PDA

View Full Version : ENGL Fireball



caliban
22 augustus 2008, 18:10
Hey allemaal,
Vandaag eindelijk mijn nieuwe amp eens kunnen uittesten.

Laatst mijn gemodde e530 en mijn peavey poweramp aan Liquid Metal van het forum hier verkocht. Ik had geen zin in rackspullen, en wilde gewoon een tweede head erbij hebben.

Ik wilde wel bij ENGL blijven, want ik vond mijn e530 heel goed klinken, en vermits op deze het vierde kanaal gemod was tot de preamp van een ENGL Fireball/Powerball (lijken hard op elkaar, de mod was eigenlijk een beetje van beiden), ben ik voor de Fireball gegaan (Veel mensen verkiezen deze uiteindelijk boven de powerball, hij is veel goedkoper, en ik heb geen honderdduizend kanalen nodig want ik heb ook nog mijn mesa mark III. Deze heeft een hele goeie clean en een acceptabele crunch, en ik heb ook mijn zelfbouw preamp nog, waarop ik een switch heb gezet die de gain naar beneden haalt, en zo een hele mooie crunch kan geven).

Nu terug naar daarnet. Ik ben bij een vriend even een cabinet gaan halen, want de amp staat nog bij mijn moeder, en hier heb ik geen cab van mezelf. Ook mijn goeie gitaar ligt bij mijn vader, dus eventjes mijn cheapo squier van Leuven meegebracht (steekt een humbucker in de brug).
Op het eerste zicht heel vet, maar de gemodde e530 moet er zeker niet voor onderdoen. Ik moet wel nog met mijn Ibanez checken, want deze gitaar is beduidend van minder kwaliteit, en klinkt pakken dunner. Vooral in de clean hoor je dat de gitaar niet voldoende is.

Hij klinkt een beetje rauwer dan de e530 lijkt me, waarschijnlijk door een beetje minder gain, maar dit is weer verwarrend omdat de pickups van mijn Ibanez wat hotter zijn.

Ik weet dat het op dit moment bijna worthless is om mijn bevindingen al te posten, vermits ik nog niet over mijn cab en mijn goeie gitaar heb gespeeld ermee, maar ik kon het niet meer laten om een onderwerp over mijn nieuwe amp te openen.

Zo snel als ik over mijn Ibanez erdoor heb gespeeld, update ik mijn mening. En als ik de tijd vind (nu nog rotte herexamens) kan ik proberen eens wat clips te maken. En foto's, dat is voor homo's, nee hoor ik zal er wat proberen te trekken als hij bij de rest van de familie staat.

Een dingetje wat ik raar vind, is het normaal dat hij met de standby af nog altijd wat signaal geeft, het lijkt alsof de preamp nog altijd zijn hoogspanning krijgt, maar de poweramp niet, want de presence heeft bijvoorbeeld geen effect op het geluid.

De preamplampen ga ik sowieso vervangen, poweramplampen waren nog gedaan bij de vorige eigenaar. V1 laat ik misschien nog zitten, maar V2 komt sowieso JJ in, ENGL kan dat heel goed gebruiken (eerste twee gainstages komt er niks bas door, en dit moet allemaal bij de laatste gainstages teruggebracht worden, dus een warme lamp kan zeker geen kwaad), V3 misschien ook JJ (lijkt me ook goed om de buffer en FX-return stage een redelijk warme lamp te geven). V4 geen idee van, kan zijn dat ik die ook laat steken.

AART
22 augustus 2008, 18:15
nu nog foto´s voor de homo´s en goed testen op je halfback. :B

Maar waarom geen Epiphone SoCal btw? Goedkoper en vette shit!

Jimwoud
22 augustus 2008, 21:22
Gefeliciteerd met je amp. Ik kon er niet veel mee, maar als je echt harde metal speelt is het een vette versterker.



