PDA

View Full Version : Halselement 335 type gitaar



e!
20 augustus 2008, 22:27
Ik ben op zoek naar een goed halselement voor mijn Ibanez Artstar 50, een ES 335 type gitaar. Na wat suggesties van Orpheo kwam ik uit bij de Bareknuckles Warpig. Hoewel dat ding er qua design niet uitziet in een klassieke rode 335, klinkt ie interessant. Tweede optie is bv. een Seymour Duncan SH-2 Jazz, hoewel Orpheo daar zijn bedenkingen bij had (iets steriels in het geluid).

Best werkt het om de elementen in actie te horen dus hebben jullie

a) Suggesties?
b) Bijbehorende soundclips (ook van bv. de Warpig en de SH-2)?

Squier4ever
20 augustus 2008, 22:31
wat voor geluid wil je?
soundclips zeggen vrij weinig. je moet ze gewoon horen. meestal kun je ze redelijk goed doorverkopen en bijna iedere (bekende, enigzins "dure") pickup zal waarschijnlijk al beter klinken dan de standaard ibbie pups.

e!
20 augustus 2008, 22:44
Ach , ik was niet ontevreden over die standaard dingen, maar er is er één kaput. Vandaar.

Ik vind clips overigens wel een handig richtsnoer. € 150,- is best veel om effe te proberen. Doorverkopen is ook weer zo'n gedoe. Ik schiet liever wat gerichter.

Squier4ever
20 augustus 2008, 22:52
Ach , ik was niet ontevreden over die standaard dingen, maar er is er één kaput. Vandaar.

Ik vind clips overigens wel een handig richtsnoer. € 150,- is best veel om effe te proberen. Doorverkopen is ook weer zo'n gedoe. Ik schiet liever wat gerichter.

150 euro vind ik ook wat aan de hoge kant. ik raad trouwens gewoon GFS aan, helemaal te gek voor weinig euries.

Orpheo
21 augustus 2008, 00:28
Ik ben op zoek naar een goed halselement voor mijn Ibanez Artstar 50, een ES 335 type gitaar. Na wat suggesties van Orpheo kwam ik uit bij de Bareknuckles Warpig. Hoewel dat ding er qua design niet uitziet in een klassieke rode 335, klinkt ie interessant. Tweede optie is bv. een Seymour Duncan SH-2 Jazz, hoewel Orpheo daar zijn bedenkingen bij had (iets steriels in het geluid).

Best werkt het om de elementen in actie te horen dus hebben jullie

a) Suggesties?
b) Bijbehorende soundclips (ook van bv. de Warpig en de SH-2)?


poeh WOW een WARPIG?! man, das een pup voor een ibanez RG, niet een es335. hij is waanzinnig hot, 'saturated', en gewoon belachelijk veel laag en ... ja nog meer laag. het pompt al het 'houterige' karakter uit je es335.

BasHermus
21 augustus 2008, 09:24
Voor een ES335 achtige zou ik sowieso een laag tot medium output pickup nemen. Dan blijft er veel meer van je semi-hollow geluid over.

Een Seymour Duncan Seth Lover kan ik echt aanraden. Die produceert een mooi jazzy geluid clean, met een beetje overdrive wordt hij lekker bluesy en met veel scheur en fijne classic rock sound.
Metal doet hij niet (maar daar heb je ook niet de geschikte gitaar voor).

Maar zoals Orpheo zegt, die Bareknuckle Warpig zou ik zeker niet doen...

Heibel
21 augustus 2008, 10:26
Voor een ES335 achtige zou ik sowieso een laag tot medium output pickup nemen. Dan blijft er veel meer van je semi-hollow geluid over.


Ik ben ook aan het overwegen om de elementen te vervangen van mijn es335 kopie, omdat het geluid nu erg boomig en modderig klinkt. Ik heb inderdaad begrepen dat elementen met een lagere output (en minder nadruk op de baskant) een positief effect hebben. Ik heb verder begrepen dat parallel schakelen van de elementen ook een lagere output en minder bassig karakter tot gevolg hebben. Wellicht dat ik dat eerst eens probeer.

@E!, misschien is 'n parallele schakeling ook wat voor jou?

Mazzel,

JvD.
21 augustus 2008, 10:38
leg me uit, waarom geen p90?

