PDA

View Full Version : Hoe vaak vernieuw jij je snaren ?



Dude
22 augustus 2008, 12:11
Voor elke gig, voor elke oefensessie, standaard elke week, 1 keer per maand, 1 keer per jaar, nooit........ ect

Ik was eens even benieuwd wat de ervaringen hier zijn, ik speel namelijk zelf ernieball 010 maar kan na elke gig mn snaren wel weggooien, alle sprankel er uit. Meestal laat ik ze na de gigs zitten en kan ik dr nog 1 keer mee oefenen maar dan is het meestal over en breekt er vaak wel wat.

En met 2 a 4 keer per maand spelen wordt me dat een prijzige bedoening.

Ik heb trouwens wel eens met een gitarist in een bandje gezeten die zn snaren nooit verving, 1 keer in de 2 jaar omdat er dan eens wat brak.




Dus ff benieuwd,


Merk snaren: Ernie Ball Regular Slinky 010
Hoe vaak vernieuwen: na/voor elke gig
Reden vernieuwen: doorspelen is breken

classicrooock
22 augustus 2008, 12:14
ik vervang de mijne als ze breekt en dat is zo meestal 1-4weken. hangt er vanaf of we optredens hebben of ni

snaren:d'andro 0.9
0.10

almarvk
22 augustus 2008, 12:18
Merk: Ernie Ball Hybrid
Hoe vaak: voor elke gig
Reden: Dan weet ik bijna zeker dat ik niets breek tijdens een optreden (is me te vaak gebeurt in het begin...) en het voelt zo lekker als ze er een paar dagen er op zitten. Indien er geen optredens staan gepland, dan vervang ik ze wanneer ik er zin in heb (kudtklusje vind ik...) en als het niet meer lekker speelt. Dat kan een maand, maar ook 2 maanden zijn.

Aron Maiden
22 augustus 2008, 12:28
Merk: Ernie Ball Hybrid
Hoe vaak: voor elke gig
Reden: Dan weet ik bijna zeker dat ik niets breek tijdens een optreden.

+1

En als ik een tijdje geen optreden heb is het meestal 1 keer in de maand.

Thundermane
22 augustus 2008, 12:35
Merk: D'Addario
Setje: Nickelwound Regular Light Gauge .010
Hoe vaak vernieuwen: gemiddeld om de twee weken en anders twee dagen voor een optreden.
Reden van vernieuwen: Geluid word minder, ze worden te roestig (speelbaarheid), en twee dagen voor een optreden omdat ik genoeg heb gemaakt dat er met een gig een snaar brak... en dat is balen
Met optredens ben je vaak nog zweteriger en worden je snaren vaak ook door je speelstijl (meestal agressiever met een optreden) kapot, en ook de temperatuur van alle lampen helpt mee om het einde van je snaren te verspoedigen.
Daarnaast doe ik vaak ook nog de baluiteinden van mijn snaren solderen, werkt goed!

Harm
22 augustus 2008, 12:41
Voor elk optreden... anders breek ik ze ... Dat risico wil ik niet lopen...

De gitaren die thuis staan krijgen minder snel nieuwe sets ... alleen als ze echt oud zijn of als ze breken...

Harm

gitaarvrouwtje
22 augustus 2008, 12:43
eens in de twee maanden als ik elixir snaren gebruik, en ander 1x p maand
en zowiezo voor een optreden of opname altijd

bagheera
22 augustus 2008, 12:52
bij mij valt dat nogal mee, ik heb ook helemaal geen optredens voor het moment.
alle 3 maand, maar ik wissel ook vaak van gitaar af dus krijgen mijn snaren het ook niet zo erg te verduren

barno
22 augustus 2008, 13:29
Voor elk optreden? kostelijke zaak hoor. Ik onderhoud mijn snaren met fast fret, voor en na elke gig. Dan gaan ze behoorlijk lang mee. Enkele maanden.
Snaren breken, tja da's waarom je backup meeneemt. en vijf kan ook, ask Keef :)

duckman
22 augustus 2008, 13:36
meestal speel ik dezelfde gitaar met de band en die krijgt minimaal 1 x maand nieuwe snaren. Ik speel hierop alleen maar tijdens de repetities.( Dus na 12 uur spelen nieuwe snaren). Bij opnames en optredens altijd nieuwe snaren op alle gitaren die meegaan.

Mijn thuis gitaren varieert omdat ik wissel wat mijn favoriet is van mijn gitaren.Soms zit ik een film te kijken en wissel ik voor 2 a 3 gitaren de snaren.
Voor electrische gitaren gebruik ik GHS of Ernie Ball 010-046.