Maar waarom geen Epiphone SoCal btw? Goedkoper en vette shit!
Heb je hem geprobeerd? Is het wat?

caliban
22 augustus 2008, 21:30
Gefeliciteerd met je amp. Ik kon er niet veel mee, maar als je echt harde metal speelt is het een vette versterker.

Bedankt dude, hoe zit het trouwens met die ENGL preamp van je? Want je was geïnteresseerd in hem te modden dacht ik.

Weet er iemand iets van de standbyknop die de amp niet helemaal stil krijgt?

Jimwoud
22 augustus 2008, 21:55
Bedankt dude, hoe zit het trouwens met die ENGL preamp van je? Want je was geïnteresseerd in hem te modden dacht ik.

Weet er iemand iets van de standbyknop die de amp niet helemaal stil krijgt?
Het schiet niet echt op nee, ik wil eigenlijk een hele nieuwe amp hebben. Zit misschien te denken aan een Invader, maar die is wel erg duur. Wil een blackmore nog eens goed aan de tand voelen.

Is die stand by niet ook voor om op laag volume te spelen, dacht dat een amp dat had, weet alleen niet of dat de fireball is. Even de handleiding checken.

caliban
22 augustus 2008, 23:03
14 Stand By
Power amp standby switch: Use this switch to silence (0 position) the amp when you take a lengthier
break. The amp's tubes stay warm, which means that it is ready to roll immediately when you switch it
back to full power. Note that for reasons of tube monitoring, the amp still receives a very low signal
level when standby is activated.
To reset the power tube monitoring circuitry, press the standby switch briefly (see Power Tube Monitor).

Ik begrijp de vet gedrukte zin niet goed, the amp still recieves a signal? Zou het niet moeten zijn the amp still sends out a signal.
Trouwens naar het schema gekeken op houseofenglamps site (heel erg onbetrouwbare schema's), en de standby lijkt niks te doen aan de preampspanning.
http://houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E625-schematics.pdf

Ever Dying
23 augustus 2008, 16:10
Een dingetje wat ik raar vind, is het normaal dat hij met de standby af nog altijd wat signaal geeft, het lijkt alsof de preamp nog altijd zijn hoogspanning krijgt, maar de poweramp niet, want de presence heeft bijvoorbeeld geen effect op het geluid.


Congratz met je nieuwe amp..
Maar ik heb precies het zelfde probleem als jou, de standby knop werkt niet 100%..

Dit nadat er een condensator was vervangen..

Iemand een idee?

caliban
23 augustus 2008, 16:15
Congratz met je nieuwe amp..
Maar ik heb precies het zelfde probleem als jou, de standby knop werkt niet 100%..

Dit nadat er een condensator was vervangen..

Iemand een idee?
Ervoor had je dit probleem niet, of was het je niet opgevallen?
Weet je trouwens ook welke cap vervangen is

Bernd Veenema
23 augustus 2008, 16:36
Gefeliciteerd met je nieuwe amp!

@ Jimwoud: Waarom heb je jouw koch eigenlijk weggedaan? En hoe is die Koch als je hem met de Sovtek vergelijkt? Ik was altijd eigenlijk best wel nieuwsgierig naar die Koch.

caliban
23 augustus 2008, 16:40
Bedankt Bernd, eindelijk wat mensen die iets posten :):).

Jimwoud
23 augustus 2008, 16:41
Gefeliciteerd met je nieuwe amp!

@ Jimwoud: Waarom heb je jouw koch eigenlijk weggedaan? En hoe is die Koch als je hem met de Sovtek vergelijkt? Ik was altijd eigenlijk best wel nieuwsgierig naar die Koch.
Als ik genoeg geld had, had ik hem zeker niet weggedaan, clean en crunch waren heel mooi, zeker met mn tele. Maar het lead kanaal is was heel dichtgesmeerd, en de voicing was irritant. kortom ik kan er geen metal meespelen. Wat ik op dit moment zoek.

