PDA

View Full Version : Hal Leonard Boeken



David1223
20 augustus 2008, 03:00
Hallo ik heb op dit late uur nog een vraag.
Er zijn van een heleboel albums songbooks als deze (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004001822722).
En nou is mijn vraag: Hoe precies zijn deze? Is het zo dat de gitarist van de band zijn tabs heeft uitgeschreven in dat boek? Is het zo dat er iemand naar die plaat heeft zitten luisteren en dan op zijn gehoor die tabs opgeschreven?
Bij deze (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004004713429&Section=BOOK_EN) staat er bijvoorbeeld bij dat John Frusciante persoonlijk alle tabs heeft verbeterd. Is dat bij alle boeken zo, of zit dat anders?

beruk
20 augustus 2008, 08:59
Hal Leonard is een hele grote muziek uitgeverij. Ik heb goede ervaringen met hun boeken. Je mag verwachten dat het accurate transcripties zijn.

David1223
20 augustus 2008, 11:18
Ok, Maar het is dus zo dat niet de gitarist van de band zelf die tabs uitschrijft, maar dat iemand anders naar de plaat luistert en dan die tabs uitschrijft?

Vonk
20 augustus 2008, 12:01
Bij deze (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004004713429&Section=BOOK_EN) staat er bijvoorbeeld bij dat John Frusciante persoonlijk alle tabs heeft verbeterd. Is dat bij alle boeken zo, of zit dat anders?


This special edition is the brainchild of John Frusciante, and he personally approved all parts of it.

Persoonlijk goedgekeurd, als mijn Engels me niet in de steek laat. Hij heeft dus niets veranderd.
Ik denk dat dit soort boeken perfecte tabs hebben, ze laten niet een 12-jarige snotneus de tabs maken zoals je er zoveel van vind over het hele internet. Daarnaast is RHCP-muziek nou niet echt het hoogstandje van moeilijke nummers, brute deathmetal lijkt me moeilijker om te tabben...

Silco
20 augustus 2008, 17:52
Ik heb het boek van RHCP Greatest Hits van Hal Leonard. Zit er netjes uit, en ze kloppen voor laat ik zeggen 98%.

Die 2% komt voort uit de foutjes die ik zelf ontdekt heb:
Het begint bij Under The Bride, waar wat barré akkoorden niet kloppen. Verder mis ik bij Scar Tissue de eerste solo / bridge. Zo ook bij By The Way, dat intro klopt niet helemaal.

Verder een goed boek, lyrics erbij, en overzichtelijk om te zien!

De cd die erbij zit, heeft een duidelijk en helder geluid...

Kakihara
21 augustus 2008, 12:33
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat die fouten er bewust worden ingeschreven. Als die tabs dan 'toevallig' ergens verschijnen zogezegd geschreven door een andere auteur, kan men aan de hand van die fouten te weten komen wie de originel tabauteur was. Of zoiets.
Weet niet of het klopt, maar het lijkt me een plausibele uitleg.

David1223
24 augustus 2008, 15:07
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat die fouten er bewust worden ingeschreven. Als die tabs dan 'toevallig' ergens verschijnen zogezegd geschreven door een andere auteur, kan men aan de hand van die fouten te weten komen wie de originel tabauteur was. Of zoiets.
Weet niet of het klopt, maar het lijkt me een plausibele uitleg.

Is er iemand die weet of dit klopt of niet klopt?

David1223
25 augustus 2008, 23:37
Niemand die het weet?

niekrhcpniek
5 september 2008, 21:56
Niemand die het weet?

Of dit klopt weet ik niet. Maar ik zou toch voor deze boeken gaan! Ik heb zelf 3 boeken (Greatest Hits, By the way en Stadium Arcadium) en ik vind ze zeer nuttig. Echt een aanrader!

drap
6 september 2008, 09:01
Ik heb er ook een paar van deze boeken. Niet alles klopt, maar bepaalde accoorden is nauwelijks achter te komen, omdat ze niet echt gangbaar zijn en dan helpen deze boeken je wel behoorlijk op weg. Het helpt je ook niet alleen bij het spelen van nummers van de Peppers, maar geeft je ook ideeen voor het gebruiken van bepaalde accoorden in eigen nummers. Zeer leerzaam en ik kan ze je aanraden.

@Vonk: Ik zou die boeken 's gaan doornemen, dan kom je nog terug op je uitspraak. Metal is makkelijk in tablatuur uit te schrijven dan bepaalde accoorden die in deze boeken staan. Zien is weten. Je zult in ieder geval nog versteld staan.