PDA

View Full Version : Zoekende naar info Segovia Stratocaster



joeys
22 augustus 2008, 20:55
Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een prachtige Segovia Stratocaster.
Nu ben ik informatie wezen zoeken op internet.
Helaas kan ik niks vinden aan info of iets dergelijks.
Het is een gitaar die me al een tijd opviel, maar weet er dus niks vanaf.
Het enige wat ik weet is dat de maker Andres Segovia (de maestro van flamenco) is. En dat ze eigenlijk akoestische gitaren op de markt hebben. Maar heel weinig elektrische gitaren.
Er zit een zeer volle ronde sound in, maar je kan het niet vergelijken als een rockgitaar.

Het is een stratocaster copy, maar er zit wel een en ander verschil in.
Het heeft 22 frets, floating tremelo, toplock en niet te vergeten een humbucker (erg vreemd, want je ziet humbuckers alleen in exclusieve Fender strato's modellen).
Voor de rest is het een fijne gitaar.

Wie o wie kan mij meer informatie erover vertellen?
Alvast bedankt!

http://www.dionashop.nl/test100/images/stories/gitaar/gitaar6.jpg

barno
22 augustus 2008, 21:05
als je de forummers uit hun tent wil lokken, moeten der iets meer foto's bij :)

joeys
22 augustus 2008, 21:09
Oh sorry... Zal ff paar erop zetten...

http://www.dionashop.nl/joey03/images/stories/segovia/segovia%20(1).jpg

http://www.dionashop.nl/joey03/images/stories/segovia/segovia%20(5).jpg

http://www.dionashop.nl/joey03/images/stories/segovia/segovia%20(3).jpg

Zie ook YouTube clip: watch?v=jCt2O4BN75c

pasqual
22 augustus 2008, 21:44
ik heb vroeger ( rond 1985 ) ook zo'n ding gehad als beginner. die humbucker is er in ieder geval nadehand ingezet, van orgine was het een single-coil.
de tremelo is een eigen brouwsel van segovia en is niet te vergelijken met floyd rose, dus doe er maar niet te wild mee :) . deze gitaar is dus ongeveer 20 á 25 jaar oud. het was toen een budget gitaartje, maar dat waren de eerste squiers ook en daar wordt nu flink wat geld voor neergelegd.
ik vond het toen een leuk gitaartje.

groeten Pasqual.

joeys
23 augustus 2008, 08:10
@pasqual
Hartstikke bedankt voor de informatie (ik wist dus ook niet welk bouwjaar de gitaren hadden). Nu kom ik in ieder geval iets verder.

Inderdaad had ik ook al zoiets in gedachten dat de humbucker later gemodificeerd was, maar wist ik dus niet zeker. Kortom, ik twijfelde al hierover.
De tremelo was ik al achter gekomen dat het snel 'ontstemde'.
Dus dit is ook aangepast (begin dit jaar) samen met een vernieuwde toplock.

Weet je toevallig ook de minpunten en pluspunten te noemen (of misschien dat je dat nog kan herinneren)???

budje
23 augustus 2008, 09:26
ook ik weet niet veel toe te voegen, alleen denk ik niet dat andres segovia zelf iets met de gitaren van het merk segovia van doen had, dan waren ze beter, duurder en bekender :satisfie: heb zelf een 12 snarige acoustische segovia, en die is goed te doen, geen supergeweldige gitaar maar ook niet slecht. een brave middenklasser, de enige reden dat ie versterkt zo goed klinkt is een b-band piezo elementje. Word dus wel veel gebruikt (want die b-band was duurder dan de gitaar)

dus dezelfde fabrikant (vermoedelijk) maar verder niet veel meer waar je wijs van word. (wel ook op walcheren... zou er hier vroeger een dealer in de buurt hebben gezeten?)

wietse
23 augustus 2008, 09:52
ook ik weet niet veel toe te voegen, alleen denk ik niet dat andres segovia zelf iets met de gitaren van het merk segovia van doen had, dan waren ze beter, duurder en bekender.

dit is een echte aziaat, waarschijnlijk koreaans dus niet gemaakt door andres segovia, die had het liefst alle electrische gitaren vernietigd zo'n hekel had hij er aan.
en de tremelo is geen eigen brouwsel maar een kahler kopie, heb net zo'n tremelo op m'n hohner rhoads model zitten.
als je deze goed afgesteld hebt en natuurlijk in combinatie met een toplock dan valt het ontstemmen erg mee.
ziet er verder netjes uit, en tegenwoordig worden er onder de naam segovia weer gitaren gebouwd, in china natuurlijk.

groovieguitarguus
23 augustus 2008, 09:59
Ziet er zeker leuk uit... en net even anders.
Andere knoppen en styling van tremelo.

