PDA

View Full Version : Stemapparaat voor mijn gitaar



Loesje
28 februari 2003, 14:11
Ik ben een beginnend gitariste en ik heb sinds kort een gitaar waarop ik regelmatig speel.
Nu heb ik nog geen stemapparaat voor de (accoustische) gitaar...ik wil er wel een kopen, alleen weet ik niet welke prijzen ik kan verwachten voor een redelijk (maar ook niet al te duur) apparaatje.
Weet iemand misschien de gemiddelde prijs hiervan?
Ook zou ik willen weten wat er belangrijk is bij het uitzoeken van een stemapparaat...
Alvast bedankt!
xx Loesje

jansen_p5
28 februari 2003, 14:47
Ik heb er thuis eentje van 35 Euro ik denk dat dit wel een gangbare prijs is. Verder weet ik niet welke ze bij jou in de muziek winkel (of waar je het ook koopt) hebben. Als je het in een muziek winkel koopt zou ik gewoon even vragen welke het beste is voor een beginner.

LordSpeedyShit
28 februari 2003, 18:31
idd in de muziekzaak weten ze wel welke je moet hebben.
ik denk dat je voor rond de 30 euro er wel eentje hebt.
en het belangrijkste bij het uitzoeken... nou ja dat je je gitaar ermee kunt stemmen lijkt mij :grin:

hoofd
28 februari 2003, 18:36
Dat er een microfoontje in zit is vrij cruciaal bij het stemmen van een akoestische gitaar. Die zit meestal wel standaard erbij, maar kijk het voor de zekerheid even na.

green_day
28 februari 2003, 21:14
jah zoon chromatisch tuner ofzo, die heb ik ook. Van Korg geloof ik, 20 euro. Hij doet et best goed vind ik

Kate
11 maart 2003, 16:57
Hoi, Ik heb zojuist een van Yamaha gekocht rond 27 euro! Het is een super-fijn en makkelijk apparaat!
gr.
Kate

axmaster
11 maart 2003, 18:47
Loesje, ik heb er twee (eigenlijk vier), een Seiko en een Korg. De Seiko werkt prettiger, het lijkt alsof de microfoon gevoeliger is. Maar de Seiko is ook duurder en wordt niet meer gemaakt (model STS 747 of zoiets). De andere twee 'apparaatjes' zijn stemvorkjes (€5), heel nauwkeurig voor de a snaar als je met fageletten (is dat goed geschreven?) stemt. Als je de a eenmaal hebt is de rest eenvoudig. Succes ermee.

Stringkiller
12 maart 2003, 11:37
Ik heb zelf gewoon een stemvork die een a geeft. Mbv de flagioletten (?) kun je inderdaad de hele gitaar goed stemmen. Ik heb het idee dat het oor toch nauwkeuriger is dan een apparaatje. Natuurlijk is een apparaat handig en zeker in rumoerige ruimtes (optredens ofzo) kan zon instrumentje handig zijn, maar ik geef toch de voorkeur aan een stemvork. Je krijgt ook een veel beter gevoel voor tonen als je gewoon op je gehoor een gitaar stemt. Dus koop naast je stemapparaatje ook voor een paar euro een stemvork! Als je wil kan ik je die methode van flagioletten wel proberen uit te leggen als je dat niet kent.

harmonyman
12 maart 2003, 20:09
Hoi,
Kijk 's op de site van feedback -nu niet kwaad worden allemaal!- Daar hebben ze er behoorlijk wat tussen de 20 en 30 euro. Zelf heb ik al jaren het apparaatje van Yamaha de YT-150 en dat ding werkt prima. Anders kun je ook altijd nog eens via E-bay proberen, want stemapparaatjes worden nogal eens doorverkocht voor een bedrag tussen de 5 en 10 euro. Zelf zou ik gezien de prijs altijd voor een nieuwe kiezen, maar ik weet natuurlijk nhiet wat je budget is.