PDA

View Full Version : muzieknotaties vs. tekstverwerker



Alberto
23 augustus 2008, 21:57
Ik ben sinds kort les aan het geven. Ik haal mijn lesstof uit verschillende gitaarmethodes. Sommige dingen worden beter/duidelijker uitgeschreven in het ene boek dan in het andere.
Dit bracht me op het idee om zelf een methode te schrijven.
Maar hoe kan ik vlot een notenbalk invoegen in mijn tekstverwerker?
Zonder die functie kan ik er niet aan beginnen. Dit moet toch mogelijk zijn maar ik vind het nergens.
Ik dacht misschien opmaken in Guitar Pro en kopiëren in de tekstverwerker maar dat gaat precies niet.

Graag wat hulp :)

Ik werk met iWork'08 (Pages) maar tips voor Word zijn ook welkom. Werkt waarschijnlijk ook.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 22:03
je kan guitar-pro bestanden opslaan als PDF, en uit een PDF kan je bepaalde stukken "afbeelding" knippen & plakken

chubbyfan
23 augustus 2008, 22:24
http://www.kbsbv.nl/notepad2k7download.html of deze downloaden,is gratis,wel ff registreren,supermakkelijk,noten invoeren en uitprinten

Alberto
23 augustus 2008, 23:29
Dat opslaan als PDF lijkt me wel handig maar vind het niet in GP.
Ik kan exporteren naar enkele formaten maar PDF blijkt geen optie...
Misschien ergens verborgen? Of via een plug-in?

Ik ken Finale nog van vroeger maar wist niet dat er een gratis versie was.
Heb het gedownload maar zie niet zo direct een aanvulling op Guitar Pro.
Toch bedankt voor de link.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 23:49
guitarpro (5) naar pdf:

File > Export > PDF... (en dan opslaan als)

Alberto
24 augustus 2008, 13:06
Ja daar heb ik gekeken maar PDF is geen optie... :???:
Ik kan kiezen tussen: MIDI, ASCII, MusicXML en WAVE.
Wat googlen heeft me alleen een reactie op een review van GP5 opgeleverd waar een Mac-user die functie ook niet terug vindt.
Nu gebruik ik ook Mac maar op de site van GP staat toch duidelijk dat de Mac-versie dezelfde functionaliteit heeft als de Windows-versie.
Maar als ik dan naar de product feautures op hun site kijk staat er eigenlijk ook niks van PDF :nervous:
http://www.guitar-pro.com/en/index.php?pg=product-features4

Ik hoop dat hier een oplossing voor is want het lijkt me de enige manier om vlot muzieknotaties te verwerken in Pages.

Alvast bedankt.

Bram+
24 augustus 2008, 13:13
Misschien makkelijker: De notenbalk zoals je wil in een notitieprogramma (zoals GP, PT) opmaken, print screen maken, plakken in photoshop (o.i.d.), bewerken (bijsnijden etc.) tot de afbeelding zoals je wil hebben in je document, opslaan als .jpg/.gif en vervolgens weer invoegen in Word (o.i.d.). Ik weet niet of er een handige partituur-maak-plug-in voor Word is, maar zo zou het in ieder geval moeten lukken.

Alberto
24 augustus 2008, 22:09
Hmm lijkt me nogal omslachtig... Niemand die weet hoe het zit met Guitar Pro en het exporteren naar PDF?
Of iemand die me kan vertellen hoe die auteurs het doen?
Er moet toch een simpele manier voor zijn of een applicatie...

Bram+
25 augustus 2008, 17:28
Omslachtig? Valt wel mee toch? Prt scr indrukken, ctrl+V in photoshop, croppen, opslaan, invoegen, klaar. Het is ongeveer hetzelfde als het kopiëren en plakken uit PDF, áls het al lukt om te kopiëren uit PDF en áls notenbalken al als losse items in het bestand staan, want soms zijn die gelockt. Sterker nog, ik weet niet hoe snel GP converteert, maar een PDF'je opslaan duurt meestal langer dan een JPG'tje opslaan.

fuchs
25 augustus 2008, 17:45
Klik hier (http://www.blanksheetmusic.net/) voor een site waar je eenvoudig diverse soorten kunt downloaden.

Alberto
25 augustus 2008, 20:49
Klik hier (http://www.blanksheetmusic.net/) voor een site waar je eenvoudig diverse soorten kunt downloaden.

