PDA

View Full Version : Alternatief Dumble?



Luke-wannabe
23 augustus 2008, 17:27
Een snel vraagje:

Zijn er überhaupt goedkopere alternatieven voor een Dumble kloon?
Ik weet dat de Overtone Special van Ceriatone een goed alternatief is, maar zijn er nog meer merken die ongeveer in die prijsklasse liggen? Liefst dichter bij huis?

Misschien een andere amp die goed te modden is naar een Dumble achtige sound?

arjanb01
23 augustus 2008, 17:43
Fender Twin Reverb + red snapper pedaaltje (merk weet ik zo niet, volgens mij van Barber) will do the job ! En vele malen goedkoper ! Succes met testen !

Nielsje
23 augustus 2008, 17:49
Ik snap het niet helemaal maal..

Dumble's worden toch helemaal op de gebruiker zelf gevoist? Dan is er toch niet zoiets als 'Dé' Dumble sound?

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 17:57
Okee, maar wat ik associeer met 'de Dumble sound' is moeilijk in woorden uit te leggen. Maar het is een heel helder, direct, gearticuleerd en 'hi-fi' geluid. En er zit ook 'iets' in het mid waardoor (met OD) er een heel zingend geluid ontstaat.
Vooral John Mayer associeer ik heel erg met 'de Dumble sound'.

Met name in het intro hoor je erg wat ik bedoel: http://nl.youtube.com/watch?v=0ur0YWyamDI

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:02
Ik denk dat je het geluid uit het intro van je clip heel goed kan benaderen met een goeie oudere Fender, liefst niet al te powerfull, dan krijg je een die lekkere halve crunchy/net randje clean.
Met mijn Hook lukt het in elk geval wel om zo'n geluid te krijgen op het cleane kanaal met de boost aan, en die heeft ook een Fender-achtige cleane kanaal.

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:05
Ooh lekkah!!
Hook is echt te duur voor mij. Twin Reverb is ook nog wel een optie. Die zijn niet eens zo duur 2dehands..

Maar nog meer Dumble alternatieven?

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:08
Ooh lekkah!!
Hook is echt te duur voor mij. Twin Reverb is ook nog wel een optie. Die zijn niet eens zo duur 2dehands..

Maar nog meer Dumble alternatieven?

Een Twin moet echt zo ontiegelijk hard om een beetje randje te kunnen krijgen man! Beter iets van een Deluxe Reverb oid ;)
En dan een oude Bluesbreaker ervoor (gebruikt Sjonnie zelf ook).

zjanke
23 augustus 2008, 18:09
Als in 6V6 alternatieven?

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:10
Nee een randje hoef ik niet!! Clean wil ik. Randje gebruiken we wel een pedaaltje voor ;)

Maar zon bluesbreaker pedaal dus. Okee.
Dan moet ik dat maar eens testen.

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:12
Ik hoor daar een Blauwe Engel aan komen :seriousf:

Maar serieus, dat is misschien ook wel een optie, ik heb er een keer eentje bespeeld toen ik een pedaal ging ophalen, de cleane sound die daar uit kwam was lekker, had ik absoluut niet verwacht. Een beetje hi-fi achtig ook.

zjanke
23 augustus 2008, 18:13
Special price for you my friend :seriousf:

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:14
Special price for you my friend :seriousf:

Als Luke/Leon hem koopt krijg ik commissie he! :stop:

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:15
Haha nee ik wil echt wel een amp die minstens 50 watt is.
Ben gewend om met flink meppende drummers te spelen. Hij moet gewoon drukken enzo..

Okee ik moet dus een Twin misschien gaan overwegen. Eerst maar eens gaan testen enzo.

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:17
Haha nee ik wil echt wel een amp die minstens 50 watt is.
Ben gewend om met flink meppende drummers te spelen. Hij moet gewoon drukken enzo..

Okee ik moet dus een Twin misschien gaan overwegen. Eerst maar eens gaan testen enzo.

Dan is het wel lastig om dat cleane/randje/crunchy soundje te krijgen he! Twins blijven echt heel erg lang clean tenzij je in een stadion staat ofzo.

zjanke
23 augustus 2008, 18:17
Dat klinkt als een uitdaging. Onze drummer weegt vet over de 100kg, speelt met de achterkant van zijn stokken en slaat elke drie maanden een kevlar vel op zijn snare kapot. Geen probleem voor een blue angel....

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:21
Lezen, Sexlex ;)


Nee een randje hoef ik niet!! Clean wil ik. Randje gebruiken we wel een pedaaltje voor ;)


@ Zjanke: Ik hoor iedereen altijd zeggen dat 15 watt en 22 watt (ofzo) meer dan genoeg is, maar na mijn AC15 wil ik gewoon een 50- of meer -watter. En die drummer van jullie speelt dan wel heel erg hard.. Dat je daar uberhaupt doorheen komt man!

