PDA

View Full Version : Wat kan ik doen :-(



Tiessie
23 augustus 2008, 14:40
Ik heb onlangs een nieuwe gitaar gekocht. In de winkel helemaal prima.
Nu heb ik `m meteen meegenomen omdat het toch zo`n 5 kwartier rijden is en ik niet iedere dag, week of maand in die buurt komt. Kom ik thuis zijn de B en hoge E snaar en B snaar klote ... trillen na ....

Vandaag weer naar de store geweest. Opnieuw afgesteld in winkel weer helemaal prima kom ik thuis nog steeds irritante trillingen alleen nu vanaf de 7e positie terug naar de 1e inplaats vanaf de 7e postitie steeds hoger in toon ... :mad: werkt houdt dan zo snel of is die gitaar gewoon niet goed ...

Ik was er zo blij mee ....

Is overigens Gibson Les Paul Standard.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 14:42
fretbuzz?

probeer de brug eens wat hoger te zetten (met de twee platte schroeven die opzij in de brug staan), en hoor dan nog eens.

Je kan je gitaar aan mij geven, krijg je er een mooie Fender bij ;)

robert-gitarist
23 augustus 2008, 14:44
Eerst inderdaad naar de brug kijken. Kijk ook meteen even naar de topkam, misschien is die wel te ver ingesleten ;)

Nielsje
23 augustus 2008, 14:51
Afstellen! Leuke hobby voor d'r bij :)

hier kan je het een en ander vinden:

www.donhofstee.nl

Tiessie
23 augustus 2008, 14:53
fretbuzz?

probeer de brug eens wat hoger te zetten (met de twee platte schroeven die opzij in de brug staan), en hoor dan nog eens.

Je kan je gitaar aan mij geven, krijg je er een mooie Fender bij ;)


buzzzzzzzz klinkt echt irritant ... ze hebben juist vandaag de brug helemaal laag gezet ....

Tiessie
23 augustus 2008, 14:55
Eerst inderdaad naar de brug kijken. Kijk ook meteen even naar de topkam, misschien is die wel te ver ingesleten ;)

kan ie al te ver ingesleten zijn met een nieuwe gitaar ..
vorige week had de gitaar het onder inplaats van boven in op de hals ...

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 14:58
Het is een Gibson, en die durven wel eens zeer abominabele topkammen hebben (het is volledig handarbeid hé, en er durft al wel eens een maandagochtenmodel door de controle geraken).


Probeer de klank eens zeer duidelijk te beschrijven, als het geen buzz is, wat dan wel?

Nielsje
23 augustus 2008, 15:01
het al dan niet aanlopen van snaren op bepaalde frets is een samenspel van verschillende onderdelen op je gitaar. Als je gitaar aanloopt bij het aanslaan van open snaren (dus niet gefret) dan kan het liggen aan je topkam (ja, ook als 'ie nieuw is). Als je snaren pas aanlopen bij een gefret akkoord, dan heeft het niets te maken met je topkam (ga maar na ;)).

De 'bolling/holling' van je hals heeft invloed op het aanlopen. Een te platte hals zal aanlopen, een te holle hals zal het fretten van akkoorden of solo's op hoge posities lastig maken. Je kan de de bolling testen, door een snaar bij de eerste fret in te drukken, en bij de laatste fret van je gitaar. De snaar zal een absoluut rechte lijn maken (ga dit na), en vergelijk dit dan met de bolling van je hals. Als hij er vlak over loopt, dan is de hals te recht. In het midden van je hals moet er een bepaalde speling zijn. Hoeveel dit is, moet je even opzoeken. Je kan dit meten dmv voelermaten.

Pfoe.. ik moet even naar de pot, de rest kan je wel lezen op sites als die van don hofstee ;)

Tiessie
23 augustus 2008, 15:01
Het lijkt wel buzzz klinkt als of ie ergens op een fret aan het trillen is ...

Tiessie
23 augustus 2008, 15:04
loopt alleen aan bij een gefret akkoord vanaf 7e terug naar 1e heeft ie daar last van .... ik durft er eigenlijk niet zo goed zelf aan te rommelen ...

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 15:04
is het altijd op dezelfde fret (dus dezelfde toon die je hoort)? Misschien kan het zijn dat je 1 fret hebt die wat hoger is als al de rest, waardoor de snaar er aldoor tegenaan klettert.

Wil je eens iets proberen voor me?

Neem een platte schroevendraaier, steek die in de brug bovenaan (in die twee grote platte schroeven aan de zijkant), en draai deze eens een 360° tegenwijzerzin? (dat de brug wat omhoog komt), en hoor dan nog eens of je die buzz hebt?