Bernardduur
21 augustus 2008, 10:40
Er zit nu een BareKnuckle Mule in mn ES kloon; heerlijke toon! P90 is ook erg leuk maar ik wilde een 100% HB gitaar (omdat ik al een 100% P90 gitaar heb).

Jay75
21 augustus 2008, 10:43
Inderdaad, P90, heerlijk in de hals en ik denk in combinatie met je gitaar een goede keuze?

Jay75
21 augustus 2008, 10:46
Er zit nu een BareKnuckle Mule in mn ES kloon; heerlijke toon! P90 is ook erg leuk maar ik wilde een 100% HB gitaar (omdat ik al een 100% P90 gitaar heb).

Okay hehe, kruisende reacties :)

e!
22 augustus 2008, 08:32
Ok, geen warpigs dus. Ik heb geluisterd naar P90's, maar ik vond ze wat te single coilig klinken. (Misschien omdat het single coils zijn? :chicken: ) Te helder hoog, terwijl ik juist een wat rondere toon zoek. Ik heb van Orpheo idd ook de tip gekregen om BPK Mules te gebruiken en die klonken inderdaad ook goed. Warpigs leken wat meer van het goeie. Vol en warm, maar kennelijk te veel. heb ze idd alleen in solid body's gehoord.

Bedankt voor de reacties zover. Ik sta nog steeds open voor alternatieve suggesties. Zal de Mules en P90's nog eens een online luisterbeurt geven. Wel duur spul, die BKP's.
GFS kende ik ook nog niet. Ga ik ook checken.

vinni
22 augustus 2008, 09:09
Zeker geen warpig.
Tenzij je met veel feedback metal op dat ding wil spelen.

Een Mule is inderdaad beter, Seth Lover of een Voodoo (voor hals heerlijk
dynamisch) is een betere keus.

Vinni

e!
23 augustus 2008, 15:17
Ja, ik begrijp dat warpigs niet als de voor hand liggende keuze worden beschouwd, maar op het forum van BKP worden de warpigs, hoe niet voor de hand liggend dan ook, toch als goeie jazzy pickups genoemd! Ik hoorde ook een paar interessante clipjes, maar die waren idd met een solid body gitaar. Niettemin leken die dingen dus een kandidaat.

Jammer dat die clipjes op de SD site zo ontzettend kort zijn, maar die Seth Lovers klinken inderdaad ook wel goed.

Moeilijke keuze deze keer...

Squier4ever
23 augustus 2008, 18:10
mail eens naar GFS met jouw wensen, geven vaak snel en goed advies.

Orpheo
23 augustus 2008, 18:17
Ja, ik begrijp dat warpigs niet als de voor hand liggende keuze worden beschouwd, maar op het forum van BKP worden de warpigs, hoe niet voor de hand liggend dan ook, toch als goeie jazzy pickups genoemd! Ik hoorde ook een paar interessante clipjes, maar die waren idd met een solid body gitaar. Niettemin leken die dingen dus een kandidaat.

Jammer dat die clipjes op de SD site zo ontzettend kort zijn, maar die Seth Lovers klinken inderdaad ook wel goed.

Moeilijke keuze deze keer...

de warpig word gezien als een pup die goed kan jazzen, voor een superhot element. tis niet dat ie gemaakt is voor jazz, en het perfect doen in een es335? dat ding is even hot als een emg85. probeer dus maar te bedenken hoe dat klinkt.

als je gfs wilt doen, raad ik je de fatpaf aan. de crunchy pat is te heet, en de vintage59 is muffig, imho. beetje saai. geef mij maar de fat paf.

als je seymour duncan wilt (die imho klinisch koel en koud klinken!) zou ik niet de pearly gates doen, maar bv de seth lover (echt een paf), maar de mule is dan weer beter; meer punch, meer dynamiek, reageert veel preciezer op je spel...

Lexvandoef
23 augustus 2008, 18:26
als je gfs wilt doen, raad ik je de fatpaf aan. de crunchy pat is te heet, en de vintage59 is muffig, imho. beetje saai. geef mij maar de fat paf.

als je seymour duncan wilt (die imho klinisch koel en koud klinken!) zou ik niet de pearly gates doen, maar bv de seth lover (echt een paf), maar de mule is dan weer beter; meer punch, meer dynamiek, reageert veel preciezer op je spel...