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:24
Lezen, Sexlex ;)

Mensen moeten hier niet zo snel achter elkaar posten. :satisfie:

Maar in je intro clipje hoor ik toch duidelijk wel zo'n lekker versterkerrandje die je krijgt als je je versterker zo zet dattie bij normaal aanslaan clean is en bij het echt graven in de snaren een beetje zo'n randje krijgt.

Hij gebruikt wel de oude Bluesbreaker pedalen he, die verzamelt hij zelfs, de nieuwe schijnen niet zo goed te zijn (nieuwe zijn dus die goude, oude de lelijke zwarte).

zjanke
23 augustus 2008, 18:25
Ik ben van 60 via 100 en 100 naar een combi van een 50 watter met een blue angel gegaan en ik heb sinds kort een 20 watter. Inderdaad meer dan voldoende en ik zou niet alleen op je AC15 afgaan. Een blue angel is met 6V6+EL84 geschakeld overigens 38 watt, dan klinkt het verschil al niet meer zo groot.

Een keer vrijblijvend proberen?

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:27
@ Lex: Ja ok, daar heb je gelijk in. Maar dat randje hoef ik niet per se, het gaat me meer om het 'principe' van het geluid.

@ Zjanke: Tsjah.. Ik weet niet.. Ik denk er over. Misschien kunnen we elkaar helpen :D

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:30
@ Lex: Ja ok, daar heb je gelijk in. Maar dat randje hoef ik niet per se, het gaat me meer om het 'principe' van het geluid.

Voor mij hoort dat randje bij het 'principe' van het geluid ;) Dat soort geluid vind ik heel lastig om met pedalen te maken namelijk, reageert toch anders.

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 18:30
http://nl.youtube.com/watch?v=O9HlTzmUQ9g Klinkt ook wel lekker..(!!)



Voor mij hoort dat randje bij het 'principe' van het geluid ;) Dat soort geluid vind ik heel lastig om met pedalen te maken namelijk, reageert toch anders.
Ja dat weet ik ook wel..! Ik kan het gewoon niet uitleggen.

Jimwoud
23 augustus 2008, 18:34
http://nl.youtube.com/watch?v=O9HlTzmUQ9g Klinkt ook wel lekker..(!!)
En is niet duur, hehe

Wil ik binnenkort ook proberen, maar gaat mij meer om de distortion sounds

TimmU
23 augustus 2008, 18:42
Lezen, Sexlex ;)




@ Zjanke: Ik hoor iedereen altijd zeggen dat 15 watt en 22 watt (ofzo) meer dan genoeg is, maar na mijn AC15 wil ik gewoon een 50- of meer -watter. En die drummer van jullie speelt dan wel heel erg hard.. Dat je daar uberhaupt doorheen komt man!
Serieus gast, ik heb een keer een gig gehad met een houthakker eerste klas achter me , over de 2061X van Tristan. Die bleef ook gewoon lekker clean, en dat is een 20 watter.

morroow
23 augustus 2008, 18:57
Ik vind die Blue Angel ook wel een aanrader! Kon er moeilijk een clean met randje uit halen want dan ging ie veuls te hard. Daarom heb ik hem weg gedaan omdat ik dus wel graag een beetje een smerig clean geluid wil.
Die Blue Angel was me veel te netjes (Hi-Fi achtig) en te clean.
Wel super mooi geluid, mooiste clean (op mijn DC30 na) die ik heb gehoord.

Verder denk ik dat de Xotic RC-booster wel iets voor je is. Ik heb dat pedaal nu een aantal keer live gehoord bij een gitarist en die maakte geluiden (op een vrij simpele cleane versterker) die mij aan die John Mayer sound deden denken. Wel in combinatie met een Boss Bluesdriver, maar wat had die kerel een vette sound uit een simpele set up.

yanto
23 augustus 2008, 19:11
Marble, maar is ook niet heel goedkoop.

Luke-wannabe
23 augustus 2008, 19:26
@ Timmu: Okee, misschien gaat die Marshall harder dan de Vox, die was mij namelijk te zacht.

@ Morroow: Als ik jouw post lees lijkt het wel een goede amp.

Jim Haagmans
23 augustus 2008, 19:41
Als je eenmaal weet hoe je die sound uit die versie van gravity op een betaalbare manier krijgt, laat het mij dan ook ff weten :soul:

Misery Signals
23 augustus 2008, 23:36
http://nl.youtube.com/watch?v=gQy4mBGpdLE

Mijn Soldano kan het blijkbaar ook, maar betaalbaar... Mmm...

MS

guitarnijboer
24 augustus 2008, 01:08
Nee een randje hoef ik niet!! Clean wil ik. Randje gebruiken we wel een pedaaltje voor ;)



Het volgens mij toch echt het drive kanaal van de dumble wat je daar hoort hoor.

