PDA

View Full Version : Westone Thunder II



Wizz
20 augustus 2008, 20:26
http://i367.photobucket.com/albums/oo117/Dikje/Westone004.jpg
http://i367.photobucket.com/albums/oo117/Dikje/Westone003.jpg
http://i367.photobucket.com/albums/oo117/Dikje/Westone001-1.jpg
http://i367.photobucket.com/albums/oo117/Dikje/Westone002.jpg

Toen ik (27 jaar geleden) zestien was, was deze bas mijn jongensdroom. Toen ik zeventien was, had ik het geld bij mekaar, maar Westone had hem inmiddels "verbeterd" met aktieve pickups. Ik kocht hem, maar kwam er al snel achter dat ik niet van aktieve pickups hield. Ik verkocht hem binnen een jaar, en nam me voor de Thunder II tweedehands te kopen zodra ik hem tegenkwam.
Dat duurde meer dan vijfentwintig jaar...
Afgelopen week kwam ik hem tegen, bij Melodie in Putten, voor € 400,=
De nieuwprijs destijds was 1600 gulden.
De specs : Dimarzio Precisionbass pickups (passief)
Doorlopende 5-piece neck van esdoorn en bubinga
Massieve walnut body
Actieve toonregeling voor bas-boost of mid-shift, aan/uit schakelbaar
Faseschakelaar
Passieve hoog-af (tone) potmeter
Bass-cut schakelaar
3-weg pickupschakelaar
En dan natuurlijk de grote vraag: Is hij na een kwart eeuw nog steeds te gek?
Yes !
Ik heb er alles naast gezet wat ik heb (Rickenbacker 4001, Fender Precision, Jazz, Mosrite Ventures) en de Westone blaast ze er allemaal uit...
Ik ben zo blij als een kind !

Wizz

Kaboemba
20 augustus 2008, 20:35
Dat is een mooie uitvoering ervan, heb ze wel is een stuk minder gezien.
Heb zelf de I en IIIA in gitaarversie gehad, prima stuk hout.

Alleen 440 euro is wel veel voor een westone, maar weinig voor een droom :lp:

wietse
20 augustus 2008, 20:59
mooi ding wizz, oude uncle matt planken heersen!!

kaboemba het is je mischien ontgaan maar aan de matsumoku planken worden tegenwoordig dezelfde mythische eigenschappen toegedacht als bij oude ibanezzen al jaren het geval is, en ze worden daarom steeds meer waard.
met het verschil dat matsumoku planken het meer waar maken, veel constantere goede kwaliteit.
400 is een normale prijs op de vintage markt voor zo'n westone in mooie staat . (heb al een arirang gezien op een duitse site van een winkel voor 350 euro :o )

pannekoek
20 augustus 2008, 21:02
woah!!! die bas moet absoluut in mijn geheugen als 1 van de mooiste bassen die ik ooit gezien heb!

serious :o

zo een bass is helemaal mijn ding o.0

Wizz
20 augustus 2008, 21:41
Ik vond die € 400,= een koopje. Het ding was vijfentwintig jaar geleden, omgerekend, 750 Euro nieuw, en deze bas is in bijna-nieuw-staat.
Ik vermoed dat, als hij met dezelfde kwaliteitsnormen vandaag de dag gebouwd zou worden, de nieuwprijs niet meer onder de tweeduizend Euro zou kunnen komen.
En ik zei het al, mijn felbegeerde Rickenbacker 4001 is kansloos naast de Westone...

Wizz

BamBuFan1
20 augustus 2008, 22:38
kaboemba het is je mischien ontgaan maar aan de matsumoku planken worden tegenwoordig dezelfde mythische eigenschappen toegedacht als bij oude ibanezzen al jaren het geval is, en ze worden daarom steeds meer waard.
met het verschil dat matsumoku planken het meer waar maken, veel constantere goede kwaliteit.
)

Helemaal mee eens, daar waar Fuji gen regelmatig ook grote hoeveelheden gitaren van houtfantasie uitspuugden heb ik eigenlijk tot nu toe geen inferieure Matsumoku gitaren kunnen ontdekken.

Kaboemba
20 augustus 2008, 22:53
mooi ding wizz, oude uncle matt planken heersen!!

kaboemba het is je mischien ontgaan maar aan de matsumoku planken worden tegenwoordig dezelfde mythische eigenschappen toegedacht als bij oude ibanezzen al jaren het geval is, en ze worden daarom steeds meer waard.
met het verschil dat matsumoku planken het meer waar maken, veel constantere goede kwaliteit.
400 is een normale prijs op de vintage markt voor zo'n westone in mooie staat . (heb al een arirang gezien op een duitse site van een winkel voor 350 euro :o )

Tuurlijk wietse wat jij wilt, toch gek dat ik ze voor heel andere prijzen zie gaan of zouden al die verzamelaars sites als marktplaats overslaan. Rare jongens die verzamelaars.

Het zijn pirma planken, niet meer en niet minder en deze is toevallig heel mooi.

Wizz
20 augustus 2008, 23:18
toch gek dat ik ze voor heel andere prijzen zie gaan

Waar zie jij ze dan gaan ? Ik heb er dus echt zevenentwintig jaar naar moeten zoeken ! Thunder I bassen zie ik nog wel eens, de gitaarversies kom ik ook nog wel eens tegen, en vooral Spectrums zijn regelmatig te koop, maar deze Thunder II is echt bloed-zeldzaam, hoor.

Wizz

wietse
20 augustus 2008, 23:26
Tuurlijk wietse wat jij wilt, toch gek dat ik ze voor heel andere prijzen zie gaan of zouden al die verzamelaars sites als marktplaats overslaan. Rare jongens die verzamelaars.

Het zijn pirma planken, niet meer en niet minder en deze is toevallig heel mooi.

zie je ze geregeld op marktplaats?
ik niet, nou is marktplaats nu ook snel minder geworden de laatste tijd dat betalen werkt averechts, er hebben nog nooit zoveel handelaars en winkels opgestaan met hun meuk als tegenwoordig.
maar kom maar eens op vintage veenedaal, daar zakt je de broek van af wat ze daar voor zoiets vragen.
en dan noemen buitenlanders nederland nog het koopjesland voor vintage gitaren.

FNaRK
21 augustus 2008, 00:15
wat doet een Westone Thunder I gitaar dan ?

Heb er nog 1 staan, speelt idd prima

Wizz
21 augustus 2008, 08:05
wat doet een Westone Thunder I gitaar dan ?

Heb er nog 1 staan, speelt idd prima

Zag hem laatst in matige staat voor
€ 495 in een winkel. De maand erna was ´ie weg...

Wizz

Kaboemba
21 augustus 2008, 12:21
Nou Mario, meteen doen.

475 euro voor een thunder 1, echt belachelijk. Maar goed als een gek het er voor geeft.
Dat van de thunder II weet ik niet, die zie je idd zelden of nooit staan.
Een thunder I bas doet hooguit 150 euro en een spector zelfs nog minder.
Heb zelf een thunder IIIa gitaar gehad, zie je nog minder als een thunder II.
Gekocht 300 gulden, stond pas te koop voor 300 euro (diegene waar ik hem aan had verkocht) en is niet verkocht. Prijzen van de westones bassen en gitaren liggen niet ver van elkaar.

Ik geloof ook best dat op zo'n beurs dat soort prijzen worden betaald maar dat wil niet zeggen dat de gangbare prijzen zijn. Gangbaar is voor mij wat je er voor krijgt als je hem zo wil verkopen, zonder dat je handelaar op een beurs bent.