PDA

View Full Version : Nieuwe VOX AD60VT, kapot?



Gapert
20 augustus 2008, 15:18
Dag allemaal,

Mijn excuses dat ik me nog niet ergens heb voorgesteld (dat zal ik nog wel even doen). De reden hiervoor is dat ik momenteel een beetje in de stress zit;

Ik heb gisteren via marktplaats een in goede staat verkerende VOX AD60VT gekocht met een VX12 voetpedaal. Ik wilde een goede combo met de nodige effecten en goed geluid. Ik heb hem gisteren bij de vorige eigenaar nog wat uitgetest, hij klonk prima en alles werkte.

Vanochtend heb ik een uurtje gespeeld op deze versterker, dingetjes uitgeprobeerd etc. Dit ging goed en hij klonk wederom geweldig! Nu wilde ik de factory settings terugzetten zodat de presets van de vorige gebruiker eruit zijn en ik ze zelf kan instellen in zijn memory. Volgens de handleiding is dit een eenvoudige procedure; een paar knopjes tegelijk indrukken terwijl je de versterker aanzet.

Toen ik dit probeerde, kreeg ik na het omzetten van de schakelaar ongeveer 1 seconde een lage brom uit de speaker, daarna niks meer (ook het lampje ging uit). Ik heb de zekering bekeken en die was inderdaad doorgebrand. Ik weet dat daar een reden voor moet zijn, maar in goede hoop heb ik er toch een nieuwe zekering ingezet en de versterker ditmaal (zonder andere knopcombinaties te gebruiken) aangezet. Weer kreeg ik 1 seconde een lage brom, en viel hij uit.

Heeft iemand ook maar een klein idee waar dit aan kan liggen, en wat ik kan proberen? Kan dit eraan liggen dat hij geen 'aarde' op de stekker heeft, of niet? Of als de buis kapot is (wat ik niet verwacht) dan smelt de zekering toch niet door?

Of heb ik zojuist €450,- uitgegeven aan een stuk afval.... :mad:

Alle hulp is zeer gewaardeerd.... ik wilde zo graag gewoon een goede versterker :(

caliban
20 augustus 2008, 17:21
Heel vreemd, maar ik twijfel eraan of het normaal is dat de stekker geen aarde heeft. Best eens binnendoen bij iemand die er veel van kent.

Gapert
20 augustus 2008, 17:26
Heel vreemd, maar ik twijfel eraan of het normaal is dat de stekker geen aarde heeft. Best eens binnendoen bij iemand die er veel van kent.

Mja, ik bedoelde eigenlijk op de stekkerdoos. Ik heb namelijk op mijn hele kamer geen aarde. Maar ik betwijfel ook of het echt daaraan kan liggen, omdat ik echt niet de enige ben zonder aarde op de stekkerdoos.

En de mensen met verstand hoop ik hier te vinden :P. Ik heb al gebeld naar lokale muziekwinkels maar die repareren alleen items die bij hun gekocht zijn. En bij de lokale electronica winkel bestaat een wachtlijst van 2 weken, en dan heb ik natuurlijk niet de garantie dat ze hem wel kunnen maken...

Ik kan wel huilen :(


[Edit] Ik lees zojuist dat het snel uit en aan schakelen van een buizenversterker de oorzaak kan zijn van voedingsproblemen. Nu is de VOX AD60VT wel geen echte buizenversterker (zit maar 1 buis in), maar dit zou het misschien kunnen zijn. Ik moest hem namelijk even uitzetten en daarna weer aan om de factory settings te restoren, ik heb hiertussen niet bepaalt lang gewacht (5 seconden?). Hoe kan ik voedingsproblemen herkennen?

Gapert
21 augustus 2008, 16:02
De versterker staat nu bij Strings and Things in Kaatsheuvel, waar de 2 eigenaren mij zeer goed hielpen. Ze proberen de versterker aan het begin van de volgende week weer klaar te hebben, al weten ze momenteel ook niet waar het aan ligt. Wordt dus vervolgt.

denis.hermans
26 augustus 2008, 11:46
Indien je geen aarding hebt kan je inderdaad wel wat brom hebben, maar dit kan m.i. nooit tot gevolg hebben dat je zekering doorbrandt. Uiteindelijk is een aarding enkel maar een "veiligheidsdraad" die ingeval van kortsluiting de gebruiker van het elektriciteitsnetwerk beschermt.

Lijkt me eerder dat er een soort kortsluiting in je versterker is. Ben je er zeker van dat het snoer niet beschadigd is (dit zie je niet altijd langs de buitenkant).

Eventueel zit er een kortsluiting in de aan-uit knop ( loshangend draadje).

Mvg,

Denis