PDA

View Full Version : (Refinish) mijn nieuwe gitaar!



Jay75
22 augustus 2008, 23:53
Donderdag deze 52RI telecaster gekocht, speelt en klinkt superlekker, maar alleen de kleur vind ik niet mooi dus ik wil deze laten refinishen.
Waarom heb ik 'm dan gekocht? Omdat de prijs goed was en verder is íe prima, alleen die kleur, daar ga ik niet aan wennen.

Dit is 'm:

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/DSCN0297.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/DSCN0291.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/DSCN0294.jpg

Hij was dus al niet meer origineel, hij is licht gereliced in fiesta red, met een witte onderlaag. Ik wil 'm wit hebben

Zoals deze hieronder, liever niet gereliced, dat komt vanzelf wel.

NU heb ik contact met iemand die een andere body kan regelen, in vintage white, maar in hoeverre gaat dat ten koste van de sound? Een andere body dan?

En wie weet iemand in de buurt van Eindhoven die refinished?
Ik heb al gemaild naar Patrick Koopman, maar daar wordt het 375 euro, dat vind ik echt veel te veel. Iemand tips??

Ennuh, vette gitaar verder he ;) Eindelijk een Telecaster!!!

Jay75
22 augustus 2008, 23:54
Liefst ongeveer deze kleur! Dat vind ik echt te gek!

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/336626.jpg

calfie
23 augustus 2008, 00:08
Mischien bij een auto schadebedrijf?
Als je de kleurcode weet en je weet hoe een body moet worden afgewerkt moet het toch kunnen of zie ik het verkeerd?

Jay75
23 augustus 2008, 00:09
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, kan je alles zomaar van de gitaar "afhalen" zonder te solderen enzo? En ik neem aan dat de oude lak er misschien eerst afmoet toch?

cruncher
23 augustus 2008, 00:12
Is het een optie om de body kaal te maken en dan te lakken of oliën?

R2on
23 augustus 2008, 00:22
Doe er een witte (maar dan relic dus een beetje vergeelde) slagplaat erop dan heb je een prachtige fiesta red tele, persoonlijk is dat met relic DE mooiste tele die er is. Maar de keuze is aan jou, blonde ziet er ook wel dik uit :)

groovieguitarguus
23 augustus 2008, 00:23
Ga NIET naar een autospuiter. Deze gebruikt echt verkeerde lakken.

Je kan idd alles straffeloos los halen... / solderen.
Monteren MET beleid... en wellicht het e.e.a. afstellen. Maar daar zijn hele goeie sites voor.

Daarnaast... onder het rood schemert een witte laat...
Als je de rode laag met fijn schuur papier afschuurt.
Heel voorzichtig bij de randen, want daar zit je zo DOOR de lak heen.
Als je bijna op de witte laag bent. MET waterproof 1200 schuren.
ALS er idd een redelijk witte lak onder zit, kan je deze met auto polisch polijsten. Her en der wat mat en beschadigd vind je niet erg, gezien je Relic wens... is een optie... veel werk... maar kan een leuk resultaat opleveren.

Succes

calfie
23 augustus 2008, 00:33
Ja, dat is natuurlijk ook een goeie optie.
Als dat niet lukt kan je hem altijd nog over laten spuiten.

RUIS
23 augustus 2008, 00:59
http://img230.imageshack.us/img230/4296/img4092il5.jpg

M'n bas. Deze is gespoten bij de autospuiter. Het geluid is niks veranderd door het spuiten, kan me niet voorstellen dat het voor gitaren anders is dan voor bassen. De body was oorspronkelijk blank gelakt door een gitaarbouwer, geen idee wat voor lak dat precies was. Maar zo'n blanke maple body vind ik niks, dus moest hij gespoten worden. Het RAL nummer van deze kleur net-niet-wit is 9001.

