PDA

View Full Version : Echolette volume



the_madd
22 augustus 2008, 23:06
Beste mensen,

Een paar dagen geleden heb ik een ouwe Echolette Showstar uit plusminus 1964 op de kop weten te tikken. Te gekke bak, ik gebruik 'm in combinatie met een Dynacord Echocord Super uit 1962, die behalve het supertoffe effect ook als preamp dienst doet voor een eerlijke vunzige sixties oversturing. Zie de foto hiero van het setje:

http://i121.photobucket.com/albums/o222/chikavonraven/Echol.jpg

Ik ben gek op vintage, maar echt veel verstand van pots, ohms en buizen heb ik niet, als het op het technische verhaal aankomt.

Nu is het zo dat het volume van de Echolette, zowel op het normale kanaal als het vibrato kanaal, vanaf stand 5 niet meer harder wordt. Gekker nog, het volume wordt bij meer opendraaien zelfs wat zachter. Zou dit kunnen komen door de potmeters die er wellicht al meer dan 40 jaar inzitten? In dat geval is het wel toevallig dat beide kanalen hetzelfde probleem hebben.

Het volume is overall ook niet echt hard te noemen, althans, ik denk dat een amp als deze nog wel een tandje harder kan.

Wie kan me helpen in deze????

De groeten,

Dave

akkebaas
23 augustus 2008, 02:37
Ik heb geen idee, maar hij ziet er wel supercool uit!

B_2_the_a
23 augustus 2008, 05:19
eeeeey dave! ga je deze naast je vox gebruiken?
Contacteer even met Chris winsemius (hoe je het ook schrijft :S) op het forum, hij kan je vast wel helpen hiermee!


groet,
Sideshow Bob/Slideshow Bob

budje
23 augustus 2008, 09:30
Wat een koel ding!!!! gefeliciteerd!

wietse
23 augustus 2008, 09:56
mooi ding!!

volume wordt zachter naarmate je de boel verder opendraait, kan aan de pots liggen maar meestal niet, een pot werkt goed of doet niks of kraakt erg, vermoed eerder dat de buizen op zijn, of er wat caps aan vervanging toe zijn.
heb hier een farfisa 40watt die ook niet luid meer wil, hetzelfde probleem denk ik.

the_madd
23 augustus 2008, 12:35
Ik heb geen idee, maar hij ziet er wel supercool uit!

Jatoch! Bent dur ook blij mee....

Dave

the_madd
23 augustus 2008, 12:36
eeeeey dave! ga je deze naast je vox gebruiken?
Contacteer even met Chris winsemius (hoe je het ook schrijft :S) op het forum, hij kan je vast wel helpen hiermee!


groet,
Sideshow Bob/Slideshow Bob

Bob!

Hoe gaattie dan? Zal die Chris (ken 'm van naam) effe contacten.

the_madd
23 augustus 2008, 12:36
Wat een koel ding!!!! gefeliciteerd!

Zeker weten. Nou nog effe laten knallen!

Dave

the_madd
23 augustus 2008, 12:38
mooi ding!!

volume wordt zachter naarmate je de boel verder opendraait, kan aan de pots liggen maar meestal niet, een pot werkt goed of doet niks of kraakt erg, vermoed eerder dat de buizen op zijn, of er wat caps aan vervanging toe zijn.
heb hier een farfisa 40watt die ook niet luid meer wil, hetzelfde probleem denk ik.

Wietse,

Dank voor je tip. Er zitten net twee nieuwe Mesa buizen in (van die grote, EL84 volgens mij).

De andere buisjes die erin zitten zijn nog origineel denk ik. Het zou heel goed hieraan kunnen liggen denk ik. Het zijn EC808 buisjes (Telefunken, dus OUD), het schijnt dat daar erg moeilijk aan te komen is. Ik zal het internet eens afspeuren. Altijd handig om te hebben en ik kan het meteen uitproberen.

Wat zijn caps?