Ik snap niet dat je die Fat Pafs fijn vindt, ik heb ze in mijn oude epi lp gehad en ze klonken erg bassig en doods ivm de classic '57's die nu in mijn ObG zitten. Ligt ook aan de gitaar natuurlijk.

Orpheo
23 augustus 2008, 19:05
Ik snap niet dat je die Fat Pafs fijn vindt, ik heb ze in mijn oude epi lp gehad en ze klonken erg bassig en doods ivm de classic '57's die nu in mijn ObG zitten. Ligt ook aan de gitaar natuurlijk.

ja, ok. de classic 57 is gewoon goed. imho een van de weinige gibson humbuckers die GOED is. (de burstbuckers vind ik crap, om maar wat te noemen, maar dat heb ik vaak genoeg en uitvoerig genoeg besproken :) ) de fat paf is imho allicht beter dan de vintage 59 van GFS of de crunchy pat.

frekie
23 augustus 2008, 19:24
Als je een echte AS50 van begin jaren 80 hebt zou ik de originele elementen maar goed bewaren...
Ik heb SD Jazz zitten in mijn RW ES kloon, bevalt prima. Niet al te hoge output humbucker. Echte jazz humbuckers voor in een archtop misschien? Zijn niet goedkoop: Benedetto, Shadow Attila Zoller.
GFS crunchy paf vond ik prima, helemaal niet zo heet als geadverteerd maar juist vrij warm met een normale output. Heel lekker mid vooral.

Kellet
23 augustus 2008, 20:22
DiMarzio Bluesbucker of EJ Custom's moet je ook uitchecken!

Orpheo
23 augustus 2008, 20:30
DiMarzio Bluesbucker of EJ Custom's moet je ook uitchecken!

de bluesbucker heb ik, en die is zo ongelooflijk fel en strak en scherp. ik snap gewoon niet hoe dimarzio dat een medium output bluesstyle humbucker kan noemen. de EJ custom is iets warmer en opener, maar dan nog...

Kellet
23 augustus 2008, 21:07
de bluesbucker heb ik, en die is zo ongelooflijk fel en strak en scherp. ik snap gewoon niet hoe dimarzio dat een medium output bluesstyle humbucker kan noemen. de EJ custom is iets warmer en opener, maar dan nog...

Vreemd. Op wat voor een amp speel je dan? Ik speelde op een solid body gitaartje met een Bluesbucker in de bridge op een Fender buizenbak (ik weet niet wat voor een model het was), maar ik vond em wel redelijk warm en 'rond' klinken, zelfs voor een bridge pup.

Orpheo
23 augustus 2008, 22:02
Vreemd. Op wat voor een amp speel je dan? Ik speelde op een solid body gitaartje met een Bluesbucker in de bridge op een Fender buizenbak (ik weet niet wat voor een model het was), maar ik vond em wel redelijk warm en 'rond' klinken, zelfs voor een bridge pup.

ik heb nu effe niks, maar ik had een jcm800, maar ik heb met die pup op van alles gespeeld. van recto's tot twin reverbs, en altijd kwam het felle karakter tevoorschijn. logisch, de pup is afgeleid van een p90.

Lexvandoef
24 augustus 2008, 00:27
ik heb nu effe niks, maar ik had een jcm800, maar ik heb met die pup op van alles gespeeld. van recto's tot twin reverbs, en altijd kwam het felle karakter tevoorschijn. logisch, de pup is afgeleid van een p90.

is je cmw ook al weg?

crapton
24 augustus 2008, 00:46
Heb een Sheraton II gehad en er een JB/Jazz combo in gehad. Maakte die gitaar meteen een klasse beter. Heb m ook vergeleken met een echte Gibson 335 en er zat niet bar veel verschil tussen qua klank.

Toch vind ik die Jazz wat steriel, hij doet wat ie moet doen maar geen 'sparkle' of zo.

Op dit forum al meermalen gezegd: neem de Dimarzio Virtual PAF DP196. Dat zijn dus echt retegoede PU's, een soort 'hidden gem'. Waarom: mooi in balans maar sprankelender dan de Jazz, duidelijke toon en definitie, nooit muddy, niet schel of brittle. Ik heb m in een Ibz SZ en ben er zeer tevreden over.

