PDA

View Full Version : Alternatieve stemming



GreenDayEHV
22 augustus 2008, 18:08
hier even een simpel (?) vraagje

ik heb 0.09 snaren op mijn gitaar liggen, maar wil nu een nummer spelen met in alternatieve stemming: DADADD. kan ik zo omstemmen zonder dat de snaren kapot springen?

hartelijk dank

pol
22 augustus 2008, 20:21
D : 2 frets omlaag
A : gewone stemming
D : gewone stemming
A : 2 frets omhoog
D : 3 frets omhoog
D ? .... 2 frets omlaag, maar dit zou dan zelfde noot zijn als snaar 5 ?

lijkt me niet dadelijk een probleem.

Meikel
22 augustus 2008, 22:14
Normaal gesproken draai je de snaren altijd losser als je een andere stemming wil zodat er minder spanning (en dus ook minder knap kans) op je snaren staat.
Je snaren zullen overigens ook niet zomaar knapen, de e-snaar wil nog wel eens springen als je hem een octaaf te hoog tuned :sssh:

-=JEROEN=-
22 augustus 2008, 22:26
Ik heb wel eens geprobeerd hoe ver ik kon gaan. Als ik me goed herinner kon de G snaar het minst hoog (dikste niet omwonden snaar). De B en hoge E knapte beide bij een kwint hoger ofzo, dus 3 halve hoger lijkt me geen probleem. Wel ging het steeds moeilijker, die G kon ik dus niet hoger draaien zonder mn stemmechaniek te slopen (wat ik niet van plan was, ook al was het een ouwe kut gitaar).

charles
22 augustus 2008, 23:33
Soms wil het lukken, soms niet, hangt ook een beetje af van hoe oud de snaren zijn. En ook hoe vaak je ze hoger/lager hebt gestemd. Snaren worden (net zoals alle metaal) op den duur "moe" en dan breken ze, niks aan te doen.

Het schijnt wel te helpen als je voor de hoge e, b en g snaren meer snaar om je "tuning peg" hebt. In plaats van bv. 2 keer er om heen winden, een stuk of vijf of zes keer.