PDA

View Full Version : Zowaar aan een rack begonnen



Liquid_Metal
19 augustus 2008, 23:24
Ja ja jongens,

Gisteren bij lid Caliban een Engl E530 en Peavey Classic 50/50 opgehaald, op www.plsshop.nl een 4HE rack besteld, en pissig geworden over de "dit kabinet wordt op 16 september geleverd" van Thomann over de Harley Benton 212.
Ik ben nog niet thuis geweest dus heb de amp nog niet op eigen gear kunnen testen, maar hij Caliban klonk het heerlijk. Er komt dus zeker een 2x12" kabinet met V30's.
Het was een flinke uitgave, voor een arme student zoals ik, maar als ik weer wat ruimer zit wil ik ook aan de MIDI gaan. Ik heb nu een Boss GT8, maar die gaat vervanging krijgen door een rackeffect, waarschijnlijk een G-Major. Dan moet er nog een MIDI-pedaal bij (wss die van Behringer) en een amp-switcher (wordt de Engl Z11, tenzij iemand een betere weet die mij twee stereoswitches geeft).
Voorlopig zoek ik echter eerst een kabinet en dan is het echt blazen geworden. De G-Major, Engl Z11 en Behringer komen zo spoedig mogelijk, en dan is mijn rack voorlopig af.
En ja, ik weet het: een rack is nooit af :D:D.

caliban
19 augustus 2008, 23:28
Super kerel, ik heb vandaag mijn fireball trouwens. Nog niet kunnen testen, vermits ik in Zonhoven geen cabinet heb staan/liggen/lopen. Veel plezier met je spullen hè.

boss
19 augustus 2008, 23:34
Gefeliciteerd met je aankopen!
Als alternatief voor de Z11 kan je ook eens kijken naar de Nobels MS4.
Heeft 4 switch mogelijkheden, en is minder duur.
http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_ms-4

Liquid_Metal
19 augustus 2008, 23:55
Thanks boss, ziet er ook zeer netjes uit.
Ik kom echter daarnet achter iets prachtigs: de G-Major heeft een Channel Switch Relay, dus je kunt een stereokabel inpluggen en naar de preamp routen. Zo kun je dus met een MIDI-board vanaf de G-Major, de preamp kanalen switchen. Dat zijn er twee, maar de preamp bypass gebruik ik zeker niet. De contour wellicht ook niet, voorlopig dan iig niet.
Dit heerlijke grapje gaat me dus zo'n 100~200 euro besparen en dan ben ik dus nog sneller bij mijn voorlopig doel :D.

AART
20 augustus 2008, 01:54
Gefeliciteerd met die set, goed en degelijk spul!

Arvoitus
20 augustus 2008, 13:15
Leuke spulletjes!
Ik had er ook even aan zitten te denken om caliban zijn preamp te kopen, maar dat had ik toch maar niet gedaan.
Ben wel benieuwd hoe die klinkt ivm een normale E530.

Veel plezier er mee, en nu ... pics!

arcane
20 augustus 2008, 13:28
een amp-switcher (wordt de Engl Z11, tenzij iemand een betere weet die mij twee stereoswitches geeft).


wat dacht je van deze:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-FS400LT-4-fach-Fussschalter-f.Roehrenamp/art-GIT0011195-000

Goedkoop, erg stevig (ik heb hem zelf)

ben vanhoof
20 augustus 2008, 13:47
Een rocktron replifex kan ook een stereo jack schakelen en is wrsch goedkoper (en betrouwbaarder). Je vind hier wel topics die de replifex/intellifex met de g major vergelijken.