Luister zelf eens op de DiMarzio site dan met name de onderste 3 samples. DiMarzio gebruikt jammer genoeg vaak van die ongelofelijke pielschredders in hun demo, dat klinkt dus navenant kut.

e!
24 augustus 2008, 12:38
Alweer bedankt voor de reacties en onderbouwingen.


Als je een echte AS50 van begin jaren 80 hebt zou ik de originele elementen maar goed bewaren...

Heb ik dus. Ben ook altijd erg tevreden geweest over het geluid. Op dit moment is er echter iets mis met het halselement. Als ik de toneknop dichtdraai wordt het geluid stukken zachter. Dat ligt echt aan iets in het element, want het brugelement heeft het probleem niet op hetzelfde paar pots. Ik baal er ook enorm van.

Het geluid is een stuk dunner dan vroeger. Daar bij het dichtdraaien van de tonepot hoge tonen worden weggefilterd en er dus alleen maar lage freqeunties zouden moeten overblijven, die er dan dus niet voldoende blijken te zijn, wordt de output een stuk kleiner. Het element doet dus op de één of andere manier zijn werk niet goed. Daarom zoek ik dus een vervanger. Frekie is kennelijk van mening dat die originele pickups erg goed zijn. Ik kan dat niet beoordelen, maar misschien is het dus de moeite waard om voor reparatie van het originele element te gaan.

Heeft iemand misschien enig idee wat het defect zou kunnen zijn en of dat reparabel zou kunnen zijn?

e!
24 augustus 2008, 12:41
Luister zelf eens op de DiMarzio site dan met name de onderste 3 samples. DiMarzio gebruikt jammer genoeg vaak van die ongelofelijke pielschredders in hun demo, dat klinkt dus navenant kut.
In Der Daad. Ik ga die sampletjes even checken.

Orpheo
24 augustus 2008, 13:19
is je cmw ook al weg?

nee, maar die gebruik ik nauwelijks meer. heb momenteel geen cab ervoor :)

Lexvandoef
24 augustus 2008, 13:20
nee, maar die gebruik ik nauwelijks meer. heb momenteel geen cab ervoor :)

Zonde man! Snel wat regelen ;)

Orpheo
24 augustus 2008, 13:39
Zonde man! Snel wat regelen ;)

ghehe tja, geen tijd voor, geen zin in, geen geld voor, geen ruimte voor. komt nog wel. tis een amp die ik niet weg zal/kan doen, ben er gewoon te blij mee, maar er moeten nieuwe buizen in (iig een nieuwe buis in de preamp, hij is nl microfonisch, en ik wil eignelijk een buis met veel en veel meer gain dan wat ik nu heb, als dat kan).

lcvanderhelm
24 augustus 2008, 15:02
Even weer on_topic.Mijn ibanez heeft een aparte volume en toonknop voor beide elementen[ook artist 50].Dus ik denk eerder aan een defekte toonpotmeter of condensator.Probeer eens met een ohmmeter,de weerstand van het element,op de uitgang te meten.Dit moet ongeveer 8k zijn.

Pepe
24 augustus 2008, 15:06
Ik zou een Super 70 of Super '59 ergens opduiken. Afgezien dat dat redelijk origineel is hebben die een mooi authentiek open paf geluid, prima voor jazzy/bluesy dingen, ik hoor weinig verschil ook met mijn Gibson '74 pafs en, niet onbelangrijk, voor een paar tientjes te scoren.

De Gibson classics zijn iets potiger, hebben wat sprankelender hoog -waar de super 70's wat warmer en woodier klinken- en strakker laag maar die doen het ook uitstekend in een semi. De Fralin is ook goed, wat meer compressie, evenals de Seth Lovers of antiquity. Maar dan zit je al in een andere prijsklasse.
En 2e hands, dat scheelt al gauw de helft.

e!
25 augustus 2008, 07:57
Dus ik denk eerder aan een defekte toonpotmeter of condensator.Probeer eens met een ohmmeter,de weerstand van het element,op de uitgang te meten.Dit moet ongeveer 8k zijn.
Het ligt niet aan de elektronica. Ik heb het element ook op de andere tone- en volumepot aangesloten en het andere element op die van het probleemgeval. Het probleem verplaatst met het element.