G.G.
24 augustus 2008, 10:52
Luke, zoek je zoiets?

http://nl.youtube.com/watch?v=iSM3FL7zUdw&feature=related

Luke-wannabe
24 augustus 2008, 11:04
Luke, zoek je zoiets?

http://nl.youtube.com/watch?v=iSM3FL7zUdw&feature=related
Qua clean: jazeker.

G.G.
24 augustus 2008, 13:13
Qua clean: jazeker.

En met een randje ben je zeker op zoek naar zoiets:

http://nl.youtube.com/watch?v=d8Q28zuvd6w&feature=related

Zou een mooie combinatie zijn in 1 amp

Mr.Bluesbreaker
24 augustus 2008, 15:30
Luke, ik zeg het hier vaak maar:

Je hebt geen 50 watt (+) nodig om over een luide drummer te komen.
De luidspreker waarmee je speelt heeft meer invloed dan je wattage.

Als ik mijn Valvetech combo op 4 zet op het clean kanaal en dan flink aansla druk ik zo hard door de mix live dat ze me in een kleine zaal met 150 mensen niet meer gaan uitversterken. Dat komt door de Weber Blue Bulldog speaker. Doe ik dat op een Greenback of een Barfdale met dezelfde amp, moet het op standje spinal tap. (ik ga altijd over de PA maar als voorbeeld, het kwam eens voor) En ik neem aan dat jij toch ook uitversterkt wordt en jezelf wat over de monitor terugkrijgt?

Heeft ook te maken met het non-lineaire gehoor: je hoort (ervaart!) niet elke frequentie als even hard bij een gelijk aantal decibel. Dat betekent als je een toon van 150 Hertz afspeelt op een gemeten volume van 70 decibel en een op 70 decibel van 4 kilohertz, zou iedereen zweren dat de 4 kilohertz toon veel luider is.

Terug naar luidsprekers: je hebt dus efficientie ("hoeveel sap perst de speaker eruit per watt" en het frequentiebereik wat van invloed is. Tussen 50 en 100 WATT zit bijvoorbeeld 3 decibel verschil. Het ene type luidspreker heeft een piek in lage frequenties, de andere in frequenties die je 'harder ervaart'.

Naar amps: ik denk dat je het beste in de 'Amerikaanse' hoek (Hook?:)) kan kijken. Een Twin reverb vind niemand leuk om te tillen en is wel erg luid en clean. Een Pro Reverb met 2*12 is al een stuk beter te doen, evt. met een Barber LTD of iets in die geest om hem iets meer te kietelen voor het randje of daaroverheen. (ben ook groot fan van randjes!) Een oude bassman 50 (iets cleaner naar mijn idee) doet het ook heel goed, wel wat duurder vaak door de Blackface hype.

Over het algemeen vind ik voor de John Mayer sound toch een 2*12 een vereiste. Zo'n beetje alle 1*12 amps in je budget klinken wat dozig en hebben niet die 'grootse' sound, je hebt ze wel maar dan zijn de cabinetten gewoon erg goed gebouwd - vaak iets oversized. er is er wel eentje die dat heel goed kan -SPAM- trouwens.

Best bewaarde geheim ook een beetje in die hoek en voor heel weinig te koop: Bedrock. De 651 is een erg leuk ding, echter vaak worden de 1*12 combo's aangeboden. Gaat met single coils precies op het volume waarop i kdenk dat jij het wil over z'n nek op het cleane kanaal. Wellicht komt er ooit een top voorbij. Ziet er niet uit, niemand kent het maar als je eens een tegenkomt...

Edit: die amp die Chris W mee had in de gearmeeting in Almere was voor mij met een strat wel precies de JM sound btw... volgens mij overtone special maar met nog wel wat mods? Vraag hem anders eens.

Edit 2: en dat zoutloze figuur die die customhop LP niet gestemd had in dat clipje over die Bugera oid., dat zou nou juist niet het voorbeeld moeten zijn imo:D

stratestic
24 augustus 2008, 17:27
Alle samples die jullie hier posten klinken te gek. Het is precies de sound waar ik ook zo weg van ben, en niet alleen ik zo te lezen. Vooral in combinatie met een strat is het een erg mooi clean.
Wat was precies de amp die Chris W. gebruikte daar in Almere? Eentje van eigen fabricaat?

Mitch
24 augustus 2008, 17:32
Ik lees dit topic met stijgende verbazing eerlijk gezegd. Waar Dumble amps namelijk zo gewild om zijn (even afgezien van de mojo vanwege de onbereikbaarheid) is juist het lead kanaal. Als ik dan de clip luister die gepresenteerd wordt als zijn de representatief, John Mayer's Gravity....da's gewoon clean met een randje zoals al een paar keer terecht werd opgemerkt.
Da's nou niet bepaald waar "de Dumble sound" als stereotype voor staat. Totaal niet eigenlijk :satisfie:
Voor een reactie als dit qua clean/randje/volumewiselingen met deze articulatie zou je net zo goed naar een non-master 18W kloon kunnen kijken, om maar eens iets totaal anders te noemen dan tot nu toe als voorbeeld genoemd is.