Liquid_Metal
20 augustus 2008, 14:14
wat dacht je van deze:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-FS400LT-4-fach-Fussschalter-f.Roehrenamp/art-GIT0011195-000

Goedkoop, erg stevig (ik heb hem zelf)

zoiets heb ik al, maar wat ik bedoelde is juist een systeem waarmee je met een midi board de amp kan schakelen (en de amp heeft zelf geen midi). ik kwam er echter achter dat de G-Major dit ook kan, dus zo'n switcher heb ik al helemaal niet meer nodig :D.
@Ben: Dan zal ik maar ns gaan informeren naar de Replifex... :P

Inmiddels ben ik ook wat met kabels bezig. Ik denk eraan om Neutrik NP2 X-B pluggen (verguld) te halen en Cordial CGK 175 kabel. Iemand aanvullingen? :D

caliban
20 augustus 2008, 14:18
Ben wel benieuwd hoe die klinkt ivm een normale E530.

Ik heb nooit A/B kunnen vergelijken, maar voor en na de mod is er echt wel veel verschil. Een andere gainstructuur zou ik zeggen (de stock e530 is denk ik ongeveer de Richie Blackmore signature preamp), meer gain (op negen uur eigenlijk genoeg gain voor metal), en stock is hij wat schel, dat was ook weg.
Ik had hem graag eens vergeleken met zijn grote broer, de e570. Daarvan ken ik geen schema's maar ik denk dat die grotendeels een heel uitgebreide fire/powerball is, maar in de modern voicing wel ongeveer hetzelfde moet zijn. (Natuurlijk zonder midi en andere snufjes).

Liquid_Metal
20 augustus 2008, 14:24
Ik kan maar bizar weinig vinden over de Replifex toestellen. De Intellifex staat tweedehands nog wel ns te koop, maar de Replifex is nagenoeg onvindbaar (ik ga nog beter zoeken, maar tot nog toe niets gevonden). Zijn de gebruikers er zo tevreden mee dat niemand m kwijt wil? :P Zelfs bij bv Thomann.de en Musicstore hebben ze m niet.

Bram78
20 augustus 2008, 14:34
Dat verbaast mij ook niets, aangezien de replifex ook niet meer gemaakt wordt... Dus je zult het van de 2ehands markt moeten hebben!

Johannes
20 augustus 2008, 14:59
Liquid Metal, je hebt pm!

Nocki
20 augustus 2008, 15:23
Gefeliciteerd! leuk begin van je rack! eenmaal een "Rackie" altijd een "Rackie" :)

Tis een virus wat je slecht verliest als je eenmaal het "licht" hebt gezien.

May the midi be with you!

WillemdaGuide
20 augustus 2008, 16:25
Ik kan maar bizar weinig vinden over de Replifex toestellen.

Tja, dat bewijst maar weer hoe goed ze nog zijn, niemand doet ze weg.
Ik kom dat ding nog opvallend vaak tegen in rackjes.
Heb er de afgelopen maanden op marktplaats wel een paar voorbij zien komen maar is idd vaak wel even zoeken.
een alternatief kan de Rocktron Multivalve zijn, is een replifex met een buisje (wat volgens mij erg weinig toevoegd maar dat terzijde)

Liquid_Metal
20 augustus 2008, 18:06
Hebben de toestellen van Lexicon ook amp-control? De MX300 en 400 iig niet :S. Die vallen dus af :).
Voor mij moeten er effecten inzitten, een equalizer, en een amp-control met TWEE functies (dus met een stereokabel te verbinden). Ik lees in reviews dat de G-Major nogal instabiel is qua knopjes (vooral de draaiwieltjes) maar dat het goed gaat als je er voorzichting mee omgaat. Het komt in een flightcase en staat meestal in de studio (weinig transport) dus wellicht gaat dat gewoon goed.

boss
21 augustus 2008, 01:47
Thanks boss, ziet er ook zeer netjes uit.
Ik kom echter daarnet achter iets prachtigs: de G-Major heeft een Channel Switch Relay, dus je kunt een stereokabel inpluggen en naar de preamp routen. Dat zijn er twee, maar de preamp bypass gebruik ik zeker niet. De contour wellicht ook niet, voorlopig dan iig niet.
Dit heerlijke grapje gaat me dus zo'n 100~200 euro besparen en dan ben ik dus nog sneller bij mijn voorlopig doel :D.Tja, zo gebruik ik mijn G-Major ook! :-)
Ik schakel de 3 kanalen van mijn Koch Multitone II met mijn G-Major.
Maar omdat je vroeg om 4 functies komt de Nobels om de hoek kijken.

