PDA

View Full Version : Salt Creek



hendrix2
19 augustus 2008, 21:33
Zo, ook weer een tijdje geleden dat ik nog iets postte hier. Gewoonte getrouw ben ik maar weer voor de mandoline gegaan. Misschien uit angst om mijn gitaarkunsten hier te exposeren ;). Dit is eigenlijk een heel eenvoudig deuntje, maar ik vind het erg mooi. Daarom vlug even opgenomen en op youtube gegooid. Niet echt hoogstaand, maar wel vrolijk.

Enjoy!

Klikkerdeklikker (http://nl.youtube.com/watch?v=Mn1bmCZHdxI)

Mandoline is (nog steeds) een Fender FM63S, met een licht ontstemde A snaar (een van de 2).

Wie trouwens rechts op het filmpje van Sierra Hull en die banjogozer klikt, ziet hoe het dus eigenlijk zou moeten. Zij speelt het echt fantastisch.

Mr.Fingers
19 augustus 2008, 21:51
moet jij niet leren voor herexamens ipv op een mandoline te jengelen? :D


Doe je goed hoor kendrix ;) Af en toe zo'n oud bluesgrassnummertje moet zeker kunnen bij mij :D

hendrix2
19 augustus 2008, 22:07
Even pauze is altijd welkom hé :)

Nu ik hem zelf herbekijk is het wel erg traag heb ik de indruk. Misschien morgen eens wat sneller opnemen.

Tristan
19 augustus 2008, 23:21
Vet man!
Lekker nummer...

Dat is toch zo'n F serie Mandoline die jij hebt he?
Klinkt lekker!

Klinken die F en die A serie Mandolines nou ook wezenlijk anders, of is het vooral een visueel verschil?

chris c
20 augustus 2008, 00:16
Dit is echt goed ! Mandoline is zo mooi, maar zo klein om op te spelen...:)

hendrix2
20 augustus 2008, 09:31
Vet man!
Lekker nummer...

Dat is toch zo'n F serie Mandoline die jij hebt he?
Klinkt lekker!

Klinken die F en die A serie Mandolines nou ook wezenlijk anders, of is het vooral een visueel verschil?
Een F mandoline wordt traditioneel meer gebruikt voor Bluegrass muziek. Ze klinken iets 'harder' en vooral voor de bluegrass begeleiding hebben ze enkele voordelen. Waaronder de 'chop'. De chop is eigenlijk een volledig gedempt akkoord, in begeleiding van bluegrass zowat altijd gebruikt in het stanaard ritme. Chop op de eerste tel, akkoord op de 2de tel, chop op de derde tel en weer akkoord op de 4de tel. (ook vaak omgekeerd)

A mandolines worden meer gebruik voor Ierse folk, folk, klassieke muziek... De sound is iets voller. Maar A mandolines zijn zeker geen uitzondering in bluegrass.

Je hebt wel nog een verschil tussen een F5 en een F4 model. De F5 heeft f-gaten (zoals de mijne) en de F-4 heeft een ovaal klankgat. Het mag duidelijk zijn dat daar ook veel verschil in zit. Vaak worden de F4's ook meer gebruikt voor andere muziek buiten de bluegrass. F5 is echt het standaard bluegrass instrument. Hetzelfde verschil vind je ook bij A modellen (A5 en A4). Gibson heeft ook wel nog A2 modellen enzo gehad, maar ik weet niet wat daar het eigenlijk verschil in is.

@Chris: dat klein zijn valt best mee. Je wordt er redelijk rap aan gewend. Als ik een periode veel mandoline speel, vind ik eigenlijk de toets van een gitaar zo groot :p omgekeerd heb ik er eigenlijk nooit last van. Ik heb wel kleine handen en dat helpt wel voor mandoline.

Bedankt voor de leuke reacties, Tristan en Chris.

Tristan
20 augustus 2008, 14:00
Jij ook bedankt voor je uitleg, interessant man!
Ik vond het bij R.E.M. ook altijd zo mooi, die mandoline, en ik geloof dat Crowded House ook wel nummers met een mandoline had...
Vette muziek ook wel, die Bluegrass... :D

hendrix2
21 augustus 2008, 13:02
Jij ook bedankt voor je uitleg, interessant man!
Ik vond het bij R.E.M. ook altijd zo mooi, die mandoline, en ik geloof dat Crowded House ook wel nummers met een mandoline had...
Vette muziek ook wel, die Bluegrass... :D
REM (losing my religion) wat uiteraard het allereerste wat ik kon spelen op mandoline :D

DIe bluegrass muziek is inderdaad wel tof, maar je mag er volgens mij niet té veel naar luisteren, daar word je gek van :)

Mocht je ooit eens wat tijd hebben moet je op youtube maar eens op Chris Thile zoeken. Die man heeft z'n geheel eigen stijl op mandoline en speelt op een manier die niemand hem nadoet. Erg goed.

Tristan
21 augustus 2008, 13:28
Ah, tof, ik zal het eens checken...
Die kids waren trouwens ook wel indrukwekkend... :o