Dat vermogen niets zegt is al genoemd, maar afgezien van speakers ligt het ook erg aan hoe het circuit is. Zowel qua clean blijven als qua voicing. Met een voicing naar het hoog en midhoog toe prik je tien keer makkelijker door een mix heen. Ik wil zefls zo ver gaan dat de voicing van de amp in combinatie met de voicing van de speaker belangrijker is dan het vermogen van de amp en het rendement van de speaker.

Luke-wannabe
24 augustus 2008, 18:23
Okee bedankt voor de opheldering Mr. Blues en Mitch!
De opties die jullie allemaal geven zijn allemaal iets boven het budget dat ik nu kan betalen, dan word het dus sparen.

Ik neig wel het meest naar een 'nieuwe' versterker (niet nieuw uit de winkel, zelfs liever 2dehands), niet eentje van 30+ jaar oud.

Ik moet nu weg, maar ik ga binnenkort even al de voorstellen die jullie hebben gegeven nachecken.

Chris Winsemius
24 augustus 2008, 18:25
Alle samples die jullie hier posten klinken te gek. Het is precies de sound waar ik ook zo weg van ben, en niet alleen ik zo te lezen. Vooral in combinatie met een strat is het een erg mooi clean.
Wat was precies de amp die Chris W. gebruikte daar in Almere? Eentje van eigen fabricaat?

"Project-amp" v/e vriend van mij waar ik aan meegeholpen heb mbt. tot mods en parts-keuze. We hebben 'm later nog 'n keer vergeleken met 'n "bekende"/prijzige Dumble-clone en de verschillen waren marginaal (we happy! ;)). Op die meeting stond ie op 'n Marshall 1965B 4x10" kast (nu in het bezit van Zjanke icm. 'n CMW Plexi + Junior 20 Watter), normaal werd ie met EVs gebruikt maar uiteindelijk zijn we op Celestion (Heritage) 65 Watters uitgekomen als favorieten voor die amp.

Als al het andere werk hier 'ns 'n beetje vlot wordt er nog 1tje gebouwd als combo-amp in de nabije toekomst.

EDIT (@ Mr.Bluesbreaker/all):
't Was absoluut géén CT OverToneSpecial, waarschijnlijk worden wel het chassis en boards van CT gebruikt voor die nieuwe amp maar voor de rest: eigen keuze materiaal en tweaks.

jaspie
24 augustus 2008, 18:46
En met een randje ben je zeker op zoek naar zoiets:

http://nl.youtube.com/watch?v=d8Q28zuvd6w&feature=related

Zou een mooie combinatie zijn in 1 amp
t leuke is is dattie in dat clipje over zen two rock sig en jawel een blues jr tweed speelt.

Mr.Bluesbreaker
24 augustus 2008, 18:49
Wat het ook was, die bak klonk te gek, helaas niet met humbuckers kunnen testen maar: die 'project amp' deed het echt voor me. (wordt het ook een productielijn Chris?)

stratestic
24 augustus 2008, 21:18
Citaat: Origineel gepost door G.G. En met een randje ben je zeker op zoek naar zoiets: http://nl.youtube.com/watch?v=d8Q28...feature=related Zou een mooie combinatie zijn in 1 amp t leuke is is dattie in dat clipje over zen two rock sig en jawel een blues jr tweed speelt.

Mixed hij hier beide versterkers?
Precies de Hendrix sound.

Chris Winsemius
24 augustus 2008, 23:06
Wat het ook was, die bak klonk te gek, helaas niet met humbuckers kunnen testen maar: die 'project amp' deed het echt voor me. (wordt het ook een productielijn Chris?)

Dank je!
Of het "qua productlijn" wordt gebruikt kan ik nu nog niet zeggen, er zit iig. genoeg potentie in so to say...

Pepe
24 augustus 2008, 23:16
Had ik al gezegd dat de Princeton II ook wel "Poor man's Dumble" genoemd wordt?
Dat geluid zit in het leadkanaal, de clean channel is te Fenderig.
De goedkoopste manier is een silverface met een Zendrive of Ethos er voor. Fuchs heeft net zijn plush pedals gelanceerd, de plush valve job schijnt een aardig alternatief te zijn voor de zendrive.

Overigens zijn het geen "knop indrukken en voila" sounds. Je moet je dynamiek en frasering aanpassen, de toon echt uit de noten persen. Als je gaat hakken klinkt het nergens naar met dit soort circuits. Het beste resultaat krijg ik met een 335 of P90 gitaar, een dun Fendertje helpt niet mee.