blindfaith85
23 augustus 2008, 01:07
HOi

Ik heb net zelfbouwpakket gemaakt, zelf gespoten en perfect gegaan, ik had de kleur witte primer en witte verf (later met blauw over heen gegaan voor racingstipes(blauwe gitaar witten strepen dus). Voor de lak heb ik bij vov humane busje lak besteld en is perfect gegaan. EN ben leek met solderen en is perfect gegaan! Moet nog uitvogelen voor pics plaatsen zie anders mijn hyves: ttp://ferryknijn.hyves.nl/fotos/332605453/0/VeGh/

lak is Nitrocellulose lak in satin. Als je zelf gaat spuiten scherm alles goed af duur open en neem mondkapje met name voor de lak en als je buiten kan spuiten helemaal pre!

Maar zou zeggen alles voorzichtig demonteren en eventueel pics als backup maken. Dan opschuren, hoeft niet helemaal kaal als je wit wild. dan goed onstoffen en ontvetten, dan 1 a 2 lagen grond, lichts opschuren dan 2 kleur lagen en dan de lak lagen. Gebruik wel fijne korel voor het schuren, eerst grof voor grote werk dan fijn om mooi resultaat te krijgen.

groet ferry

barno
23 augustus 2008, 01:12
Ga NIET naar een autospuiter. Deze gebruikt echt verkeerde lakken.

Je kan idd alles straffeloos los halen... / solderen.
Monteren MET beleid... en wellicht het e.e.a. afstellen. Maar daar zijn hele goeie sites voor.

Daarnaast... onder het rood schemert een witte laat...
Als je de rode laag met fijn schuur papier afschuurt.
Heel voorzichtig bij de randen, want daar zit je zo DOOR de lak heen.
Als je bijna op de witte laag bent. MET waterproof 1200 schuren.
ALS er idd een redelijk witte lak onder zit, kan je deze met auto polisch polijsten. Her en der wat mat en beschadigd vind je niet erg, gezien je Relic wens... is een optie... veel werk... maar kan een leuk resultaat opleveren.

Succes

Autospuiter verkeerde lakken? Fender heeft bij mijn weten altijd, zeker in het begin, autolakken gebruikt. Alle early fenders bestaan enkel in kleurlakken die bestonden voor auto's.

De witte lak die eronder zit, is heel waarschijnlijk primer en dat is niet echt geschikt als eindlaag.

Ben het ermee eens dat een witte slagplaat al veel zou doen, al is dit geen echt fiesta red (iets te veel oranje in het rood).

Jay75
23 augustus 2008, 10:20
ja, soms lijkt de gitaar zelfs roze, meestal oranje en nooit rood hehe.

Om de toplaag eraf te schuren, welk schuurpapier zou ik daarvoor moeten gebruiken dan?

Maarja, zelf spuiten is geen optie, dat durf ik niet aan en ik heb er hier sowieso geen plek voor helaas. Maar ik zat te denken, misschien kan ik zelf de laklaag verwijderen en dan inderdaad of naar een proffessioneel bouwer of bij een autospuiterij.

Of er moet hier iemand zijn die het leuk vind om te doen, ik vergoed de materialen uiteraard!

Laat dan maar even weten,

Groeten Jeroen

Rormo
23 augustus 2008, 10:25
Fred Dons spuit hier wel eens gitaren. Erg mooi altijd. Weet alleen niet of hij dat gratis doet of tegen vergoeding.

Overspuiten bij een prof is gewoon duur. Niets aan te doen. Je kunt het zelf doen, maar ik vind het nogal een groot risico bij een RI52. Het is geen squiertje ofzo waar je als het misgaat maar een klein verliesje hebt.

