PDA

View Full Version : Fender Stratocaster, maar welke?



koentrend
21 augustus 2008, 14:09
Hoi allemaal,
Hier een vraag: ik wil een Fender Stratocaster gaan aanschaffen!
Das 1, maar 2, welke!

Ik neig naareen : Fender Strat. USA, het liefst een wat ouder, ingespeeld model, relic vind ik erg mooi!

Mijn vraag: je hebt de USA, Mexicaanse en Japanse versie.
Soms kom ik een mooie tegen (los van het geluid) maar dat is dan weer een Mexicaanse of Japanse en dan baal ik weer, want zoals gezegd wordt: de USA uitvoering is het best.

Wat vinden jullie van die andere 2? en waar letten jullie op?



Te koop: Haar gitaar (Telecaster Model)
Epiphone Les Paul sunburst

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 14:13
tsja, een typisch gevalletje van "zoekfunctie-itis Chronicum". Hier is al een massa over geschreven.

Enne USA staat niet garant voor DE BESTE!!! een classic (player) uit mexico, of een japanner (maar die vind je niet zo veel) zijn zeker zo goed

Wouter J
21 augustus 2008, 14:18
Waar ik op let als ik een Strat uitprobeer is hoe de hals aanvoelt, Ik ben een grote fan van gelakte halzen dus een Mexicaan of Japanner uit de Vintage series is voor mij altijd goed.

Een ander punt waar ik op let is hoe de gewichts verhouding tussen de body en hals is, zo weet ik aleen al bij het oppakken of ik wel of niet een goed instrument vast heb. Ik ben geen fan van de wat dunnere bodies van de squier affinity series want die hebben niet de goede hals-body gewichts verhouding.

Maar het is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.

Arjan12
21 augustus 2008, 14:29
tsja, een typisch gevalletje van "zoekfunctie-itis Chronicum". Hier is al een massa over geschreven.

Enne USA staat niet garant voor DE BESTE!!! een classic (player) uit mexico, of een japanner (maar die vind je niet zo veel) zijn zeker zo goed

Wat betreft bouw is mijn Japanner zeker zo goed als een Amerikaan, alleen de pickups zijn een stuk minder.

Heibel
21 augustus 2008, 14:58
Wat betreft bouw is mijn Japanner zeker zo goed als een Amerikaan, alleen de pickups zijn een stuk minder.

haha..SPAM...maar wel 'n hele mooie..aanrader voor de topicstarter..

koentrend
21 augustus 2008, 14:59
maar wat is nou de standaard?
USA op 1?
Japans op 2
Mexicaans op 3?

Of anders? of is een goede Mexicaan net zo goed als een slechte USA?

Quink
21 augustus 2008, 15:51
De beste tip is in de 2e post al gegeven. Deze vraag komt zoooooooo vaak voorbij. Er staat echt al zeer veel over geschreven. Dus, zoekfunctie ff gebruiken. ;)

Arjan12
21 augustus 2008, 15:55
maar wat is nou de standaard?
USA op 1?
Japans op 2
Mexicaans op 3?

Of anders? of is een goede Mexicaan net zo goed als een slechte USA?

Niet elke Amerikaan is even goed, hetzelfde geldt voor de Jappen en de Mexicanen. Behalve verschillende modellen is ook gewoon iedere gitaar anders.

Kim Wilson
21 augustus 2008, 15:56
maar wat is nou de standaard?
USA op 1?
Japans op 2
Mexicaans op 3?

Of anders? of is een goede Mexicaan net zo goed als een slechte USA?
Een Classic (Player) uit Mexico is zeker zo goed, zo niet beter dan een USA Standard. Het ligt er maar net aan wat je budget is en welke Strat je kiest. Binnen de Mexicanen heb je grote verschillen en binnen de USA reeks ook.

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 15:56
kort door de bocht

een mexicaanse "classic (player" kan zich meten met een amerikaanse HighWay1, en als het een echt goede is, zelfs met een standard.

Arjan12
21 augustus 2008, 15:58
Een Classic (Player) uit Mexico is zeker zo goed, zo niet beter dan een USA Standard. Het ligt er maar net aan wat je budget is en welke Strat je kiest. Binnen de Mexicanen heb je grote verschillen en binnen de USA reeks ook.

