PDA

View Full Version : Erg lekker: OCD/SHO =< 50 eurootjes



G.G.
23 augustus 2008, 19:11
Na een GAS-aanval ben ik gaan knutselen en ben tot de ontdekking gekomen dat dit wel een heel erg fijn pedaaltje is geworden. Die tip wilde ik ff met jullie delen.

Ik heb een B-behuizing genomen en 4 potmetergaten en 3 miniswitchgaten geboord (hadden twee gaten moeten zijn, dus een schakelaar is een dummie). Onderin twee footswitches.

Ik heb dit schema van een OCD genomen en dat in elkaar gebakken:

http://www.martinsuijs.demon.nl/Download/ocd_vero.png

Vervolgens heb ik de SHO gebouwd en de trimpot vervangen door een gewone pot. Het printje heb ik direct op de potmeter gesoldeerd:

http://img241.imageshack.us/img241/4620/p1010568hq1.jpg

Daarna heb ik de schakeling van Dirk_Hendrik gebruik uit dit plaatje:

http://www.dirk-hendrik.com/temp/schakelen.gif

Eff1 en Eff2 zijn de footswitches van de SHO en van de OCD waar ik de beide effecten aan gehangen heb via deze methode (op de gutshotfoto niet te zien. De schakeling die je daar ziet was geen succes. In bypass was er een hele hoge fluittoon te horen die van hoogte veranderde bij het draaien aan de drive-knop):

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1789.0;attach=1377 ;image

G.G.
23 augustus 2008, 19:12
De middelste miniswitch regelt de volgorde ( OCD > SHO of SHO > OCD )

De behuizing is geverfd met poseleinverf van de V&D. Wilde dat voor de gein eens testen. De decal heb ik met minimaal fixeermiddel beschermd zodat is wat zou beschadigen. Terwijl de decal nog wat vochtig was heb ik hem afgelakt met blane lak, want dat gaat ie een beetje "kraken en barsten" en wordt de print deel opgevreten. Een lekker "oud" uiterlijk was het resultaat.

http://img386.imageshack.us/img386/7884/p1010572ui1.jpg

En de verplichte gutshots:

http://img296.imageshack.us/img296/6817/p1010573hr4.jpg

En dan natuurlijk het verplichte youtubefilmpje:

1 = clean
2 = SHO
3 = OCD
4 = OCD + SHO

http://i2.ytimg.com/vi/EFSSM5bR78E/default.jpg (http://nl.youtube.com/watch?v=EFSSM5bR78E)

Bernd Veenema
23 augustus 2008, 19:35
Netjes,

hoe klinkt het OCD gedeelte als je het vergelijkt met een echte OCD?
Enigszins vergelijkbaar?

G.G.
23 augustus 2008, 19:38
Netjes,

hoe klinkt het OCD gedeelte als je het vergelijkt met een echte OCD?
Enigszins vergelijkbaar?

Moelijk vergelijken, want ik heb zelf geen OCD dus kan ze niet echt helemaal 1:1 tegelijk vergelijken. Maar als ik weer de kans krijg ga ik dat zeker testen. Zo'n opname door een Headsetmicrofoontje klinkt niet optimaal, maar het is echt een lekker veelzijdig pedaaltje is kost maar een paar tientjes om inelkaar te bakken. Echt een aanrader.

ponq
23 augustus 2008, 19:54
klinkt idd zeer lekker!

Jimwoud
23 augustus 2008, 19:55
Ziet er goed uit, en klinkt lekker. Toch maar footswitchable gemaakt zie ik. Nice

G.G.
23 augustus 2008, 20:01
Toch maar footswitchable gemaakt zie ik. Nice

Ja, jullie hadden gelijk. Ruimte zat om het nog goed te kunnen bedienen met kistjes aan. Ben er zeer tevreden over. Het kost geen drol, en het enige moeilijke is dat je goed moet kijken waar de kabeltjes heen gaan, want dat zijn er nogal een aantal.

Nielsje
23 augustus 2008, 21:18
En wat heeft nu de voorkeur, qua volgorde?

Het begint nu wel weer te kriebelen, dat zelfbouwen. Ik zat aardig te gassen op een echte OCD, maar zelfbouw is natuurlijk een stuk beter te doen, financieel gezien. En met een ingebouwde booster is het feest natuurlijk helemaal compleet.

Misschien toch maar eens een goeie vergelijking met een echte OCD opzetten :satisfie:

G.G.
23 augustus 2008, 21:24
En wat heeft nu de voorkeur, qua volgorde?

Het begint nu wel weer te kriebelen, dat zelfbouwen. Ik zat aardig te gassen op een echte OCD, maar zelfbouw is natuurlijk een stuk beter te doen, financieel gezien. En met een ingebouwde booster is het feest natuurlijk helemaal compleet.

Misschien toch maar eens een goeie vergelijking met een echte OCD opzetten :satisfie:

SHO voor de OCD klinkt net wat lekkerder. Niels, alle onderdeeltjes zijn goed te bestellen bij Newtone. Persoonlijk zou ik de Flowerboosterkit kopen met een groetere behuizing (moet mogelijk zijn als je newtone mailt) dan een extra footswitch en de onderdeeltjes uit de eerste post voor de OCD. Het solderen en draadjes op maat knippen etc... was ongeveer 6 uur werk. Doe het alleen niet op 1 dag, want dat is vragen om fouten. Met die booster is het inderdaad echt feest. Eigenlijk kan je gelijk al je drivepedaaltjes van je board gooien. Alles van TS tot Rat zit in dit pedaaltje.

Nielsje
23 augustus 2008, 21:30
Hm.. Ik zoek eigenlijk 2 drives: Lichte overdrive, en stevige overdrive (ja, ik weet het, mijn beschrijvingen zijn verre van ideaal).

Tenzij m'n amp-pedaal-gitaar combi heel erg goed gaat reageren op m'n volume knop, dan kan ik het met 1 pedaal af, anders moet er 1 bij ;)

Zal weer eens gaan speuren :), ik heb nog een ongebruikte behuizing liggen.

G.G.
23 augustus 2008, 21:46
Hm.. Ik zoek eigenlijk 2 drives: Lichte overdrive, en stevige overdrive (ja, ik weet het, mijn beschrijvingen zijn verre van ideaal).

