PDA

View Full Version : vernieuwen van een top kam



keessie
20 augustus 2008, 11:30
Hallo ik heb een vraag ???
Ik kan een fender tele kopen maar daar moet een nieuwe top kam op ,
mijn vraag is??? Is dit makkelijk zelf te doen en waar moet ik op letten (ouwe kam moet er ook nog af) en wat voor lijm kan ik het best gebruiken???
groetjes kees

keessie
20 augustus 2008, 12:59
Hallo is er nou echt niemand???

arcane
20 augustus 2008, 13:09
Zoekfunctie?

keessie
20 augustus 2008, 13:11
Zoekfunctie?
Ja heb ik gedaan

arcane
20 augustus 2008, 13:14
hmm, ik moet je in dit geval gelijkgeven dat de zoekfunctie hard zuigt, ik vind er ook geen bruikbare resultaten mee.

Met het vervangen van een topkam heb ik zelf geen ervaring, dus kan ik je daar helaas geen zinnig antwoord op geven.

keessie
20 augustus 2008, 13:17
Oke das jammer maar in ieder geval bedankt voor de moeite

jimihattricks
20 augustus 2008, 13:22
doorgaans is dat echt geen moeilijke klus.. op een gibson is het al iets anders

anyway, meestal is de topkam op fenders niet meegelakt en als je geluk hebt ook niet gelijmd, dus dan kun je hem er zo uitwippen

vervolgens bestel je een nieuwe topkam (ik vind de graphtec preslotted topkammen erg fijn - hier zitten dus al de sleufjes voor de snaren in), en kijk je of de gleuf waar hij in moet een vlakke bodem heeft of meeloopt met de radius van de toets (als je snapt wat ik bedoel)..

daarna is het een kwestie van de nieuwe topkam passend te schuren zodat hij mooi in de gleuf klemt en niet te ver uitsteekt aan de boven- en zijkanten


-- overigens, mocht je twijfelen aan de klus, een goede gitaarwinkel of reparateur doet zoiets voor een tientje of 15 euro voor je --

keessie
20 augustus 2008, 14:01
doorgaans is dat echt geen moeilijke klus.. op een gibson is het al iets anders

anyway, meestal is de topkam op fenders niet meegelakt en als je geluk hebt ook niet gelijmd, dus dan kun je hem er zo uitwippen

vervolgens bestel je een nieuwe topkam (ik vind de graphtec preslotted topkammen erg fijn - hier zitten dus al de sleufjes voor de snaren in), en kijk je of de gleuf waar hij in moet een vlakke bodem heeft of meeloopt met de radius van de toets (als je snapt wat ik bedoel)..

daarna is het een kwestie van de nieuwe topkam passend te schuren zodat hij mooi in de gleuf klemt en niet te ver uitsteekt aan de boven- en zijkanten


-- overigens, mocht je twijfelen aan de klus, een goede gitaarwinkel of reparateur doet zoiets voor een tientje of 15 euro voor je --
ik begrijp denk wel wat je bedoel maar lopen de meeste topkammen aan de onder kant met een radius of zijn ze gewoon vlak?
en als ze vlak zijn en in de gleuf zit een radius moet er aan de onderkant van de topkam dan ook een radius in gefijld worden?

Enra
20 augustus 2008, 14:21
ik begrijp denk wel wat je bedoel maar lopen de meeste topkammen aan de onder kant met een radius of zijn ze gewoon vlak?
en als ze vlak zijn en in de gleuf zit een radius moet er aan de onderkant van de topkam dan ook een radius in gefijld worden?

De meeste topkammen zijn vlak van onderen. Fender gaat mee met de radius!

JazzBass
20 augustus 2008, 14:23
Je hebt ze ook met beide.. Dan is de onderkant van de topkam wel geradiusd ( spel ik t zo goed? :P) maar zit er in het midden een klein blokje. Als je dit blokje laat zitten, kan ie in een vlakke gleuf, maar als je hem er uit vijlt, heb je een geradiusde topkam. Vaak heb je die in 12 of 9.5 radius..

Edit: hier heb je een voorbeeldje van Tonefactory:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_66&products_id=1450

keessie
20 augustus 2008, 14:58
Je hebt ze ook met beide.. Dan is de onderkant van de topkam wel geradiusd ( spel ik t zo goed? :P) maar zit er in het midden een klein blokje. Als je dit blokje laat zitten, kan ie in een vlakke gleuf, maar als je hem er uit vijlt, heb je een geradiusde topkam. Vaak heb je die in 12 of 9.5 radius..

Edit: hier heb je een voorbeeldje van Tonefactory:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_66&products_id=1450
Oke jongens (meisjes???) hartelijk bedankt ben weer wat wijzer geworden top
gr kees

jimihattricks
21 augustus 2008, 11:20
Je hebt ze ook met beide.. Dan is de onderkant van de topkam wel geradiusd ( spel ik t zo goed? :P) maar zit er in het midden een klein blokje. Als je dit blokje laat zitten, kan ie in een vlakke gleuf, maar als je hem er uit vijlt, heb je een geradiusde topkam. Vaak heb je die in 12 of 9.5 radius..

Edit: hier heb je een voorbeeldje van Tonefactory:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_66&products_id=1450

ja precies dat zijn die graphtec kammetjes waar ik het over heb.. het best is om er middels een proces van trial & error te geraken (liefst geen errors eigenlijk).. gewoon steeds een stukje eraf halen en weer passen, totdat die een perfecte fit heeft

succes!