Luke-wannabe
24 augustus 2008, 23:54
In welk budget zit de Princeton 2 ongeveer, Pepe?

Knoppen drukken en voila doe ik zowieso niet aan :) Ik ben me er van bewust hoe je met dit soort sound om moet gaan. Ik weet niet of ik het al onder de knie heb, maar ik kan het waarschijnlijk wel leren.

Welke silverface's raad je dan aan?
Alvast bedankt!

Pepe
25 augustus 2008, 00:14
In welk budget zit de Princeton 2 ongeveer, Pepe?

Knoppen drukken en voila doe ik zowieso niet aan :) Ik ben me er van bewust hoe je met dit soort sound om moet gaan. Ik weet niet of ik het al onder de knie heb, maar ik kan het waarschijnlijk wel leren.

Welke silverface's raad je dan aan?
Alvast bedankt!

Mijn Princeton had ik voor 650 en dat is wel de prijs ongeveer. Wel de II he, dat is een totaal ander beestje dan de ander Princes, meer Boogie-like. Kwa volume meer AC30 dan AC15. Ze worden alleen niet zo vaak aangeboden.

Silverfaces kunnen behoorlijk verschillen onderling, eentje die van nature veel mids heeft lijkt me en weinig van de "brittle" hoog. Een solid state rectifier helpt denk ik. Ik ken ze verder niet maar de Concert of Deluxe uit de II serie moet toch ongeveer hetzelfde klinken.

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 00:20
650 is een mooi prijsje. Ik had al gauw een sampletje opgezocht op youtube: http://nl.youtube.com/watch?v=lyHLWa4rBc0

Hij gebruikt alleen te veel gain vind ik.

Chris Winsemius
25 augustus 2008, 01:01
Ik vermoed dat ze nu wat onder de 1000 euro kunnen doen. Voor Princetons en zeker voor DeluxeReverbs ben je vaak net zo veel, of zelfs meer kwijt dan voor 'n grotere/zwaardere TwinReverb.....

Pepe
25 augustus 2008, 01:17
650 is een mooi prijsje. Ik had al gauw een sampletje opgezocht op youtube: http://nl.youtube.com/watch?v=lyHLWa4rBc0

Hij gebruikt alleen te veel gain vind ik.

haha, ja, dat geluid zal je er ook wel uit kunnen halen

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 01:34
haha, ja, dat geluid zal je er ook wel uit kunnen halen
Ik vind het nou niet per se mooi. Kan ik jou niet ergens met je princeton 2 horen?:D

ieme
25 augustus 2008, 11:23
Fender Twin Reverb + red snapper pedaaltje (merk weet ik zo niet, volgens mij van Barber) will do the job ! En vele malen goedkoper ! Succes met testen !


menatone....

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 11:59
Giswerk:


Ligt Rivera niet een beetje in de buurt bij wat ik wil?

Pepe
25 augustus 2008, 12:58
Giswerk:


Ligt Rivera niet een beetje in de buurt bij wat ik wil?

Omdat hij de projectmanager was van de II serie? Zijn eigen amps zullen ongetwijfeld overeenkomsten tonen met de II serie in opbouw, wie weet.

Menatone heb ik gehad, heeft overeenkomsten met de Zendrive maar itt de laatste kon ik niks met de Menatone, teveel bas, te fuzzig, alsof je geluid in een vat caramel gedoopt wordt. Maar ik had de eerste serie, misschien dat de tweede wat anders gevoiced is.

Ik ga kijken of ik binnenkort wat filmpjes kan uploaden.

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 13:03
Zou te gek zijn!

morroow
25 augustus 2008, 18:26
Giswerk:


Ligt Rivera niet een beetje in de buurt bij wat ik wil?


Nu je dat zegt... de Fender Prosonic is ook door Paul Rivera ontworpen en ik kan me wat clipjes herinneren die ook zo'n romige dumble sound hadden, en hij schijnt ook een super goede clean te hebben (ala Deluxe Reverb geloof ik)

op youtube staat vast wel wat!

Pepe
25 augustus 2008, 20:08
Nu je dat zegt... de Fender Prosonic is ook door Paul Rivera ontworpen en ik kan me wat clipjes herinneren die ook zo'n romige dumble sound hadden, en hij schijnt ook een super goede clean te hebben (ala Deluxe Reverb geloof ik)

op youtube staat vast wel wat!

Are you sure? Riviera heeft maar 4 jaar bij Fender gewerkt.

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 20:12
Ja die prosonic is misschien wat duur voor mij.. Hoewel ik weet niet wat -ie 2dehands doet. Zal eens kijken.

Chris Winsemius
25 augustus 2008, 20:15
De Prosonic is naar mijn weten door Bruce Zinky (nu Zinky amps, Smokey amps) ontworpen, net als de VibroKing.

Paul Rivera's grootste "design-impact" bij Fender is natuurlijk de SuperChamp geweest.