Tenzij m'n amp-pedaal-gitaar combi heel erg goed gaat reageren op m'n volume knop, dan kan ik het met 1 pedaal af, anders moet er 1 bij ;)

Zal weer eens gaan speuren :), ik heb nog een ongebruikte behuizing liggen.

Anders kom ik toch een keertje 's avonds naar Delft een bakkie doen, kan je hem gelijk ff uittesten.

Nielsje
23 augustus 2008, 21:51
goed plan! Kan overigens ook wel in de oefenruimte, we zien wel ff!

Mail je binnenkort sowieso ff, heb nog een hals liggen zonder frets ;)

G.G.
23 augustus 2008, 22:18
goed plan! Kan overigens ook wel in de oefenruimte, we zien wel ff!

Mail je binnenkort sowieso ff, heb nog een hals liggen zonder frets ;)

Oke, is goed je. Pakken we wel een zaterdag of zondag, dat lijkt me het beste ivm daglicht. Dan zetten we gelijk de fretjes in die hals en werken hem gelijk ff netjes af.

KoenB
8 september 2008, 13:01
Bumping time :satisfie:

Ik zit er aan te denken om dit pedaal ook te bouwen. Ik zit alleen met een paar vraagjes:

- De pots, welke zijn log en welke zijn lin ?

- als je een voetschakelaar hebt om de SHO aan te zetten, waarom zit er dan een on/off switch naast de boost draaiknop ?

HaroldA
8 september 2008, 13:21
Was er ook niet iemand die hier een printplaatje voor ontworpen heeft? Ik wi l'm zelf ook wel gaan bouwen en dat zou het voor mij in ieder geval een stuk makkelijker maken...

ook ik ben benieuwd hoe de SHOCD klinkt in vergelijking met een OCD

Valoosj
8 september 2008, 14:47
Ik heb er een printje voor gemaakt, al moet ik het nog wel zelf testen om te zien of die correct is. Dat is voor over 2 weken.

HaroldA
8 september 2008, 15:03
Ik heb er een printje voor gemaakt, al moet ik het nog wel zelf testen om te zien of die correct is. Dat is voor over 2 weken.
Da's zeker wel zonder de SHO, neem ik aan? Of heb je daar misschien ook een printje voor? ;)

Ik was eigenlijk van plan vanavond toch maar een OCD te bestellen (166,- bij onze oosterburen), maar nu wil ik 'm toch zelf gaan bouwen!

Een goede partlist zou trouwens ook wel handig zijn voor alle mensen met net iets meer dan 1 linker hand (zoals ik).

Valoosj
8 september 2008, 15:21
Voor de SHO heb ik de layout van Auke liggen en nog een 8 tal geëtste printjes. De OCD zit een parts list bij. Als je nog kan wachten tot na mn herexamens kan ik je wel verder helpen.

HaroldA
8 september 2008, 15:43
Voor de SHO heb ik de layout van Auke liggen en nog een 8 tal geëtste printjes. De OCD zit een parts list bij. Als je nog kan wachten tot na mn herexamens kan ik je wel verder helpen.
Ik ben heel goed in wachten... Ik wacht ook al jaren tot ik goed gitaar kan spelen. :hippie:

Reken mij maar als klant zodra je er weer tijd voor hebt!

Valoosj
8 september 2008, 15:45
Das goed. Eerst wel zien of mn layout klopt ;)

G.G.
8 september 2008, 17:08
- als je een voetschakelaar hebt om de SHO aan te zetten, waarom zit er dan een on/off switch naast de boost draaiknop ?

Van de andere pots zijn de antwoorden al gegeven, ik doe alleen nog ff deze.

Die on/off schakelaar is een dummie. Het gat was al geboord, maar op het laatste moment besloot ik om de SHO per footswitch te kunnen bedienen.

Bovenste 3 potmeters en de rechter tuimeschakelaar is van de OCD, de onderste rooie knop is van de SHO en de middelste tuimelschakelaar is om de volgorde te veranderen (OCD > SHO of SHO > OCD)

Ik heb twee losse printjes gebruikt (makkelijker debuggen indien nodig) Beide printjes gaan via hun eigen footswitch naar de tuimelschakelaar die de volgorde regelt en dan naar de jacks.

HaroldA
9 september 2008, 12:26
Ik ben heel goed in wachten... Ik wacht ook al jaren tot ik goed gitaar kan spelen. :hippie:

Reken mij maar als klant zodra je er weer tijd voor hebt!
Is het al zover??? ;)

Is de SHO-boost eigelijk ook geschikt om een 'solo boost' te maken? Of kan ik dat nog steeds beter met mijn GE-7 doen? (beetje extra mid, beetje extra volume->gain op JCM800/888)

Edit:
Werkt de OCD clone ook op 18V? En zo ja, (Valoosj) is daar ook een DIY printje/partlist/schema van te vinden?

hugo123
9 september 2008, 17:27
Zou iemand hem voor mij kunnen maken, hoeveel zou ik dan kwijt zijn?

Valoosj
9 september 2008, 17:33
Is het al zover??? ;)

Is de SHO-boost eigelijk ook geschikt om een 'solo boost' te maken? Of kan ik dat nog steeds beter met mijn GE-7 doen? (beetje extra mid, beetje extra volume->gain op JCM800/888)

Edit:
Werkt de OCD clone ook op 18V? En zo ja, (Valoosj) is daar ook een DIY printje/partlist/schema van te vinden?

Die kan ook op 18V werken. Ik ga een powerpump proberen te maken daarvoor. De onderdelen zijn mee onderweg (al een week en half :sneaky: ) dus als die goed werkt dan maak ik er ook een printje voor.
Natuurlijk krijg je bij alle bestelde pcb's een parts list bij.
Misschien kan ik wel een truc verzinnen dat je dat gewoon mee in je pedaal propt en met een schakelaar zorgt dat je op 18V staat en dat je led niet doorbrandt. Maar goed, geef me dus even de kans om mn herexamens nog af te werken, dan eindelijk 5 dagen vakantie te nemen en dan begin ik eraan.

Edit: de SHO is imo perfect voor solo's. Geeft meer clean volume en voegt wat warmte toe. Omwille van dat laatste heb ik dus altijd 1 SHO aan op unity gain en ligt er een 2e om solo's te boosten.

