PDA

View Full Version : Soldeerstation kopen



Mattia
22 augustus 2008, 17:34
Ik ben hard toe aan een vervanging voor het goedkoop soldeerstijftje, in het bijzonder gezien het feit er enkele pedalen en een buizenbak in de toekomst gebouwd zullen worden. Iets gecompliceerder dan een simpele gitaarwiring. Mijn vraag: kan iemand een soldeerstation aanraden, liefst temp. instelbaar en vervangende tips verkrijgbaar, en als tweede een goede electronica zaak diie zoiets heeft in Amsterdam, Purmerend of Alkmaar, anders een goede webshop?

Valoosj
22 augustus 2008, 17:43
Als het toch maar voor pedaaltjes is kan ik je die van musikding aanraden. Ik gebruik die al een jaar en het is echt een goeie. Niet instelbaar qua temperatuur, maar ik zie niet in waarom dat nodig is. Een buizenamp zal je ook wel kunnen solderen met deze bout. Voor pedaaltjes is hij in alle geval erg handig.

Edit: blijkbaar hebben ze ook een instelbare. Ik heb de andere.

Dirk_Hendrik
22 augustus 2008, 19:09
Scoor jezelf een goed Weller station op MP. Kost even een beetje meer maar gaat jaren mee maar kan zowel pedalen als versterkers aan. Daarnaast zijn alle onderdelen als replacement te krijgen. Erg prettig.

Op m'n verlanglistje staat nog een Metcal. Smerig duur maar heel fijn. Zal nog wel even duren.

guitaraddict
22 augustus 2008, 20:33
+ 1 wat betreft het Weller station ( met temperatuur regeling !)

en wat is een met "Metcal " , Dirk Hendrik ?


Alf

Meneer I.
22 augustus 2008, 20:49
Als het toch maar voor pedaaltjes is kan ik je die van musikding aanraden. Ik gebruik die al een jaar en het is echt een goeie. Niet instelbaar qua temperatuur, maar ik zie niet in waarom dat nodig is. Een buizenamp zal je ook wel kunnen solderen met deze bout. Voor pedaaltjes is hij in alle geval erg handig.

Edit: blijkbaar hebben ze ook een instelbare. Ik heb de andere.
Ik heb ook die van musikding maar de tip blijft niet schoon, met als gevolg dat ik regelmatig met wat schuurpapier de tip schoon moet maken. Volgende wordt een Weller.

Meikel
22 augustus 2008, 22:09
Het enige wat ik je kan aanraden (en al een paar keer voor me is gezegd) is een Weller :rockon: . Die dingen gaan jaren mee en zowat alles is wel los verkrijgbaar mocht er toch iets vervangen worden (soldeer tips bijvoorbeeld).

Heb vorige week op 't werk nog enkele nieuwe tips besteld en ut soldeert weer heerlijk. Je kunt de tips ook in verschillende maten krijgen, wat het beste waarvoor is valt te twisten en is natuurlijk afhankelijk van je soldeer kunsten en wat je wil solderen.

Thuis heb ik een Ersa van een paar tientjes, daar was de tip al van kapot na de eerste soldeer beurt :(. Als ik geld over heb voor een Weller en het de moeite vind om er eentje thuis te hebben (terwijl het er op 't werk en op school van barst) dan koop ik me gegarandeerd een Weller station.

Of je hem 2e hands koopt of nieuw is natuurlijk aan jou.

Valoosj
22 augustus 2008, 22:56
Ik heb ook die van musikding maar de tip blijft niet schoon, met als gevolg dat ik regelmatig met wat schuurpapier de tip schoon moet maken. Volgende wordt een Weller.

Je moet dan ook dat sponsje gebruiken dat erbij zit...

BamBuFan1
23 augustus 2008, 00:59
+ 1 wat betreft het Weller station ( met temperatuur regeling !)

+2 wat betreft een gebruikt Weller station. Ik ben begonnen met een boutje van de Lidl (je weet wel, zo'n setje met een soldeerbout, soldeerpistool en wat litze en tin). Dat was goed genoeg voor mijn eerste soldeerwerkjes (gebroken instrumentkabel weer vastsolderen enz) maar al gauw kom je erachter dat je vaker de punt zit bij te vijlen dan te solderen.

Ik scoorde er ongeveer twee jaar terug een gebruikte Weller op mp voor maar €20 + verzendkosten! Het ding is netjes gebruikt en doet het nog steeds prima, en als bonus had de verkoper er een paar reservesoldeerpunten bij in verschillende vormen bijgedaan, 'want dat is altijd handig'. http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/biggthumpup.gif

Dirk_Hendrik
23 augustus 2008, 09:56
+ 1 wat betreft het Weller station ( met temperatuur regeling !)

en wat is een "Metcal " , Dirk Hendrik ?


Alf

Sorry,

Dit soort precisie spul:
http://www.okinternational.com/product_soldering/mx500

En op temperatuur in 5 seconden.

no 1 hops
23 augustus 2008, 10:15
deze voldoet mij prima, ook om soldeerpunten te maken op potmeters en dat voor 15 euro
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=363894

en dat van weller, ook daar zijn er wel modellen waarvan stiften niet meer te krijgen zijn.
is mij dus ook overkomen, dag regelbare soldeerbout en nu zeer tevreden over de velleman
(maar ik ben ook geen Dirk H )
;-)

Dirk_Hendrik
23 augustus 2008, 10:56
en dat van weller, ook daar zijn er wel modellen waarvan stiften niet meer te krijgen zijn.
is mij dus ook overkomen, dag regelbare soldeerbout
ook niet op www.romex.nl (http://www.romex.nl) ?

no 1 hops
25 augustus 2008, 13:11
@D-H
nee denk het haast niet want zelfs weller duitsland kon me nog 1 stiftje sturen en dan was het einde verhaal.
voor mij indertijd een luxe, zo'n grote stekker adapter waarop een schuifregelaar zat voor 3 temperaturen, en een kleien fijne bout eraan vast.

toch kreeg deze niet dde power om een soldeer eiland op een potmeter te maken en dat doet de velleman nu wel (en ze hebben reserve stiften)

Mattia
27 augustus 2008, 22:48
Check. Ik ga even zoeken naar een Weller station van relatief recente datum (= die nog verkocht wordt), anders wordt het een Velleman.

Dank allen!

artnaz
27 augustus 2008, 22:53
Ik heb een hele tijd met een Weller gewerkt (zeker superfijn!), maar heb toch zo'n Velleman gekocht. Ik soldeer niet zo vaak, dus was een Weller iets te luxe.

Die Velleman is prima hoor, maar als je wat vaker soldeert en wat meer geld wilt/kunt uitgeven moet je een Weller aanschaffen. Zit je sowieso goed, en die dingen zijn werkelijk merkbaar fijner.

JoostBaksteen
28 augustus 2008, 14:05
Check. Ik ga even zoeken naar een Weller station van relatief recente datum (= die nog verkocht wordt), anders wordt het een Velleman.

Dank allen!

Als je voor de Velleman gaat; die hebben ze bij Radio Elco in Alkmaar.