PDA

View Full Version : Akoestische gitaren loslaten c.q. lef en heel pijnlijk



bleep
21 augustus 2008, 13:14
Enquete.

Wie zou al zijn gitaren durven loslaten (verkopen, weggeven(gaat sneller) etc.) Dit wordt wel erg lastig. Laten we stellen dat je er een mag houden welke


A. Kun je afstand nemen van je instrumenten ?

B. Als je er een zou behouden welke en waarom ?

C. Denk je dat je door deze actie's uiteindelijk gelukkiger en 'beter' zal worden?



A. Ja

B. Een Yairi YB-20. Dit instrument verenigd alle stijlen en mogelijkheden die ik heb binnen een instrument. Het probleem is alleen dat hij/zij nog maagdelijk is. Ik speel er niet op. Duidelijk de final frontier die nog moet worden geleefd of mogelijk zelfs moet c.q. kan worden overgeslagen. Ik weet wel dat als ik bewust kies voor een ik een betere gitarist c.q. mens zou worden. Maar waarom toch? ( In god en trust we hope: George Bush (maar dan anders) Leuk he dat de grootste klootzakken met de antwoorden lopen.

C. Ik weet het wel zeker.

LaurentB
21 augustus 2008, 13:23
A.) Nee

B.) Mijn klassieke Hopf, omdat dat mijn allereerste goede, en eigenlijk nog steeds beste gitaar is.

C.) Nee

hendrix2
21 augustus 2008, 13:36
De "stijl" van Bleep komt me zo bekend voor. Het doet me intens denken aan een gebanned forumlid.

Of zie ik spoken?
De stijl komt inderdaad overeen, verder zijn er geen overeenkomsten kan ik je 100% verzekeren. We zijn daar veel mee bezig en dat wordt uitvoerig via IP's gecheckt. Maak je maar geen zorgen en laat P_H en mij maar voor mod spelen.

Nu graag ontopic van dit bizarre topic!

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 13:41
Ja, het zijn toch maar veredelde spaanderplaatdozen, dus zonder probleem kan ik ervan af stappen. Het zijn maar gebruiksvoorwerpen hé

hendrix2
21 augustus 2008, 13:45
Ja, het zijn toch maar veredelde spaanderplaatdozen, dus zonder probleem kan ik ervan af stappen. Het zijn maar gebruiksvoorwerpen hé
Ik sluit me daar bij aan. Ik ben al lang blij dat ik me instrumenten kan permiteren. Moest ik nu plots alles moeten wegdoen en een goedkoop prul in de plaats moeten kopen, dan zou ik nog steeds met evenveel plezier gitaar spelen. Alleen zou ik wel eens vloeken door de mindere kwaliteit, maar dat zou nooit m'n gitaarplezier wegnemen.

dus:

A. Ja, zonder problemen, zolang ik maar muziek kan blijven maken.

B. Tja, mijn huidige akoestische S&P en mijn F5mandoline, gewoon omdat het 2 super instrumentjes zijn.

C. Geen idee.

beruk
21 augustus 2008, 13:46
A. Kun je afstand nemen van je instrumenten ?
Ja, blijft hout

B. Als je er een zou behouden welke en waarom ?
De Bozo B-60 omdat ie zo vreselijk mooi klinkt en acoustisch toch het leukst is.....

C. Denk je dat je door deze actie's uiteindelijk gelukkiger en 'beter' zal worden?

Nee, niet gitaar kunnen spelen zou ik ervaren als een zeer groot gemis....

Wel merkwaardig, een gitaar houden waar je nog nooit op gespeeld hebt.
Ga maar gauw spelen dan!
Yairi, dat begrijp ik wel (die Bozo is eigenlijk ook een Yairi)

Janne
21 augustus 2008, 14:18
Bleep, kan je je antwoord op vraag C iets uitleggen, waarom het je spel zou verbeteren etc?

Moeilijke vragen, ik heb teveel gitaren, gitaren waar ik nooit op speel, sommige daarvan zou ik weg kunnen doen zonder al te veel pijn in mijn hart, sommige zijn de moeite niet om te verkopen, weg te geven, en weggooien kan ik niet.
Daarnaast zou ik voor verschillende gitaren verschillende redenen kunnen noemen om ze te behouden. Eén gitaar blijft altijd bij mij, daarvoor ga ik brandende gebouwen in. Dus als ik één gitaar zou moeten houden is het deze gitaar. Alleen ik speel zelden tot nooit op die gitaar, de waarde is groter als emotioneel voorwerp dan als muziekinstrument. Ik zou deze gitaar ook moeilijk kunnen gebruiken om de muziek te maken die ik graag maak dus dat zou ergens mijn plezier in het spel wel negatief beïnvloeden.