...rock...
25 augustus 2008, 22:36
qua clean sound , is een two rock sterling , helemaal het (helemaal mijn ding ook) maar onwaarschijnlijk duur, ik zit met het zelfde probleem ....

een gemodded fender door fuchs is in de buurt van de 1000 euro en schijnen die kant op te gaan (maar die vind je wars. alleen in de states)

ben ook benieuwd naar wat suggesties..

ik dacht aan vibro-king met pedal of oude super reverb??

morroow
25 augustus 2008, 23:11
De Prosonic is naar mijn weten door Bruce Zinky (nu Zinky amps, Smokey amps) ontworpen, net als de VibroKing.

Paul Rivera's grootste "design-impact" bij Fender is natuurlijk de SuperChamp geweest.

oeps, je hebt gelijk... ik haalde wat door elkaar. :chicken:

anyway de prosonic klinkt niet verkeerd.. ik heb hem ooit voor 850-950 euro euro kunnen krijgen 2dehands (nieuw vind je ze niet meer, dat is de supersonic) maar had er toen geen geld voor

Pepe
25 augustus 2008, 23:45
qua clean sound , is een two rock sterling , helemaal het (helemaal mijn ding ook) maar onwaarschijnlijk duur, ik zit met het zelfde probleem ....

een gemodded fender door fuchs is in de buurt van de 1000 euro en schijnen die kant op te gaan (maar die vind je wars. alleen in de states)

ben ook benieuwd naar wat suggesties..

ik dacht aan vibro-king met pedal of oude super reverb??

Ja, Two Rock of Fuchs...het is natuurlijk de kunst om relatief goedkoop die sound te maken. Kwa Fender vind ik de silverface Bassman -naast de Prince II- nog de meeste potentie hebben, zeker als je dat combineert met een 'dumble like' pedal als de Howie, Ethos, Zendrive, Rumble, Small Fry . De Ceriatone is ook een optie.
Oude Kitty Hawks en Acoustics zijn ook dumble gevoiced.

Hier vriend Gregor op zijn Kitty Hawk (http://www.youtube.com/watch?v=314BKJXp08g).

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 23:54
Die Kitty Hawk klinkt ook erg lekker! Bassman en Princeton II zijn ook goede opties. Die houd ik in mijn achterhoofd.

Zei je nou de Concert II die ook in aanmerking zou komen?

Pepe
26 augustus 2008, 00:17
De concert II zie je nogal eens voorbij komen, ik kon er laast nog eentje kopen voor 500. De Deluxes uit die serie doen iets meer maar ik verbaas me vaak over de relatief lage bedragen. Onbekend maakt onbemind denk ik, er is nog weinig liefde voor die amps, zelfde voor de red knob serie. Kwestie van tijd, 10 jaar geleden kon je de silverfaces aan de straatstenen niet kwijt.


Die II serie stijgt nou in prijs, de red knob's zijn nu voor peanuts op te pikken.
Of die amps je bevallen maak je zelf wel uit natuurlijk.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 00:27
Zijn die red knobs ook goede amps dan?

Jammere is dat je de oudere amps die niet meer gemaakt worden niet meer kunt testen natuurlijk..

E-J
26 augustus 2008, 01:04
Zie dit alsjeblieft niet als een persoonlijke aanval, maar weet je wel ongeveer wat je wilt? Al die versterkers verschillen bijvoorbeeld qua eindbuizen, zullen daarom anders gevoiced zijn en dat is niet het enige verschil...

Pepe
26 augustus 2008, 01:21
Het zullen niet zozeer de eindbuizen zijn die het significante verschil maken bovendien, Fender heeft bijna altijd 6l6's en 6v6's gebruikt in hun modellen door de jaren heen maar ja, het klinkt wel anders wat niet slechter hoeft te zijn.
Perceptie wat goed is verandert ook door de jaren heen. Silverfaces waren tot voor kort verguisde amps vergeleken met blackfaces, nu zijn het voor dezelfde amp puristen handwireds ptp's.

De red knobs worden verguisd door de silver en blackface bezitters. Maar het is de Fender amp to go voor Robben Ford. Die stopt er een zendrive voor en voila, de signature Dumble sound.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 11:59
@ EJ: Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat een EL34/Brits gevoicede amp hét voor mij was. Maar nu ik steeds meer mijn 'eigen geluid' aan het bepalen ben en steeds meer mijn eigen speelstijltje ontwikkel, ben ik er achter gekomen dat ik op zoek ben naar een 'hi-fi', clean en direct geluid. Iets wat je qua Britse amps alleen maar tegen komt bij een Plexi en een Hiwatt (voor hoever ik ervaren ben met verschillende amps).

