fretbuzz dus moet lagere actie mogelijk zijn.

Nielsje
23 augustus 2008, 21:33
De vraag is:

wat is je definitie van lichter spelen? Je bedoelt qua benden? Of ook snelheid?
Een hals met te dikke laklaag is huilen met de pet op, je zou deze opschuren met korrel 400 of 600. Dan glijdt ie weer als een malle! Verder schuren kan, maar is natuurlijk niet noodzakelijk.

AxisSS
23 augustus 2008, 21:40
Inderdaad: qua benden en snelheid. Ik heb hiervoor een MM luke gehad en die speelde superlicht. Graag zou ik met deze gitaar de snelheid van die Luke hals willen benaderen. In ieder geval alvast dank voor de reacties.

Orpheo
23 augustus 2008, 22:03
pff dat hangt van zoveel af. van de actie, de hoeveelheid veren, frets, topkam, etc etc etc.

no 1 hops
24 augustus 2008, 09:33
hoe lager de actie wil niet zeggen een beter spel comfort en zeker niet een beter geluid.
een man als SRV staat bekend om redelijk hoge actie en dikke snaren.

daarbij, de ene 0.9 set van merk A kan heel anders aanvoelen als van merk B
ik vond bv de super slinky soepeler dan addario.

daarbij de luke heeft een heel andere hals profiel (als ik de OLP kopie vergelijk met de olp mm1).
de luke meer een V vorm de mm1 meer C / D achtig.
en daar zit wel een verschil in met spelhouding en dus snelheid.
misschien ligt jouw een v vorm beter.

jerome
24 augustus 2008, 09:47
Ik heb ooit bij een Strat de fretten laten vlakken bij Arie de Vocht in Bakel en daar zit automatisch een afstelbeurt bij in.
Niet goedkoop, maar ik m wel zaligsupersoepelspelend terug!
Toen ik m op kwam halen stonden de snaren extreem dicht op de hals en zonder aanlopen.
Zelfs zo dicht dat ik de brug weer ietsje omhoog gedraaid heb...

Edit:
En idd sommige snaren spelen soepeler dan andere snaren
Ernie Ball Super Slinky snaren spelen idd behoorlijk soepel.
En wat ook helpt is de fretjes polijsten met chroompoets en zorgen dat de toets goed schoon en glad is

bastiaanvanbeek
24 augustus 2008, 16:19
dat aanlopen van de snaren heb je heel snel, zodra je m lichter laat afstellen gaat ie al aanlopen, maar daar hoor je over de versterker bijna niets van. tenminste bij mij niet.

whammy67
24 augustus 2008, 16:37
Misschien vind je hier (http://www.music-man.com/faq/guitars/) wat...
De snaren van MM zijn afgesteld op 1,6mm boven de 12e fret.
" Q: I own an Axis guitar and I have the action low about 1/16 and the neck is straight but I get some buzzing above the 12th fret. What can I do?
A: It sounds like your guitar needs to be setup. A neck doesn't need to be perfectly straight to be setup properly. Sometimes depending on fret height, fret wear, etc., the neck will need a bit of relief. A good local repair person should be able to get rid of the buzzing."
De holling dient idd ca 0,3mm te zijn. Als dat niet zo is dan kan de nek afgesteld worden. De 0,3mm kan je checken door een Capo op 1e fret en de laatste fret (of fret bij begin body) indrukken. Rond de 7e fret moet er dan ca 0,3 mm zijn.

whammy67
24 augustus 2008, 16:44
Hier (http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm) staat ook het een en ander. Met foto's e.d.