HaroldA
9 september 2008, 18:44
Die kan ook op 18V werken. Ik ga een powerpump proberen te maken daarvoor. De onderdelen zijn mee onderweg (al een week en half :sneaky: ) dus als die goed werkt dan maak ik er ook een printje voor.
Natuurlijk krijg je bij alle bestelde pcb's een parts list bij.
Misschien kan ik wel een truc verzinnen dat je dat gewoon mee in je pedaal propt en met een schakelaar zorgt dat je op 18V staat en dat je led niet doorbrandt. Maar goed, geef me dus even de kans om mn herexamens nog af te werken, dan eindelijk 5 dagen vakantie te nemen en dan begin ik eraan.
Je bent een schat ;) (niet gay bedoeld, natuurlijk. En dat is natuurlijk niet denigrerend bedoelt naar de al dan niet homosexuele medemens)

Valoosj
9 september 2008, 18:46
Dat hoor ik wel vaker de laatste tijd.
Wie in je band is trouwens de Alice in Chains fan?

HaroldA
9 september 2008, 19:04
Dat hoor ik wel vaker de laatste tijd.
Wie in je band is trouwens de Alice in Chains fan?
Offtopic:
Eigenlijk allemaal wel, maar dan meer de invloed die Jerry Cantrell er op heeft gehad. We hebben ook iets van het geintje van de meerdere malen opnemen van de zang gebruikt, maar dan zonder de 'twins'.

Over een paar weekjes zal onze 2e demo/promo af zijn. Die zal ook al veel meer klinken zoals we willen (zijn niet blij met de mix van 'Red'), maar ook daar is het gitaargeluid niet zoals ik het graag zou willen horen... Dat is trouwens ook een direct gevolg van het feit dat we met z'n 5-en zijn en allemaal een mening hebben...

Binnenkort heb ik ook een JCM888 2204 en ga zeker de OCD uitproberen. Ik heb inmiddels mijn LP kopietjes met een echte Gibson LP aangevuld. Hopen dat het een positief effect heeft...

G.G.
9 september 2008, 19:18
Zou iemand hem voor mij kunnen maken, hoeveel zou ik dan kwijt zijn?

Waarom bak je hem zelf niet in elkaar? In de eerste post staat het schema van de OCD, wat je moet hebben kan je uit het schema halen. Benodigdheden voor de SHO vind je op newtone-online.nl waar ze de Flowerbooster verkopen (die in grote lijnen een SHO is.)

HaroldA
15 september 2008, 01:16
Ik heb er een printje voor gemaakt, al moet ik het nog wel zelf testen om te zien of die correct is. Dat is voor over 2 weken.
Hier (http://revolutiondeux.blogspot.com/2008/07/fullclone-vlod-fulltone-ocd-by.html) staat ook een PCB/printplaat ontwerp... (had je vast al wel gezien)

Amp
15 september 2008, 08:53
Ondanks het feit dat ik hier geen/weinig ervaring mee heb, heb ik besloten dat ik mijzelf toch maar aan dit projectje ga wagen (dus de gecombineerde SHO plus OCD).. Ik hoop met de foto's en vele beschrijvingen een eind te kunnen komen..

Nu heb ik bij voorbaat al een aantal vragen:

De onderdelen
Op http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,1960.0.html staat een partlist. Daarover is mij niet duidelijk:
- moeten de pots nou zo zijn als in het lijstje (drive 1M log, tone 10K lin, volume 500K log) of, zoals later in dat topic vermeld staat alle pots lineair (post van msnl)?
- Aangezien ik zelf NIETS in huis heb, moet ik naast de onderdelen waarschijnlijk ook nog aanschaffen: een type "B" behuizing, draad, socket (moet ik dan zo'n 20 pin inline socket hebben, of zo'n 8 pin volledige socket, of maakt het niet uit?), stripboard 100x160mm, knoppen, 2 tuimelschakelaars (SPDT mini toggleswitches?), 2x LEDs (maakt de kleur uit?), 2 x chassis jacks, 1 x 9v aansluiting (batterij hoef ik niet, alleen adapter), 2 3DPT switches. Klopt dit? Vergeet ik nog iets? Wellicht is het nog handig om een paar van die 'assorti' sets erbij te halen?
- Verderop in het topic op het Newtone forum staat een andere schakeling voor de 3DPT switches.. Hoe heb jij dit nu uiteindelijk aangesloten, G.G.? Je was in dat topic zo mooi met foto's begonnen, helaas is dat vrij snel opgehouden :)

de SHO
Ik wil ook de SHO aan de potmeter bouwen, zoals G.G. heeft gedaan. Ik zie daarvan echter alleen de foto staan.. Wat zijn daar de onderdelen voor? En een bouwschemaatje?

Boren
Ik heb dus nog nooit in zo'n kastje geboord.. Moet ik daar nog iets speciaals voor weten? Kan ik gewoon met metaalboortjes aan een normale boormachine aan de gang gaan? Moet je eerst 'beginnetjes' maken voor je echt gaat boren, en zo ja, hoe?
Staat ergens vermeld hoe groot de gaten moeten zijn voor de jacks, de potmeters, de 3DPT switches, de tuimelschakelaars, de LEDs en de 9v aansluiting?

Een hoop vragen dus, wordt wel een leuk projectje denk ik :) Solderen kan ik wel, voor de rest heb ik zoiets alleen nog nooit gedaan..

Swan
15 september 2008, 10:13
op de newtone site kan je bijna al je antwoorden vinden;
-SHO: is te krijgen als bouwpakketje en omschrijving staat op de site..
-boren: ja met gewoon ijzerboortje (alu is zachter) en de afmetingen staan ook op de newtone site.

Amp
15 september 2008, 10:23
Daar had ik dan weer gewoon nog niet aan gedacht .. Dank!

Duff
15 september 2008, 17:10
Om toch even op de pots terug te komen. Je kan er voor kiezen lineaire pots te gebruiken maar bij de master volume wordt doorgaans logaritmisch gebruikt omdat de decibelschaal (zacht naar hard) ook logaritmisch is.

G.G.
16 september 2008, 07:45
Ff in rood aangevult:




Ondanks het feit dat ik hier geen/weinig ervaring mee heb, heb ik besloten dat ik mijzelf toch maar aan dit projectje ga wagen (dus de gecombineerde SHO plus OCD).. Ik hoop met de foto's en vele beschrijvingen een eind te kunnen komen..