Akoustische gitaren eens in de 2 maanden, gebruik nu D'addario EXP (coated) 012-056.
Speel ik minder op en die blijven langer goed.

Mijn bas eens per half jaar ofzo, maar die gaan ook langer mee qua klank.

Jim Haagmans
22 augustus 2008, 13:51
Ik vervang ze als ze breken.

caliban
22 augustus 2008, 14:53
Ik vind snaren best duur eigenlijk, dus zo weinig mogelijk. Normaal enkel als ze breken, maar ik heb vorig jaar bijna een jaar gedaan met een setje dus uiteindelijk toch maar vervangen, en dat hoor je toch wel redelijk aan je sound.
Als ik vaker optrad en vaak vrij lange repetities had, verving ik mijn snaren wel om de twee maanden ofzo.

Ibanez666
22 augustus 2008, 14:56
Wanneer het echt niet anders kan

soup
22 augustus 2008, 15:04
Ik vervang ze niet echt vaak, alleen als ze hun schijn beginnen te verliezen en al wat donkerder uitzien.

Breken jullie zo snel snaren, vroeg toen ik begon gingen de dunnere er snel aan maar nu heb ik alles onder controle.

Paulio
22 augustus 2008, 15:37
Merk snaren: Ernie Ball Regular Slinky 010
Hoe vaak vernieuwen: om de 2 maanden
Reden vernieuwen: ze gaan dof klinken

FruscianteFan
22 augustus 2008, 15:37
Voor elk optreden? kostelijke zaak hoor. Ik onderhoud mijn snaren met fast fret, voor en na elke gig. Dan gaan ze behoorlijk lang mee. Enkele maanden.
Snaren breken, tja da's waarom je backup meeneemt. en vijf kan ook, ask Keef :)Als je zo dom bent om €8 neer te leggen voor een setje snaren is het inderdaad erg kostbaar. Als een setje €3,25 kost, is dat toch echt goedkoper dan een backup gitaar (die natuurlijk ook om de zoveel tijd nieuwe snaren nodig heeft).


Daarnaast doe ik vaak ook nog de baluiteinden van mijn snaren solderen, werkt goed!Dat heb ik ook eens gedaan omdat de .012 van GHS daar nog wel eens loslaat. Tot nu toe doet-ie het goed, dus ik denk dat ik het vaker zo doe.

caliban
22 augustus 2008, 15:39
Als je zo dom bent om €8 neer te leggen voor een setje snaren is het inderdaad erg kostbaar. Als een setje €3,25 kost, is dat toch echt goedkoper dan een backup gitaar (die natuurlijk ook om de zoveel tijd nieuwe snaren nodig heeft).

Koop je per groot aantal in musicstore of een andere dergelijke winkel?

Paulio
22 augustus 2008, 15:40
Ik vervang ze niet echt vaak, alleen als ze hun schijn beginnen te verliezen en al wat donkerder uitzien.


Bij mij worden de snaren na een dag of twee al donker :sneaky:

FruscianteFan
22 augustus 2008, 15:43
Koop je per groot aantal in musicstore of een andere dergelijke winkel?Thomann, ja.

zjanke
22 augustus 2008, 15:43
Ernie Ball Stainless Steel en vervangen om de 4-6 weken op twee gitaren. Als het niet roestvrij is, dan moet ik elke 1-2 weken vervangen omdat de sprankel er uit gaat.

caliban
22 augustus 2008, 15:45
Thomann, ja.
Per hoeveel moet je dan kopen, want het is inderdaad erg goedkoop, maar het steekt me tegen om aan snaren ineens veel geld uit te geven.

bassej
22 augustus 2008, 16:11
Mijn snaren nog nooit door spelen gebroken. ik vervang ze om de 3 maanden ofzo, ik doe dan ook geen optredens ofzo

episua
22 augustus 2008, 16:20
Merk snaren: D'addario 10/46
Hoe vaak vernieuwen: in drukke periodes: na/voor elke gig
Reden vernieuwen: minder wordende klank

of


Merk snaren: Elixir 10/46
Hoe vaak vernieuwen: 2 tot 3 maanden (drukke periodes; 1 maand)
Reden vernieuwen: doorspelen is breken

Meikel
22 augustus 2008, 16:23
Per hoeveel moet je dan kopen, want het is inderdaad erg goedkoop, maar het steekt me tegen om aan snaren ineens veel geld uit te geven.

Je kunt ze (D'addario) daar per 10 (€39) of per 25 (€98) kopen.

Ik zelf heb sinds een paar weken ook zo'n pakje liggen, had voorheen altijd ErnieBall, een enkele keer geknapt thuis met oefenen. Tot nu toe 2 gigs gehad en rekening gehouden met het vervangen van snaren.

Over 't algemeen hou ik ongeveer 3 maanden aan (ik speel ongeveer 15 uur per week gemiddeld). Of als ik ze fies vind klinken. Je merkt het ook als je met je nagel onder de snaar doorgaat en een boel troep meeneemt.

Op dit moment liggen de laatste setjes ErnieBall .09 erop. En ligt er een 10-pack D'addario te wachten op plaatsing :-).

JER00N
22 augustus 2008, 16:30
Snaren: Ernie Ball regular slinky (.010) en power slinky (.011)
Vervangen: niet veel... ik denk twee a drie keer per jaar

Ik heb bijna nooit brekende snaren dus ik vervang ze dan ook zelden. Als ik ze vervang is het vanwege de klank, maarja na drie dagen klinken ze weer net als de oude.

macwilliams
22 augustus 2008, 16:33
Eigenlijk nooit.

FruscianteFan
22 augustus 2008, 16:33
Per hoeveel moet je dan kopen, want het is inderdaad erg goedkoop, maar het steekt me tegen om aan snaren ineens veel geld uit te geven.Als je zeker weet dat je geen probleem hebt met een bepaald setje, zie ik het probleem niet zo. Ik geef liever ineens €72,40 (incl verzendkosten) uit aan 20 setjes, dan 20 keer €7,60 aan één setje. Dat scheelt namelijk €79,60. Als je die setjes verdeelt over 3 gitaren die gemiddeld allemaal elke maand een nieuw setje kunnen gebruiken, dan heb je maar voor een half jaar genoeg.

Je kunt online best 1 setje bestellen, maar bij de meeste sites betaal je wel verzendkosten. Bij Thomann moet je bovendien minstens €25 uitgeven. Het wordt dus voordeliger naar mate je meer bestelt - maar ondanks de verzendkosten is het al heel snel goedkoper dan in de winkel.

En nee, ik heb geen belangen bij welke Duitse onlinewinkel dan ook.

caliban
22 augustus 2008, 16:35
En nee, ik heb geen belangen bij welke Duitse onlinewinkel dan ook.
Dan nog, beter belangen bij zo een winkel dan bij een of andere afzetter.

FrankC
22 augustus 2008, 21:34
Ik heb altijd een back-up gitaar bij me. Als er dan een snaartje springt dan wissel je gewoon van gitaar. In de break los je het dan weer op. Waarom op voorhand wisselen? Of op een vaste periode?

Daarbij gaan sommige snaren juist beter klinken als ze ouder zijn.

zjanke
22 augustus 2008, 21:36
Welke dan? Ik speel met stainless steel omdat dat het enige is wat niet onder mijn handen roest (zuur zweet :nervous: ) en ook daar is na een week of 4 de klank gewoon uit.

Herman
22 augustus 2008, 21:41
Ik probeer tijdens optredens er wel altijd redelijk frisse snaren op te hebben. Voor de rest als ze gewoon voor geen meter meer spelen, en dat is meestal na een week of 6 (en dan heb ik ze ook echt compleet dood gespeeld, wil ik het echt goed doen zou het na een week of 4 ook wel lukken, maar dat kost me te veel geld).

Ik heb ook wel eens andere snaren geprobeerd in de hoop dat die langer mee gaan, maar werkelijk niks helpt. Met mijn zweethanden is er weinig aan te doen denk ik.

Dus er van uit gaande dat het mn "main" gitaar is:
Merk snaren: Elixer 0.010
Hoe vaak vernieuwen: +/- om de 6 week
Reden vernieuwen: Dood spelen

FrankC
22 augustus 2008, 21:42
Oke zweethanden dat is vervelend. Doekkie erover na het spelen en gitaar niet gelijk in de koffer stoppen.

Maar de klank eruit? Dat begrijp ik niet. Dan moet het toch wel extreem zijn wat uit je porien komt lopen.

beruk
22 augustus 2008, 21:46
Vernieuwen als ik veel op speel 1 keer per 6 weken. Wel altijd fast fret erop, helpt enorm tegen roest en veroudering

zjanke
22 augustus 2008, 22:05
Oke zweethanden dat is vervelend. Doekkie erover na het spelen en gitaar niet gelijk in de koffer stoppen.

Maar de klank eruit? Dat begrijp ik niet. Dan moet het toch wel extreem zijn wat uit je porien komt lopen.

Ik stem meestal vlug op flageoletten en de boventonen zijn dan gewoon weg. Ik merk het als ik gewoon wat akkoorden aansla en het 'net niet' klinkt. Verse snaren er op en hij doet het weer.

FruscianteFan
22 augustus 2008, 22:13
Ik heb altijd een back-up gitaar bij me. Als er dan een snaartje springt dan wissel je gewoon van gitaar. In de break los je het dan weer op. Waarom op voorhand wisselen? Of op een vaste periode?

Daarbij gaan sommige snaren juist beter klinken als ze ouder zijn.Sommige mensen vinden nieuwe snaren gewoon mooier klinken. Ik zou het liefst elke week nieuwe snaren op m'n gitaren leggen, maar dat is wel erg duur. Ik doe het pas wanneer ik na een maand een snaar breek of wanneer de gitaar gewoon niet meer op stemming blijft - dat laatste gaat meestal gepaard met een erg doffe klank.

Ik maak de snaren bijna nooit schoon. Ik heb dat laatst een keer een paar dagen gedaan, maar dat was omdat ik net nieuwe snaren op m'n Jag had terwijl het rond de 28 graden was (en op mijn kamer nog wel warmer). Toen zweette ik als een gek.

FrankC
22 augustus 2008, 22:17
Oke dat kan. Maar denk je dat je dat live kan horen?

Ik kan me voorstellen dat je in de studio er voor kiest om nieuwe snaren te plaatsen vanwege de dynamiek.

Wat ik wel doe. Als 1 snaar breekt vervang ik de hele set. Anders blijf je stemmen.



Sommige mensen vinden nieuwe snaren gewoon mooier klinken. Ik zou het liefst elke week nieuwe snaren op m'n gitaren leggen, maar dat is wel erg duur. Ik doe het pas wanneer ik na een maand een snaar breek of wanneer de gitaar gewoon niet meer op stemming blijft - dat laatste gaat meestal gepaard met een erg doffe klank.

Ik maak de snaren bijna nooit schoon. Ik heb dat laatst een keer een paar dagen gedaan, maar dat was omdat ik net nieuwe snaren op m'n Jag had terwijl het rond de 28 graden was (en op mijn kamer nog wel warmer). Toen zweette ik als een gek.

pannekoek
22 augustus 2008, 22:24
Merk snaren: Ernie Ball 11/54 en dean markley 10-52

Hoe vaak vernieuwen: iedere maand en/of standaard voor een optreden

Reden vernieuwen: kans op breken of speelverlies door verroeste snaren *en dat kan heel kut zijn tijdens jamsessies, demo opname of een optreden

grayfink
22 augustus 2008, 22:31
Ligt ook aan je handen hoe lang ze meegaan uiteraard, ik heb geen "zuur zweet" of i.d. en speel thuis maar weinig, bij mij gaan snaren dus lang mee.
De twee gitaren die ik vaak bespeel, ongeveer één keer per 2 maand of voor een optreden. Ook omdat ik (bijna) zeker weet dat ik dan niks breek. De gitaren die ik bijna nooit bespeel 2 keer per jaar hooguit.

Merk snaren: D'Addario 010
Hoe vaak vernieuwen: 1 x per 2 maand of voor een optreden
Reden vernieuwen: Snaren klinken dof/angst voor breken

zjanke
22 augustus 2008, 22:35
Oke dat kan. Maar denk je dat je dat live kan horen?

Ik kan me voorstellen dat je in de studio er voor kiest om nieuwe snaren te plaatsen vanwege de dynamiek.


Dat zijn van die rare dingen, je kunt het niet/nauwelijks horen, maar je merkt dat je 'iets' mist. met een nieuwe set er op klopt het weer wel.
Ik kan dat niet anders omschrijven dan dat het gewoon klopt. een nummer, een amp, een gitaar, een verse set snaren, als het goed is dan klopt het. Wat er klopt? Geen idee.
Chris Winsemius omschreef het heel mooi toen ik mijn amp ging halen: Hij soldeert en denkt over veranderingen totdat hij alleen nog maar zin heeft om te spelen, dan is de versterker af, dan klopt ie.

FrankC
22 augustus 2008, 22:40
Dat zijn van die rare dingen, je kunt het niet/nauwelijks horen, maar je merkt dat je 'iets' mist. met een nieuwe set er op klopt het weer wel.
Ik kan dat niet anders omschrijven dan dat het gewoon klopt. een nummer, een amp, een gitaar, een verse set snaren, als het goed is dan klopt het. Wat er klopt? Geen idee.
Chris Winsemius omschreef het heel mooi toen ik mijn amp ging halen: Hij soldeert en denkt over veranderingen totdat hij alleen nog maar zin heeft om te spelen, dan is de versterker af, dan klopt ie.

Oke, ik begrijp het maar zit het ook niet een beetje tussen je oren?

zjanke
22 augustus 2008, 22:42
Misschien, maar muziek is gevoel en als ik me door mijn gevoel laat afleiden dan krijg ik er niks uit. Normaal is het al niet veel, maar dan helemaal niet :hippie:

FrankC
22 augustus 2008, 22:47
Misschien, maar muziek is gevoel en als ik me door mijn gevoel laat afleiden dan krijg ik er niks uit. Normaal is het al niet veel, maar dan helemaal niet :hippie:

Ja het blijft gevoel, dat ben ik met je eens. Maar als ik voor mezelf spreek. Kan de ene dag een zelfde set-up in dezelfde ruimte te gek klinken en een week later niet. En meestal heeft het dan veel te maken met mijn eigen stemming. En dan maakt het geen bal uit wat voor snaren erop liggen. Laat staan live. Waarbij je van nog meer factoren afhankelijk bent.

harrie-beton
22 augustus 2008, 22:51
Ik speel al 10 jaar op ernie ball 09 setje (reinforced plain strings). Ik speel er iets van 10 uur per week op. Doe meestal 6 maanden per setje, soms voor een belangrijk optreden nieuwe snaren als ze al maanden op zitten. Op mijn akoestische zitten Elixer en die gaan een jaar mee. Ik heb een kistje met olie en poetsmiddelen voor gitaren, hier ligt een briefje in met de datum van nieuwe snaren.

FruscianteFan
22 augustus 2008, 23:10
Ja het blijft gevoel, dat ben ik met je eens. Maar als ik voor mezelf spreek. Kan de ene dag een zelfde set-up in dezelfde ruimte te gek klinken en een week later niet. En meestal heeft het dan veel te maken met mijn eigen stemming. En dan maakt het geen bal uit wat voor snaren erop liggen. Laat staan live. Waarbij je van nog meer factoren afhankelijk bent.Natuurlijk, snaren zijn niet de enige factor. Maar je hoort zelf toch ook wel verschil tussen een snaar die er al 2 (intensieve) maanden op ligt en een gloednieuwe?

Er zijn veel dingen die tussen de oren (zouden kunnen) zitten, maar met nieuwe snaren is dat zeker niet het geval.

Kaboemba
22 augustus 2008, 23:15
Ik doe tijden met snaren en heb eigenlijk nog steeds geen echte voorkeur voor een dikte. Nu is het weer ff 11 maar straks kan het maar zo zijn dat ik 10 haal.

En breken doe ik die dingen al helemaal nooit.

Herman
23 augustus 2008, 00:00
Oke zweethanden dat is vervelend. Doekkie erover na het spelen en gitaar niet gelijk in de koffer stoppen.

Maar de klank eruit? Dat begrijp ik niet. Dan moet het toch wel extreem zijn wat uit je porien komt lopen.

Ik weet niet of mijn zweet echt extreem is, maar op z'n minst behoorlijk. De snaren spelen dan na een week of wat slecht meer, stemmen moeilijk (helemaal met harmonics idd) en ze zijn behoorlijk dof. Met een nieuwe set snaren erop speel ik voor mijn gevoel gewoon weer lekkerder, het lijkt allemaal wat meer vanzelf te gaan. :)

Dude
23 augustus 2008, 11:23
aardige verschillen hier zeg,

ik heb tot nu toe altijd nickel wound ernieballs maar ga zeker die stainless steel versie ff proberen.

Blend
23 augustus 2008, 11:34
Ik vervang ze eigenlijk om de maand, of 2 maanden. Ligt er een beetje aan. Als ik veel op m'n 12 string speel bijvoorbeeld 1 x in de 2 weken...

Waarom? De snaren klinken niet meer sprankelend, zijn dof, en voelen niet lekker aan.

jasper159
23 augustus 2008, 11:43
Merk snaren: D'addario XL 0.011 - 0.046
Hoe vaak vernieuwen: Als ze niet meer lekker spelen, en als ik een optreden heb, maar dan +- 5 dagen ervoor dat ze wat ingespeeld zijn
Reden vernieuwen: Zie 'hoe vaak vernieuwen'