PDA

View Full Version : Vraag over frets vlakken



JER00N
23 augustus 2008, 17:11
Ik ben van plan om éindelijk (morgen) de frets van mijn Ibanez te gaan vlakken. Vooral rond de 12e-15e frets lopen de snaren nogal aan. Echt diepe putjes zitten echter alleen bij de eerste paar frets. Ik ben daarom bang dat ik (vanwege het markeren van de frets met een viltstift) straks meer weghaal bij de eerste frets dan bij de hogere frets. Is hier een methode voor om te controleren dat toch alle frets even hoog zijn?

Gothra
23 augustus 2008, 17:19
Geen idee, mischien kon je dit beter in het zelfbouw forum plaatsen?

Puerco
23 augustus 2008, 17:45
Daar zijn speciale extra lange linealen voor verkrijgbaar bij alle (online of niet) winkels waar ze ook gereedschap verkopen voor het fretten van gitaren.
Begin niet zomaar aan je fretten te vijlen als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Er zijn vele howto's te vinden op het net waarin het hoe en wat word uitgelegd. Ik neem aan dat je ze niet gelezen hebt, anders had je het vast geweten van die lineaal.
Ik raad je aan het alsnog te doen anders zou het er zomaar op kunnen uitlopen dat je de gitaar moet wegbrengen voor nieuwe fretjes...

vulvasonic
23 augustus 2008, 18:03
Laat het door een vakman doen. Voor dit soort klusjes is er speciaal gereedschap te krijgen die iedere gitaarbouwer gebruikt. Als je het zelf doet kun je het beste dat gereedschap aanschaffen. Ook dat kost geld. En dan moet je nog maar afwachten of het je lukt om het meteen, die eerste keer, goed te doen. De kans is niet ondenkbaar dat je het verkloot en dan rest je niets anders dan je gitaar te laten herfretten. En dat is een heel stuk duurder dan het laten vlakken van de frets.

Het zullen mijn eigen angsten zijn die mij ertoe aanzetten jou te adviseren een gitaarbouwer te zoeken voor dit klusje. Ik zou er niet aan durven beginnen.
Wellicht heb je meer vertrouwen in jezelf. :)

JER00N
23 augustus 2008, 18:09
Ik lees anders genoeg succesverhalen over eerste doe-het-zelf fretjobs hier op gitaarnet. Vandaar dat ik het zelf wil proberen. Het is ook geen al te dure gitaar (175 euro tweedehands) dus ik wil hem niet voor 100 euro laten vlakken...

PS. kan een modje hem wellicht verplaatsen naar Zelfbouw? Daar zal dit topic idd wat beter op zijn plaats zijn.

Orpheo
23 augustus 2008, 18:10
Laat het door een vakman doen. Voor dit soort klusjes is er speciaal gereedschap te krijgen die iedere gitaarbouwer gebruikt. Als je het zelf doet kun je het beste dat gereedschap aanschaffen. Ook dat kost geld. En dan moet je nog maar afwachten of het je lukt om het meteen, die eerste keer, goed te doen. De kans is niet ondenkbaar dat je het verkloot en dan rest je niets anders dan je gitaar te laten herfretten. En dat is een heel stuk duurder dan het laten vlakken van de frets.

Het zullen mijn eigen angsten zijn die mij ertoe aanzetten jou te adviseren een gitaarbouwer te zoeken voor dit klusje. Ik zou er niet aan durven beginnen.
Wellicht heb je meer vertrouwen in jezelf. :)

precies. en anders gewoon een goedkope stagg kopen om 't daarop te oefenen. vlakken oefenen, en als je 't verkut kan je mooi oefenen daarop op herfretten.

Puerco
23 augustus 2008, 18:32
Ik lees anders genoeg succesverhalen over eerste doe-het-zelf fretjobs hier op gitaarnet. Vandaar dat ik het zelf wil proberen. Het is ook geen al te dure gitaar (175 euro tweedehands) dus ik wil hem niet voor 100 euro laten vlakken...
Als je er genoeg vertrouwen in hebt kun je het ook wel zelf doen maar lees niet alleen de succes verhalen maar vooral de HOWTO'S. Verdiep je er eerst eens in wat er allemaal bij komt kijken en waar je op moet letten en vooral welk gereedschap je nodig hebt.
Zonder goede voorbereiding kun je het beter laten, of laten doen.

barno
23 augustus 2008, 19:20
Het is op zich niet zo moeilijk maar zoals met alles: de tweede keer doe je het al beter als de eerste keer ...


