PDA

View Full Version : body van...



jan jansen
23 augustus 2008, 14:44
een combinatie van beuken en essen ...zou dit kunnen?Heb nog nooit met beuken gewerkt vandaar..,

JJ

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 14:55
moet je St.Robot eens contacteren, die heeft een hals gemaakt uit beukenhout. Naar het schijnt een prettig hout om mee te werken

barno
23 augustus 2008, 15:10
beuken hals: ik geloof G.G. ook, maar ik meen me te herinneren dat hij het nu zou afraden ivm stabiliteit op termijn. Idem trouwens voor essen: te elastisch voor hals.

voor body is essen uitstekend en beuken okee denk ik als niets geeft om snelle blutsjes in het hout.

st.robot
23 augustus 2008, 15:38
beuken: heel prettig om mee te werken, laat zich goed bewerken, maar is inderdaad niet zo stabiel (moet wel eerlijk toegeven dat ik geen flauw idee had hoelang dit hout al gedroogd was (wel zeker meer dan 2 jaar ))

essen is uiteraard geen probleem als body

G.G.
23 augustus 2008, 17:53
beuken: heel prettig om mee te werken, laat zich goed bewerken, maar is inderdaad niet zo stabiel (moet wel eerlijk toegeven dat ik geen flauw idee had hoelang dit hout al gedroogd was (wel zeker meer dan 2 jaar ))

essen is uiteraard geen probleem als body

Hier sluit ik mij volledig bij aan. (moet wel zeggen dat ik nog maar 1 x met beuken gewerkt heb voor een hals).

jan jansen
23 augustus 2008, 18:16
voor body is essen uitstekend en beuken okee denk ik als niets geeft om snelle blutsjes in het hout.[/QUOTE]


idd ik wou het alleen gebruiken voor een body,uit 3 delen,middendeel essen en dan links en rechtsdaarvan een strook beuken.Ik heb laatst drempels gemaakt voor in kasten onder de deur en dat spul was gelijk aan esdoorn zo hard en dicht van structuur.Geen buts in te krijgen.Bovendien wat experimenteren met kleur op het beuken en de essen gewoon blank.

Tja en een hals....esdoorn...iets anders wou ik niet gebruiken,of er een kant en klaar kopen.

JJ

st.robot
23 augustus 2008, 18:27
Hier sluit ik mij volledig bij aan. (moet wel zeggen dat ik nog maar 1 x met beuken gewerkt heb voor een hals).

zal bij mij ook maar 1 keer gebeuren denk ik

esdoorn voor de hals is zowat standaard, dus dat moet zeker lukken

rinaldo
23 augustus 2008, 18:34
voor body is essen uitstekend en beuken okee denk ik als niets geeft om snelle blutsjes in het hout.


idd ik wou het alleen gebruiken voor een body,uit 3 delen,middendeel essen en dan links en rechtsdaarvan een strook beuken.Ik heb laatst drempels gemaakt voor in kasten onder de deur en dat spul was gelijk aan esdoorn zo hard en dicht van structuur.Geen buts in te krijgen.Bovendien wat experimenteren met kleur op het beuken en de essen gewoon blank.


Tja en een hals....esdoorn...iets anders wou ik niet gebruiken,of er een kant en klaar kopen.

gewoon zelf maken jan. is een van de leukste karweitjes vind ik en het geeft zoveel voldoening om je hele gitaar zelf te maken inclusief hals, dat maakt een zelfbouw gitaar pas echt speciaal. :rockon: :rockon:

KoenB
23 augustus 2008, 20:04
Beuken is lekker hout om mee te bewerken. Ik heb er ook een halsje mee gemaakt. Het is inderdaad onvoorspelbaar hout, maar het beuken dat ik gebruikt heb is meer dan 30 jaar als drempel door het leven gegaan. Droog is het dus ondertussen wel.

Ook ben ik nu bezig met een nieuw project (een SG) waarvoor ik een hals heb gemaakt van stroken mahonie en beuken. Zolang je het lamineert zal beuken geen problemen. Misschien moet je daarom voor je body het stuk beuken in strookjes verdelen en er essen tussen plakken, voor extra stevigheid?