PDA

View Full Version : les paul zelfbouw (oefen)project



bagheera
22 augustus 2008, 16:09
hallo gitaarnetters en zelfbouwers,

ik ben gisteren samen met mijn grootvader begonnen aan mijn zelfbouw les paul.
het eerste probleem waar ik mee te kampen kreeg was het fijt dat ik geen mooie body kon tekenen dus had mijn grootvader het idee gekregen om uit mijn catalogus van music store een les paul te kiezen en daar een kopie van te nemen en te vergroten en dat een aantal keer tot het de grootte had die ik dacht dat wel goed zou zijn.

Daarna hebben we die kopie met houtlijm op het houd geplakt en vandaag uitgezaagd met een wip zaag, op die manier weten we ook waar de PU's moeten en de brug exc.

Nu denk ik wel dat mijn body een beetje klein is uitgevallen zou dat een probleem zijn als ik een nek wil kopen.

Ik heb het al gezegd het is een oefen bouw project om ervaring op te doen wanneer we klaar zijn kopen we echt hout en dergelijke.
Misschien dat het dan wel een telecaster wordt een gibson wil ik nog eens kopen ook.

Foto's zal ik er morgen op zetten.

Dus nog even de vraag:

mijn body kan te klein zijn, kom ik nu in de problemen met mijn nek.

aaronstonebeat
22 augustus 2008, 16:17
Als je de gaten voor brug en tailpiece al hebt geboord, is de kans groot dat je in de problemen komt. De afstand van de brug tot de 12de fret moet gelijk zijn (even geen rekening houdend met intonatie) aan de afstand van de 12de fret tot de topkam.
Als je de gaten nog niet geboord hebt, kan het goed komen maar dan krijg je iets van een LP met de brug op de plek van een Strat (maar dat kan weer een fiks probleem opleveren als je top gewelfd is).

pueblo
22 augustus 2008, 21:07
bij georgy was de body ook wat kleiner van zijn les paul achtig project, even opzoeken

voila: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108301&page=11&pp=10&highlight=georgy+zilver
het is dus wel mogelijk, je cutaway zal dan ook wat kleiner zijn, wat het spelen niet gemakkelijker maakt

aaronstonebeat
22 augustus 2008, 21:47
bij georgy was de body ook wat kleiner van zijn les paul achtig project, even opzoeken

voila: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108301&page=11&pp=10&highlight=georgy+zilver
het is dus wel mogelijk, je cutaway zal dan ook wat kleiner zijn, wat het spelen niet gemakkelijker maakt

Hey Pueblo,

Die heb ik ook al 'ns bekeken! Demonstreert wel wat ik bedoel: bij Georgy loopt de welving iets verder door naar achter dan bij 'n LP zodat z'n brug toch op hoogte zit.

pueblo
22 augustus 2008, 21:59
Hey Pueblo,

Die heb ik ook al 'ns bekeken! Demonstreert wel wat ik bedoel: bij Georgy loopt de welving iets verder door naar achter dan bij 'n LP zodat z'n brug toch op hoogte zit.
indeed,
welk hout gebruik je?

Puerco
22 augustus 2008, 23:06
Als je HIER (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) klikt krijg je een PDF bestandje met de bouwtekeningen voor een les paul met alle maten erbij.
De vorm van de body op zich maakt eigenlijk geen moer uit als je de mensuur en alles maar in de gaten houd. Maar het is wel een stuk makkelijker werken als je dan gewoon de originele maten gebruikt.
Het bestand bevat naast de les paul tevens de bouwtekeningen voor een tele, strat, sg, flying V en een jem777. Alle compleet met maten en alles erbij.
Ook leuk voor toekomstige projectjes dus.
Succes ermee!

st.robot
22 augustus 2008, 23:58
(sorry voor het hi-jacken van het topic)

om de maten 1:1 te krijgen, hoef ik dat bestand dan gewoon op 100% te laten afdrukken ?

aaronstonebeat
23 augustus 2008, 00:36
Met afdrukken weet je pas na lang proberen of de maten kloppen. Bekijk die maten en neem een rolmaat ofzo ter hand en teken de zaak uit.
Dan zagen! Frezen, schuren en beitelen.

Ik hoorde ooit het devies: meten is weten, gissen is missen.

bagheera
23 augustus 2008, 00:40
hey zoals ik zij is dit een oefen project de top is dus niet gewelfd de gaten zijn nog niet geboord blijkbaar kan dat nog wel goed komen.

Het hout ik heb er geen idee van iets dat we nog liggen hadden het is tevens echt houd maar planken aan mekaar geplakt maar honderden euro's uitgeven aan mahonie of maple en dan missen zag ik niet zitten.

Bedankt voor de goede info.

ik zal morgen foto's posten en regelmatig een update over de situatie geven ik ben zelf ook benieuwd