PDA

View Full Version : Mijn eerste poging tot een gitaar ballad



Arch_Evil
23 augustus 2008, 20:39
http://www.youtube.com/watch?v=tEj9lMAFCPA

Hopelijk klinkt het een beetje redelijk :) commentaar en tips zijn uiteraard welkom ;)

ExplorerNut
24 augustus 2008, 09:48
Ik zou het zelf echt niet beter hebben gedaan, maar... ;)

Het begint lekker (een basismelodie waar je op verder kan bouwen) maar op een gegeven moment denk ik wel eens dat je een beetje 'de weg kwijt bent'. Ik betwijfel ook of je dit een tweede keer precies hetzelfde kan spelen. Ik zou mij meer concentreren op een melodie en doelnoten want af en toe heb ik het idee dat je niet meer weet waar je zijn moet. Dat de helft geimproviseerd is zeg maar.

Pas na 1:40 komt er pas variatie in de (simpele) begeleiding, ik zie dit stukje ook meer als een lang intro dan als een compleet nummer. Als je er echt een compleet nummer van wil maken zou je toch iets meer op moeten bouwen. Dus lekker rustig beginnen zoals je nu doet en tegen het einde kun je heeeelemaal los, met drums etc erbij.

Zoals eerder gemeld, ik zou het echt niet beter doen want zover als jij ben ik niet, helaas, en ik hoop dat je het gewoon als commentaar ziet want ik wil niemand afzeiken. Ik zou ook graag een vervolg willen zien/horen op dit verhaal. Keep up the good work :rockon:

Arch_Evil
24 augustus 2008, 11:22
Pas na 1:40 komt er pas variatie in de (simpele) begeleiding


Dat dat is ook het moment dat ik begin te improviseren :) vandaar dat ik daar af en toe "de weg kwijt ben" en wat slordiger begin te worden.
Dit was meer een experiment van mij, ik wilde zeg maar dat het eerste deel "vast" staat en het tweede deel als improvisatie (in tegenstelling tot één in zijn geheel geschreven nummer)

Alleen het stomme is, dat als ik mezelf opneem, dat ik me daar echt continu van bewust ben :confused: dan speel ik ineens een stuk minder "los" omdat ik onbewust denk van "ik neem dit op, ik wil dat dit perfect gaat!" en dan bereik ik dus exact het tegengestelde resultaat :confused:
Als ik die camera nou eens kon vergeten tijdens het spelen zou het improvisatie gedeelte een stuk soepeler gaan (denk ik)



Zoals eerder gemeld, ik zou het echt niet beter doen want zover als jij ben ik niet, helaas, en ik hoop dat je het gewoon als commentaar ziet want ik wil niemand afzeiken.

Dank voor je commentaar juist! Zoals ik al zei ben ik gewoon wat aan het experimenteren en daarom zijn alle tips welkom! Ik kan er alleen maar van leren toch? ;)

Gitaar4LifeDude
25 augustus 2008, 18:57
jij hebt echt mijn perfecte geluid heel dicht benaderd! hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
groeten

Thundermane
25 augustus 2008, 20:00
Goede sound idd! Maar neem er een hele band bij :D

Arch_Evil
26 augustus 2008, 18:35
jij hebt echt mijn perfecte geluid heel dicht benaderd! hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
groeten

Ik speel over een Korg AX3000G, drive/amp ingesteld op metal distortion en wat (analog) delay. Verder niks speciaals eigenlijk ;)

artnaz
26 augustus 2008, 18:54
Klinkt leuk! Als ik mijn commentaar tips mag geven:

- Je hebt van die leuke opbouwende licks. Vaak gaat het naar een climax toe, maar in plaats van dan nog een stapje verder te gaan, rond je de "zin" af. Je haalt die (over-the-top) climax niet. En van mij mogen de lange noten nog langer.
- Er mag inderdaad wat meer variatie in de begeleiding. Of misschien een opbouw met instrumenten. Dus bijv. na 4 keer de "riff" komt er een synthesizer in, nog later de bass, etc. Om maar wat te noemen.
- Zelf houd ik van duidelijke melodieën, dus die terugkeren. Zo heb je in het begin wat leuks, maar daarna is het steeds totaal anders. Net alsof het hele nummer uit een improvisatie bestaat. Dus persoonlijk zou ik het mooier vinden als je een mooie melodie vindt, die speel je dan twee keer achter elkaar, waarbij de tweede keer je iets verder gaat (meer versieringen bijv.). Daarna krijg je een opbouwende solo, en daarna kom je weer terug op deze melodie. Daarna kun je bijv. weer een solo/outro doen.

Het is natuurlijk allemaal persoonlijk wat ik zeg, maar je snapt vast wel waar ik heen wil. Ik denk dat je er echt wel wat moois van kunt maken, ook al klinkt het nu ook leuk! ;) Het is gewoon nog net geen "compleet nummer"...

RoCkInToM
26 augustus 2008, 21:37
Ik denk dat Artnaz alles wel heeft gezegd.

Ik vind het idd een gruwelijk (in een positieve zin) sound en met het lied zelf is opzich niks mis, maar zoals al werd gezegd, de opbouw kan wel wat beter.

Maar ik zou het je denk ik niet kunnen na doen. :)

Good job! :cooler: