PDA

View Full Version : Welke body for '03 Am.Std.Strat hals?



Chris Winsemius
20 augustus 2008, 10:04
Hallo

Ik heb net 'n Fender American Strat hals (one piece maple) uit 2003 binnen gekregen en ik zit nog even te twijfelen over 'n body.

Heb hier 'n zeer ok-je no-name Strat body van essen-achtig hout (heb daar ook nog de paasende RW-neck voor maar ik heb al 'n toffe RW-neck-Strat) en de hals zal met 'n stukje (esdoorn)hout van 2,5 mm dik tussen hals en body goed passen.

Maar misschien wil elzen body gebruiken; welke aftermarket Strat-body zou goed passen qua breedte/dikte/hoogte van bovengenoemde hals?

Hoe maak ik zo'n stukje hout voor tussen de hals en body? Liefst esdoorn, 2,5 mm dik.

bvD!

Chris

Mr.Fingers
20 augustus 2008, 11:31
iedere hals met een standard neckpocket, dus allparts, warmoth, musikcraft, USACG,...

Het is een gewone 4-punts bevestiging? Of zit er een metalen plaatje in de halshiel (wat wijst op een microtilt)?

Chris Winsemius
20 augustus 2008, 12:25
4 punts met microtilt* maar dat laatste ga ik niet gebruiken.
Reden dat ik het vraag: mer verschillen tussen hoogte hiel v/d hals en diepte v/d halspocket, andere maten verschillen ook wat dus 'n elzen body die gelijk past, mits betaalbaar, zou 'n leuke optie zijn, qua tremolo wordt het vintage-style (met 6 schroeven dus) of heel misschien non-trem.

*(standaard op American Standards)

G.G.
20 augustus 2008, 16:26
Hallo

Hoe maak ik zo'n stukje hout voor tussen de hals en body? Liefst esdoorn, 2,5 mm dik.

bvD!

Chris

Is er nergens een houthandel/meubelmaker/trappenfabriekje etc in de buurt? Misschien heeft iemand een reststukje.

Zelf zou ik dan het liefst een plankje hebben dat 2 a 3 cm groter is rondom. Dan kan je die aan je werkbank klemmen met dubbelzijdig tape en een bovenfrees instellen op : dikte van het plankje - 2.5mm. Dan kan je de randen van het hout als steun voor de zool van de frees gebruiken en het middengebied wegfrezen. Ff het juiste stuk eruit zagen en klaar. Voor een meubelmakertje is zo'n afvalstukje frezen 5 minuten werk.

Chris Winsemius
20 augustus 2008, 18:56
Is er nergens een houthandel/meubelmaker/trappenfabriekje etc in de buurt? Misschien heeft iemand een reststukje.

Zelf zou ik dan het liefst een plankje hebben dat 2 a 3 cm groter is rondom. Dan kan je die aan je werkbank klemmen met dubbelzijdig tape en een bovenfrees instellen op : dikte van het plankje - 2.5mm. Dan kan je de randen van het hout als steun voor de zool van de frees gebruiken en het middengebied wegfrezen. Ff het juiste stuk eruit zagen en klaar. Voor een meubelmakertje is zo'n afvalstukje frezen 5 minuten werk.

Dank!
Heb hier geen freesmachine en ik vermoed dat bedrijven met hout en freesmachines niet dicht in de buurt zijn.

Als jij het zou kunnen/willen doen aan de hand van 'n tekening v/h oppervlakte v/d hiel en/of pocket: stuur me 'n mailtje met je adres (ben onder de indruk van je relic-werk en het lijkt me tof "een stukje GG-werk" op 1 van mij gitaren te hebben).

Puerco
20 augustus 2008, 20:11
Chris, is zelf een body maken geen leuke uitdaging voor je? Mischien ontdek je een nieuw talent bij jezelf en kunnen we op een dag "CMW guitars" tegemoet zien :lp:
Is nog een kleinere carriere move dan van Sesamstraat naar CMW amps ook...

G.G.
20 augustus 2008, 22:17
Dank!
Heb hier geen freesmachine en ik vermoed dat bedrijven met hout en freesmachines niet dicht in de buurt zijn.

Als jij het zou kunnen/willen doen aan de hand van 'n tekening v/h oppervlakte v/d hiel en/of pocket: stuur me 'n mailtje met je adres (ben onder de indruk van je relic-werk en het lijkt me tof "een stukje GG-werk" op 1 van mij gitaren te hebben).

Ik zou het graag doen, maar heb helaas geen ruimte meer voor dat soort werkzaamheden (zie sig)

Chris Winsemius
22 augustus 2008, 01:20
@puerco:
Dank je, heb er over nagedacht en besloten het zelf te doen (niet de body maken, heb njog 'n ok-je liggen). Ik ben meer into solderen/ontwerpen/elektronica/gaten in metaal boren dan into houtbewerking (ben bang dat als ik iets verkeerd doe dan de hele plank of gitaar onherstelbaar sloop) maar (dankzij jou) begint er wel iets te broeien....
@GG:
Iig. bedankt voor je tips!

@all:

- ik krijg binnenkort 'n stukje esdoorn van 2 mm dik en waarschijnlijk passend of ietsje groter dan benodigd
- de schroefgaten v/d "nieuwe" hals zitten net op andere plekken dan de originele hals. Bestaande gaten moeten dus opgevuld worden en daarna moeten er nieuwe gemaakt worden. Iemand tips? Vloeibaar hout, duvels, opvullen met splinters, etc.?
- Wat is 'n goeie methode om de hals te richten? Ik dacht zelf aan het volgende (voordat de gaten geboord worden):
* trem. en slagplaat monteren
* hoge en lage E snaar op de hals zetten (nog niet opgespannen)
* dan kijken hoe de snaren "lopen" tov. de element-pooltjes, zijkant toets hoge posities, etc.
* eventueel/indien nodig 'n lijmklem met stukjes hout aan beide kanten gebruiken om de hals op de body te houden tijdens het richten
* hoe markeer ik de boorgaten in dat stukje esdoorn en de hiel v/d hals? Er zitten al 4 gaten door de neckpocket heen voor de originele hals en het halsplaatje. Als de hals gericht is zit ie nog op de body maar moet ik door 27 mm lange gaten met 'n diameter van 4 mm iets schrijvends heen zien te krijgen om de gaten te markeren. Punches die ik heb voor markeren boorgaten op metaal/etc. zijn te kort en te dik om dat in dit geval te doen.

bvD!

Puerco
22 augustus 2008, 05:11
Hehe, het begint meestal met iets te VERbouwen :D Vanaf daar woekert het langzaam verder...
Houd dat vloeibare hout alleen heel ver van je gitaar vandaan! Uitboren en duvels van hout met ongeveer dezelfde hardheid als het materiaal waar het ingaat is het enige dat acceptabel word geacht in deze sectie (zelfbouw). Wil je perfectie kun je ook nog de nerven in dezelfde richting laten lopen.
Toen ik laatst een nieuwe hals moest zetten op een tele heb ik op de hals gericht zoals je beschrijft hier maar gewoon de schroeven die erin gingen gebruikt om 4 gaatjes af te tekenen. Oude spijker werkt ook, je moet toch boren. Na het vastschroeven, maar voordat je de schroeven strak vast zet kun je ook nog enkele mm schuiven over de lengte van de hals, viel dus best mee.
btw: Zou dat nou een beetje staan, dat nieuwe CMW logo op een strat headstock????

Chris Winsemius
22 augustus 2008, 12:34
'n Vriend heeft 'n stukje esdoorn uit z'n Gibson ES350 voor mij gezaagd, dat is dus geregeld! :D (just kidding!)

Stukje esdoorn heb ik waarschijnlijk volgende week hier (restantje v/e gitaarbouwer) en qua duvels (volgens mij ook bij 'n andere Strat van laten doen):
- ietsje groter dan de huidige gaten?
- als die niet in esdoorn verkrijgbaar zijn wat zouden dan veel voorkomende duvels zijn van andere, "harde" houtsoorten?

De hals (v/e Fender American Standard Strat uit 2003) heeft al 'n ok-logo (spaghetti), het nieuwe CMW-logo kan (denk ik ook) maar dit blijft gewoon m'n frankensteinStrat met "whatever body" en 'n Fender hals.

De andere frankenstein Strat die ik heb is mijn favoriete Strat (op 'n 62, '76 en 1 CS Strat na) en die heeft 'n 91 Fender Am.Std. hals met Squier body (ook sunburst), Van Zandt PUs, wat schakel-mods (komen ook op deze) en 'n jaren 60 Strat tremolo (duurste onderdeel). Voor deze wil ik nog 'n keer 'n trem met dikker blok maar wat betaalbaarder dan 'n oude of Callaham.

Het CMW-logo: komt op de nieuwe website en er hangt nu 'n afdruk in het ontvangstgedeelte van m'n shop.

Fijn weekend en hartsikke bedankt voor je tips!

Ps: m'n amp-mod-loopbaan is eigenlijk begonnen door m'n eerste elektrische gitaar (oude/vreemde Aria JazzMaster/Jaguar achtige gitaar, heb de hals/body/slagplaat nog en 'n bevriende gitaarbouwer helpt mee aan het opknappen qua hardware), 's middagsdags binnen gekregen en dezelfde avond al opengeschroefd "om te zien wat er nou aan de binnenkant zit".....daarna 'n buizenamp omgebouwd/etc.

Puerco
22 augustus 2008, 14:44
Deze heeft al een logo en het zou zonde zijn om dat Fender logo eraf te schuren maar een volgende project zal mischien een logo nodig hebben, als je zelf hebt staan zagen en schaven en schuren ga je tenslotten niet de naam van een ander erop plakken :D
Deuvel gaten worden meestal iets groter geboord zodat je een mooi rond en glad gat krijgt waar je zo een deuvel strak in vast kan lijmen, welke houtsoort maakt volgens mij niet veel uit maar je gaat natuurlijk geen maple opvullen met balsa hout. En die kant en klare deuvels die ze bij de bouwmarkt verkopen zijn meestal ook van zacht hout en ongeschikt.

Dat van cariere en van sesamstraat zei ik omdat ik laatst een oude post van je zocht maar ik wist niet meer precies op welk forum dus typte je naam in bij google, krijg ik als allereerste link het muppet wiki...
http://muppet.wikia.com/wiki/Chris_Winsemius
Dat was wel even een "Huhh" moment...

Chris Winsemius
22 augustus 2008, 17:06
Is vurenhout ok?

Die andere Chris Winsemius doet idd. oa. de muziek voor Sesamstraat. Heb al vaak meegemaakt dat mensen vroegen of ik dat was, kreeg ook vaak mails binnen die voor hem bedoeld waren en toen het om iets zakelijks ging heb ik via ome Pieter W. en de broer van Chris hem gebeld. Zeer leuk gesprek gehad, ik ga ook 'n keer bij hem langs/etc. Ip. zijn alle Winsemius-en familie van elkaar, de 1 heeft het ver geschopt en is af en toe minister, of werkt voor Sesamstraat, 'n ander mod en bouwt amps ;)

Puerco
22 augustus 2008, 18:35
Vurenhout is vrij zacht om esdoorn op te vullen. Als de nieuwe gaten de oude opgevulde gaten raken zal je boortje sterk de neiging hebben om het zachtere hout op te zoeken. Als je gaatjes een endje verder komen is het van minder belang. Persoonlijk zou ik het niet snel gebruiken.

hassent
22 augustus 2008, 19:22
Je hebt bij de meeste bouwmarkten ook rondhout in diverse diameters van beuken. Dat lijkt me beter geschikt.

Puerco
22 augustus 2008, 20:38
Beuken is perfect, is kneiterhard net als esdoorn. Jammer dat het niet voor halzen geschikt is omdat het nogal werkt maar voor een deuveltje is dat geen probleem.

Chris Winsemius
23 augustus 2008, 16:19
Ok, deuveltjes bleken (gelukkig) beuken te zijn en waarwschijnlijk heb ik vrij snel ook nog 'n leuke turtle slagplaat voor dit project (witte slagplaat vind ik in dit geval niet zo mooi bij maple toets en 3T sunburst body).
Stukje esdoorn van 2 mm dik komt ook binnenkort.

Chris Winsemius
4 september 2008, 12:20
Even 'n plaatje posten:

http://i49.photobucket.com/albums/f298/RickGretsch/CMW%20enzo/100_3621.jpg

Spulletjes komen langzamerhand binnen, stukje esdoorn net binnen gekregen, daarna nog 'n andere brug-PU/etc.

Ps 1 punts LijmKlemVerbinding ™ is natuurlijk tijdelijk :)

Puerco
4 september 2008, 16:17
Komt er lekker ruig uit te zien, dat vind ik het mooie van een strat en helemaal in sunburst; hoe ouder en afgeleefder ze eruit zien hoe cooler ze worden. Voor een tele geld dat zelfs nog meer. (Die andere strat van je is ook al zo een stoer ding)
Je bent de laatste tijd best actief in het zelfbouwsubforum Chris, heeft het zelfbouwvirus je dus al een beetje te pakken gehad??? Geeft niks hoor, je kunt er gewoon oud mee worden :D

Chris Winsemius
4 september 2008, 19:43
Puerco: dank je!

Gitaar-elektronica/etc. is geen enkel probleem (daar is m'n gear-loopbaan mee gestart) maar gitaar-assemblage/wat schuurwerk/etc. vond ik altijd 'n beetje eng. Die andere Strat was bij wat gitaarbouwers "samengesteld" op mijn wensen/aanwijgingen qua hals/neck-gedoe, topkam en plaatsing van die oude tremolo.

Bij deze Strat ga ik het gewoon allemaal zelf (proberen te) doen. Wat ook leuk is: die rw-strat heeft de mintgroene slagplaat v/e GNetter en deze Strat de Fender-hals en turtle slagplaat van 2 GNetters.... all in the GN-family so to say.

Moet trouwens nog wat dingen regelen qua PCs/etc. hier zodat ik zelf met m'n (allereerste) digi-camera wat plaatjes kan posten/etc.

Qua elektronica ben ik het volgende van plan met deze maple-neck-Strat:
SD AII neck & middle (niet RW/RP)
SD SSL5 brug
volume
tone-brug-element
tone-neck/mid (+ push-pull functie)

1) hals (geen tone-regelaar)
2) hals + midden (tone-regelaar aan)
3) midden (tone-regelaar aan)
4) midden + brug (tone-regelaar aan)
5) push-pull INGEDRUKT brug (brug-tone-regelaar aan
5) push-pull UITGETROKKEN hals + brug (geen tone-regelaar)

Op die andere Strat heb ik het ook zo geschakeld en dat bevalt mij erg goed.

Puerco
4 september 2008, 20:37
Lijkt me een mooi setje pickups maar wat een rare schakeling. Is dat niet lastig zonder tone regeling in de hals?
Het is mischien omdat ik het andersom gewend ben (geen tone regeling in de bridge positie) maar het lijkt me zo lastig omdat de hals pickup meestal toch voor de wat warmere klanken gebruikt word en de bridge voor het scheurwerk.
Vind dus zelf Leo's originele ontwerp eigenlijk perfect (mischien ook wel omdat het zo "hoort").
Ik vraag me dus sterk af is zo een schakeling wat je daar gebruikt nou een kwestie van "even wennen en je wilt nooit meer wat anders" of meer een persoonlijk iets?

Chris Winsemius
4 september 2008, 22:29
Deze schakeling is mijn persoonlijke voorkeur en ik bouw soortgelijke schakelingen weleens voor klanten in.

Op deze manier (zelfs met die toonregelaar voluit) wordt het brug-element bruikbaarder en bij de hals-PU kan ik voor wat meer warmte altijd de volume-pot ietsje terugdraaien. Zelf vind ik het zeer prettig om in die positie zoveel mogelijk "detail" te hebben en zonder tone-pot (no-load kan natuurlijk ook) is dat 'n stukje beter imho. Posities 2 t/m 4 hebben dus wel één tone-pot wat bijvoorbeeld handig is voor "VoodooChile" (tone-mid op nul en dan tijdens het wah-en ook de element-switch bedienen), om ietsje hoog temperen en je hebt in de tussen-posities maar 1 tone-regelaar werken ip. 2.

De hals en brug combi vind ik zelf ook zeer bruikbaar; behoorlijk Tele-achtig.
Tone-regelaar brug-pu zit onder de volume-pot ipv. helemaal onderaan zodat Tele/RB-achtige (wah) effekten makkelijker bedienbaar zijn. Dat die brug-tone-regelaar niet in de pull N+B-stand werkt heeft als voordeel dat ik 'n goeie preset voor de brug (alléén) kan maken en bij die N+B-stand voldoende helderheid heb.

Puerco
5 september 2008, 00:54
Hmm, ik vind hem vreselijk interesant maar niet voor mij (ik bedoel, ik zou er niet mee uit de voeten kunnen), alleen die hals/brug combi zou ik wel willen hebben, binnenkort ook maar even wat knutselen...

Chris Winsemius
6 september 2008, 13:11
Ik speel volgens mij al iets van 20 jaar op Strats en deze schakeling werkt voor mij gewoon zeer goed op zulke gitaren met (vrij standaard) SSS-configuratie. Bij 'n standaard Strat zou ik zelf alleen of N en misschien M en 'n tussen-positie kunnen gebruiken, op deze manier kan ik er gewoon " meer uithalen" .