En die Sovtek is gewoon cool, moet er nog eens nieuwe buizen in steken. Die sovtek is echt voor m'n band Furio, gewoon gain open en scheuren. Nu ben ik met een nieuw metal project bezig, dus wil ik een goeie (liefst veelzijdige)metal amp. dus daar ben ik naar opzoek.

caliban
23 augustus 2008, 16:47
Nu ben ik met een nieuw metal project bezig, dus wil ik een goeie (liefst veelzijdige)metal amp. dus daar ben ik naar opzoek.
Zoals je al zei, de invader, maar die is wel redelijk duur. Is de savage niet wat goedkoper, en die lijkt me ook heel erg veelzijdig. (Vraag me eigenlijk af of de invader niet geïnspireerd geweest is op de savage).

Jimwoud
23 augustus 2008, 16:59
Zoals je al zei, de invader, maar die is wel redelijk duur. Is de savage niet wat goedkoper, en die lijkt me ook heel erg veelzijdig. (Vraag me eigenlijk af of de invader niet geïnspireerd geweest is op de savage).
Ja heb ik ook al naar gekeken. die wil ik eigenlijk nog wel proberen. Maar die werkt met gain voor 2 kanalen, die samen werken. Wil gewoon voor elk kanaal een hele eigen gain hebben. Ben benieuwd of die Blackmore niet dat fizzy hoog heeft wat een powerball wel heeft. De invader had dat totaal niet.

caliban
23 augustus 2008, 17:01
Ja heb ik ook al naar gekeken. die wil ik eigenlijk nog wel proberen. Maar die werkt met gain voor 2 kanalen, die samen werken. Wil gewoon voor elk kanaal een hele eigen gain hebben. Ben benieuwd of die Blackmore niet dat fizzy hoog heeft wat een powerball wel heeft. De invader had dat totaal niet.
Blackmore heeft toch maar een gain voor de vier kanalen? En ik denk dat die van voicing helemaal anders gaat zijn dan de powerball.

Jimwoud
23 augustus 2008, 17:16
Blackmore heeft toch maar een gain voor de vier kanalen? En ik denk dat die van voicing helemaal anders gaat zijn dan de powerball.
Ik wist dat ik mezelf tegen sprak, maar hij heeft gain voor clean/crunch en een aparte voor de 2 lead kanalen. Maar ik zie het ook mees als een 2 kanaals versterker, en als die andere modes ook klinken met die instellingen is het leuk. Zo werkt m'n preamp ook, net als een screamer. Die fireball heeft juist toch 1 gain?

caliban
23 augustus 2008, 17:18
Die fireball heeft juist toch 1 gain?
Dat klopt, en ik begrijp wat je bedoelt. Bij een savage betaal ja een pak meer, terwijl je nog altijd maar twee gainknoppen hebt. Ik wist trouwens niet dat de blackmore er twee heeft.

Jimwoud
23 augustus 2008, 17:24
Dat klopt, en ik begrijp wat je bedoelt. Bij een savage betaal ja een pak meer, terwijl je nog altijd maar twee gainknoppen hebt. Ik wist trouwens niet dat de blackmore er twee heeft.
Vind overigens die blackmore ook irritant schakelen, als je die Z-5 er n iet bij hebt moet je 3x switch om van clean lo gain naar lead hi gain te gaan. eerst channel daarna hi gain, en daarna de volume 1 of 2. Maarja, vind dat veel Engls dat hebben.

EDIT: Zelfs als je die Z-5 hebt moet je nog 2x switchen volgens mij.

caliban
23 augustus 2008, 17:36
Vind overigens die blackmore ook irritant schakelen, als je die Z-5 er n iet bij hebt moet je 3x switch om van clean lo gain naar lead hi gain te gaan. eerst channel daarna hi gain, en daarna de volume 1 of 2. Maarja, vind dat veel Engls dat hebben.