Een andere body op een RI52 zetten is iig heiligschennis van de bovenste plank.

groovieguitarguus
23 augustus 2008, 11:03
Autolakken zijn synthetische lakken. Op een goede gitaar hoort Nitro celluloise lak.
Over lakken van gitaren kan je heeeeeeeel veel vinden bij het forum zelfbouw.
Met een goedkope gitaar zou ik ook naar een autospuiter gaan.
Maar dit moet toch een leuke Fender worden???

jerome
23 augustus 2008, 11:05
Als je zelf al geen "knutselaar" bent is het in een andere kleur spuiten van een ralatief dure gitaar, geen goed plan
Om het allemaal netjes en strak te krijgen vereist eerst oefenen
Alleen al het zorgen dat er geen stof op het spuitwerk komt is een vak apart.
Ik heb er een kleine spuitcabine met afzuiging voor gemaakt.
Ik heb alleen weinig vrije tijd dus voor anderen spuiten doe ik niet

Maar heb je geen vriend of kennis die auto's of motoren spuit?
Volgens mij worden vele Fenders in de fabriek ook in 2K epoxylakken gespoten en dat is volgens mij niet veel anders dan de 2K autolakken die autospuiters ook gebruiken.
(Alhoewel de meeste autospuiteres tegenwoordig steeds meer kleurlakken gebruiken die op waterbasis zijn)
Op sommige (duurdere) gitaren zit nitrolak en als je daar een kwartliterblik van haalt in de juiste kleur kan die auto- of motorspuiter ook gewoon mee werken.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 12:24
Autolakken zijn synthetische lakken. Op een goede gitaar hoort Nitro celluloise lak.
Over lakken van gitaren kan je heeeeeeeel veel vinden bij het forum zelfbouw.
Met een goedkope gitaar zou ik ook naar een autospuiter gaan.
Maar dit moet toch een leuke Fender worden???

Daarom dat alle Fenders, buiten de HW1, AVRI & Custom-Shop met nitro gelakt worden (en te denken dat het alleen de kleurlaag is die nitro is, de grondlaag is gewoon PU-lak). :stop:

Ik zou ook voor nitro gaan, al was het maar omdat dat de enige lak is die je realistisch kan laten slijten tot een relic. Een PU-lak is knoerhard, en brokkelt af als je relict...

Ik zou proberen ergens aan een paar spuitbussen ReRanch nitrolak te geraken, dat zijn gitaarnitrolakken, met de cadillac-kleuren van de jaren '50 & '60, waar Fender zich op gebaseerd heeft. Ook verkopen zij reeds "verkleurde" blanke lak, waardoor het lijkt of jouw gitaar reeds 40 jaar oud is.

geen idee of er in NL aan te geraken is, maar ze exporteren wel internationaal.

http://reranchstore.stores.yahoo.net/index.html

budje
23 augustus 2008, 12:36
een telecaster moet shell pink :-) dan is ie sexy

Jay75
23 augustus 2008, 13:07
Ik wil 'm niet gereliced hebben he;)
Gewoon egaal gespoten, in wit, of gebroken wit zegmaar.
NU is dat relic inderdaad wel het geval, maar ik vind t onzin.
Al is de neck erg mooi gedaan, mooi gecrackled lak. Maar toch, tis niks hehe

Orpheo
23 augustus 2008, 14:58
Autolakken zijn synthetische lakken. Op een goede gitaar hoort Nitro celluloise lak.
Over lakken van gitaren kan je heeeeeeeel veel vinden bij het forum zelfbouw.
Met een goedkope gitaar zou ik ook naar een autospuiter gaan.
Maar dit moet toch een leuke Fender worden???

hoort? oh? een enkel laagje PU lak klinkt net zo goed hoor :) en tru-oil dan? en schellak?

Squier4ever
23 augustus 2008, 15:08
Fred Dons spuit hier wel eens gitaren. Erg mooi altijd. Weet alleen niet of hij dat gratis doet of tegen vergoeding.

Overspuiten bij een prof is gewoon duur. Niets aan te doen. Je kunt het zelf doen, maar ik vind het nogal een groot risico bij een RI52. Het is geen squiertje ofzo waar je als het misgaat maar een klein verliesje hebt.