Nu heb ik bij voorbaat al een aantal vragen:

De onderdelen
Op http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,1960.0.html staat een partlist. Daarover is mij niet duidelijk:
- moeten de pots nou zo zijn als in het lijstje (drive 1M log, tone 10K lin, volume 500K log) Die pots heb ik ook gebruikt of, zoals later in dat topic vermeld staat alle pots lineair (post van msnl)?
- Aangezien ik zelf NIETS in huis heb, moet ik naast de onderdelen waarschijnlijk ook nog aanschaffen: een type "B" behuizing, draad, socket (moet ik dan zo'n 20 pin inline socket hebben, of zo'n 8 pin volledige socket Inderdaad, IC voetjes, of maakt het niet uit?), stripboard 100x160mm, knoppen, 2 tuimelschakelaars (SPDT mini toggleswitches?) 1x met 6 contacten en 1x met 9 contacten, 2x LEDs (maakt de kleur uit?) Nee, kleur maakt niet uit, je moet wel ff met weerstanden experimenteren voor juiste felheid, 2 x chassis jacks, 1 x 9v aansluiting (batterij hoef ik niet, alleen adapter), 2 3DPT switches. Klopt dit? Vergeet ik nog iets? Wellicht is het nog handig om een paar van die 'assorti' sets erbij te halen?
- Verderop in het topic op het Newtone forum staat een andere schakeling voor de 3DPT switches.. Hoe heb jij dit nu uiteindelijk aangesloten, G.G.? Ik heb de footswitches zo aangesloten dat in bypass het effect aan de massa hangt, staat volgens mij ook een plaatje van hier in het topic. Die schakeling werkt aanzienlijk beter. Voor die schakeling had ik een fluittoon in bypass, daarna niet meer. Je was in dat topic zo mooi met foto's begonnen, helaas is dat vrij snel opgehouden :)

de SHO
Ik wil ook de SHO aan de potmeter bouwen, zoals G.G. heeft gedaan. Ik zie daarvan echter alleen de foto staan.. Wat zijn daar de onderdelen voor? En een bouwschemaatje? Setje van de flowerbooster voldoet daarvoor. Vraag bij newtone of je die kan bestellen met grotere behuizing en vul het boodschappenlijstje verder aan, of bestel het spul voor de SHO los, zijn maar een paar onderdeeltjes.

Boren
Ik heb dus nog nooit in zo'n kastje geboord.. Moet ik daar nog iets speciaals voor weten? Kan ik gewoon met metaalboortjes aan een normale boormachine aan de gang gaan? Moet je eerst 'beginnetjes' maken voor je echt gaat boren, en zo ja, hoe?
Staat ergens vermeld hoe groot de gaten moeten zijn voor de jacks, de potmeters, de 3DPT switches, de tuimelschakelaars, de LEDs en de 9v aansluiting? JA, in de bouwbeschrijving van de Flowerbooster bij newtone staan maten.

Een hoop vragen dus, wordt wel een leuk projectje denk ik :) Solderen kan ik wel, voor de rest heb ik zoiets alleen nog nooit gedaan..

Amp
16 september 2008, 08:57
Dank voor de info, G.G.! Ik zal tzt wellicht nog even bij je aankloppen (figuurlijk dan) bij vragen..

Nog 1 vraag die ik nu heb: de behuizing die jij hebt, is dat niet een BB behuizing? De verhoudingen zien er anders uit dan bij de B behuizingen namelijk..

Tenslotte; ik zat nog te twijfelen tussen bestellen bij Newtone of bij Musikding, omdat Newtone geen tantalum condensators heeft (waarvan er een voor de OCD gebruikt wordt). Maakt dat echt uit?

G.G.
16 september 2008, 20:16
Dank voor de info, G.G.! Ik zal tzt wellicht nog even bij je aankloppen (figuurlijk dan) bij vragen..

Nog 1 vraag die ik nu heb: de behuizing die jij hebt, is dat niet een BB behuizing? De verhoudingen zien er anders uit dan bij de B behuizingen namelijk..

Tenslotte; ik zat nog te twijfelen tussen bestellen bij Newtone of bij Musikding, omdat Newtone geen tantalum condensators heeft (waarvan er een voor de OCD gebruikt wordt). Maakt dat echt uit?

Weet ff niet de naam van de behuizing, maar hij is iets van 12x8x4 cm.

KoenB
16 september 2008, 23:05
Zo ik ben er uit, ik heb de hele meuk besteld. Even wachten tot het binnen is, en dan proberen er wat leuks van te bouwen!

HaroldA
21 september 2008, 14:34
Ik ben bijna zover dat ik mijn bestellijst compleet heb. Ik ga zeer waarschijnlijk 2 SHO's, 2 OCD's en 2 voltage verdubbelaars bouwen...

1 BB behuizing met OCD/SHO/18V
1 B behuizing met SHO/looper (om clean/od te schakelen) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=113796)
1 B behuizing met OCD/18V

Met een beetje geluk kan Valoosj voor mij de benodigde printjes leveren. Hij heeft zijn OCD gebaseerd op de V3 en GG op de V4, dus ik wil beide gaan bouwen (7 onderdelen verschillen van waarde en/of type) en dan zie ik wel welke het beste bij mij past. Beide OCD's worden 9/18 volt schakelbaar, (hopelijk) zonder 18V op de LED en de SHO te zetten...

Bij de SHO/looper moet ik nog kijken of het clean kanaal een volume potmeter (500K log) krijgt of dat deze ook door de SHO heen gaat, maar dan met een eigen potmeter (5K lin) en de SHO aangepast zodat hij ook < 1x kan versterken (2K7 ipv 5K1).


Ik heb alleen nog een paar vraagjes (aan G.G.?)
1. Wat is 100nF NP?
2. Is de log/lin potmeter vraag al beantwoord?
3. Grappig dat nog niemand tegen je gezegd heeft dat 'Off' met 2 efjes is ;)

Valoosj
21 september 2008, 16:27
NP is non polarized. Geen elco dus. Dat was een foutje dat ooit in een schema van de ocd stond.

HaroldA
21 september 2008, 22:20
Zo, de bestellingen zijn de deur uit. Ik heb op aanraden van Valoosj ook alle weerstanden in carbon besteld.

Nu eerst even wachten op de bestellingen... http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_waiting.gif

Valoosj
23 september 2008, 21:34
Net mijn clone getest op een noisy cricket (slechte amp) en dat ding scheurt enorm hard. Er moet wel nog een diode in maar mijn iets dikker boortje is gisteren kapot gegaan waardoor de diode er nog niet in zit.