EDIT: Zelfs als je die Z-5 hebt moet je nog 2x switchen volgens mij.
Dat is wel stom, zelf ben ik er ook nog niet achter hoe ik de kanalen in samenwerking met de master A of B switch op de Fireball. Heb er nog geen footswitch bij (ga me ergens een cheapootje kopen denk ik, net hetzelfde als die dingen van ENGL alleen pakken goedkoper), en nu is het cleankanaal vanzelf master A en het gain kanaal master B. Zal er nog wel achter komen denk ik.

Jimwoud
23 augustus 2008, 17:51
Dat is wel stom, zelf ben ik er ook nog niet achter hoe ik de kanalen in samenwerking met de master A of B switch op de Fireball. Heb er nog geen footswitch bij (ga me ergens een cheapootje kopen denk ik, net hetzelfde als die dingen van ENGL alleen pakken goedkoper), en nu is het cleankanaal vanzelf master A en het gain kanaal master B. Zal er nog wel achter komen denk ik.
Waarschijnlijk als je er een footswitch erin steekt, dan moet je die master apart schakelen. Misschien kun je beter een custom switch maken met en 3PDT, zodat je je master en gain tegelijk schakelt met een footswitch, althans zo zou ik het doen met een blackmore. Alleen dan moet je dus 3 schakelingen uitvoeren.

caliban
23 augustus 2008, 17:52
Waarschijnlijk als je er een footswitch erin steekt, dan moet je die master apart schakelen. Misschien kun je beter een custom switch maken met en 3PDT, zodat je je master en gain tegelijk schakelt met een footswitch, althans zo zou ik het doen met een blackmore. Alleen dan moet je dus 3 schakelingen uitvoeren.
Ik ben sowieso toch niet van plan te veel te schakelen met die amp, ultra gain en scheuren wordt het. Clean en die zaken heb ik allemaal uit mijn boogie.

caliban
24 augustus 2008, 01:20
Net wat beter getest, zowel door halfback cab als door crate cab, en over mijn ibanez. Heel erg vette sound. Clean klonk nu ook heel vol. Ik heb de gain rond 10 à 11 'o clock. Dan heb ik meer als genoeg gain voor mijn overdrive (heel bruut, zelfs met de gain laag blijft het metal), en blijft mijn clean echt clean.
Gaat ook belachelijk hard. Volume stond net boven kwart en was oorverdovend.
De treble moet je best wel laag houden, maar ik denk dat dit typisch is voor ENGL amps. Treble heb ik op 9 à 10 'o clock staan, en presence ietsje hoger.
Ik zal morgen wat foto's proberen te nemen, en clips komen zo snel mogelijk.
De sound lijkt trouwens heel erg hard op de e530 nadat hij gemod is. Alleen moest ik daar de highmid en treble wat minder laag houden, en dit door de basboost die ik daarop gebouwd had (zoals op de powerball), het principe achter deze basboost is: sowieso wat hoog weg laten lopen (met de switch uit zowel als met de switch aan), en als je de switch aanzet, dit signaal waarvan de hoge tonen weg zijn, voorrang geven op de rest van je tonestack.
http://img171.imageshack.us/my.php?image=englpowerballschematicln7.jpg
Zie hier het schema, kijk even bij SW1 en SW2, de onbekende condensator is naar mijn mening 10n (klonk op die plaats het beste vond ik).

caliban
24 augustus 2008, 21:51
Vandaag paar foto's getrokken, weliswaar met mijn gsm, dus de kwaliteit is vreselijk average.
En de tweede is alles samen.
http://img34.picoodle.com/data/img34/3/8/24/t_engm_8068482.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/8/24/f_engm_8068482.jpg&srv=img34)
http://img33.picoodle.com/data/img33/3/8/24/t_engmsm_230bf40.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/8/24/f_engmsm_230bf40.jpg&srv=img33)
Ook wat clipjes opgenomen, maar ik ben er niet echt tevreden van. De micro propt het geluid precies helemaal dicht. Ik ga nog wat moeten experimenteren.

AART
24 augustus 2008, 22:14
Vette set kerel!