Een andere body op een RI52 zetten is iig heiligschennis van de bovenste plank.

tel er maar niet op dat fred dat zal doen, die is van het forum weg wegens nog teveel te doen.

Jay, in venlo zit Guitarworks customshop, misschien kun je hen eens mailen.

(http://www.guitarworksonline.com/)

Mitch
23 augustus 2008, 15:14
Autospuiter verkeerde lakken? Fender heeft bij mijn weten altijd, zeker in het begin, autolakken gebruikt. Alle early fenders bestaan enkel in kleurlakken die bestonden voor auto's.

Ja, dus moet je er nu ook nog mee naar de autospuiterij? Klok en klepel?

barno
23 augustus 2008, 15:47
Ja, dus moet je er nu ook nog mee naar de autospuiterij? Klok en klepel?

Eerst trek je in mijn plaats een conclusie waarvoor ik in mijn post zelf geen argumenten vind. En vervolgens impliceer je dat ik ergens iets over gehoord heb, zonder er iets van te kennen.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 15:51
Wat barno zegt klopt enigzinds wel. De oude Fenders werden gespoten met de kleuren van Cadillac. Echter, toen werden auto's ook gespoten in Nitro (bij gebrek aan andere goede verf). Ze hadden trouwens ook dezelfde leverancier, nl. Dupont. Nitro had als voordelen dat het snel droogde, makkelijk te polieren was, en puntfouten makkelijk te herstellen (allemaal leuk voor de autoindustrie), maar het vergeelde & craqueleerde wel snel (wat ietsje minder is).

Nu worden auto's gepoedercoated, ondergedompeld,... met syntetische middelen. Autolak werkt goed hoor, zelfs moderne.


De tele heeft eerder deze kleur:

http://img.2dehands.be/f/normal/49773666-custom-build-stratocaster.jpg

Mitch
23 augustus 2008, 16:07
Eerst trek je in mijn plaats een conclusie waarvoor ik in mijn post zelf geen argumenten vind. En vervolgens impliceer je dat ik ergens iets over gehoord heb, zonder er iets van te kennen.
Het ging me om de relevantie, die is er namelijk al ruim 40 jaar niet meer. Wat Fingers zegt verder, goeie uitleg.

jaywalker
23 augustus 2008, 16:12
Ik vind het echt zonde, ik zou echt een moord doen voor een tele in DIE kleur....wat is je adres ;) ?

barno
23 augustus 2008, 16:15
Het ging me om de relevantie, die is er namelijk al ruim 40 jaar niet meer. Wat Fingers zegt verder, goeie uitleg.

Wat is er irrelevant aan het feit dat men vroeger autolakken gebruikte voor gitaren, daarmee implicerend dat dat nu ook nog moet kunnen (ook al worden andere soorten gebruikt), maar soit. Ik vond de klok en klepel opmerking niet nodig.

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 16:17
het kan zeker, m'n stratocaster is gelakt in moderne autolak, bij een carrosier (of "schadebedrijf" in Nederland), en mocht ik nu een grondlaag hebben aangebracht, was er geen kras of deuk in te krijgen (ik heb dit niet gedaan, om 'm mooi te kunnen laten verweren).

Mitch
23 augustus 2008, 16:19
Voor beledigde belgen is een topic in Algemeen :seriousf:
Serieus, ik bedoel ermee dat het niet relevant is, da's alles. Het gaat namelijk om de vraag van de topic starter, het is geen topic over de geschiedenis van het lakken.

Arjan12
23 augustus 2008, 16:37
het kan zeker, m'n stratocaster is gelakt in moderne autolak, bij een carrosier (of "schadebedrijf" in Nederland), en mocht ik nu een grondlaag hebben aangebracht, was er geen kras of deuk in te krijgen (ik heb dit niet gedaan, om 'm mooi te kunnen laten verweren).

Hoeveel ben je daar dan ongeveer voor kwijt?

