PDA

View Full Version : Uitproberen gitaar ...



Tiessie
21 augustus 2008, 23:20
Ik vraag me eigenlijk af wat voor riedeltjes speel je om een electrische goed uit te proberen. Als ik op mijn akoestische gitaar bijvoorbeeld Dust in de wind speel klinkt dat goed op een elctrische anders maar is dat bijvoorbeeld een song om een elctrische gitaar uit te proberen .... moet je dan echt al in de solo's aan de gang daar ben ik namelijk nog niet zo in thuis ... gezien ik nu ps met electrisch wil beginnen ...



Iemand tips ??

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 23:29
als ik een gitaar koop, speel ik geen liedjes, maar test ik gewoon, dus wat open akkoorden, wat barré's, wat exotische jazzgrepen, en test ik ALLE posities (dus 6x het aantal frets) of ze goed klinken, want het kan zijn dat je ergens een dode plek hebt.

Orpheo
21 augustus 2008, 23:45
als ik een gitaar koop, speel ik geen liedjes, maar test ik gewoon, dus wat open akkoorden, wat barré's, wat exotische jazzgrepen, en test ik ALLE posities (dus 6x het aantal frets) of ze goed klinken, want het kan zijn dat je ergens een dode plek hebt.

dat dus. en ik wil vooral de gitaar HOREN. hoe reageert ie op mijn spel? is ie strak genoeg? leeft ie? is het een fijne sound, te modderig, te warm, etc etc. ik speel vaak iets van the scorpions, iron maiden, the darkness... wat leuks gewoon.

caliban
22 augustus 2008, 00:21
Een typische misschien maar de intro van master of puppets is een van de typische dingen die ik speel om een gitaar of amp te testen. Dat is een riff wat naar mijn mening kan aantonen hoe strak een gitaar of een amp klinkt.

Tiessie
22 augustus 2008, 07:57
als ik een gitaar koop, speel ik geen liedjes, maar test ik gewoon, dus wat open akkoorden, wat barré's, wat exotische jazzgrepen, en test ik ALLE posities (dus 6x het aantal frets) of ze goed klinken, want het kan zijn dat je ergens een dode plek hebt.

Dode plek in de zin van dat je dan geen geluid uit je snaar krijgt omdat de fret afwijkt ofzo ??

Mr.Fingers
22 augustus 2008, 07:59
Dat je wel een toon krijgt, maar dat die erg stil is, of erg kort doorklinkt t.o.v. andere posities, dat die "dood klinkt"

http://www.acoustics.org/press/137th/fleischer.html

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 08:03
Dode plek in de zin van dat je dan geen geluid uit je snaar krijgt omdat de fret afwijkt ofzo ??

Klopt.

Als je op de hogere snaren een bend doet wil t ook nog wel eens gebeuren dat een snaar aanloopt. Ik doe ook vaak op de dunne e en B snaar wat bends om dit te checken. Verder speel ik vaak wat jazzy akkoordjes (min7, maj7, sus4, gewoon simpele dingetjes..). Dan hoor ik of de gitaar goed articuleerd en de snaren apart van elkaar goed weergeeft. Ik speel meestal niet echt liedjes dus als ik n gitaar test.


Goeie morgen en grt Roy.

humbucker
22 augustus 2008, 09:13
Ik speel ook vanalles, barrés, wat rifjes en dergelijke. Barrés vooral om te kijken of de hals mij ligt. Dat ik mij niet moet "forceren" om makkelijk barrés te nemen. Wat rifjes over heel de hals om te kijken hoe de gitaar klinkt, ook wat met de switches en toneknobs spelen enzoverder. Gewoon alles eventjes proberen.

offtopic: Waarom is iedereen al zo vroeg wakker? :D

Ibanez666
22 augustus 2008, 09:23
Mijn ervaring is wel dat als je de gitaar eenmaal een aantal dagen hebt, (en hem zo hebt afgesteld als je zelf wilt) hij nog iets lekkerder gaat spelen. Ik weet niet of dit voor iedereen geldt...

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 10:27
Mijn ervaring is wel dat als je de gitaar eenmaal een aantal dagen hebt, (en hem zo hebt afgesteld als je zelf wilt) hij nog iets lekkerder gaat spelen. Ik weet niet of dit voor iedereen geldt...

Jup!

Hoewel ik wel in de winkel al de hals check, want daar wil ik liever niet aan hoeven draaien.

R

almarvk
22 augustus 2008, 10:30
Belangrijk is hoe de gitaar voelt, speelt en klinkt. Het moet allemaal bij elkaar passen en bij jouw passen. Ik zou gewoon spelen wat ik altijd zou spelen om een gevoel te krijgen bij de gitaar in kwestie.

whammy67
22 augustus 2008, 10:33
K check ook alle posities op buzz etc. Kijk of actie goed (zoals ik wil) is afgesteld. Controleer de vol en tone op gekraak etc. Luister naar elementen. Ik 'vouw' ook de brug 'dubbel' om te zien of ie goed gestemd blijft. Vraag de verkoper om hem af te stellen op mijn actie/wensen. Kom later terug; als dat goed is, doe ik het vervolgens nog een keer en koop hem dan.
@Ibanez666: het is bij mijn ook altijd even wennen, maar daarna komt het idd meestal wel goed.

Ibanez666
22 augustus 2008, 13:02
Jup!

Hoewel ik wel in de winkel al de hals check, want daar wil ik liever niet aan hoeven draaien.

R


nee precies, maar het is dus wel iets waar je rekening mee kunt houden als je een gitaar aanschaft, dat het vaak dus nog iets beter kan...

caliban
22 augustus 2008, 13:07
Hoe goed een gitaar me aanvoelt, hoor ik ook gewoon als ik erover speel. Een gitaar die me niet ligt speel ik sloppier over.