Ik weet niet van waar je bent, maar je mag'm altijd eens komen binnengooien hier (of ga naar de muziekwinkel waar j'm gekocht hebt, en zeg je probleem duidelijk, je hebt er tenslotte toch voor betaald, en dan moet je een mooi & goed bespeelbaar instrument hebben!)

Nielsje
23 augustus 2008, 15:06
Tiessie, waar woon je?

Als je echt te bang bent om iets te doen, en je winkel is te ver weg, wellicht dat een forumlid het wel wil doen voor een kratje bier.

(woon je in Delft oid? :D)

Tiessie
23 augustus 2008, 15:11
is het altijd op dezelfde fret (dus dezelfde toon die je hoort)? Misschien kan het zijn dat je 1 fret hebt die wat hoger is als al de rest, waardoor de snaar er aldoor tegenaan klettert.

Wil je eens iets proberen voor me?

Neem een platte schroevendraaier, steek die in de brug bovenaan (in die twee grote platte schroeven aan de zijkant), en draai deze eens een 360° tegenwijzerzin? (dat de brug wat omhoog komt), en hoor dan nog eens of je die buzz hebt?

Ik weet niet van waar je bent, maar je mag'm altijd eens komen binnengooien hier (of ga naar de muziekwinkel waar j'm gekocht hebt, en zeg je probleem duidelijk, je hebt er tenslotte toch voor betaald, en dan moet je een mooi & goed bespeelbaar instrument hebben!)



Is op meerdere fretten ... helpt overigens niet om de brug hoger te zetten .. :-(

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 15:16
het blijft buzzen, zelfs met de brug hoger, en op meerdere posities... Dan "vrees" ik dat de trussrod niet helemaal goed afgesteld staat. Is een "riskante" operatie, maar als je voorzichtig bent, kan er weinig misgaan,

Eerst even dit:

Als je een capodastro hebt (een capo, zo'n klem), span deze eens op de 1e fret (dus zoals je ze normaal zou zetten om 1/2 toon hoger te gaan), en duw de aanlopende snaar in ACHTER de laatste fret (dus tussen laatste fret & halselement). Sla nu de snaar even aan (dus nog steeds achter die laatste fret ingeduwd houden), ter hoogte van de 12e fret:

capo------------------------------------------------vinger op laatste fret-----brug
.....................................12e fret, sla hier aan.

en hoor eens of ze daar buzzt?

Tiessie
23 augustus 2008, 23:09
het blijft buzzen, zelfs met de brug hoger, en op meerdere posities... Dan "vrees" ik dat de trussrod niet helemaal goed afgesteld staat. Is een "riskante" operatie, maar als je voorzichtig bent, kan er weinig misgaan,

Eerst even dit:

Als je een capodastro hebt (een capo, zo'n klem), span deze eens op de 1e fret (dus zoals je ze normaal zou zetten om 1/2 toon hoger te gaan), en duw de aanlopende snaar in ACHTER de laatste fret (dus tussen laatste fret & halselement). Sla nu de snaar even aan (dus nog steeds achter die laatste fret ingeduwd houden), ter hoogte van de 12e fret:

capo------------------------------------------------vinger op laatste fret-----brug
.....................................12e fret, sla hier aan.

en hoor eens of ze daar buzzt?


Ik moest opeens weg vanmiddag .... bovenstaande wil ik echt niet zelf doen .. laat dit toch maar aan een shop over ... is dit overigens een probleem voor een nieuwe gitaar of kan ik beter aangeven dat ik andere wil uitproberen om vervolgens een nieuwe te kiezen ... ??? (ben overigens verder wel helemaal weg van deze gitaar)


IIG WIL IK IEDEREEN BEDANKEN VOOR DE REACTIES!! KEEP UP THE GOOD WORK!!

Tiessie
23 augustus 2008, 23:10
Tiessie, waar woon je?

Als je echt te bang bent om iets te doen, en je winkel is te ver weg, wellicht dat een forumlid het wel wil doen voor een kratje bier.

(woon je in Delft oid? :D)

Ik zit in HHW ... dus Delft ook niet echt naast de deur ....

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 23:16
Ik moest opeens weg vanmiddag .... bovenstaande wil ik echt niet zelf doen .. laat dit toch maar aan een shop over ... is dit overigens een probleem voor een nieuwe gitaar of kan ik beter aangeven dat ik andere wil uitproberen om vervolgens een nieuwe te kiezen ... ??? (ben overigens verder wel helemaal weg van deze gitaar)


IIG WIL IK IEDEREEN BEDANKEN VOOR DE REACTIES!! KEEP UP THE GOOD WORK!!

