PDA

View Full Version : Neumann U87



llahsraM
21 augustus 2008, 21:53
Welke microfoon is ongeveer gelijk aan de Neumann U87 maar dan in de prijsklasse tot 200euro.

Alvast bedankt

Han S
21 augustus 2008, 22:00
Ik vind dat ongeveer fantastisch zo'n vraag. Alsof je vraagt: welke auto tot maximaal 10.000 euro is net zo snel als een Porsche 911 turbo.

De U87 wordt tegenwoordig geleverd als U87ai en klinkt volgens de kenners minder goed als de oude U87. Ik heb er geen maar Frits van Mourik heeft er wel een. Ik heb de Neumann M149 buizen mic en die is nog duurder dan de U87.

Maar ik kan je wel vertellen dat er geen microfoon van 200 euro is die het Neumann geluid evenaart. Er zijn wel microfoons van die prijsklasse die zeer behoorlijk klinken of zelfs erg goed, maar Neumann heeft iets heel bizonders met de middentonen en dat hoor ik bij geen enkele andere microfoon, er lijkt meer lucht in het geluid te zitten, 'airy' noemen ze dat.

bert k
21 augustus 2008, 22:38
Een SM57 komt een heel eind.

Han S
21 augustus 2008, 23:26
Volgens mijn bescheiden mening klinkt een U87 op een viool significant anders dan een SM57. Dat je met sommige geluiden niet erg veel verschil zal horen kan ik volgen, maar probeer maar eens een doedelzak of een clarinet, een saxofoon of een djembé. Dan zul je een groot verschil horen.

llahsraM
22 augustus 2008, 08:22
Ik vind dat ongeveer fantastisch zo'n vraag. Alsof je vraagt: welke auto tot maximaal 10.000 euro is net zo snel als een Porsche 911 turbo.

De U87 wordt tegenwoordig geleverd als U87ai en klinkt volgens de kenners minder goed als de oude U87. Ik heb er geen maar Frits van Mourik heeft er wel een. Ik heb de Neumann M149 buizen mic en die is nog duurder dan de U87.

Maar ik kan je wel vertellen dat er geen microfoon van 200 euro is die het Neumann geluid evenaart. Er zijn wel microfoons van die prijsklasse die zeer behoorlijk klinken of zelfs erg goed, maar Neumann heeft iets heel bizonders met de middentonen en dat hoor ik bij geen enkele andere microfoon, er lijkt meer lucht in het geluid te zitten, 'airy' noemen ze dat.


Zoiets dacht ik al. Ik was erg benieuwd of misschien een goedkoper microfoontje was die klinkt als een U87.

Ik gebruik zelf een SM57 maar vind hem naar mijn zin teveel laag hebben in zijn sound. Je krijgt een bonkend geluid. En ik mis wat in de sound.

http://w13.easy-share.com/1701306076.html

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 08:27
Volgens mijn bescheiden mening klinkt een U87 op een viool significant anders dan een SM57. Dat je met sommige geluiden niet erg veel verschil zal horen kan ik volgen, maar probeer maar eens een doedelzak of een clarinet, een saxofoon of een djembé. Dan zul je een groot verschil horen.

Dat kan geen serieuse opmerking zijn geweest van Bert.. Een Sm57 klinkt HEEL anders dan een U87!

Ik vind t zoals jij ook al zei in je eerste post gewoon een maffe vraag. Klopt gewoon niet...

edit: Goeie goedkope mics (als in een paar honderd eu) vind ik o.a. Rode, MXL en Audio Technica.

R

llahsraM
22 augustus 2008, 08:33
ja het is misschien een beetje een maffe vraag maar het kon ook makkelijk zo zijn dat er een goedkopere versie was die ongeveer hetzelfde klinkt. Dat weet je maar nooit.
Andere vraag dan.

Met wat voor een mic kan ik het beste de oude AC/DC sound recorden? (jaren 70)

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 08:54
ja het is misschien een beetje een maffe vraag maar het kon ook makkelijk zo zijn dat er een goedkopere versie was die ongeveer hetzelfde klinkt. Dat weet je maar nooit.
Andere vraag dan.

Met wat voor een mic kan ik het beste de oude AC/DC sound recorden? (jaren 70)

Tuurlijk.. Ik bedoelde t ook niet slecht. Vragen mag altijd heh.

Wat betreft je vraag.. Ik denk dat ik het best ga redden met 2 Sm57's, maar die heb je al geprobeerd zeg je. Dat een 57 best veel laag geeft klopt btw wel, maar misschien kun je de mic wat meer richting het midden van je speaker verplaatsen. Des te verder naar de rand van de speaker, des te meer bas is zo'n beetje de regel.

