PDA

View Full Version : kapotte condensator



rock 'n roll
23 augustus 2008, 20:11
Het gaat niet over versterkers of effecten maar over een laspost.
Er is een schoep van het koelertje afgebroken en die is door mijn laspost gevlogen en heeft onderweg een condensator geraakt, recht door de isolatie dus ik denk dat ik beter die condensator kan vervangen.
Maar nu vroeg ik me af of ik gewoon eender welke condensator met dezelfde waarden erin kan steken?

Het is een elektrolytische condensator
- 400V
- 470µF

Er staat ook nog iets op van 544KO(M) wat dat betekent weet ik niet echt.

Ook nog even een (onduidelijke) foto erbij moest het helpen
http://i87.photobucket.com/albums/k160/denikke/Picture2.jpg


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Duff
23 augustus 2008, 22:28
Ik denk dat je er gewoon een andere in kunnen steken. Let wel goed op dat alle spanning uit de versterker is zodat je niet onverwachts een opdonder krijgt.

guitarnijboer
24 augustus 2008, 01:16
Zolang alleen de isolatie beschadigd is, is er niets aan de hand. Zitten er diepe krassen of een gat in het aluminium van de elco dan zou ik hem vervangen. Zo niet dan volstaat een plakbandje.

rock 'n roll
25 augustus 2008, 12:32
Voor zover ik kan zien is het alluminium wel geraakt maar zit geen gat in denk ik, dus ik ga voorlopig enkel de centilator vervangen en zie wel wat de condensator doet, dit kan toch niet echt schadelijk zijn moest blijken dat hij toch kapot is?

Maar nu het volgende probleem, de ventilator is blijkbaar nog al een speciaal geval. Het gaat om een 24V ventilator van 92mmx25mm, bijna alle ventilatoren zijn ofwel 12V bij die grootte ofwel 24v bij 80mm :mad: . Ik heb alle webwinkels zitten rondkijken van in het topic "waar koop jij je spullen" maar echt niets te vinden.
Iemand toevallig een suggestie?

bert k
25 augustus 2008, 18:43
Ik word nieuwsgierig. Wat bedoel je met het woord laspost ? Nog nooit van gehoord.

birt
25 augustus 2008, 18:50
een lastoestel.

rock 'n roll
25 augustus 2008, 19:12
Excuses voor het belgische taalgebruik, maar inderdaad gewoon een lastoestel

http://mail.obennv.be/imagesArt/L/3400008.jpg

guitarnijboer
25 augustus 2008, 19:17
Draait die ventilator met een schoepje minder niet meer rond? Alleen als ie hinderlijk uit balans ratelt zou ik vervangen anders ook de ventilator gewoon laten zitten lijkt me. Als het nu om een turbine van een straalmotor zou gaan, maar een ventilatortje van 9 bij 2,5 cm.....

Mocht je toch een nieuwe willen en geen 24 Volt exemplaar kunnen vinden dan kun je natuurlijk altijd de spanning verlagen naar 12Volt. Gewoon een 12 Volt spanningsregulator er tussen, kost bijna niets.

rock 'n roll
25 augustus 2008, 19:22
tegen 3800tr/min met 2 schoepen minder word het redelijk gevaarlijk denk ik.
Ik heb hem daarstraks uit nieuwsgierigheid eens laten draaien en het ding vloog bijna uit men handen.

bert k
25 augustus 2008, 23:45
Dank u, en geen excuses nodig, hoor.:) Gewoon altijd benieuwd naar vreemde woorden.

rock 'n roll
28 augustus 2008, 14:50
Na een eindeloze zoektocht naar een koelertje van 92x92x25mm dat 126m³/h ben ik erachter gekomen dat die dingen dus enkel in amerika te vinden zijn en ik dan 3x de hetgeen het waard is kwijt ben aan verzindingskosten.

Dus maar besloten een 12V erop aan te sluiten, guitarnijboer had het al een over een spanningregulator maar daar vind ik weinig over via google dus kan iemand eens kort uitleggen hoe zoiets werkt of het moeilijk/duur is?

Chris Winsemius
28 augustus 2008, 15:32
Als 1A toereikend is even op "7812" zoeken.

rock 'n roll
28 augustus 2008, 15:38
degene die er nu in zat verbruikte 0,27A dus denk niet dat 1A aangenaam gaat zijn

bert k
28 augustus 2008, 16:10
Juist wel toch? 1A is veel hoger dan 0,27 dus je hebt een ruime marge.

rock 'n roll
28 augustus 2008, 16:12
Juist wel toch? 1A is veel hoger dan 0,27 dus je hebt een ruime marge.

Aahzo, dan zou ik er gewoon zoiets tussen kunnen gooien en dan een 12V koeler erop die ongeveer 0.5Atrekt?

Jullie weten niet hoe blij ik nu ben.

matto
14 september 2008, 15:21
Of je zet er gewoon twee ventiltaoren in serie geschakeld in.

rock 'n roll
15 september 2008, 11:24
Of je zet er gewoon twee ventiltaoren in serie geschakeld in.

geen plaats voor.
Maar het is opgelost, ken iemand die grote elektronische schakelkasten maakt en die heeft allemaal rare catalogen liggen en heeft er eentje gevonden.