lange liniaal, lange platte fijne vijl en voor de mooie afwerking (maar niet absoluut noodzakelijk: crown vijl

pasqual
23 augustus 2008, 21:03
indien mogelijk de hals ff demonteren en zo afstellen met de halspen dat ie helemaal vlak is; dit kun je controleren door 'm met de frets naar beneden op een 100% vlakke ondergrond te leggen en langs de frets te kijken of ze allemaal de ondergrond raken. mocht je de halspen moeten bijstellen, houdt er dan rekening mee dat de hals ff tijd nodig heeft om bij te trekken. op deze manier weet je zeker dat je de frets gelijkmatig doet vlakken. ik heb het toen gedaan met een waterpas van zo'n 30 cm lengte met een strook schuurpapier er op geplakt m.b.v. dubbelzijdige tape ( tapijttape, is vrij dun ).
na het vlakken wel nog ff polijsten.

misschien heeft iemand een betere methode?

groeten Pasqual.

G.G.
23 augustus 2008, 21:05
Frets vlakken en recrownen is niet moeilijk, maar als je het fout doet kan je de bespeelbaarheid behoorlijk verkloten, dus bereid je goed voor.

Orpheo
23 augustus 2008, 22:05
indien mogelijk de hals ff demonteren en zo afstellen met de halspen dat ie helemaal vlak is; dit kun je controleren door 'm met de frets naar beneden op een 100% vlakke ondergrond te leggen en langs de frets te kijken of ze allemaal de ondergrond raken. mocht je de halspen moeten bijstellen, houdt er dan rekening mee dat de hals ff tijd nodig heeft om bij te trekken. op deze manier weet je zeker dat je de frets gelijkmatig doet vlakken. ik heb het toen gedaan met een waterpas van zo'n 30 cm lengte met een strook schuurpapier er op geplakt m.b.v. dubbelzijdige tape ( tapijttape, is vrij dun ).
na het vlakken wel nog ff polijsten.

misschien heeft iemand een betere methode?

groeten Pasqual.

dat is'm helemaal geloof ik. effe wat viltstift op de frets, dan zie je tenminste of/wanneer het vlak is.

Maar, mijn vraag is dan: hoe zit 't dan met de radius? dan heb je ze helemaal vlak gevijld, dan is 't toch in 't midden lager dan aan de randen?

barno
23 augustus 2008, 22:16
dat is'm helemaal geloof ik. effe wat viltstift op de frets, dan zie je tenminste of/wanneer het vlak is.

Maar, mijn vraag is dan: hoe zit 't dan met de radius? dan heb je ze helemaal vlak gevijld, dan is 't toch in 't midden lager dan aan de randen?

radius volg je tijdens het vijlen op het gevoel en wordt terug finegetuned met recrownen, enfin, zo doe ik het.

dat van die viltstift doe ik niet. als je dat op alle frets doet, heeft het geen zin, want sommige frets hebben wat meer nodig dan anderen. frequent checken met lineaal dus.

G.G.
23 augustus 2008, 22:16
dat is'm helemaal geloof ik. effe wat viltstift op de frets, dan zie je tenminste of/wanneer het vlak is.

Maar, mijn vraag is dan: hoe zit 't dan met de radius? dan heb je ze helemaal vlak gevijld, dan is 't toch in 't midden lager dan aan de randen?

Met een lange vijl doe ik de radius op het oog. Je kan aan de vlakke kanten op de frets zien of je goed op de radius zit. Wordt de vlakke rand in het midden te breed, dan ben je daar te ver gegaan. (moeilijkuit te leggen, maar je kan het zien.

Laatste stukkie doe ik met een stuk fijn schuurpapier op een radiusblok

Orpheo
23 augustus 2008, 22:21
Met een lange vijl doe ik de radius op het oog. Je kan aan de vlakke kanten op de frets zien of je goed op de radius zit. Wordt de vlakke rand in het midden te breed, dan ben je daar te ver gegaan. (moeilijkuit te leggen, maar je kan het zien.

Laatste stukkie doe ik met een stuk fijn schuurpapier op een radiusblok

je moet dus 'kijken' of de frets overall ongeveer dezelfde breedte hebben?

pasqual
23 augustus 2008, 22:21
je moet natuurlijk niet te lang op dezelfde plaats blijven hangen en geleidelijk aan over de hele breedte. en heel vaak controleren. het moeilijke is natuurlijk om net zo diep te gaan zodat alle putjes verdwenen zijn zonder dat je "te" diep gaat, want eraf gaat wel maar terug erop vlakken helaas niet. maar het is te doen. bij mij is het de eerste keer meteen goed gelukt; ik heb weer een goed bespeelbare fender strat. ik had ook niet veel keus: of vlakken of nieuwe frets, zover had ik het laten komen, gewoon uit angst dat het zou mislukken. ik was gewoon op een punt gekomen dat het niet meer veel uitmaakte als het zou mislukken, zo diep waren de frets ingesleten. nog een geluk dat er jumbo frets op zitten, dan heb je nog wat hoogte over.

groeten Pasqual.