Ik lees in reviews dat de G-Major nogal instabiel is qua knopjes (vooral de draaiwieltjes) maar dat het goed gaat als je er voorzichting mee omgaat. Het komt in een flightcase en staat meestal in de studio (weinig transport) dus wellicht gaat dat gewoon goed.Ik heb mijn G-Major nu ruim 1,5 jaar en inderdaad de bediening is een beetje "zenuwachtig" maar werkt verder prima.
Maar dat is niet alleen in een rustige omgeving, maar ook voor live gebruik!

Liquid_Metal
21 augustus 2008, 10:47
Tja, zo gebruik ik mijn G-Major ook! :-)
Ik schakel de 3 kanalen van mijn Koch Multitone II met mijn G-Major.
Maar omdat je vroeg om 4 functies komt de Nobels om de hoek kijken.

Maar heeft die Nobels 2 functies per kanaal? Volgens mij niet en is dat mono. Ik heb namelijk 4 functies op 2 kanalen, dus heb twee stereokabels nodig en twee dual switches.

Johannes
21 augustus 2008, 12:36
Met een Y-kabel (2 mono jack pluggen naar 1 stereo jack plug) los je dat "probleem" op.


Of met een ENGL Z15, die heeft 2 stereo relays (en nog meer handige functies) :D

|
|
|
|
|
|
|
V

boss
21 augustus 2008, 19:28
Maar heeft die Nobels 2 functies per kanaal? Volgens mij niet en is dat mono. Ik heb namelijk 4 functies op 2 kanalen, dus heb twee stereokabels nodig en twee dual switches.De Nobels heeft 4 schakelmogelijkheden. De G-Major heeft er 2.
Met de 2 relays van de G-Major schakel ik de 3 kanalen van mijn Multitone.
Die heeft op zijn standaard footswitch ook nog 2 andere functies zitten, reverb/fx en boost. Maar die gebruik ik dus niet.
Met de 2 relays van de GM heb je dus:
R1 open, R2 open = clean
R1 closed, R2 open = crunch
R1 closed, R2 closed = lead
Dit gaat via een stereojack in de GM naar een 7pins din in de Koch.
Deze kabel heb ik zelf gesoldeerd.
Hier het voorbeeld van TC: http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/fattach_get.php?p_sid=W9g8CTbj&p_li=&p_accessibility=0&p_redirect=&p_tbl=9&p_id=613&p_created=1068648255&p_olh=0
Hier een meer algemene uitleg van de mogelijkheden met de G-Major:
http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=455&p_created=1006996615&p_sid=W9g8CTbj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=613&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX 3Jvd19jbnQ9MiwyJnBfcHJvZHM9MSwxMSZwX2NhdHM9MCZwX3B 2PTIuMTEmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlY XJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWVuZ2w*&p_li=&p_topview=1

marc_olly
21 augustus 2008, 21:45
Die behringer die je wilde kopen als midicontroller heeft standaard ook 2 switches ingebouwd om je versterker te schakelen. Die kun je gewoon mee programmeren.

Als je toch dat pedaal wilt, dan ben je wat minder beperkt in je effectkeuze.

just my 2 cents...

Liquid_Metal
21 augustus 2008, 22:45
Thanks Marc, da's wel heel goed om te horen :D. Ik zie twee pluggen op de achterkant. Dan toch maar ns verder zoeken naar andere multieffects, en een Y-kabel erbij halen (wellicht).
Ik heb een Rocktron Intellifex aangeboden gekregen voor 175 euro. Is dat dan de moeite waard? Ik moet zeggen dat ik me nog niet genoeg in dat toestel heb verdiept, maar die schijnt beter te zijn dan de G-Major? Correct?