Het lijkt me wel een toffe drive, maar ik moet hem eens testen op een iets betere amp.

HaroldA
23 september 2008, 21:56
Net mijn clone getest op een noisy cricket (slechte amp) en dat ding scheurt enorm hard.

Goed hard of slecht hard? Gaat die diode nog uitmaken in de drive en/of volume?

Kan niet wachten om zelf ook te beginnen, maar het zal nog wel ff duren voordat alle spullen binnen zijn...

Valoosj
23 september 2008, 22:27
Hij klinkt wel goed, maar veel harder dan ik dacht. Ik moet trouwens de pots nog omdraaien, ze zijn andersom bedraad. Of die diode veel uitmaakt weet ik niet. Enerzijds denk ik van niet. Vrijdag dat boortje kopen en de pedaal weer onder handen nemen. Op de repetitie kan ik het dan meteen eens testen.

KoenB
23 september 2008, 23:12
En klinkt ie bij jou ook zo vol?

Ik ben nu wel benieuwd naar de foto's eigenlijk ;)

Valoosj
23 september 2008, 23:17
Over de klank valt niet veel te zeggen met zo'n rommelamp, behalve dat het zijn naam eer aandoet: obsessive compulsive drive...

Foto's van wat zou je graag zien? Momenteel is het gewoon een pcb met de pots en pluggen aan. Als hij op mn bord komt heb ik al wel een zeer coole techniek om te verven gevonden.

G.G.
24 september 2008, 07:24
Ik moet trouwens de pots nog omdraaien, ze zijn andersom bedraad.

heb ik ook, en heb precies dat schema aangehouden... vreemd... moet ze ook nog ff omdraaien wanneer ik tijd heb.

KoenB
24 september 2008, 14:10
Over de klank valt niet veel te zeggen met zo'n rommelamp, behalve dat het zijn naam eer aandoet: obsessive compulsive drive...

Foto's van wat zou je graag zien? Momenteel is het gewoon een pcb met de pots en pluggen aan. Als hij op mn bord komt heb ik al wel een zeer coole techniek om te verven gevonden.

Ik zou graag een foto van je pcb aan de voor en achterkant zien. Kan ik het vergelijken met mijn veroboard gepruts ;)

Valoosj
26 september 2008, 10:57
Hmmm, ik zal er eens over denken ;)

HaroldA
3 oktober 2008, 21:38
http://www.dirk-hendrik.com/temp/schakelen.gif

Eff1 en Eff2 zijn de footswitches van de SHO en van de OCD waar ik de beide effecten aan gehangen heb via deze methode
GG, ik sta op het punt ook te beginnen met mijn SHOCD, maar kan de pre/post schakeling niet helemaal volgen...

Zou jij aan kunnen geven wat er op welke poot van de 3PDT toggle aangesloten moet worden?

G.G.
4 oktober 2008, 09:22
Zo, hoe leg ik dat nou weer uit. 1a, 1b en 1c zijn de 3 rijen op een 3PDT switch. Het scharnierende punt is het schema is steeds de middelste pool op een rij.

HaroldA
4 oktober 2008, 11:05
Zo, hoe leg ik dat nou weer uit. 1a, 1b en 1c zijn de 3 rijen op een 3PDT switch. Het scharnierende punt is het schema is steeds de middelste pool op een rij.
1a, 1b en 1c als in Xy?

Of als in switch nr1, rij a, b en c?

Ik heb al een paar kladblaadjes vol geschreven, maar heb de oplossing nog niet gevonden...

Op zich vind ik het een leuke uitdaging, maar ik heb helaas ook nog andere dingen te doen ;)

Zou je kunnen proberen het op z'n 'zeeslags' uit te leggen?

G.G.
4 oktober 2008, 11:30
Ik heb het ff uitgetekend voor je. Je ziet de schakeling in blauw en in roze is de route van het signaal in de bovenste stand van de schakeling:


http://img171.imageshack.us/img171/6941/p1010588go6.jpg

Valoosj
5 oktober 2008, 00:32
Harold, je printjes zijn geëtst en geboord, maandag doe ik ze binnen bij de post.

Ivm een handige manier om van 9V naar 18V te gaan (met het nodige circuit in je pedaal) kan je gewoon een DPDT gebruiken en die aansluiten zoals je een footswitch zou schakelen. Het extra circuit voor de 18v uit de 9V te krijgen is dan het 'effectbordje'. De 'signaalinput' is hier je 9V. Ofwel gaat die dan dus naar je spanningsbordje en wordt de nieuwe uitgangsspanning 18V, ofwel gaat de 9V gewoon door de schakelaar en blijft je spanning op 9V om je OCD te voeden. De spanning voor de LED die neem je gewoon bij je spanningsplug. Dan hoef je die niet aan te passen om te voorkomen dat de LED doorbrandt.

Om het even visueel voor te stellen:
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/spanning.jpg

HaroldA
5 oktober 2008, 14:20
Ik heb het ff uitgetekend voor je
Perfect! Ik was een eind, maar had een paar dingetjes over het hoofd gezien... :p


Harold, je printjes zijn geëtst en geboord, maandag doe ik ze binnen bij de post.
:dance:

Ik had de 9/18v schakeling al zo in mijn hoofd zitten... De behuizingen zijn al geboord en ik heb mijn looper ook al in elkaar gezet. Ik ga vandaag de 'routering' van beide OCDs maken en de pre/post schakeling van de SHOCD. In bypass zouden ze het dan al moeten doen ;)

HaroldA
5 oktober 2008, 21:41
Even nog een vraagje over anti-pop weerstanden: De OCD zelf is al voorzien van zo'n weerstand. Moet ik toch nog een 1M weerstand tussen + en - aan de uitgang van het pedaaltje hangen?

Valoosj
5 oktober 2008, 23:38
Nee. Die zit al op de pcb, dus je moet het niet extra doen.

HaroldA
9 oktober 2008, 21:26
Ik heb vandaag de printjes van Valoosj binnen gekregen, dus het echte bouwen gaat beginnen!

Het zal alleen niet meevallen alle carbon weerstanden er op te 'frommelen'. Die zijn nl net wat groter dan de 'standaard' weerstanden, maar we doen ons best! :cooler:

Valoosj
9 oktober 2008, 22:06
Mijn carbon film weerstanden zijn even groot als mn steel film weerstanden hoor...