Groet,

Dave

Toaster
23 augustus 2008, 12:49
In Oisterwijk ergens in die omgeving zit een jongen die heel veel dynacordjes en echolettejes onder handen heeft gehad.

Weet even niet meer zijn naam maar ik kan zijn e-mail wel een opspeuren voor je?

Mr.Jay
23 augustus 2008, 14:51
Kan de Uitgangstrafo zijn.

B_2_the_a
23 augustus 2008, 14:56
Bob!

Hoe gaattie dan? Zal die Chris (ken 'm van naam) effe contacten.

lekker lekker!!!
Met de band gaat het lekker, laatste tijd als ik thuis kom van 't zuipen worden jullie gedraaid op tmf :|

Zit je nogsteeds bij die corrupte toko?

the_madd
23 augustus 2008, 21:38
In Oisterwijk ergens in die omgeving zit een jongen die heel veel dynacordjes en echolettejes onder handen heeft gehad.

Weet even niet meer zijn naam maar ik kan zijn e-mail wel een opspeuren voor je?

Yep, op zich interessant. Er zitten ECC808 buisjes in. Die gevallen zijn moeilijk te krijgen en voor een setje betaal je makkelijk honderd-en-vijftig. Probleem is dat je nooit zeker weet of het daar wel aan ligt.

Zou het voor kunnen leggen aan de Oisterwijker.

Email, heel graag.

Dave

B_2_the_a
24 augustus 2008, 07:00
Kan ed of huib niet ernaar kijken???

pfff, al de 3e of 4e keer achter elkaar dat ik thuis kom en dat jou kop weer op tmf is ;)

the_madd
24 augustus 2008, 13:16
Na de potmeters van de Echolette wat te hebben ingespoten met het wondermiddel dat contactspray heet trad er weinig verschil op. Of het spul had enige tijd nodig om haar werk te doen, of de twee gloednieuwe Mesa EL34's moesten nog wennen aan een amp van veertig jaar oud, maar bij het iinschakelen vanmorgen leek een wonder te zijn geschied. Het volume loopt nu op tot een oorverdovend en bijna misselijkmakend niveau (waar ik zo van houd).

Knaller!


Dave

zoon van Piet
24 augustus 2008, 14:20
Citaat:
Origineel gepost door Toaster
In Oisterwijk ergens in die omgeving zit een jongen die heel veel dynacordjes en echolettejes onder handen heeft gehad.

Weet even niet meer zijn naam maar ik kan zijn e-mail wel een opspeuren voor je?





Zou het voor kunnen leggen aan de Oisterwijker.

Email, heel graag.

Dave

Jos woont niet in Oisterwijk, maar in Oirschot!

the_madd
24 augustus 2008, 19:45
Hmmmm. Na enige tijd aan te hebben laten staan, is het toch weer hetzelfde verhaal. Als ik de amp net inschakel werkr het volume goed. Als 'ie een tijdje aanstaat, komt het probleem terug. Nog steeds het volume dat na standje 5 niet meer harder gaat.

Schept dit iets meer duidelijkheid over wat het probleem zou kunnen zijn?

Dave

Saf
27 augustus 2008, 18:18
de caps? bij die jos ben ik nog eens geweest volgens mij heb i kdaar toe neen heel zwikie dynacords gekocht en ee necholette m40. die laatste heb ik nog en klinkt ook erg lekker.

Toaster
27 augustus 2008, 22:38
Citaat:
Origineel gepost door Toaster
In Oisterwijk ergens in die omgeving zit een jongen die heel veel dynacordjes en echolettejes onder handen heeft gehad.

Weet even niet meer zijn naam maar ik kan zijn e-mail wel een opspeuren voor je?





Jos woont niet in Oisterwijk, maar in Oirschot!


Hmmmz ja als je zo binnendoor rijd door dat boerenlandschap dan weet je ook niet helemaal meer waar je zit ;)

Maar je hebt helemaal gelijk!!!

Saf
28 augustus 2008, 07:02
Die woont daartoch helemaal aan het eind van zo'n weggetje i nzo'n prachtige oude stijl boerderij?