Trussrodwerk kan misschien best aan de shop overlaten, ik denk dat deze te strak aangespannen staat, waardoor de hals "te vlak" (bol) staat, met aanlopers als gevolg (een hals moet een beetje hol staan). Je kan het zelf doen, door het "typeplaatje" aan de headstock los te schroeven, en de 6-kantige moer een kwartslagje te lossen (tegenwijzerzin draaien), en dan te wachten. Wel eerst de snaren ontspannen, en zeker een paar uur wachten eer je de snaren terug op spanning zet, en dan nog eens zien


enneh, graag gedaan voor de mogelijke hulp

Tiessie
23 augustus 2008, 23:22
Trussrodwerk kan misschien best aan de shop overlaten, ik denk dat deze te strak aangespannen staat, waardoor de hals "te vlak" (bol) staat, met aanlopers als gevolg (een hals moet een beetje hol staan). Je kan het zelf doen, door het "typeplaatje" aan de headstock los te schroeven, en de 6-kantige moer een kwartslagje te lossen (tegenwijzerzin draaien), en dan te wachten. Wel eerst de snaren ontspannen, en zeker een paar uur wachten eer je de snaren terug op spanning zet, en dan nog eens zien


enneh, graag gedaan voor de mogelijke hulp

dat paar uur wachten waar is daar het voordeel van?
in de winkel hebben ze daar ook aan gedraaid (plaatje zat namelijk los dat ik thuis kwam) maar daarna hebben ze `m aan mijn gegeven om te proberen met spelen ... toen was ie goed, en eenmaal thuis niet meer goed .. :-(

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 23:28
dat paar uur wachten dient om het hout de kans te geven "zich te zetten". Door aan de trussrod te draaien, wordt de "spanningsbalans" tussen trossrod & hout enerzijds, en de trekkracht van de snaren anderszijds verstoord. Door het hout wat te laten rusten, kan het hout wennen aan de nieuwe kracht die de trussrod uitoefent op het hout. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat als je de snaren erop zet, het hout barst/splijt, of dat de trussrod knapt. Bij een Fender is dat niet zo'n ramp, want dat is een geschroefde hals, dus die kan je vervangen, maar bij een Gibson is dit wel wat erger, want die hals is gelijmd, en om een gelijmde hals te vervangen ben je 1000€ kwijt.

Het feit dat je nu zegt dat ze in de winkel wel goed stond, en thuis niet meer, sterkt me in het vermoeden dat de trussrod nog moet aangepast worden. In de winkel stond de gitaar goed, maar was de hals nog niet volledig "gewoon geworden" aan de nieuwe instelling van de trussrod, met als gevolg dat je thuis weer met aanlopers zat. De trussrod moet dus terug een beetje losser gezet worden.

HHW, is dat Heerhugowaard? Zoja, dan is het inderdaad wat ver :) Mocht je nu tegen de Belgische grens wonen, had ik het graag voor je opgelost, dan kon je zo langskomen.

Misery Signals
23 augustus 2008, 23:29
Als ze aan die rod draaien zet het hout zich naar die nieuwe positie. Dat gebeurt niet op 5 seconden. Goeie gitaren gebeurt dat langzaam, maar eens ze goed staan blijven ze ook veel langer goed.

Als je er niets vanaf kent en ze bij de shop ook een oetlul hebben lopen, stel eens de vraag welk forumlid idd dat kan. Ik kan dat perfect maar woon in Turnhout, België. Er zullen er wel dichter wonen zeker?

MS

Tiessie
23 augustus 2008, 23:36
Als ze aan die rod draaien zet het hout zich naar die nieuwe positie. Dat gebeurt niet op 5 seconden. Goeie gitaren gebeurt dat langzaam, maar eens ze goed staan blijven ze ook veel langer goed.

Als je er niets vanaf kent en ze bij de shop ook een oetlul hebben lopen, stel eens de vraag welk forumlid idd dat kan. Ik kan dat perfect maar woon in Turnhout, België. Er zullen er wel dichter wonen zeker?

MS

vandaar dat ie thuis weer niet goed was.
breng de gitaar naar andere shop ... deze zijn ook top voor mijn akoestische geweest
ik neem iig aan dat het gewoon te verhelpen is!!

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 23:39
Het is een Gibson, dus dat zal wel ;)

niekb
23 augustus 2008, 23:48
Ik zou aan die andere shop vragen er eens naar te kijken, een oordeel te laten geven en zo nodig terug gaan om deze te ruilen voor een ander exemplaar. Je kan m ook naar de zaak brengen waar je m gekocht hebt en m daar laten en dan een paar dagen later ophalen. Dan moet t toch goed zijn lijkt me zo.

Een winkel moet zorgen dat het goed komt IMO, je hebt m net.