Nu nog een SoCal :D

Jimwoud
24 augustus 2008, 22:55
Vette set kerel!

Nu nog een SoCal :D
Wat is dat nou met die SoCal's, zijn die dingen wat?

caliban
25 augustus 2008, 15:22
Uiteindelijk toch maar geüpload, de mirco heeft de sound verneukt vind ik, maar het is iets.
http://www.soundupload.com/audio/ijdg1511b0bd79rf
Hoop dat ie werkt. Dit is Ibanez JS6000 met SD Distortion in de brug, door de ENGL Fireball, en is mijn mesa halfback met v30's in. Gemiced met Fame MS57, dan door een Yamaha-mengpaneel, door line6 toneport GX computer in.
Ja vrij stom gespeeld, maar het moest snel.

Arvoitus
25 augustus 2008, 15:30
Uiteindelijk toch maar geüpload, de mirco heeft de sound verneukt vind ik, maar het is iets.
http://www.soundupload.com/audio/ijdg1511b0bd79rf
Hoop dat ie werkt. Dit is Ibanez JS6000 met SD Distortion in de brug, door de ENGL Fireball, en is mijn mesa halfback met v30's in. Gemiced met Fame MS57, dan door een Yamaha-mengpaneel, door line6 toneport GX computer in.
Ja vrij stom gespeeld, maar het moest snel.
Ah heerlijk die ruige ENGL sound. Btw: hoorde ik daar iets van killswitch?

caliban
25 augustus 2008, 16:32
Ah heerlijk die ruige ENGL sound. Btw: hoorde ik daar iets van killswitch?
Inderdaad KsE, en maar een of twee Adam D worthy pinch harmonics, ben ik normaal niet tevreden mee, maar het moest snel.

Liquid_Metal
25 augustus 2008, 21:27
Klinkt al heel aardig. Ik hoor wel dat de kwaliteit van de audio te wensen overlaat, maar het laat wel horen dat het een lekker geluid is :). Hij lijkt ook behoorlijk op de E530 met de fireball mod (goh!).

caliban
25 augustus 2008, 21:31
Klinkt al heel aardig. Ik hoor wel dat de kwaliteit van de audio te wensen overlaat, maar het laat wel horen dat het een lekker geluid is :). Hij lijkt ook behoorlijk op de E530 met de fireball mod (goh!).
Loop ik hier toch niet gewoon te zeiken over die fireball mod, er klopt ook nog wat van. :D:D

caliban
26 augustus 2008, 13:26
Zijn er hier mensen die me tips kunnen geven in verband met beter opnemen.
Het clipje representeert de amp niet bepaald goed vind ik, het klinkt alsof er een matras voor de amp staat.
De settings bij opname waren al ik het me nog goed herinner:
(alles 'oclock)
gain: 11
bas: 12
mid: 1-2
treble: 10
presence: 10-11
en volume redelijk laag

Alvast bedankt.

gerrekat
26 augustus 2008, 13:46
Vandaag paar foto's getrokken, weliswaar met mijn gsm, dus de kwaliteit is vreselijk average.
En de tweede is alles samen.
http://img34.picoodle.com/data/img34/3/8/24/t_engm_8068482.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/8/24/f_engm_8068482.jpg&srv=img34)
http://img33.picoodle.com/data/img33/3/8/24/t_engmsm_230bf40.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/8/24/f_engmsm_230bf40.jpg&srv=img33)
Ook wat clipjes opgenomen, maar ik ben er niet echt tevreden van. De micro propt het geluid precies helemaal dicht. Ik ga nog wat moeten experimenteren.

vette mesa cab heb je daar, IMO een van de ebst klinkende cabs uberhaupt. Wat em opvalt is dat je de Fireball hard vind gaan, ik vond dat juist tegenvallen, zeker in vergelijking met een Mark III die IMO belacheljik hardc ging. Overigens gaat de Fireball (en de Powerball) hard zat hoor voor elk denkbare situatie maar toch zachter dan amps als de Mark III of een Marshall 100 watter.

