PDA

View Full Version : Grote kuis in Cubase, hoe?



onze_jef
20 augustus 2008, 18:36
Ik heb enkele songs in Cubase opgenomen en nu heb ik een hoop audiotracks in een map staan wat best wel veel schijfruimte inneemt.

De songs zijn gemixed en de tracks zijn vaak samenvoegsels van verschillende takes (met overlappingen) of gecopy-paste stukken (om de struktuur te verlengen heb ik hier en daar uit luiheid geknipt en geplakt). Sommige stukjes zijn korte fragmenten uit een lange take waar ik nooit meer iets mee zou doen op dat korte stukje na.

Hoe kan ik dit allemaal zo efficient mogelijk uitmesten zodat alle niet gebruikte of door andere takes gemaskerde audio verwijderd wordt, of welke zoekterm moet ik gebruiken in de handleiding?

yhcmarc
20 augustus 2008, 23:18
je project sluiten, en dan file : cleanup

of je project pool openen (CTRL+P) en je trash legen.

Roman
21 augustus 2008, 11:46
Je pool openen, rechtermuis "remove unused media"
Daarna eventueel je thrash (in de pool!) legen zodat files echt worden verwijderd.

Je kunt ook je edits freezen en ready-for-archive gaan gebruiken om zo je "edits" map te legen.

Je kunt eventueel ook losse stukkies die bij elkaar horen samenvoegen middels de bounce functie (rechtermuis, dan ff zoeken.. staat geloof ik onder Audio)

Voor de rest, zoals altijd, RTFM.

onze_jef
21 augustus 2008, 13:58
Bedankt!

En uiteraard, de manual lezen doet wonderen, maar 'k zat ineens met een gigantische hoeveelheid audio op men schijf en alles begon wat stroef te lopen.