Liquid_Metal
24 augustus 2008, 10:12
Inmiddels weet ik dat het geen Intellifex wordt :P. Daar zitten me te weinig effecten op en ik wil eigenlijk een effectbox met stereo ampcontrol. Liefst heb ik ook toegang tot de Contour-switch op mn preamp en dan heb ik dus 3 pluggen nodig (eigenlijk 4: 1 stereoplug voor clean/OD en low gain/hi gain; de ander voor contour on/off en preamp bypass. De bypass zal ik niet gebruiken). De derde kan dan wel vanaf het midipedal.
Op dit moment gaan mijn twijfels tussen de Replifex en de G-Major. De Replifex spreekt me eigenlijk toch iets minder aan, ook door de looks :P. Graag wordt ik gepoogd overgehaald te worden voor de Replifex te gaan. Iig zouden wat gebruikerservaringen wel fijn zijn :D.

paulusdeBKB
24 augustus 2008, 12:10
Niet om het een of ander, maar als je al een GT-8 hebt, waarom gebruik je die dan niet voor de effecten? Dan heb je ook meteen geen losse footcontroller meer nodig.

De Replifex is ongetwijfeld een kicke apparaat, maar de effecten van de GT-8 zijn ook uitstekend. Bovendien zijn het er meer.

Nocki
24 augustus 2008, 12:33
je hebt zelf al aangegeven dat de g-major jouw ding is. gewoon kopen.
FX en looks zijn belanrijk voor je.gewoon die g-major kopen. als tone later wel belangrijk wordt voor je kan je altijd nog voor iets anders gaan.

succes

Johannes
24 augustus 2008, 13:05
Hey Liquid_Metal, je hebt nog steeds een ongelezen PM! Check it out man!

Liquid_Metal
24 augustus 2008, 17:42
Hey Liquid_Metal, je hebt nog steeds een ongelezen PM! Check it out man!

Heb ik daar niet op gereageerd? Ik zoek nl een pedalboard met intern pedaal. of twee :P.
De GT8 is inderdaad best een mooi toestel, maar het is niet rack. Ik wil liever iets in mn rack zodat ik kortere kabels heb (tone) en heb makkelijker is om te vervoeren. Bovendien is het cool :P.
Op de GT8 heb je de categorieën Chorus, Delay, Reverb, FX1 en FX2. Ook een aparte compressor en noise gate.
Op de G-Major is dat, voor zover ik zag, hetzelfde. Alleen zit phaser nu bij Chorus (die twee gebruik ik nooit samen).
Op de G-Major kun je toch per categorie ook maar 1 effect kiezen en inschakelen?

Liquid_Metal
25 augustus 2008, 20:18
je hebt zelf al aangegeven dat de g-major jouw ding is. gewoon kopen.
FX en looks zijn belanrijk voor je.gewoon die g-major kopen. als tone later wel belangrijk wordt voor je kan je altijd nog voor iets anders gaan.

succes

Die raad heb ik opgevolgd en woensdag ga ik bij iemand kijken voor een G-Major, inclusief een simpel midi-pedalbord. Hij had interesse in mijn GT8 dus waarschijnlijk wordt het een ruil. Dus dan ben ik dubbel blij :D. Ik zou ook niet eerder een G-Major kopen dan dat ik mn GT8 kwijt ben, dus ik hoop dat, als de G-Major goed is, hij mn GT8 ook echt wil hebben :P.
Ik laat het nog horen ;).

Liquid_Metal
27 augustus 2008, 23:20
Vandaag langsgeweest en de G-Major zag er goed uit...
Behalve: het rechtertoggelwieltje met pushbutton op het middelste wieltje. De pushfunctie deed het niet... Ik kon het wieltje er ook erg makkelijk aftrekken, dus ik denk dat er iets was afgebroken (het pinnetje waarmee het wieltje vastzit). Kent iemand dit probleem?