R

hansli
22 augustus 2008, 09:00
een sm 87 is toch ook heel goed?, moet je wel de condensatorversie nemen natuurlijk :sneaky:

llahsraM
22 augustus 2008, 10:02
Tuurlijk.. Ik bedoelde t ook niet slecht. Vragen mag altijd heh.

Wat betreft je vraag.. Ik denk dat ik het best ga redden met 2 Sm57's, maar die heb je al geprobeerd zeg je. Dat een 57 best veel laag geeft klopt btw wel, maar misschien kun je de mic wat meer richting het midden van je speaker verplaatsen. Des te verder naar de rand van de speaker, des te meer bas is zo'n beetje de regel.

R

misschien rare vraag maar gebruik je 2 sm57 mics voor 1 speaker? Vorige keer toen ik had opgenomen had ik de mic op de rand van de conus geplaatst. Verder vind ik hem zeker niet slecht klinken maar voor mij gevoel mis ik iets. Kan ook komen door de kwaliteit van mijn spullen

llahsraM
22 augustus 2008, 10:08
Ik hoorde ook dat die studio projects B1 wel goed is. Maar ik vraag me af of die goed is om die oude ac/dc sound te krijgen.

bert k
22 augustus 2008, 10:16
Ik was niet serieus natuurlijk. Een 57 is een beste mic, maar hij klinkt echt anders dan een goeie condensator.

Ik zou in jouw geval eens kijken naar Studio Projects, Behringer B1 of B2, en Rode. Allemaal budgetmics die goed presteren.

FF de klank van een ouwe AC/DC opname nabootsen is niet zo makkelijk, daar komt meer bij kijken dan een microfoon. Versterker, speakers, de opnameruimte, plaatsing van de mic, ze hebben allemaal een belangrijke invloed op het geluid.

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 10:22
Jep.. Ik gebruik eigenlijk altijd 2 Sm57's (Of eigenlijk Sm58's waar t kapje van afgedraaid is), zowel live als bij opnames. De ene iets meer op de rand, de andere iets meer naar t midden v/d speaker. En dan net zo lang centimeter naar links/centimeter naar rechts totdat t goed is.

En dat AC/DC geluid maak je met je gitaar en versterker... Een mic kan t alleen maar voor je vastleggen, maar een sound maak je er niet mee. Je maakt een goed geluid met je gear en daarna kun je in principe met elke goede microfoon een goede weergave maken, alleen klinkt de ene net ff anders dan de andere.

De B1 is een prima mic, maar alle andere merken die ik opnoemde zijn dat ook. Ik heb zelf tijdens serieuze opnamesessies regelmatig dat ik uiteindelijk een veel goedkoper microfoontje gebruik omdat t gewoon beter klinkt dan de veel duurdere Neumann's op dat moment. Niet dat die minder goed zijn (zeker niet, I love die Neumann sound!), maar t is maar net wat werkt op dat moment, snap je?

R

llahsraM
22 augustus 2008, 10:23
Ik was niet serieus natuurlijk. Een 57 is een beste mic, maar hij klinkt echt anders dan een goeie condensator.

Ik zou in jouw geval eens kijken naar Studio Projects, Behringer B1 of B2, en Rode. Allemaal budgetmics die goed presteren.

FF de klank van een ouwe AC/DC opname nabootsen is niet zo makkelijk, daar komt meer bij kijken dan een microfoon. Versterker, speakers, de opnameruimte, plaatsing van de mic, ze hebben allemaal een belangrijke invloed op het geluid.

Ik gebruik een JTM45 met celestion G12-65's speakers (geen reissues) en een Les paul dan wel. Verder weet ik niet zo veel over de plaatsing van de mic. Misschien is het ook een beetje experimenteren voor mij. Hier trouwens ff een demo hoe die klinkt met de SM57

http://w1.uploadmb.com/dw.php?id=1219311775&/randje tnt.mp3

Solidkick
22 augustus 2008, 12:45
Wellicht heb je hier iets aan:
While recording AC/DC's Back In Black, Tony Platt used a pair of condenser mics to pick up different speaker cones and give a wider sound to each guitar: "I developed a technique for recording guitars with two microphones roughly pointing at different speakers, which can be spread out in the stereo mix so it's not just a series of mono point sources. It makes for a more open-sounding guitar. That sound suited their particular technique, which involved Angus and Malcolm playing the same chords but with different inversions to get a very big unison guitar sound."

bron: SOS (http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/guitaramprecording.htm)

PS. geen slecht demo sample trouwens