Jimwoud
26 augustus 2008, 13:58
Zijn er hier mensen die me tips kunnen geven in verband met beter opnemen.
Het clipje representeert de amp niet bepaald goed vind ik, het klinkt alsof er een matras voor de amp staat.
De settings bij opname waren al ik het me nog goed herinner:
(alles 'oclock)
gain: 11
bas: 12
mid: 1-2
treble: 10
presence: 10-11
en volume redelijk laag

Alvast bedankt.
gain lager, mid hoger en volume hoger, hehe

Lexvandoef
26 augustus 2008, 14:16
Volume hoeft niet eens omhoog (afhankelijk van hoe hard de band zelf is) maar je moet er echt veel meer mids in stoppen, en gain kan iets lager.

Jimwoud
26 augustus 2008, 14:17
Volume hoeft niet eens omhoog (afhankelijk van hoe hard de band zelf is) maar je moet er echt veel meer mids in stoppen, en gain kan iets lager.
was ook een gebbetje Lex, maar door laag volume kan het ook al een stuk minder levendig/ doffig gaan klinken.

caliban
26 augustus 2008, 14:36
Bedankt jongens. Ik zal in het weekend nog eens proberen iets nieuw te maken.
De mark III is en blijft wel de hardste amp ooit ofzo (en het is een 150 watter die ik heb trouwens), maar ik had van mensen gehoord dat de Fireball een vrij stille amp was, en toch best wel van geschrokken.

Jimwoud
26 augustus 2008, 15:04
Bedankt jongens. Ik zal in het weekend nog eens proberen iets nieuw te maken.
De mark III is en blijft wel de hardste amp ooit ofzo (en het is een 150 watter die ik heb trouwens), maar ik had van mensen gehoord dat de Fireball een vrij stille amp was, en toch best wel van geschrokken.
Al die metalamps gaan wel hard zat.

Ik dacht altijd dat alle 50+watt amps hard genoeg gingen, maar die Koch KC50 die moest toch wel bijna vol open om met oefenen en optreden mee te kunnen komen. Maar daar stonden ze ook wel een beetje bekend om.

caliban
26 augustus 2008, 15:09
Al die metalamps gaan wel hard zat.

Ik dacht altijd dat alle 50+watt amps hard genoeg gingen, maar die Koch KC50 die moest toch wel bijna vol open om met oefenen en optreden mee te kunnen komen. Maar daar stonden ze ook wel een beetje bekend om.
Voor wanneer is je nieuwe amp?

Lexvandoef
26 augustus 2008, 15:09
was ook een gebbetje Lex, maar door laag volume kan het ook al een stuk minder levendig/ doffig gaan klinken.

ik gooi mijn amp liever ook open, maar dat gaat niet altijd :(

Jimwoud
26 augustus 2008, 15:13
Voor wanneer is je nieuwe amp?
Waarschijnlijk morgen testen en meenemen. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. hehe

caliban
26 augustus 2008, 16:52
Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. hehe
Zoals bij de vorige. :D Hoe komt het dat het niks is geworden daarmee? Van de verkoper zijn kant of van jou?

Jimwoud
26 augustus 2008, 18:28
Zoals bij de vorige. :D Hoe komt het dat het niks is geworden daarmee? Van de verkoper zijn kant of van jou?
Verkoper zijn kant, hij had een hoger bod gekregen. Wilde hem ook kopen vanwege de lage prijs, dus ik dacht, ach laat ook maar. Als ik hem echt had willen hebben had ik er wat meer moeite voor gedaan.

caliban
26 augustus 2008, 19:25
Verkoper zijn kant, hij had een hoger bod gekregen. Wilde hem ook kopen vanwege de lage prijs, dus ik dacht, ach laat ook maar. Als ik hem echt had willen hebben had ik er wat meer moeite voor gedaan.
Wat had je ervoor moeten geven, je mag ook pm sturen ervoor.