Dat ken ik maar als je goed leest zie je dat ik dat helemaal niet bedoel.
Ja jou manier lijkt voorlopig de enige oplossing Bram. Enkel nog een manier vinden om een print screen te maken in Leopard en een Mac alternatief voor Photoshop :)

fuchs
25 augustus 2008, 21:42
Ah sorry.. Niet goed gelezen, excuses.

Bram+
25 augustus 2008, 21:45
Moet toch mogelijk zijn, een print screen maken op een Mac? Er worden geregeld desktops van Macs gepost in het daarvoor bestemde onderwerp.

Alberto
26 augustus 2008, 19:17
Ah sorry.. Niet goed gelezen, excuses.

No problem :satisfie:

Ja ik heb het gevonden, print screen op Mac is Shift + Command + 4.
Bedankt voor de hulp allemaal ik denk dat ik het nu wel alleen uitgezocht krijg. Tenzij iemand er een handig freeware tooltje voor kent ;)

Alberto
26 augustus 2008, 19:35
Ok even laten weten dat het gelukt is. Shift + Command + 4 om een specifiek venster te capturen (in dit geval Guitar Pro). Leopard slaat dat bestand op het bureaublad automatisch op als een PDF file.
Dan het bestand openen, de gewenste notenbalk(en) selecteren, kopiëren en plakken in Pages :)

artnaz
26 augustus 2008, 19:43
Ok even laten weten dat het gelukt is. Shift + Command + 4 om een specifiek venster te capturen (in dit geval Guitar Pro). Leopard slaat dat bestand op het bureaublad automatisch op als een PDF file.
Dan het bestand openen, de gewenste notenbalk(en) selecteren, kopiëren en plakken in Pages :)OMG! :seriousf:

Alsjeblieft:
http://img27.picoodle.com/data/img27/3/8/26/f_Picture1m_e2c6678.png

Alberto
26 augustus 2008, 20:26
OMG! :seriousf:

Alsjeblieft:
http://img27.picoodle.com/data/img27/3/8/26/f_Picture1m_e2c6678.png

Kerel heb je enig idee waar het over gaat? Jou screen heeft niets met het topic te maken... Het gaat hier om meer dan een print screen afdrukken.
Dus ik zou het appreciëren als je eerst het topic eens doorleest voor je al lachend de betweter wil uithangen.

artnaz
26 augustus 2008, 20:31
Kerel heb je enig idee waar het over gaat? Jou screen heeft niets met het topic te maken... Het gaat hier om meer dan een print screen afdrukken.
Dus ik zou het appreciëren als je eerst het topic eens doorleest voor je al lachend de betweter wil uithangen.Sorry, ik dacht dat ik zo duidelijk genoeg zou zijn.

Alle programma's in OSX die je uit kunt printen, kun je ook eerst bekijken met Preview. Preview werkt vaak met PDF. Dat boeit niet eens, want je kan het bestand meteen in PDF opslaan zonder Preview te gebruiken.

Dus, wat je doet in Guitar Pro:  + P (=Print); dan krijg je het scherm wat ik hierboven geplaatst heb. En daar kun je het bestand in PDF opslaan.

Dat is toch wat je wilt, of begrijp ik het nog steeds verkeerd? :)

Alberto
26 augustus 2008, 21:53
Excuseer je gaf antwoord op een eerder gestelde vraag, namelijk het exporteren naar PDF in Guitar Pro. Bedankt hiervoor! Altijd handig.
Toch vind ik het raar dat die functie bij mij niet in het programma zit en bij Mr. Fingers wel...
Ik maakte een print screen van GP en kopieerde in die PDF de notenbalk die ik wilde hebben om die vervolgens in Pages te plakken.
Maar jou manier is eigenlijk precies hetzelfde :)

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 21:59
Ik draai GuitarPro5 op Windhoos. Misschien omdat jij op mac draait, en/of dat jij geen 5 hebt.

artnaz
26 augustus 2008, 22:06
Ja, ik heb ook 5 op Mac. Ze vonden het bij de Mac versie waarschijnlijk overbodig omdat het bij de Mac "overal" zo gebeurt zoals ik postte.

Alberto
26 augustus 2008, 22:07
Guitar Pro 5 v5.3b1 :)