Als speelgitaar zou ik op het moment mijn Ayers behouden, maar ik begin (nu al) te neigen naar mijn volgende gitaar die nog in productie is, een zelf gebouwde ebbenhouten gitaar, door een gitaar zelf te bouwen krijg je er ook een speciale band mee en is het nog wat moeilijker er afstand van te doen. Hoe deze gitaar gaat spelen/klinken is voor iedereen een raadsel dus of het mijn spel ten goede zou komen weet ik niet.


Door je te beperken tot één instrument leer je dat stukje hout steeds beter kennen en in die zin kan dat een positieve ontwikkeling zijn, maar het bezitten van meerdere gitaren hoeft dit niet in de weg te staan.

bleep
21 augustus 2008, 14:39
Janne,

In eerste plaats licht ik mijn schedeldak voor u. Ik kan geen hoedje afnemen vandaar.

Het bouwen van je eigen instrument zou feitelijk verplichte kost moeten zijn voor ons 'serieuze gitaristen' Maar jah, als je al op goddelijke instrumenten van beroemde Luthiers hebt gespeeld en deze voor het grijpen hebt.

Ieder mens kan zich voorstellen wat voor een proces nodig is om hier uiteindelijk boven uit te stijgen. Terwijl in wezen elke individuele poging tot het komen van zelfbouw een goede is en altijd het dichts bij je centrum staat. Waarschijnlijk moet ik er minimaal 100 bouwen voordat ik er iets mee zou kunnen doen. Feitelijk is dit gelul want ik verwacht bij 10 al aardige persoonlijke inzichten te hebben verkregen.

Antwoord C is eigenlijk hier ook al boven neergeschreven. Je moet c.q. kunt je energieen focussen. Keuze uit automatisch 1 gitaar en bespeling van 1 gitaar geeft meer focus en concentratie. Hiermee kun je zuiverder richten op een vastgesteld doel. Toen ik mijn moyenne met kaderspel ging verhogen (biljarten) gebruikte ik ook steeds dezelfde keu en top. Als je het niveau bereikt heb moet je het in wezen met een bonestaak ook kunnen (lees elk ander instrument)

Pais
21 augustus 2008, 15:24
A - Ik zou best een gitaar weg kunnen doen, mocht het 'nodig' zijn. Ik zou het heel zonde vinden om een goed instrument te hebben waar ik niet op wil spelen. Dan liever dat het bespeeld wordt door een ander.

B - Dat zou altijd de gitaar zijn waar ik het meest op speel. Dat is momenteel duidelijk mn cypress flamencogitaar, maar mocht deze vervangen worden (wat ongetwijfeld ooit gaat gebeuren) zat ie deze luxepositie onherroepelijk verliezen ;)

C - Uiterraard. Het lijkt me heel belangrijk dat je je goed voelt op je instrument. Ik zou in tegenstelling tot Hendrix niet evenveel gitaarplezier beleven aan het spelen op een goedkope snarenbak.

Gitaar4LifeDude
21 augustus 2008, 15:27
ik vind dit topic bestwel onzin eigenlijk maar ok.

A nee.
b garrison gd-20
c nee

--=HANS=--
21 augustus 2008, 17:17
A: Ja
B: Mijn Lowden F25c om de eenvoudige reden dat het een geschenk was van mijn lief.
C: Nee

Beter qua spel? Ik denk het niet, de mogelijkheid om verschillende gitaren te bespelen zou je spel eigenlijk ten goede moeten komen. Gelukkiger? Als ik helemaal geen gitaar meer zou kunnen spelen zou ik dat erg jammer vinden maar dan komt er wel weer wat anders. Levensgeluk, voor zover je daar m.b.t. het uitoefenen van een hobby van kan spreken, zit niet in het uitoefenen van een specifieke hobby maar meer in de capaciteit om te genieten van een aktiviteit an sich.
Zaken als een goede gezondheid en een goed sociaal leven lijken mij in dat licht bezien toch net iets belangrijker.
Ik heb het gevoel dat de vraagsteller zich een miskend talent voelt of zoiets. Gekweld door het hebben van gitaren en het bespelen daarvan.
Mijn tip aan Bleep: stuur de hele zooi lekker naar mij, ben jij weer gelukkig en ik weet er wel raad mee!