HaroldA
9 oktober 2008, 22:12
Hier (http://www.musikding.de/index.php/cat/c69_Resistors.html/XTCsid/25a2c073d21bc6beee0faf6507fbba35) kun je het verschil in grootte zien... Heb ik de verkeerde dan? :(

Valoosj
9 oktober 2008, 22:17
Je hebt inderdaad de verkeerde. Via banzai kan je de juiste bestellen. Met deze weerstanden kan het natuurlijk ook, maar de pcb is ontworpen voor de 'normale' maat.

HaroldA
9 oktober 2008, 22:20
Je hebt inderdaad de verkeerde. Via banzai kan je de juiste bestellen. Met deze weerstanden kan het natuurlijk ook, maar de pcb is ontworpen voor de 'normale' maat.
Crap! :mad: Grrr...

Ik was er al bang voor toen ik ze binnen kreeg, maar dacht toen ook, goh wat een 'vintage' uiterlijk. Zal vast goed zijn!

Ik ga nog ff door om te kijken of ik het er op krijg, anders moet ik inderdaad bij Banzai gaan bestellen, maar dat gaat dan weer een tijdje duren...

Edit:
On second thought kap ik er maar mee. Carbon film en carbon composition schijnt toch wel verschil in te zitten...

Valoosj
9 oktober 2008, 22:52
Iets van banzai heb je echt snel in je bus.

HaroldA
9 oktober 2008, 23:48
Voor straf heb ik net beide SHOs en voltage verdubbelaars in elkaar gesoldeerd. Testen doe ik morgen, eerst ff mijn order bij Banzai controleren ;)

-KP-
10 oktober 2008, 15:47
Ik heb net mijn SHO/OCD afgewerkt en dit is zonder enige twijfel de beste booster/distortion/overdrive die ik tot dus ver heb gemaakt. Een absolute aanrader met andere woorden.
Wel heb ik nog een klein schoonheidsfoutje, als de drive van de ocd open staat en die ocd zelf niet in het circuit zit, krijg ik een irritant hoog piep geluidje dat verdwijnt wanneer ik de drive pot terug draai of wanneer ik de printplaat waarop het gesoldeerd is aanraak. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?

HaroldA
10 oktober 2008, 16:25
Wel heb ik nog een klein schoonheidsfoutje, als de drive van de ocd open staat en die ocd zelf niet in het circuit zit, krijg ik een irritant hoog piep geluidje dat verdwijnt wanneer ik de drive pot terug draai of wanneer ik de printplaat waarop het gesoldeerd is aanraak. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
In de openingspost staat:


In bypass was er een hele hoge fluittoon te horen die van hoogte veranderde bij het draaien aan de drive-knop):

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1789.0;attach=1377 ;image

Oftewel, in bypass moet je de input van de OCD aan GND hangen...

G.G.
10 oktober 2008, 20:06
Ik heb net mijn SHO/OCD afgewerkt en dit is zonder enige twijfel de beste booster/distortion/overdrive die ik tot dus ver heb gemaakt. Een absolute aanrader met andere woorden.
Wel heb ik nog een klein schoonheidsfoutje, als de drive van de ocd open staat en die ocd zelf niet in het circuit zit, krijg ik een irritant hoog piep geluidje dat verdwijnt wanneer ik de drive pot terug draai of wanneer ik de printplaat waarop het gesoldeerd is aanraak. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Misschien post ik later nog wel een foto (het is een indrukwekkend paars geval geworden).

Ik had inderdaad exact hetzelfde probleem. Geen idee waar het vandaan kwam, maar de schakeling in de post hierboven is de oplossing.

En ja, het is inderdaad een erg vet pedaaltje.

zjanke
10 oktober 2008, 22:12
en er is geld mee te verdienen..... (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/12191948/Fulltone_OCD_en_Zvex_SHO_in_een_de_Deep_Purple.htm l)

HaroldA
11 oktober 2008, 00:24
en er is geld mee te verdienen..... (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/12191948/Fulltone_OCD_en_Zvex_SHO_in_een_de_Deep_Purple.htm l)
Wow, 180 credits...

Overigens ben ik ook van plan 1 van mijn 2 zelfbouw OCD's te verkopen ;) Maar dan tegen kostprijs, natuurlijk...

Waarom? Ik bouw een v3 en een v4 en ik hou degene die ik het beste vind klinken.

Valoosj
11 oktober 2008, 23:04
en er is geld mee te verdienen..... (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/12191948/Fulltone_OCD_en_Zvex_SHO_in_een_de_Deep_Purple.htm l)

Zo adverteren is wel riskant, het is namelijk nog steeds illegaal wat hier gebeurt...

Lexvandoef
11 oktober 2008, 23:06
Hoezo illegaal? Zijn de schema's niet vrij toegankelijk ofzo?

Valoosj
11 oktober 2008, 23:24
Het is nog steeds een bestaande pedaal die in productie is. En wat iedereen altijd tegen mij zegt, is dat je die niet mag klonen en verkopen. Zeker ben ik er niet van, maar ik zou het nooit zo opvallend doen.

Lexvandoef
11 oktober 2008, 23:30
Ah oke, heb er nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Valoosj
11 oktober 2008, 23:36
Ik weet wel nog steeds niet of dat nu echt zo is of niet. Fulltone zal ook wel niet de moeite doen om je een proces aan te spannen, tenzij je er natuurlijk enkele honderden gaat produceren.

Lexvandoef
12 oktober 2008, 00:35
voor eigen gebruik zal het toch sowieso geen probleem zijn?

KoenB
12 oktober 2008, 00:50
voor eigen gebruik zal het toch sowieso geen probleem zijn?

Voor eigen gebruik niet, maar zodra je er geld mee verdient is het strafbaar. Geld besparen mag dus wel :satisfie:

Valoosj
12 oktober 2008, 16:15
Voor eigen gebruik niet, maar zodra je er geld mee verdient is het strafbaar. Geld besparen mag dus wel :satisfie:


Inderdaad. En voor die persoon die het op kapaza aanbiedt, die kan het beter wat low profile houden.

HaroldA
22 oktober 2008, 23:11
Vandaag voor het eerst mijn met OCD gerepeteerd. Gaaf! Veel cleanere tone dan dat ik met mijn OD-1 heb/had.