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 17:10
Omdat het na de uren was, en int zwart :sssh:, was ik er 70€, incl 250ml verf (overschotje) voor kwijt

Arjan12
23 augustus 2008, 17:17
Da's een stuk goedkoper dan bij een 'echte' gitaarspuiter. Hoe lang was 'ie er mee bezig?

Mr.Fingers
23 augustus 2008, 17:20
kwartiertje spuitwerk (alles 3 de lagen bij elkaar opgeteld), weekje laten drogen. Polieren heb ik zelf gedaan.

Jay75
23 augustus 2008, 17:42
Ik vind het echt zonde, ik zou echt een moord doen voor een tele in DIE kleur....wat is je adres ;) ?


Serieus? Anders laat maar even weten via PM

Fuhgawz
23 augustus 2008, 18:03
Guitar Works in Venlo spuit ook gitaren. Althans dat deed hij eerder, maar ik kan het momenteel niet vinden op de website. Je kunt het evengoed eens proberen: http://www.guitarworks.nl/

Jay75
24 augustus 2008, 00:02
Okay ik zal nog eens gaan rondvragen.

Jay75
25 augustus 2008, 10:03
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

http://link.marktplaats.nl/185398743

Dat ik alle hardware van mijn 52RI overzet in deze ( waarschijnlijk ALDER BODY ) nu is het ASH namelijk. HOE erg ga je dat horen namelijk> zou voor mij een goedkopere en makkelijkere oplossing zijn namelijk, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de klank.

Let me know you freaks!!! :)

jerome
25 augustus 2008, 10:08
ash geeft meestal een heel ander geluid dan alder.
Sommige soorten ash klinken harder en helderder dan alder maar wel minder warm en minder open.
Je kan niet zeggen dat het één beter is als het ander.
Het heeft gewoon met smaak te maken

G.G.
25 augustus 2008, 10:08
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

http://link.marktplaats.nl/185398743

Dat ik alle hardware van mijn 52RI overzet in deze ( waarschijnlijk ALDER BODY ) nu is het ASH namelijk. HOE erg ga je dat horen namelijk> zou voor mij een goedkopere en makkelijkere oplossing zijn namelijk, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de klank.

Let me know you freaks!!! :)

Het verschil tussen essen en elzen zul je duidelijk horen. Ik heb nu een essen strat en een essen tele en wil niet graag terug naar elzen. Essen vind ik wat helderder, opener en dynamischer.

het zijn maar kleine verschillen, maar wel duidelijk hoorbaar. Ik speel veel clean met een randje en dan valt het erg op. Met zware OD valt het minder op naar mijn mening.

Rormo
25 augustus 2008, 11:12
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

http://link.marktplaats.nl/185398743

Dat ik alle hardware van mijn 52RI overzet in deze ( waarschijnlijk ALDER BODY ) nu is het ASH namelijk. HOE erg ga je dat horen namelijk> zou voor mij een goedkopere en makkelijkere oplossing zijn namelijk, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de klank.

Let me know you freaks!!! :)

Jongen, echt wtf gewoon! Je hebt een RI52, zo ongeveer de beste tele die er is. iig de oer tele en een gitaar die nieuw toch geen zachte prijs heeft. En dan wi lje de body vervangen? That's the best fucking part!

Een RI52 is heilig, daar moet je niet drastisch aan gaan zitten kloten. Als je de kleur niet mooi vindt moet je hem (laten) spuiten, of je had hem niet moeten kopen natuurlijk....

leif
25 augustus 2008, 11:34
eric van der haar doet het voor 250 euro!

humbucker
25 augustus 2008, 11:49
ik snap het eigenlijk allemaal niet zo goed. Je gaat op zoek naar een witte tele, en je komt terug thuis met een rode. Je zegt zelf dat je ze gekocht hebt omdat je ze voor een goede prijs kon hebben. Dus waarom zou je nu gaan lopen k*tten op die paar euro's voor een goede refinish. Je hebt ze al voor een goede prijs! En een 52 RI tele verdient het gewoon om met respect behandeld te worden, niet om zomaar effe body's te lopen switchen en dergelijke. Waarom zou je een perfecte gitaar vern**ken, dan kan je ze beter terug verkopen en verder zoeken naar een echte witte.

