PDA

View Full Version : Toplock vraag



Sjoerd_H
21 augustus 2008, 19:02
Heej ik heb een vraag!

Ik speel nu ongeveer een jaartje elektrisch gitaar. Ik heb gitaarspelen mezelf geleerd en ben dus ook geen persoon dat 3uur op een dag speelt. Ik heb daarom ook een goedkoop gitaartje van Volcano (strat). Maar hij blijft af en toe niet helemaal in stemming.

Nu heb ik gehoord van 'toplocks' deze zet je ergens op je kam en dan blijven ze in stemming. Alleen heb ik geen Floyd Rose systeem. Op de site mainmusic kan je zo'n toplocksysteem (voor op je kam) bestellen. Nu is mijn vraag:

Kan ik deze ook op mijn strat zetten? Werkt het dan ook goed of moet het in combinatie met een Floyd Rose? Weet iemand ook hóe je het erop zet?

Alvast bedankt!

Groeten Sjoerd

Falconer67
21 augustus 2008, 19:22
Toplocks worden over het algemeen gebruikt in combinatie met een Floyd-rose systeem omdat die fijnstemmers heeft,als je toplocks gebruikt zonder de Floyd-rose,moet je iedere keer als je moet stemmen/bijstemmen de toplocks losdraaien.
Ik zou het je niet aanraden.
Je kan beter wat geld sparen en investeren in een betere gitaar al dan niet met toplocks.

toon-
21 augustus 2008, 19:26
Als je denkt dat je in de nabije toekomst een nieuwe gitaar gaat kopen, zou ik het niet doen, dan is het wat overbodig. Maar als dat niet het geval is, kan je het wel doen. Eenmaal die locks erop staan, kan je er wel een tijdje mee verder voordat de gitaar ontstemt en het duurt ook hélemaal niet lang om die locks er even af te halen voordat je gaat stemmen, hoor.

groovieguitarguus
21 augustus 2008, 19:29
NIET DOEN zou ik zeggen...
Ga dan eerder voor locking tuners... kan je evt. altijd weer gebruiken op een volgende gitaar. Ben het met Falconer 67 eens.
Probeer ook eens de manier van snaren opzetten zoals ergens hier op het forum vermeld - moet je ff zoeken.... Is een super manier... scheelt ook behoorlijk met ontstemmen.

Dark_Tranquillity
21 augustus 2008, 20:43
Bij het aandraaien van de toplock blijven je snaren niet geheel op stemming, het probleem word dus alleen maar dramatischer met toplock. Locking tuners of een nieuwe gitaar dus.

Sjoerd_H
22 augustus 2008, 00:28
Okee, bedankt voor de reacties! Wou gewoon even wat feedback, en ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar die locking tuners