Ik zou 'm niet meteen beter noemen. Eerder anders. Wat betreft bouwkwaliteit zijn ze even goed (in ieder geval de gitaren die ik heb bespeeld), maar het zijn eigenlijk gewoon compleet verschillende gitaren: ouderwets vs. modern.

Arjan12
21 augustus 2008, 16:03
haha..SPAM...maar wel 'n hele mooie..aanrader voor de topicstarter..

Daar heb ik niet eens bij stilgestaan, weet je dat. Maar het is inderdaad een mogelijkheid voor TS.

beruk
21 augustus 2008, 16:08
IMO zijn vooral de elementen die het verschil maken en iedere gitaar is uit verschillende ladingen hout gemaakt en de ene boom is de andere niet. Ga eerst de highway one serie uit proberen, is ongeveer een mexicaan met alnico elementen. Slaag je daar dan heb je voordelig een hele goede gitaar.
Relicen moet je lekker zelf doen (niet schuren wél veul speule!)

koentrend
21 augustus 2008, 16:57
daar zitten wat bruikbare tips tussen! thenx!
En de verschillen tussen Japanners en Mexicaanse?
Welke is over het algemeen beter?

Ik ga aanstaande zaterdag naar de muziekwinkel om te testen!
Ik zoek wel een felle strat. richting rock/funk.... tips??

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 17:14
classic '70 strat, met maple toets!!!

Of een Fender Fat strat (spam: ik heb er nog eentje te koop ;) )

Arjan12
21 augustus 2008, 17:18
Als je niet voor een USA gaat zou ik voor een Jap of een Classic series uit Mexico gaan. Dan krijg je het meeste waar voor je geld.

koentrend
27 augustus 2008, 13:21
Ik ben gisteren bij de muziekwinkel geweest Ik heb hele mooie Fender strats gezien, maar wat een bedragen (vooral de Relics)!

Daarintegen stonden er ook Van der Haar strats... voor +/- 1.700.
Hele mooie Relics ook enz.... Die verkoper zei me dat hij stiekem de Van der Haar gitaren mooier/beter vond (dat is ook smaak).

Ik ben dus weer lekker in twijfel gebracht, ik ga er sowiezo snel een keer spelen, want die tijd had ik gisteren niet.

Wie heeft er ervaring met Van der Haar strats????
Werkt Van der Haar met serienummers??
Greetz...

jimihattricks
27 augustus 2008, 14:17
Ga eerst de highway one serie uit proberen, is ongeveer een mexicaan met alnico elementen.

alnico's zitten ook op de mexicanen hoor.. :???: zeker op de classics

jimihattricks
27 augustus 2008, 14:18
Ik ben gisteren bij de muziekwinkel geweest Ik heb hele mooie Fender strats gezien, maar wat een bedragen (vooral de Relics)!

Daarintegen stonden er ook Van der Haar strats... voor +/- 1.700.
Hele mooie Relics ook enz.... Die verkoper zei me dat hij stiekem de Van der Haar gitaren mooier/beter vond (dat is ook smaak).

Ik ben dus weer lekker in twijfel gebracht, ik ga er sowiezo snel een keer spelen, want die tijd had ik gisteren niet.

Wie heeft er ervaring met Van der Haar strats????
Werkt Van der Haar met serienummers??
Greetz...

uit je eerste post begrijp ik dat je een haar tele wegdoet? en nu wil je weer een haar strat?

er zijn een paar vd Haar topics gaande, dus ik zou daar eens kijken

Mr.Fingers
27 augustus 2008, 14:31
alnico's zitten ook op de mexicanen hoor.. :???: zeker op de classics

gewone "standard" mexicanen hebben keramische poolstaafjes.

koentrend
27 augustus 2008, 16:18
uit je eerste post begrijp ik dat je een haar tele wegdoet? en nu wil je weer een haar strat?

er zijn een paar vd Haar topics gaande, dus ik zou daar eens kijken





Ik liet me verrassen door een Haar Strat..