PDA

View Full Version : Zuiverheid bij gebruik capo



thas
21 augustus 2008, 23:08
Beste allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes, waarover ik op het forum geen antwoord heb kunnen vinden.

Ik heb een tijdje geleden een capo gekocht. Als ik deze op de vierde fret zet op mijn open gestemde gitaar, is alleen de hoge e snaar nog zuiver. De andere snaren wijken volgens mijn stemapparaatje wel 10-20 procent af!

Nu weet ik dat een gitaar een compromis is wat betreft zuiverheid, maar klopt het dat de afwijkingen zo groot zijn? Zijn er (duurdere) merken waarbij de intonatie hoger op de hals beter is? En zijn er handigheidjes waarmee ik mijn gitaar met capo toch zuiver krijg?

Bij voorbaat dank,
Thas

FruscianteFan
21 augustus 2008, 23:19
Drie mogelijkheden:

- de gitaar is slecht geintoneerd;
- je doet de capo er te strak op;
- de capo volgt niet de bolling van de toets.

Dus, als je bijvoorbeeld een akkoord speelt richting de 10e fret met een paar open snaren, klinkt ze dan al vals? Zoja, dan hoeft het niets met de capo te maken te hebben.

Als dit niet zo is, kan het zijn dat de capo te plat is voor de gitaar. Ik weet niet om wat voor gitaar of capo het gaat, maar ik had zoiets toen ik mijn Dunlop Victor capo op mijn Jaguar gebruikte: tegen de tijd dat hij de E-snaren goed tegen de fret drukte, drukte hij veel te hard tegen de D en G snaar. Nu ik een Shubb capo voor 7.25" radius toets heb, is dat opgelost. Deze capo doet het vreemd genoeg trouwens ook beter op mijn Les Paul. Sowieso is het belangrijk dat je de capo er niet te strak opzet (maar wel strak genoeg!)

thas
21 augustus 2008, 23:56
Bedankt voor het snelle antwoord!

Het grootste probleem ligt denk ik vooral bij de intonatie, ook als ik de snaren op de vierde fret met mijn vingers indruk zijn ze nog erg vals. Omdat ik een acousische (western) gitaar heb is er weinig aan de intonatie in te stellen. Zouden andere snaren of aanpassing van de hals nog iets kunnen uitmaken?

Minder krachtig indrukken lijkt inderdaad beter te zijn, heb echter een klem-capo, dus minder strak zetten is geen optie. Ik zal me eens verdiepen in andere soorten capo's. De radius van capo en toets lijken behoorlijk overeen te komen, omdat het probleem zich over alle snaren voordoet (lage E heel onzuiver en hoge e juist wel zuiver) lijkt me dat het probleem niet.

De vraag blijft staan: hebben alle westerngitaren hier last van, of is mijn gitaar een extreem geval?

Groetjes, Thas

vincent136
22 augustus 2008, 09:20
Joun gitaar is een extreem geval...

frankiiee
22 augustus 2008, 09:41
mijn gitaar had daar ook behoorlijk last van, maar ik heb hem dan eens laten afstellen en nu heeft hij er nog wel wat last van maar in veel mindere mate, het stoort me niet meer.

groet

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 10:37
Het is me nog nooit opgevallen.. Maar ik zal voor de grap zo eens checken met een stemapparaatje. Goeie vraag eigenlijk.

R