Ik zal wel het element eens doormeten. Bedankt voor de tip!

e!
2 september 2008, 21:26
Ok. Het bewijs is geleverd. Het element is echt stuk. Het goeie element meet 13 KOhm en het slechte 2,5 MOhm!

Bij nadere inspectie onder de PU cover zag ik ook dat om 1 van de coils van het slechte element dezelfde stoffen isolatietape zit gedraaid als om de kabelverlengingen die aan de elementdraden waren gesoldeerd. (Die waren het probleem ook niet overigens). Om de overige 3 coils zit glanzende kunststof tape. Die lul die ooit mijn gitaar zou fixen heeft dus iets kapot gemaakt en dat vervolgens proberen te verdoezelen. Wat een enorme klootzak...

Is zo'n element te fixen of is dat moeilijk en/of duur?

e!
7 september 2008, 11:51
Niemand een idee waar ik een element zou kunnen laten rewinden en wat dat kost?

Zou iemand mij overigens kunnen vertellen hoe ik kan zien welk element op welke positie (brug/hals) hoort te zitten? Ik kan er gezien de voorgeschiedenis niet op vertrouwen dat ze niet ergens van plaats verwisseld zijn.

barno
7 september 2008, 12:11
je kan de polepieces es meten, bij sommige paf's zit er een verschil in onderlinge afstand tussen de polepieces tussen brug en halspup. de afstand tussen uiterste polepieces op een halspup is dan zo'n 2mm kleiner als bij de brugpup.

Pepe
7 september 2008, 12:41
Op zich simpel, als je de pickup zo neerlegt dat de output draden naar onderen wijzen -richting pots- dan moeten de pooltjes van beide pickups naar buiten wijzen. Je kan de noord en zuid van de magneetvelden ook als guide hanteren.

Ted Oberg is 1 van de weinige die een pickup goed kan rewinden, uit ervaring weet ik dat ie moeilijk te pakken is -en bovendien niet overmatig geinteresseerd in dit soort klusjes-

e!
7 september 2008, 14:29
Op zich simpel, als je de pickup zo neerlegt dat de output draden naar onderen wijzen -richting pots- dan moeten de pooltjes van beide pickups naar buiten wijzen. Je kan de noord en zuid van de magneetvelden ook als guide hanteren.
Beide elementen hebben de stelbare pooltjes dezelfde kant op wijzen als het draadje naar beneden wijst. Daar kan ik helaas dus niets uit afleiden.


je kan de polepieces es meten, bij sommige paf's zit er een verschil in onderlinge afstand tussen de polepieces tussen brug en halspup. de afstand tussen uiterste polepieces op een halspup is dan zo'n 2mm kleiner als bij de brugpup.
Ook hier kan ik niets uit afleiden. Beide elementen hebben dezelfde afmetingen. Enige waar ik dus iets uit had kunnen afleiden zou de weerstand zijn geweest, maar dat kan dus niet meer gezien het probleem.

Na enig onderzoek blijkt de coil met de vaste poolstaafjes netjes 6,6 KOhm te meten. De coil met stelbare pooltjes is ook de coil met de nieuwere tape eromheen en blijkt nu dus het probleem. Mogelijk dat de hals- en brugelementen identiek zijn geweest. Gezien bovenstaande zou dat kunnen.

e!
7 september 2008, 14:30
O, noord- en zuidkanten van de magneet zou ik nog kunnen gebruiken, maar moet N dan naar boven wijzen en Z naar benden of andersom?

En hoe bepaal ik N en Z evt. zonder kompas?

Pepe
7 september 2008, 15:03
natuurlijk, als het identieke pickups zijn zal je geen verschil zien kwa pooltjes noch zal er verschil zijn in magneetvelden.
Ergo, dan maakt het ook niet uit. De positie wordt dan bepaald door voorkeur, meestal de luidste in de brugpositie.
Aangezien er eentje opnieuw rewind moet worden kan je de keuze van plaatsing toch pas maken wanneer dat gebeurd is.

e!
7 september 2008, 15:36
Duidelijk.