Ook ben ik de laatste tijd vaak op mijn broertje's Bugera 333 aan het spelen. Deze 6L6 amp heeft ook een erg mooi direct en clean geluid. Het ding is alleen 120 watt en als je hem met de master op 1 hebt en de channel volume op 5 is het al best hard. Dus dat is qua volume weer iets te veel van het goede.

Ik ben me ervan bewust dat ik inmiddels misschien ongeloofwaardig over kom, omdat ik binnen een jaar al een JCM 800 en een AC15 heb versleten, en nu weer met iets heel anders kom aan zetten.
Maar laat ik het zo zeggen: Ik vind het echt moeilijk om een goede amp te vinden die mij ook echt tevreden houdt.

@ Pepe: Dus een Fender red knob is ook nog een optie? Die moet ik dan ook maar eens checken.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:07
Leon, misschien is het een idee om een hele dag bij Feedback/Jukebox of wat dan ook te gaan zitten en gewoon alle amps uit te proberen die je wat lijken. Dan merk je vanzelf wat bij je past en kan je dan op zoek naar een 2dehands/goedkopere oplossing die ofwel hetzelfde is ofwel gelijksoortig is. Of je spaart gewoon door ;)
Volgens mijn ben je namelijk nog een klein beetje dolende, en dan is het gewoon erg relaxed om heel veel amps naast elkaar te horen.

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 12:07
Pin je niet vast op een buistype wat samen zou gaan met een Amerikaanse of Britse voicing.

Sterker nog, ik ging na het worshippen van de 2203 met een 6L6 bak naar huis, die meer als 2203 klonk dan de 500 euro duurdere XTC met EL34...:)

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:09
Pin je niet vast op een buistype wat samen zou gaan met een Amerikaanse of Britse voicing.

Sterker nog, ik ging na het worshippen van de 2203 met een 6L6 bak naar huis, die meer als 2203 klonk dan de 500 euro duurdere XTC met EL34...:)

Dat is geen eerlijk vergelijk Eric ;) En ik durf te wedden dat je, als er alleen een captain 34 aanwezig was, met een 34 naar huis was gegaan :satisfie:

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 12:24
Hee nieuwe mensen in het topic :D

@ Lex: Ik ben al een aantal keer bij feedback geweest om het een en ander te testen. Amps die ik lekker vond: Twin Reverb, Hiwatt HiGain 50, Laney Lionheart, Fender Vibrochamp (? dat nieuwe kleine ding met al die modes en effecten), Marshall Plexi, etc..

Met namen vond ik dat kleine Fender dingetje erg gaaf. Natuurlijk te weinig vermogen (5 watt), maar ik geloof dat ik mode 4-6 erg representatief vond voor wat ik lekker vond. Dat is de nabootsing van (even gauw opzoeken) een blackface Fender amp (staat niet bij welk type precies).

@ Blues: Is het dan niet zo dat een El34 type amp een grittier, lossere sound geeft en een 6L6 een strakkere gefocustere sound geeft?


Ik heb trouwens wat sampletjes van de Zendrive gechecked, en die klinkt best wel Dumble, ja!

Nielsje
26 augustus 2008, 12:27
Ik heb trouwens wat sampletjes van de Zendrive gechecked, en die klinkt best wel Dumble, ja!

Dan moet je even contact opnemen met Timkermans. Hij heeft een Zendrive kloon te koop.

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 12:31
@ Luke: EL34 is meer voor mietjes, 6L6 voor echte mannen.


-nu krijg ik me toch een lading stront over me:D-

Nee zonder dollen, ik ga zometeen even clips opnemen van mijn Hook net zoals ik gisteren deed van de 2203, en dan moet je je oren maar het werk laten doen. Ik probeer dan zoveel mogelijk dezelfde sounds te voorschijn te toveren op hetzelfde cabinet met dezelfde mic opstelling en gitaar etc.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:32
Hee nieuwe mensen in het topic :D

@ Lex: Ik ben al een aantal keer bij feedback geweest om het een en ander te testen. Amps die ik lekker vond: Twin Reverb, Hiwatt HiGain 50, Laney Lionheart, Fender Vibrochamp (? dat nieuwe kleine ding met al die modes en effecten), Marshall Plexi, etc..

Met namen vond ik dat kleine Fender dingetje erg gaaf. Natuurlijk te weinig vermogen (5 watt), maar ik geloof dat ik mode 4-6 erg representatief vond voor wat ik lekker vond. Dat is de nabootsing van (even gauw opzoeken) een blackface Fender amp (staat niet bij welk type precies).

@ Blues: Is het dan niet zo dat een El34 type amp een grittier, lossere sound geeft en een 6L6 een strakkere gefocustere sound geeft?

Oke, top! Ben je op de goede weg!
Over dat el34/6l6 verschil, over het algemeen zijn el34 wat rauwer en losser inderdaad, bij die Hook's gaat dat in elk geval op.