Blend
21 augustus 2008, 22:20
A. Kun je afstand nemen van je instrumenten ?
Nee, maar dan alleen om de emotionele waarde aan m'n instrumenten

B. Als je er een zou behouden welke en waarom ?
Mijn Seagull S6, omdat ze heerlijk klinkt, heerlijk speelt, en er zo mooi 'gerelict' uitziet, haha. Tevens mijn eerste eigen gitaar.

C. Denk je dat je door deze actie's uiteindelijk gelukkiger en 'beter' zal worden?

Ik weet het niet, er zijn genoeg mooie instrumenten cq gitaren in ons landje, en alles is vervanbaar, helaas emotioneel gezien niet.

bleep
22 augustus 2008, 07:14
Mijn tip aan Bleep: stuur de hele zooi lekker naar mij, ben jij weer gelukkig en ik weet er wel raad mee!


Hans wat is je adres waar ik de hele partij naar kan verzenden en hoeveel dien ik te betalen voor dit consult.

Ben je niet bang dat je je verslikt in deze schat ? Want je weet natuurlijk dat alles op den duur zijn prijs heeft.


Heb je trouwens het idee dat die Lowden een onvoorwaardelijk geschenk was van je vriendin. Je hebt hem en haar natuurlijk wel zelfs uitgekozen.

bleep
22 augustus 2008, 07:19
ik vind dit topic bestwel onzin eigenlijk maar ok.

A nee.
b garrison gd-20
c nee

Hey Dude het valt me wel op dat je er toch iets instopt. Dank je wel.

bleep
22 augustus 2008, 07:27
B. Als je er een zou behouden welke en waarom ?
Mijn Seagull S6, omdat ze heerlijk klinkt, heerlijk speelt, en er zo mooi 'gerelict' uitziet, haha. Tevens mijn eerste eigen gitaar.


[/COLOR]


Dit is toch een mooi soort van monogamie Blend. Bravo

bleep
22 augustus 2008, 07:36
B - Dat zou altijd de gitaar zijn waar ik het meest op speel. Dat is momenteel duidelijk mn cypress flamencogitaar, maar mocht deze vervangen worden (wat ongetwijfeld ooit gaat gebeuren) zat ie deze luxepositie onherroepelijk verliezen ;)




Ah Pais, begrijp ik goed dat jij omwisselt als er een betere partij langszij komt.
Mooi hoe je schets dat deze gitaar die het meest aandacht krijgt tevens in een luxepositie zit.
Lees ik hierin een soort kwetsbaarheid in de vorm van afhankelijk die wordt gecorrigeerd als de mogelijkheid zich voordoet?

--=HANS=--
22 augustus 2008, 08:44
Origineel gepost door bleep: Hans wat is je adres waar ik de hele partij naar kan verzenden en hoeveel dien ik te betalen voor dit consult.

Ben je niet bang dat je je verslikt in deze schat ? Want je weet natuurlijk dat alles op den duur zijn prijs heeft.


Heb je trouwens het idee dat die Lowden een onvoorwaardelijk geschenk was van je vriendin. Je hebt hem en haar natuurlijk wel zelfs uitgekozen.

Beste bleep,

Niets mooiers in deze wereld dan een ander helpen dus mijn tip, want een consult zou ik het toch niet willen noemen, was natuurlijk geheel gratis, al zegt dat niets over de waarde.

Me verslikken in jouw schat? Wie weet, maar het is een beetje als met werken. Een hoop mensen roepen dat ze als ze de hoofdprijs in de staatsloterij zouden winnen gewoon zouden blijven werken. Ik niet, ik stop direct. Mocht ik er na een jaar of twee achter komen dat m`n leven niet compleet is zonder betaalde arbeid dan ga ik wel weer aan het werk. Met jouw gitaren zal het niet anders zijn, mocht ik inderdaad door de bomen het bos niet meer zien dan zullen de instrumenten doorgegeven worden aan een volgend slachtoffer die er vervolgens zijn tanden op stuk kan bijten. En zo blijft de historie zich mischien wel herhalen en staan we hier aan het begin van een mooie traditie.

Ik zit al een tijdje na te denken over wat de betekenis van een "onvoorwaardelijk geschenk" in deze contekst is en ik ben er nog niet helemaal uit. Ik kreeg het instrument cadeau van mijn vriendin en ze verlangde daar niets voor terug, zoveel is zeker, maar ik ben bang dat dat niet is waar jij hier op doelt. Help me even op weg.

Het instrument heb ik idd inderdaad zelf uitgekozen, ik kan me dan ook niet herinneren ooit een gitaar gezien te hebben die iemand een blauwtje liet lopen. Wat mijn vriendin betreft, dat ligt toch echt iets minder eenvoudig.