Alleen hij mist nog een beetje 'smack-in-the-face', maar dat zou kunnen komen omdat ik 'm naar v3 specs heb gemaakt. Als ik 'm in trap dan ga ik niet terug in volume ofzo, maar ga ik wel wat verder op de achtergrond.

Ik ben zeer benieuwd of de v4 specs bovenstaand probleem oplossen...

Kim Wilson
23 oktober 2008, 08:37
Ja, meer gain is meer verzuipen in de mix. Dus zul je met gain iets harder moeten. Heb je geen volumepot, of hoort dat bij de V3-specs?

HaroldA
23 oktober 2008, 09:27
Ja, meer gain is meer verzuipen in de mix. Dus zul je met gain iets harder moeten. Heb je geen volumepot, of hoort dat bij de V3-specs?

Ik gebruik veel minder gain op mijn OCD dan op mijn OD-1. Gain terug draaien naar bijna 0, level omhoog en dan aan/uit'en levert ook een 'drukveries' op. En da's absoluut niet hetzelfde als een volume verlies.

Kim Wilson
23 oktober 2008, 10:10
Ik heb ook de OCD, maar drukverlies heb ik nog niet echt gemerkt. Ik zal er zaterdag eens op letten.

HaroldA
24 oktober 2008, 00:18
Ik heb ook de OCD, maar drukverlies heb ik nog niet echt gemerkt. Ik zal er zaterdag eens op letten.

De v4 specs (die jullie waarschijnlijk allemaal gebruikt hebben) klinkt volgens mij beter, maar dat kan ik thuis niet beoordelen...

Ze zijn eindelijk af! Nou ja, bijna dan... Nog een tantaal condensatortje vervangen voor iets wat meer dan 16v mag hebben, voorschakelweerstanden van de blauwe schijnwerpers iets ophogen (27k ipv 8k2), kleine revetjes zoeken en printjes vastzetten...

Van links naar rechts (achter de kluwen draad): SHO, OCD v4 en voltage verdubbelaar.
http://img.sait.nl/gitaarnet/sho_ocd_18v_3.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/sho_ocd_18v_4.jpg

Van boven naar onder: OCD v3 en voltage verdubbelaar. Een SHO had nog wel gepast, maar de footswitch daarvoor zou moeilijk worden...
http://img.sait.nl/gitaarnet/ocd_18v_3.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/ocd_18v_4.jpg

pimmedoris
25 juni 2009, 10:30
Zo, even een bump van dit topic :satisfie:

Ik wil dit pedaal ook gaan maken, als mijn eerste project (MXR+) een beetje lukt.
Vraagje aan harold: Waarom doe je die voltage verdubbelaar bij de OCD? Klinkt dit beter ofzo? Of is dit echt noodzakelijk?

HaroldA
25 juni 2009, 10:40
Zo, even een bump van dit topic :satisfie:

Ik wil dit pedaal ook gaan maken, als mijn eerste project (MXR+) een beetje lukt.
Vraagje aan harold: Waarom doe je die voltage verdubbelaar bij de OCD? Klinkt dit beter ofzo? Of is dit echt noodzakelijk?

Noodzakelijk: nee, verbetering: beetje ;)

Je krijgt iets dikker/helderder laag, maar voor de rest maakt het weinig verschil.

Mark1990
13 augustus 2009, 13:06
Nog even een nieuwe bump.
Ik ben nu de materiaal lijst aan het samenstellen, maar niet gehinderd door enige elektrotechnische kennis loop ik tegen wat problemen aan.
Ik gebruik de layout zoals voorin dit topic staat. Ik heb alle waarden uit het schema gehaald, maar bij de condensatoren weet ik niet voor welke ik een film/foil moet gebruiken, en voor welke electrolytics Banzai! (http://www.banzaieffects.com/Capacitors-c-108.html)
In het schema staat wel aangegeven welke Tantal is, en ik ga ervanuit dat NP Non-Polarised betekent. Het probleem is dat de gegeven waarde (100nF) niet hiertussen (http://www.banzaieffects.com/Bipolar-Non-Polarized-c-425.html) staat
En als laatste: alleen de volume pot is logaritmisch toch?

-KP-
13 augustus 2009, 13:44
Die waar NP bijstaat is een gewone filmcondensator (op het schema als twee zwarte balkjes, electrolytische zijn een leeg balkje boven een zwart).
Volume is logaritmisch, ja.

ponq
13 augustus 2009, 14:19
http://www.justradios.com/uFnFpF.html

Mark1990
14 augustus 2009, 13:46
Die waar NP bijstaat is een gewone filmcondensator (op het schema als twee zwarte balkjes, electrolytische zijn een leeg balkje boven een zwart).
Volume is logaritmisch, ja.

Okee, dankje! maar dat NP betekent dus niets?
Nog twee vragen: C1 is een 20nf, maar die waarde staat er niet tussen bij de filmcaps. kan ik dan gewoon dichtstbijzijnde waarde nemen? (22nf)
-C2 is een Elco, is dit anders dan een capacitator?

Sorry voor alle noobvragen, maargoed, het is mijn eerste nonbouwpakket-effect, en zo leer ik nog eens wat!

ponq
14 augustus 2009, 13:57
NP betekent wat je dacht dat het betekende: non-polarized. Elco's hebben een + en een - kant. De cap die jij zoekt moet dat dus niet hebben.

Mbt c1: neem lekker 22nf. De meeste caps hebben een foutmarge van 5-15% dus zou heel nauw steekt het allemaal niet met de waardes.

Mark1990
14 augustus 2009, 14:31
Een elco is dus een gewone condensator? ik raakte wat in de war door de beschrijving van de Flower Booster van Newtone. daar hebben ze het over een 0,1 uf condensator, en een 10 uf elco.
Verder hebben ze bij banzai de Non-Polarised caps niet als filmcap volgens mij, ik kan de elektrolytische NP wel vinden, maar weer niet de goede waarde......

bert k
14 augustus 2009, 15:06
Een electrolytische Non Polarised condensator bestaat niet volgens mij.

Mark1990
14 augustus 2009, 15:12
Een electrolytische Non Polarised condensator bestaat niet volgens mij.

hmmm vreemd. hij staat hiertussen (http://www.banzaieffects.com/Electrolytics-c-565.html) en dat is ook gelijk de enige die ik kon vinden op de Banzai site.