JER00N
24 augustus 2008, 23:54
Vanmiddag ben ik begonnen met de fretjob. Ik heb eerst de gitaar (de body) op zo'n schuimmatje gelegd (wat je normaal onder je knieën legt als je bijv. in de tuin werkt), en de hals ondersteund met houten latjes. Daarna de snaren helemaal losgedraaid en aan de zijkanten van de hals getaped (had namelijk geen nieuwe set snaren bij de hand). De hals liet ik er dus ook gewoon op zitten, daar heb ik achteraf gezien eigenlijk ook geen last van gehad. Daarna de hals recht gezet en de toets ingetaped, net als de body (althans over de elementen). Hierna de frets gekleurd met een marker.

Vervolgens ben ik met een wetsteen gaan schuren/vijlen totdat alle putjes weg waren. Tussendoor steeds gecontroleerd of de hals niet krommer was gaan staan. Daarna kwam het 'crownen'. Ik had geen fretkroonvijl dus ik moest het anders gaan doen. Eerst geprobeerd met een stukje hout met inkeping met daarin schuurpapier (zoals op het forum beschreven is) maar dat werkte niet echt. Daarom maar - na eerst de frets weer opnieuw te kleuren - met een driehoekvijl de frets afgerond. Niet zo mooi als met een fretvijl maar in ieder geval waren de frets niet plat meer. Hierna met fijn schuurpapier de zaak nog even geschuurd.

Daarna kwam het vervelendste, namelijk het polijsten (met staalwol). Helaas gaat dat nogal traag en kreeg ik last van m'n pols dus uiteindelijk maar weer gewoon de snaren er weer op etc., ook de hals weer afgesteld. Ik heb wel het idee dat het wat beter speelt hoewel ik op de dikke snaren vanaf de 12e fret nog wel wat last heb van fretbuzz. Versterkt heb ik nog niet kunnen spelen dus of die doodslaande noten er nu ook uit zijn weet ik nog niet.

Helaas is het wel duidelijk te voelen (met benden) dat de frets nog niet lekker glad gepolijst zijn. Nu worden ze ook wel gepolijst door de snaren maar dat zal wel lang gaan duren. Misschien dat ik de snaren er nog een keer afhaal en dan moet zo'n toets-beschermplaatje de zaak nog een keer goed ga polijsten.

Ace 1.15.19
25 augustus 2008, 00:10
Ben je echt € 100,- kwijt om je fretten te laten vlakken? :o Wat kost het dan wel niet om er compleet nieuwe fretten op te laten doen?

Nielsje
25 augustus 2008, 00:21
Ben je echt € 100,- kwijt om je fretten te laten vlakken? :o Wat kost het dan wel niet om er compleet nieuwe fretten op te laten doen?

Bij Sander de Gier ben je voor vlakken 150 euro kwijt, voor herfretten ben je 220 kwijt.

Reden genoeg waarom ik een jaar geleden m'n hals zelf heb gevlakt, en ik er nu zelf fretten in ga zetten. (Nee, ik heb het vlakken niet verkloot, er zatten gewoon alweer ontzettende putten in, en ik vond het geheel te laag om nog eens te vlakken.)

Ace 1.15.19
25 augustus 2008, 00:32
Zo hé, ik wist niet dat het zo duur was...

JER00N
25 augustus 2008, 00:34
Het is dan ook een best intensief werkje. Uiteraard doet de vakman het wat sneller maar ik denk dat ik toch wel een uurtje of 3-4 bezig ben geweest.

Tin
25 augustus 2008, 00:37
Mhh ik laat het toch liever doen door de vakman.
Vooral omdat ik niet zo handig ben met precieze werkjes zoals dit.

Orpheo
25 augustus 2008, 00:53
het enige dat ik aan mijn frets doe is de zijkanten afslijpen, mocht 't nodig zijn.

JER00N
26 augustus 2008, 14:57
Helaas is het wel duidelijk te voelen (met benden) dat de frets nog niet lekker glad gepolijst zijn. Nu worden ze ook wel gepolijst door de snaren maar dat zal wel lang gaan duren. Misschien dat ik de snaren er nog een keer afhaal en dan moet zo'n toets-beschermplaatje de zaak nog een keer goed ga polijsten.

Gistermiddag heb ik weer alle snaren eraf gehaald en de hals weer ingetaped. Dit keer met korrel 600 schuurpapier de frets allemaal wat opgeschuurd en daarna weer gaan polijsten met staalwol. De frets zijn nu al een stuk gladder. Had ik beter meteen de eerste keer kunnen doen, maar toen had ik nog geen fijn schuurpapier (winkels waren dicht).