Groet, Hans

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 08:48
A.) Nee

B.) Mijn Gibson Les Paul uit 2006.. (beste gitaar ooit).

C.) Nee

Spores
22 augustus 2008, 09:57
B.) Mijn Gibson Les Paul uit 2006.. (beste gitaar ooit).

Zijn ze in 06 begonnen de Les Pauls akoestisch te maken? :o

A) Ja, nee, misschien
Kweet niet, heb nog niet echt een collectie, maar de gitaren die ik heb zou ik eigenlijk niet weg willen doen (zelfs niet m'n blauwe 3/4 nylon Staggje, juist eigenlijk die niet, was m'n eerste ^^)

B) M'n Tanglewood TW-115 AS Dreadnought (omdat ik anders een Stagg over zou houden)

C) sja, wat je erin stopt krijg je eruit, dus gewoon hard oefenen met je bitch ass, daar heb je geen Taylor voor nodig

Mod edit: Spores je actie wordt niet geaccepteerd, je mag drie dagen lezen op vakantie.
Opmerkingen of vragen UITSLUITEND via pm!
Mvg, p_h.

DeiDRagonas
22 augustus 2008, 10:32
Zijn ze in 06 begonnen de Les Pauls akoestisch te maken?

VERREK! Het is een electrische!! Kom ik daar nu pas achter zeg...!

:o

Nah, ik dacht ik doe gewoon ff mee.. Maar als ik dan perse een akoestische moet kiezen heb ik de keuze uit 2 opties: De Crafter D-7 met later ingebouwd Fishmann pre-amp; of de Yamaha... Moeilijke keus, want het zijn twee hele verschillende gitaren. Maar hoewel de Yamaha eigenlijk altijd beter klinkt bij opnames, ga ik voor de Crafter dreadnought met donkere ceder top en haar lekkere wollige geluid.

Dus...

R

peter_heijnen
22 augustus 2008, 10:58
Geen geleuter meer over les pauls hier, wie er toch over door gaat krijgt een waarschuwing.

FruscianteFan
22 augustus 2008, 10:59
Interessant onderwerp, maar ik kan de enquête niet invullen zonder elektrische gitaren.

Eigenlijk is er één gitaar waar ik zogezegd niet zonder zou kunnen. Dat is mijn Fender Jaguar, die ik al jaren lijk te hebben (terwijl ik haar nog geen jaar heb). Voelt gewoon helemaal aan als 'mijn' gitaar en ik speel dan ook het liefst op deze schoonheid. Ik beschik echter ook over een prachtige akoestische gitaar, een jaar of 28 oud, die ik altijd meeneem op vakantie. En daar komt de aap uit de mouw: Hoewel ik nu al 5 jaren letterlijk elke dag gitaar heb gespeeld en ik eigenlijk elke dag op mijn lievelingsgitaar speel, gaat het me prima af om 10 dagen alleen maar op de akoestische Cimar te spelen. Thuis komt het regelmatig voor dat ik er een paar dagen niet op speel. Als het dus even kan speel ik wel op mijn Fender Jaguar en dit zou ongetwijfeld de gitaar zijn die ik houd als ik er maar één kan houden - ze voelt zo natuurlijk aan dat ik niet besef hoe prachtig ze is en als ik dat wel besef, ben ik verliefd - maar als ik er een dagje alleen maar op een andere gitaar kan spelen, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zou ik er beter van worden om nog slechts op één gitaar te kunnen spelen? Ja en nee. Teveel gitaren kan afleiden van je eigenlijke spel en creativiteit, aan de andere kant haalt elke gitaar net iets anders uit je spel. Je klinkt toch wel als jezelf, maar net iets anders. Spelen doe ik toch wel en als ik mijn akoestische gitaar van €10 eindelijk fatsoenlijk gestemd heb, komen er ook op die gitaar nieuwe deuntjes uit...

bleep
22 augustus 2008, 12:43
Beste bleep,


Ik zit al een tijdje na te denken over wat de betekenis van een "onvoorwaardelijk geschenk" in deze contekst is en ik ben er nog niet helemaal uit. Ik kreeg het instrument cadeau van mijn vriendin en ze verlangde daar niets voor terug, zoveel is zeker, maar ik ben bang dat dat niet is waar jij hier op doelt. Help me even op weg.


Groet, Hans


Ik gebruike even precies jouw eigen woorden maar ik hussel ze even.