M Kactus
14 augustus 2009, 15:29
Ja, het bestaat wel, maar meestal zit het zo:
-Elco = Elektrolytische Condensator. Die zijn meestal gepolariseerd en zien eruit als mini-blikjes. Een kant is een de min, de andere de plus. Meestal voor de grotere waardes
-Filmcondensator: Ziet er meestal uit als een rechthoekig blokje met twee pootjes. Soms ook wel eens als een Chiclet op pootjes. Je hebt ze in verschillende soorten (gemetaliseerde polyestercondensator, polypropyleencondensator...)
-Keramische condenstators: Zijn platgedrukte bolletjes op pootjes. Meestal voor de kleinere waardes.
-Tantaalcondensators: Die zijn ook gepolariseerd, als ik me niet vergis, en zitten in boutiquegevalletjes. Ze zijn veel duurder, maar waardeloos in het signaalpad, naar verluidt.

Dat zijn allemaal verschillende condensatoren. Capacitoren bestaan niet, want da's een foute vertaling van het Engelse Capacitor = Condensator.

Edit: Ik snap trouwens ook niet waar je het vandaan haalt dat C2 een elco is ? Ik denk dat ik je even niet kan volgen. Gebruik je de layout op de eerste pagina? Dan is C2 gewoon een filmcondensator. Kijk maar naar de foto op de vorige pagina, daar heeft Harold witte rechthoekjes als filmcondensators en mini-blikjes als elco's (mijn oprechte excuses voor de jip-en-janneketaal :)).
De link waarin je aangeeft dat je geen 100nF(=0,1uF) NP condensator vindt, wijst naar bipolars of NP-elco's. Als er staat NP, is de kans heel groot dat je gewoon een filmcondensator nodig hebt, geen elco.

Edit2: Ik heb nu de 100nF NP gevonden... Deze (http://www.banzaieffects.com/Blocking-Cap-0-1uF-2-5mm-pr-18788.html) moet daarvoor best geschikt zijn, lijkt mij. En als ik je een tip mag geven: Doe niet zoals ik en kijk ook naar de voltages die de condensator aankan. 16V is genoeg. Meer mag, maar dan worden ze groter. Bij Banzai heb ik condensators zo groot als 9V-batterijen gekocht... Banzai gaat bijzonder vlug als ze alles hebben. Alleen hebben ze bijna nooit alles, en moet je vaak ernstig lang wachten op 1elco die maar niet binnenkomt.

Chris Winsemius
14 augustus 2009, 19:01
Een electrolytische Non Polarised condensator bestaat niet volgens mij.

idd.; gewoon "bipolaire elko" oid. ;)

bert k
14 augustus 2009, 19:41
Weer wat geleerd, dat wist ik ook al niet. Ik dacht dat een elco in principe polair was.

Chris Winsemius
14 augustus 2009, 20:37
Weer wat geleerd, dat wist ik ook al niet. Ik dacht dat een elco in principe polair was.

ok, en zonder + en - is dat 'n bipolaire elko.

Indien nodig en geen bipolair op voorraad (hoewel dat ietsje "beter" is; 1 ipv. 2 parts achter elkaar) kun je met twee elko's van bijvoorbeeld `10uF 1 bipolaire van 5uF maken door ze in serie te zetten met beide minnen aan elkaar, de overgebleven plussen zijn dan de twee condensator-aansluitingen.

Mark1990
15 augustus 2009, 14:12
Ja, het bestaat wel, maar meestal zit het zo:
-Elco = Elektrolytische Condensator. Die zijn meestal gepolariseerd en zien eruit als mini-blikjes. Een kant is een de min, de andere de plus. Meestal voor de grotere waardes
-Filmcondensator: Ziet er meestal uit als een rechthoekig blokje met twee pootjes. Soms ook wel eens als een Chiclet op pootjes. Je hebt ze in verschillende soorten (gemetaliseerde polyestercondensator, polypropyleencondensator...)
-Keramische condenstators: Zijn platgedrukte bolletjes op pootjes. Meestal voor de kleinere waardes.
-Tantaalcondensators: Die zijn ook gepolariseerd, als ik me niet vergis, en zitten in boutiquegevalletjes. Ze zijn veel duurder, maar waardeloos in het signaalpad, naar verluidt.

Dat zijn allemaal verschillende condensatoren. Capacitoren bestaan niet, want da's een foute vertaling van het Engelse Capacitor = Condensator.

Edit: Ik snap trouwens ook niet waar je het vandaan haalt dat C2 een elco is ? Ik denk dat ik je even niet kan volgen. Gebruik je de layout op de eerste pagina? Dan is C2 gewoon een filmcondensator. Kijk maar naar de foto op de vorige pagina, daar heeft Harold witte rechthoekjes als filmcondensators en mini-blikjes als elco's (mijn oprechte excuses voor de jip-en-janneketaal :)).
De link waarin je aangeeft dat je geen 100nF(=0,1uF) NP condensator vindt, wijst naar bipolars of NP-elco's. Als er staat NP, is de kans heel groot dat je gewoon een filmcondensator nodig hebt, geen elco.

Edit2: Ik heb nu de 100nF NP gevonden... Deze (http://www.banzaieffects.com/Blocking-Cap-0-1uF-2-5mm-pr-18788.html) moet daarvoor best geschikt zijn, lijkt mij. En als ik je een tip mag geven: Doe niet zoals ik en kijk ook naar de voltages die de condensator aankan. 16V is genoeg. Meer mag, maar dan worden ze groter. Bij Banzai heb ik condensators zo groot als 9V-batterijen gekocht... Banzai gaat bijzonder vlug als ze alles hebben. Alleen hebben ze bijna nooit alles, en moet je vaak ernstig lang wachten op 1elco die maar niet binnenkomt.


Ik gebruik voor het SHO gedeelte de beschrijving van Newtone, en daar staat in de partlist dat het een elco is, vandaar. Ik neem inderdaad al de kleinste waarde qua voltage, meer dan 9 volt gaat er toch niet doorheen.
Maar in plaats van die tantaal kan ik dus beter een filmcondensator nemen?

Mark1990
12 september 2009, 16:30
In bypass was er een hele hoge fluittoon te horen die van hoogte veranderde bij het draaien aan de drive-knop):

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1789.0;attach=1377 ;image

Deze switch, dat is de switch van de OCD neem ik aan?

KoenB
13 september 2009, 14:04
Jup, zo krijg je die fluittoon niet