mijn 2 centjes

robostrat
25 augustus 2008, 12:06
Fred Dons spuit hier wel eens gitaren. Erg mooi altijd. Weet alleen niet of hij dat gratis doet of tegen vergoeding.
just for the record ...... Fred doet dit helaas niet meer..
zie zijn afscheids topic

Kim Wilson
25 augustus 2008, 12:33
Fred komt niet meer op dit forum, maar hij is toch niet gestopt met refinishen van gitaren?

robostrat
25 augustus 2008, 12:41
Fred komt niet meer op dit forum, maar hij is toch niet gestopt met refinishen van gitaren?
volgens zijn zeggen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110238&highlight=ziens) ...

Kim Wilson
25 augustus 2008, 12:46
Nou? Daar staat in dat hij moeilijk nee kan zeggen, dus erg druk is met allerlei gitaren, en daardoor geen tijd meer wil/kan maken voor het forum. Lees het nog maar een keer goed door. ;)

Jay75
25 augustus 2008, 12:54
ik snap het eigenlijk allemaal niet zo goed. Je gaat op zoek naar een witte tele, en je komt terug thuis met een rode. Je zegt zelf dat je ze gekocht hebt omdat je ze voor een goede prijs kon hebben. Dus waarom zou je nu gaan lopen k*tten op die paar euro's voor een goede refinish. Je hebt ze al voor een goede prijs! En een 52 RI tele verdient het gewoon om met respect behandeld te worden, niet om zomaar effe body's te lopen switchen en dergelijke. Waarom zou je een perfecte gitaar vern**ken, dan kan je ze beter terug verkopen en verder zoeken naar een echte witte.

mijn 2 centjes


Je hebt wel gelijk, maar zoooo goed was de prijs natuurlijk ook niet, het blijft veel geld en het verschil tussen 150 of 375 euro vind ik wel de moeite waard om een en ander te proberen/checken.
Maar je hebt wel gelijk, ik ga nie kloten eraan, en laat het mooi doen :)

Ik zal Van de Haar eens proberen, waar zit die man?

Orpheo
25 augustus 2008, 12:58
Nou? Daar staat in dat hij moeilijk nee kan zeggen, dus erg druk is met allerlei gitaren, en daardoor geen tijd meer wil/kan maken voor het forum. Lees het nog maar een keer goed door. ;)

ik sprak 'm onlangs nog, en hij wil 't echt niet meer doen. hij heeft 't veel te druk met zijn werk en met zijn gitaarwerk.

Kim Wilson
25 augustus 2008, 13:04
ik sprak 'm onlangs nog, en hij wil 't echt niet meer doen. hij heeft 't veel te druk met zijn werk en met zijn gitaarwerk.
Oké, dat kan. Maar dat bleek niet direct uit de gelinkte post.

Wat houdt "zijn gitaarwerk" eigenlijk in? Gewoon eigen werk? Doet ie helemaal geen klussen meer voor anderen?

humbucker
25 augustus 2008, 13:15
Je hebt wel gelijk, maar zoooo goed was de prijs natuurlijk ook niet, het blijft veel geld en het verschil tussen 150 of 375 euro vind ik wel de moeite waard om een en ander te proberen/checken.
Maar je hebt wel gelijk, ik ga nie kloten eraan, en laat het mooi doen :)

Ik zal Van de Haar eens proberen, waar zit die man?

Dat is een wijze keuze!
haar (http://www.haarguitars.nl/dealers/)
Hier vind je de verschillende dealers!

succes!

Jay75
25 augustus 2008, 14:12
Ja niet qua andere gitaar, deze is te gek, maar voor een refinish dan he :)
Bedankt voor de informatie, andere tips van refinishers blijven welkom!

Groeten Jeroen