Maar ik ben bang dat dat niet waar is. Doel jij hier op

Pais
22 augustus 2008, 12:57
Ah Pais, begrijp ik goed dat jij omwisselt als er een betere partij langszij komt.
Mooi hoe je schets dat deze gitaar die het meest aandacht krijgt tevens in een luxepositie zit.
Lees ik hierin een soort kwetsbaarheid in de vorm van afhankelijk die wordt gecorrigeerd als de mogelijkheid zich voordoet?

Kwetsbaar door afhankelijkheid? Niet echt; want de gitaar is zo vervangbaar als wat; het zou me alleen een maandinkomen kosten.
"Emotionele waarde" aan een instrument heb ik niet tot nauwelijks en ik vind het eigenlijk maar een wazig begrip.

Ik krijg het idee dat veel spelers een 'emotionele waarde' aan hun instrument toekennen omdat ze stiekem niet in staat zijn om zichzelf iets beters te veroorloven.

Zo vind ik mijn gitaar ook het meest bruikbare instrument om op te spelen, louter omdat ik hem goed ken. Maar mocht er een Conde naast staan van ~ €6000 dan ben ik niet de beroerste om daar vlug verandering in aan te brengen :D

gitaarvrouwtje
22 augustus 2008, 12:58
A. Kun je afstand nemen van je instrumenten ? nee maar soms moet je wel

B. Als je er een zou behouden welke en waarom ? mijn guild zowiezo,..die is te gek

C. Denk je dat je door deze actie's uiteindelijk gelukkiger en 'beter' zal worden?

pffff neuh..maar als ik niet mijn andere twee gitaren had verkocht had ik de guild niet kunnen kopen en ik ben wel blijer met de guild

sanderz
23 augustus 2008, 12:09
A. Kun je afstand nemen van je instrumenten ?

Wanneer het afstand nemen strikt het doel in zichzelf is, kan ik geen afstand nemen. Wanneer echter het afstand nemen een doel dient als voorbeeld vermeld onder C, namelijk gelukkiger, dan wel beter worden, en het is wérkelijk inherent effectief, dan heb ik geen enkele moeite afstand te doen. Maar... zie C

B. Als je er een zou behouden welke en waarom ?

Wanneer ik me zou moeten beperken tot één instrument, dan denk ik dat ik ze allemaal wegdoe en er één nieuw aanschaf.

Als ik moet kiezen uit één van mijn eigen instrumenten, dan zou ik kiezen voor mijn Yairi FY-84. Waarom? Geen idee. Morgen kan dat zomaar een andere zijn. Alle instrumenten die ik heb zijn namelijk met een gedachte gekocht en het is dus niet zo dat je een instrument wegdoet, maar een verwezenlijkt idee.

C. Denk je dat je door deze actie's uiteindelijk gelukkiger en 'beter' zal worden?

Nee, ik betwijfel zeer of de beperking tot één instrument je tot een beter muzikant maakt.

Beter spelen kan hooguit een bijwerking zijn van de radicale beslissing die je nam toen je al je gitaren wegdeed. Je voelt je beter als gevolg van je beslissing en je spel is navenant beter. Een religieuze substitutie is snel gemaakt en voor je het weet mediteer je zittend op slechts één (bij volle maan) gebruikte snaar – en je denkt dat je beter speelt zonder gitaar.

Als je een goede gitarist wilt zijn, moet je veel gitaar spelen. Aanleg is meegenomen, net als één of meerdere gitaren.

Cathy
5 september 2008, 10:14
A. Ik zou wel afstand kunnen doen van mijn gitaar. Maar waarom zou ik. Ik heb gekozen om de gitaar te gebruiken als vervoermiddel. Deze uitsluiten houdt voor mij in dast ik een nieuw vervoermiddel zal zoeken tot de rit is voltooid. Het blijft een uitdaging te onthouden dat het slechts een middel is en niet het doel.

B. Ik heb één gitaar. Op een enkele gitaar werken betekent leren omgaan met de beperkte middelen die worden geboden door dit specifieke instrument. En leren omgaan met je eigen beperkingen.

C. Zoals eigenlijk al gezegd. Voor mij houdt het niet veel aan veranderingen in omdat ik een enkele gitaar bezit. Al daar niet afstand doen van een gitaar wordt slechts een spel in tijd. Houd ik de gitaar dan ben ik misschien eerder door bepaalde zoektochten heen. Doe ik de gitaar weg leer ik misschien eerder nieuwe waarheden. Om te weten moet je alle wegen hebben gegaan en je realiseren dat je dan nog niets weet. Alle wegen leiden tot een zelfde doel.