@Eric: wat jij wil he, 6l6 pussy ;)
Clipjes zouden wel tof zijn trouwens (niet dat ik ze nooit gehoord hebt ofzo ;), maar wel tof om te horen wat jij kan met zo'n beest :))

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 12:36
Waar staan die clipjes, Blues?
@ Lex: Dan waren mijn bevindingen goed :satisfie:

...rock...
26 augustus 2008, 12:39
Ja, Two Rock of Fuchs...het is natuurlijk de kunst om relatief goedkoop die sound te maken. Kwa Fender vind ik de silverface Bassman -naast de Prince II- nog de meeste potentie hebben, zeker als je dat combineert met een 'dumble like' pedal als de Howie, Ethos, Zendrive, Rumble, Small Fry . De Ceriatone is ook een optie.
Oude Kitty Hawks en Acoustics zijn ook dumble gevoiced.

Hier vriend Gregor op zijn Kitty Hawk (http://www.youtube.com/watch?v=314BKJXp08g).

hij verkoopt deze kitty hawk by the way (combo)

http://gregsnews.blogspot.com/

eigenlijk verkoopt ie bijna alles , maar er is al veel weg...

hij verkoopt zijn overdrive special en nog moois, eerlijke prijzen!!

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:39
Waar staan die clipjes, Blues?
@ Lex: Dan waren mijn bevindingen goed :satisfie:

Hoewel het cleane kanaal van mijn el34 hook weer bijne elke fender die ik ken verslaat, maar goed ;)
Het ligt ook voor een groot deel aan het circuit/speakers hoor.

Maar over het algemeen is het vaak wel zo :)

Mitch
26 augustus 2008, 16:50
Ja, ik moest vroeger ook per se EL34. Daar toen vier amps van gehad, toen moest er één met EL84's komen en mijn zoektocht eindigde met een duo 6V6jes :? Pinje niet teveel vast op eindbuizen, dat zegt zoooooo weinig. Net als 'eindbuisoversturing', asjeblieft zeg. Alsof je dat dagelijks gebruikt.
Mar goed, ik dwaal af. Als je hard direct en clean wil zou ik toch voor de gein die AC15TV eens bekijken. Ik snap dat je na je CC nu niet direct weer naar Vox loopt, maar ik denk dat je verrast zal zijn door het verschil.
Aangenaam verrast.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 17:28
Ik zal hem eens een kans geven als ik bij Feedback ben. Maar hij ligt wel ietsjes boven mijn budget.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 17:43
Waar....? :D

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 17:46
Hrmpf...laat maar...het lijkt door de stomme mic setup helemaal nergens meer op, het verschilt enorm, moet het eerst maar eens opnieuw inspelen..morgen meer.

Nu weer wat nieuws: ik kan #$^#$^&$ ook niet eens VIER dagen zonder problemen met versterkers spelen hoor. Ik heb godsallemachtig een luide knal nu als ik van kanalen schakel! Het is toch niet te geloven. Ook zit er op de drive kanalen een knarsend zacht bijgeluid bij. Zelf even afkoelen, amp afkoelen en als het morgen weer zo is, terug naar de schepper ermee.
Tot 3 uur geleden muis-en muisstil.

Mitch
26 augustus 2008, 17:57
Hook = plop :(
Het lijkt onderhand meer op een channelpopper dan een channelswitcher zeg.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 18:37
Damn Blues... Balen man. Betaal je zoveel geld en is het niet goed..

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 18:54
http://nl.youtube.com/watch?v=iiM0A5CgFcw Klinkt ook lekker. De Fender 75. Er staat er nu eentje op marktplaats. Klinkt best wel lekker!

Pepe
26 augustus 2008, 21:17
De 75 heeft 2 nadelen. Hij gaat loeihard - voor ie zich lekker voelt- en is lood en lood zwaar. Maar goeie amp voor real live giging (met roadies..)

Niettemin, toen ik Richard Janssen vroeg hoe hij dat lekkere soundje van de eerst Shine cd voor mekaar gekregen had zei hij, alles Fender 75. En een snufje Boogie hier en daar.

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 22:08
Maar hij is ook schakelbaar naar 15 watt (whaha terwijl ik dit type, realiseer ik me dat ik net een 15 watter weg heb gedaan :D)

En zwaar is wel zwaar... Net zo als een Twin?

Lexvandoef
27 augustus 2008, 03:14
Nu weer wat nieuws: ik kan #$^#$^&$ ook niet eens VIER dagen zonder problemen met versterkers spelen hoor. Ik heb godsallemachtig een luide knal nu als ik van kanalen schakel! Het is toch niet te geloven. Ook zit er op de drive kanalen een knarsend zacht bijgeluid bij. Zelf even afkoelen, amp afkoelen en als het morgen weer zo is, terug naar de schepper ermee.
Tot 3 uur geleden muis-en muisstil.

Pff balen man, hopen dat het niet al te vaag of ingrijpend is. :hippie: