PDA

View Full Version : A15mk2 Footswitch documentatie



Savarage
22 augustus 2008, 12:06
Hallo allemaal, ik ben bezig m'n eigen versterker in elkaar te schroeven namelijk de welbekende a15mk2 van madamp. Het schiet al aardig op en ik ben nu echt op een moment aangekomen waarop ik moet beginnen met de footswitch optie in te bouwen. Er is echter een probleem: ik heb tot op heden de documentatie daarvoor nog niet ontvangen. Ik heb degene die dat moet regelen (een vriendelijke kerel genaamd Klaus) al gespamd en er ook op het forum van die kerel naar gevraagd, maar tot dusver zonder resultaat. Dit is echt superfrustrerend want ik wil gewoon lekker verder solderen!

Nou ben ik door wat googlen erachter gekomen dat er op dit forum een behoorlijk aantal mensen is dat al eens zo'n versterker heeft gemaakt, ook een aantal met footswitch optie. Nu is mijn vraag: Zou er iemand een gefrustreerde ampbouwer uit de brand willen helpen door mij de documentatie van de footswitch optie te sturen zodat ik verder kan met bouwen? Als ik het goed begrijp runt Klaus die onlinewinkel van hem in z'n eentje, dus het kan wel effe duren voor ik iets van hem hoor en het ging de eerste keer met de gewone documentatie trouwens ook al mis. Op deze manier hoop ik dus wat wachttijd te kunnen besparen...

Alvast superbedankt!

Meneer I.
22 augustus 2008, 12:12
Ik zal vanavond thuis kijken of ik het nog digitaal ergens op de PC heb staan. A15MkII is een prima versterker trouwens, heb je ook pics gemaakt van de bouw?

EDIT: stuur me even je email adres. Ik zie net dat het nog in mijn email inbox staat, kan ik het meteen doorsturen.

EDIT2: ik zie dat je al 1 post hebt,"Welkom op dit forum!"

Savarage
22 augustus 2008, 12:34
*zojuist emailtje ontvangen van meneer I met de docs*

Wauw, ik ben echt sprakeloos :o Al dagen wacht ik op de docs en nu heb ik ze binnen 10 minuten via dit forum. Echt te tof voor woorden, superbedankt!

Ik heb wat pics gemaakt van de bouw en zal ze zeker posten een keer!

sjaak1990
22 augustus 2008, 13:53
Mooi dat je het voor mekaar hebt:)
Ik wil deze versterker ook gaan bouwen...ik zal graag je mening erover horen als hij klaar is.
Het enige waar ik over twijfel is of hij niet te modern klinkt, omdat ik een echt marshall fan ben ;)
Hoeveel tijd heeft het je verder gekost? Soldeer en elektronica ervaring is hier aanwezig.
EENNN SOUNDCLIPSS PLZZ :)

Meneer I.
22 augustus 2008, 14:07
Een Marshall geluid moet je niet verwachten. Het clean kanaal klinkt 'fender-ish' en het drive kanaal is geen marshall drive (ik heb zelf een marshall gehad), of het modern klinkt durf ik niet te zeggen. Er zit wel massa's aan gain in, en klinkt toch ook bijzonder lekker. Zelf heb ik de Gain op ca. 25-33% staan (lekkere crunch) en als ik lead nodig heb dan gooi ik de Gain++ erin.

Wellicht is de Madamp M15 een betere keus voor je, deze is min of meer gebaseerd op Marshall-achtigen.

sjaak1990
22 augustus 2008, 16:21
Ik vindt die m15 toch niet zo mooi klinken en de a15 samples wel. Het is ook maar een versterkertje voor erbij, een excuus om er een plexi bij te kopen ;)
Ik vindt de klankleur van deze amp toch ook wel erg lekker, alleen vraag ik me af hoeveel goedkoper het zou zijn als je hem helemaal zelf maakt, en dus geen pakket neemt.

Savarage
22 augustus 2008, 16:35
Mijn verwachtingen van de a15 zijn behoorlijk hoog aangezien ik er veel van gehoord en gelezen heb op het internet. Zoals meneer I al zei moet je denk ik geen marshall geluid verwachten sjaak1990, maar eerder een wat pittiger rock geluid met een heerlijk clean kanaal. Meer fenderlike dan Marshall in ieder geval. Ik zou ook niet zeggen (bedenk wel ik moet het tot nu toe hebben van samples van anderen he) dat het een zeer modern geluid is. Het ligt er natuurlijk erg aan wat voor speakers je eronder hangt; ik ga voor een celestion g12h en een vintage 30 en hoop daarmee een bereik te hebben van old school 70s rock tot behoorlijke heavy metal.

En dan over het monteren. Stiekem gaat er toch behoorlijk wat tijd in zitten, al moet ik zeggen dat ik lekker rustig aan doe om fouten te voorkomen. En als laaste wil ik nog even kwijt dat ik niet denk dat het erg rendabel is om zo'n soort amp helemaal zelf te bouwen. Persoonlijk denk ik niet dat het geld dat je daarmee bespaart opweegt tegen al die uren die je in de schema's zou moeten stoppen. Tenzij je een electro guru bent natuurlijk ;)

Ik moet trouwens zeggen dat de documentatie goed en uitgebreid is en wat ik van de samples hoor moet dit ampje een erg mooi geluid voortbrengen, zeker voor de prijs die je ervoor betaalt. Dus sjaak1990 ik zou 'm serieus overwegen!

sjaak1990
22 augustus 2008, 16:40
Savarage bedankt voor de uitgebreide reactie. Het lastige is zoals jij het al meld, dat het alleen samples zijn, dus je kan zelf niet de dynamiek ervaren. Maar ik overweeg het in ieder geval sterkt.
Als ik zelf een versterker zou bouwen zou ik een bestaand schema gebruiken, ik ben nog lang niet zover dat het ik het zelf zou kunnen bedenken ;)
Ik vraag me af hoe die speaker combinatie van je gaat klinken, het lijkt mij een leuke combi en ik zou het graag eens willen horen :)

G.G.
22 augustus 2008, 18:04
Hey Iwan, heb jij docs over hoe de binnenkant van de footswitch bedraad moet worden? Want ik kwam er niet helemaal uit en gebruik nu mijn fenderfootswitch, maar die schakelt alleen van kanaal, en niet de boostfunctie.

Meneer I.
22 augustus 2008, 20:23
Hey Iwan, heb jij docs over hoe de binnenkant van de footswitch bedraad moet worden? Want ik kwam er niet helemaal uit en gebruik nu mijn fenderfootswitch, maar die schakelt alleen van kanaal, en niet de boostfunctie.
Ik zal hem morgenavond eens openmaken om te kijken, want ik weet het ook niet helemaal meer. In ieder geval was het aansluiten aan de powerkant nogal tricky uitgelegd. Met extra info van het musikding forum is het me toen duidelijk geworden. Overigens werken mijn switches precies verkeerd om, heb alleen nooit zin gehad om de boel om te solderen en met de footswitch werken de switches op de madamp toch niet.

Ik post morgen wel wat pics!

EDIT: ik dacht dat je in de madamp bedoelde maar je bedoelt de footswitch zelf. Dit is echt heel eenvoudig, ik post morgen even een fotootje.

Savarage
22 augustus 2008, 20:26
Savarage bedankt voor de uitgebreide reactie. Het lastige is zoals jij het al meld, dat het alleen samples zijn, dus je kan zelf niet de dynamiek ervaren. Maar ik overweeg het in ieder geval sterkt.
Als ik zelf een versterker zou bouwen zou ik een bestaand schema gebruiken, ik ben nog lang niet zover dat het ik het zelf zou kunnen bedenken ;)
Ik vraag me af hoe die speaker combinatie van je gaat klinken, het lijkt mij een leuke combi en ik zou het graag eens willen horen :)

Graag gedaan :) Ik ben alleen bang dat het wel even kan duren voor ik samples kan posten. Er moet namelijk nog best wat gebeuren aan de amp zelf, de speakers moeten nog binnen komen en alle behuizing moet nog gebouwd worden. Daar komt nog bij dat de universiteit weer gaat beginnen volgende week :confused:


Hey Iwan, heb jij docs over hoe de binnenkant van de footswitch bedraad moet worden? Want ik kwam er niet helemaal uit en gebruik nu mijn fenderfootswitch, maar die schakelt alleen van kanaal, en niet de boostfunctie.

Grappig dat je dat wil weten, ik had namelijk precies hetzelfde probleem.. Zover ik het begrijp hoef je alleen de ledjes om te draaien en de weerstandjes te verwijderen. Nou weet ik niet zo heel veel van electronica, maar les 1 over ledjes was ALTIJD weerstandje ervoor, anders branden ze door.. Ik neem aan dat die weerstandjes verplaatst zijn naar de PCB bij de footswitch ingang in de amp (daar zitten namelijk precies dezelfde 1kOhm weerstandjes al die voor de ledjes zaten) Kan iemand toevallig bevestigen dat dit het geval is en dat dus alleen de ledjes omgedraaid hoeven te worden en de weerstandjes eruit moeten?

Meneer I.
22 augustus 2008, 20:28
Grappig dat je dat wil weten, ik had namelijk precies hetzelfde probleem.. Zover ik het begrijp hoef je alleen de ledjes om te draaien en de weerstandjes te verwijderen. Nou weet ik niet zo heel veel van electronica, maar les 1 over ledjes was ALTIJD weerstandje ervoor, anders branden ze door.. Ik neem aan dat die weerstandjes verplaatst zijn naar de PCB bij de footswitch ingang in de amp (daar zitten namelijk precies dezelfde 1kOhm weerstandjes al die voor de ledjes zaten) Kan iemand toevallig bevestigen dat dit het geval is en dat dus alleen de ledjes omgedraaid hoeven te worden en de weerstandjes eruit moeten?

Yep dit klopt, houdt er wel rekening mee dat je je footswitch niet meer voor een andere amp kan gebruiken!!

Savarage
22 augustus 2008, 20:35
Yep dit klopt, houdt er wel rekening mee dat je je footswitch niet meer voor een andere amp kan gebruiken!!

Nee inderdaad, dan is het pats pats weg ledjes..

Maar heb je mss nog tips hoe te voorkomen dat de switches verkeerd om werken? (Ik heb dat namelijk meer gelezen op het musikding forum) Of is het gewoon een kwestie van heel goed opletten en staat het wel gewoon goed uitgelegd?

Die powerkant is me trouwens nu wel duidelijk met behulp van datzelfde musikding forum, al is dat wel een beetje schraal uitgelegd in de handleiding

Meneer I.
22 augustus 2008, 20:44
Nee inderdaad, dan is het pats pats weg ledjes..

Maar heb je mss nog tips hoe te voorkomen dat de switches verkeerd om werken? (Ik heb dat namelijk meer gelezen op het musikding forum) Of is het gewoon een kwestie van heel goed opletten en staat het wel gewoon goed uitgelegd?

Die powerkant is me trouwens nu wel duidelijk met behulp van datzelfde musikding forum, al is dat wel een beetje schraal uitgelegd in de handleiding
Ik maak toch maar even de amp open morgen voor een fotootje (en wellicht toch maar even omsolderen). Het heeft te maken met de 'alfabetische' aansluitingen op het klein printje van de switch. Dacht ik het goed begrepen te hebben in de handleiding werken ze toch nog (beide!!..ezel?) verkeerd om.

Savarage
22 augustus 2008, 20:54
Ik maak toch maar even de amp open morgen voor een fotootje (en wellicht toch maar even omsolderen). Het heeft te maken met de 'alfabetische' aansluitingen op het klein printje van de switch. Dacht ik het goed begrepen te hebben in de handleiding werken ze toch nog (beide!!..ezel?) verkeerd om.

Achja maak je niet dik, ik ben al lang blij als ik dat priegelwerk uberhaupt gesoldeerd krijg, laat staan welke kant de switches opgaan ;)

Een foto zou zeer handig zijn btw!

Bernd Veenema
22 augustus 2008, 21:20
Tjong, de A15 groep groeit. Ik gebruik mijn Madamp nog steeds met veel plezier. Heb hem in de oefenruimte staan en gebruik hem ook bij kleine optredens. Bij grote(re) optredens neem ik natuurlijk nog steeds mijn VHT mee. Dat is m.i. toch wel de ultieme live-amp. Prikt zo geweldig door de mix.

Meneer I.
22 augustus 2008, 22:17
Als iemand trouwens nog een "overall master volume" mod weet dan hou ik me aanbevolen!! (met extra pot aan de achterzijde of zo)

CMW wellicht? Al wel geprobeerd te mailen maar z'n inbox zit vol...

Savarage
23 augustus 2008, 13:34
Vind je dat echt zo handig master volume? Elke keer als ik op een versterker speel met mastervolume vergeet ik die open te draaien en denk ik dat er iets mis is met de versterker.. Ik vind het eigenlijk wel prima zo zonder :satisfie:

Is het trouwens nog een beetje gelukt met de foto's? ;)

Meneer I.
23 augustus 2008, 13:41
Vind je dat echt zo handig master volume? Elke keer als ik op een versterker speel met mastervolume vergeet ik die open te draaien en denk ik dat er iets mis is met de versterker.. Ik vind het eigenlijk wel prima zo zonder :satisfie:

Is het trouwens nog een beetje gelukt met de foto's? ;)
Foto's zullen in de avond worden, vrouw is aan 't werk en de kids dralen nogal om me heen...

Mastervolume lijkt me wel handig juist om met de 'live-set' ook thuis te kunnen oefenen ipv met een Zoomprocessor en koptelefoon.

sjaak1990
23 augustus 2008, 19:08
Ik heb een blade california custom, en een ibanez artstar al100jr (1987). Hoe geschikt vinden jullie deze amp voor hendrix stijl, clean met een randje en gewoon pure oldschool scheur. Ik weet dat het wel een behoorlijk modern klinkende versterker is en ik denk dat ik hem volgende week bestel:satisfie:

G.G.
23 augustus 2008, 19:35
Hoe geschikt vinden jullie deze amp voor hendrix stijl, clean met een randje en gewoon pure oldschool scheur.Ik heb hem in combinatie met een strat en kan er behoorlijk clean met randje uit halen a la Hendrix, SRV

Savarage
23 augustus 2008, 19:50
Gave gitaren heb je sjaak! Maar ik denk met een beetje old school speakers (greenbacks oid) en een goed wah pedaaltje uiteraard ;) dat t zeker moet lukken om een hendrix sound te krijgen. Ik las ook dat ie behoorlijk lang clean blijft..

Ik hoop t in ieder geval voor mekaar te krijgen :)

sjaak1990
23 augustus 2008, 20:54
Ok G.G. bedankt voor de reactie:)
Savarage bedankt:) Ben erg blij met mn nog kleine maar wel geweldig mooie collectie.
De sound met een randje van greenbacks vindt ik mooi, maar helemaal clean meestal wat minder, maar ik zal wel kijken:)
Ik denk dat ik ervoor ga 8-)
Lijkt me ook prachtig om deze clean te zetten en dan mn dsl 50 met een randje ofzo, altijd mooi zo'n combinatie.

Savarage
24 augustus 2008, 20:22
Eigenlijk is alles van die footswitch optie me nu wel duidelijk behalve het volgende: Van de PT lopen een groen en een rood draadje naar het printplaatje linksbovenin van die footswitch optie. Van het rode draadje weet ik nu dat er zowel 1 naar dat printplaatje als naar het power supply board moet lopen, maar hoe zit het met de groene? Hoeft die alleen maar naar het printplaatje van de footswitch optie of moet die ook nog doorlopen naar het power supply board?

Tis nogal moeilijk te omschrijven maar ik hoop dat iemand die het snapt me kan helpen :)

Meneer I.
24 augustus 2008, 22:27
Eigenlijk is alles van die footswitch optie me nu wel duidelijk behalve het volgende: Van de PT lopen een groen en een rood draadje naar het printplaatje linksbovenin van die footswitch optie. Van het rode draadje weet ik nu dat er zowel 1 naar dat printplaatje als naar het power supply board moet lopen, maar hoe zit het met de groene? Hoeft die alleen maar naar het printplaatje van de footswitch optie of moet die ook nog doorlopen naar het power supply board?

Tis nogal moeilijk te omschrijven maar ik hoop dat iemand die het snapt me kan helpen :)
dit was het deel van de footswitch optie dat ik ook niet snapte in eerste instantie. Ik heb volgens mij op het musikding forum destijds een aansluitschemaatje geupload die correct is.

Sorry nog geen foto kunnen maken...
Ik heb nog trouwens nog foto's van de bouw maar die staan op de desktop PC die momenteel ingepakt staat (klinkt als een k.tsmoes)

TimmU
24 augustus 2008, 22:31
Ga je verhuizen?

het lijkt het in ieder geval nog leuk om een keer een mini-meeting te houden in Ijmuiden, met die Madamp er ook bij, ik ben benieuwd naar dat ding man!
Joey Handsome heeft van die vet bizarre pedalen, een stuk of 20 , ik heb een bunch of peaveys daar staan, en dieuwert heeft die tiny terror die we nog is vol open moeten gooien!

Meneer I.
24 augustus 2008, 22:47
Ga je verhuizen?

het lijkt het in ieder geval nog leuk om een keer een mini-meeting te houden in Ijmuiden, met die Madamp er ook bij, ik ben benieuwd naar dat ding man!
Joey Handsome heeft van die vet bizarre pedalen, een stuk of 20 , ik heb een bunch of peaveys daar staan, en dieuwert heeft die tiny terror die we nog is vol open moeten gooien!
Yep ik ga idd verhuizen. We gaan weer terug naar Haarlem (noord) dus vlak bij Velserbroek! Die mini meeting lijkt me wel wat, voor die tijd wil ik wel eerst mijn pedalboard ook af hebben.

TimmU
24 augustus 2008, 22:57
Oh gekkenhuis man , op kruipafstand!

Savarage
25 augustus 2008, 20:46
http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/BIAS%20connection.jpg

Bedoel je dit plaatje meneer I? Dat betekent dus dat er zowel een groen draadje naar het power supply board als naar dat printplaatje van de footswitch optie moet right?

Meneer I.
25 augustus 2008, 20:51
http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/BIAS%20connection.jpg

Bedoel je dit plaatje meneer I? Dat betekent dus dat er zowel een groen draadje naar het power supply board als naar dat printplaatje van de footswitch optie moet right?
Yep dat is 'm!

Savarage
25 augustus 2008, 22:22
Yep dat is 'm!

Oke bedankt! Dan kan ik de vesterker helemaal afmaken :)

Ik had eigenlijk nog een andere vraag: Ik ga een 2 x 12'' kabinet maken, met twee verschillende speakers. Daarom wil ik het kabinet schakelbaar maken, zodat ik kan kiezen tussen de de linker, rechter of beide speakers. (ja ik snap dat ik dan na het schakelen het kabinet aan een andere uitgang moet hangen ;)) Op die manier kan ik dan verschillende sounds maken met 1 kabinet. Nu vroeg ik mij af wat een handige manier zou zijn om dit voor elkaar te krijgen. Het enige wat ik me kon bedenken is het volgende:

De speakers parallel schakelen, de - aansluitingen gaan direct naar de uitgang van het kabinet, de + aansluitingen gaan via een 3-way element switch van een gitaar. De + aansluiting van de linkerspeaker gaat naar het linker pinnetje van de switch, de rechterspeaker naar het rechterpinnetje en het middelste pinnetje gaat weer naar de uitgang van het kabinet..