Persoonlijk zou ik aan de tremelo nog even niets aan doen...
Je kan hem locken (lijkt me stug dat de locking nut niet werkt) er zitten finetuners op... misschien volgende idee:
...Maak een stop stukje bij de veren (blokje hout verlijmen) dat het blok niet verder terug kan dan wanneer de tremelo in ruststand staat.
Na deze aktie de veren nog iets strakker stellen, zodat de tremelo zeker altijd terug komt in de vaste eindstand.
Goedkope oplossing... en tremelo blijft origineel.
Nadeel, je kan de tremelo NIET meer omhoog bewegen.

Tip 2... soldeer de chromen kap los van de humbucker. Hopelijk komen er 2 zwarte spoelen onder vandaan... maakt het meer een eenheid.

Succes...

wietse
23 augustus 2008, 11:13
Tip 2... soldeer de chromen kap los van de humbucker. Hopelijk komen er 2 zwarte spoelen onder vandaan... maakt het meer een eenheid.

Succes...

NIET DOEN !!!!
als je dat doet bij zulke covered humbuckers en je moet solderen om ze los te krijgen, dan is de kans erg groot dat er geen spoelen onderzitten die mooi lijken.
meestal zit namelijk de kap er los op als er een normale humbucker onder zit verstopt, en ik vermoed dat dit bij dit element niet het geval is als ik goed naar de polepiece schroeven kijk.

joeys
25 augustus 2008, 00:19
@ Wietse: Bedankt voor de informatie. Je bevestigde hiermee mijn vermoeden dat het inderdaad om een Aziatisch productie ging.
Tremelo heb ik bijgewerkt. Deze heb ik lager gezet, tevens 1 veer diagonaal erin gezet, zodat spanning er meer op komt. Hierdoor kan ik de tremelo goed naar boven trekken, zonder dat het veel ontstemt. :satisfie:
Doordat tevens de tremelo naar beneden is gezet, komen de snaren goed lager te liggen, dus als voordeel heb ik gelijk dat je snellere solo's kan spelen. De snaren 'snijden' niet meer zo op je vingers.

@ Budje: Ik zou echt niet weten of er hier in Zeeland uberhaupt een dealer is geweest van Segovia. Ik heb ze nog eerder gezien. Toevallig kwam ik dit gitaartje tegen op internet... En van het een kwam het ander...

@ Groovieguitarguus: Bedankt voor je tips, maar ik hou liever dit gitaartje zoals ik 'm heb gekocht. Niks aan blokken erin zetten of solderen.
De gitaar klinkt nu naar mijn mening lekker. Maar het is en blijft natuurlijk een 2e gitaar (leuk om bv. mee te nemen naar jamsessies).

budje
29 augustus 2008, 20:00
ben je m alweer beu?

http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie-1929091-_Electrische_gitaar__Segovia_Stratocaster_.html

joeys
31 augustus 2008, 04:52
Nou ja, beu is een groot woord. Ik heb nu een nieuwe gitaar op het oog. Een JEM serie (rockgitaar met 2 x humbuckers, 1 x single-coil). Ergens vind ik het wel jammer dat ik deze te koop ga stellen. Maar ik merk toch dat ik meer de rockkant (sound en spelen). Maar ik merk dat de Segovia Stratocaster hier zich niet voor leent. Althans, dat merk ik tijdens het spelen.
Maar het kan ook zijn dat ik gewoon Ibanez gewend ben (hals).

budje
31 augustus 2008, 09:20
valt toch wel mee? http://www.youtube.com/watch?v=nRfOt8fv004 of zit er nu zoveel kunstatige vervorming overheen?

joeys
31 augustus 2008, 11:39
Vervorming komt van een Zoom505. Maar let op het constante geluid, daar is het wat minder (vind ik).

Wat ik dus wel merk is dat er een verschil is per gitaar in de sound.
De Segovia heeft naar mijn mening iets wat ie mist.
Zodra ik op mijn Ibanez speel, dan hoor ik 'm juist een fijne sound.
(voorbeeld: YouTube: watch?v=6bw9OOkhQGI ).
Op de Yamaha 612A heb ik ook een betere sound.
(voorbeeld: YouTube: watch?v=EgL10qoPjlI ).

budje
31 augustus 2008, 12:10
hahaha dan vind je mijn strat echt helemaal niets. maar die blijft :satisfie:

joeys
31 augustus 2008, 21:09
Hahaha, nee dank je wel! Ik ga voor RG gitaren.
Maar moet wel minimum een floyd rose erop zitten en een toplock.