Ik denk dat dit in principe wel zou werken, maar het lijkt me een beetje omslachtig. Weet iemand misschien andere (betere) manieren om dit voor elkaar te krijgen?

Thanks!

Meneer I.
25 augustus 2008, 22:26
Ik zou drie aparte jackinputs maken met een tekstlabeltje erbij welke speaker(s) en welke impedantie.
Voor de optie met jacks zijn wel plaatjes te vinden via google. Switch lijkt me een bron van storing, en fouten bij selectie.

maarschalk
1 oktober 2008, 21:50
http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/BIAS%20connection.jpg

Bedoel je dit plaatje meneer I? Dat betekent dus dat er zowel een groen draadje naar het power supply board als naar dat printplaatje van de footswitch optie moet right?

Mensen, toch nog een vraagje hierover...

Vorige week wat uitgezocht over die footswitch, nu tijd om te bedraden.
Ik kon alleen het plaatje van meneer I niet meer vinden, maar volgensmij was het deze (eerder een keer van het madamp forum gehaald)

http://johan.home.fmf.nl/gitaarnet/Footswitch-BIAS-connection.jpg
Klopt dat???


Het is inderdaad verwarrend uitgelegd. Ik snap niet helemaal hoe er in de amp nu dan toch nog een -21V spanning geleverd wordt...

Maar volgensmij zit er nog een foutje in dat schema, of niet?? Die connectie van trafopootje 12 in de tekening moet volgensmij NIET naar de aarde! Want dan krijg je toch kortsluiting in de rectifier van het footswitch bordje?? Aangezien je daar de - van de rectifier ook al aan de aarde hangt...

Kan iemand dat bevestigen? Hier uitleg in een plaatje (de rectifier van de footswitch dus, onderin het plaatje bij de oranje stippen):
http://johan.home.fmf.nl/gitaarnet/Footswitch-BIAS-connection2.jpg

maarschalk
13 oktober 2008, 01:36
Ik heb het misterieuze groene draadje weggelaten, en dat blijkt goed te gaan. Zo als ik de handleiding opvat zou hij er ook inderdaad niet moeten zitten.
De spanning bij de 'bias control' potmeter klopt (-21 tot -27V), en ook de 12V DC output van de spanningsregelaar van de footswitchoptie klopt.

Ook nog even in Ispice gestopt om te simuleren, (de AC spanning van de powertransformer, de rectifier en andere relevante dingen van de footswitch optie, en het stukje in de A15 om die -21 V te maken) en dat werkt ook.

Ik begrijp niet volledig hoe dit schematje nou werkt, maar het blijkt het te doen, dus ik laat het er maar bij. :)


Dus samenvattend voor het nageslacht:
Situatie in de A15 ZONDER footswitch:
- twee draadjes van de 24V AC van de powertrafo (pin 13&15) naar het powerboard: naar D1 en de + van C31.

A15 MET footswitch:
- de twee bovengenoemde draadjes loshalen van het powerboard vd A15
- de twee draadjes nu naar het powerboard van de footswitch optie (CN1)
- een nieuw draadje van de onderste aansluiting van CN1 van de footswitch optie ('BIAS', de - van C5) naar de diode D1 op het A15 powerboard.

Wat ik zelf verwarrend vond is dat de + van C31 nu dus GEEN draadje meer heeft, maar dat klopt dus wel: de + van C31 hangt al aan de aarde, dus hij is niet 'los' aan een kant ofzo. De AC wordt nu op het PCB van de footswitch optie als eerste afgehandeld.