PDA

View Full Version : half stack adviezen ??



T!M
19 augustus 2008, 16:07
Yuuu,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een minimum 100 W half stack, ik speel al 5 jaar gitaar en zit in een metalband.
We spelen niet al te harde trash metal maar een cube-60 (die ik tot nu toe gebruik) is niet echt geschikt. Ik heb al een paar ideeën waaronder een peavey valveking 100-watt, maar ik zou toch nog eens enkele adviezen willen krijgen.

Mijn budget zit rond de 1000 euro.

Rock on !! :blast:

robert-gitarist
19 augustus 2008, 16:28
Valveking is een goeie voor dat geld. Kan makkelijk onder de 1000 euro. Top tweedehands aanschaffen en cab, ben je net 650 euro kwijt ong. Gain genoeg ook :)
Verder kun je eens kijken bij Randall. Ik weet niet of die buizenamps hebben onder de 1000 euro (of half stack). In iedergeval hun transistor versterkers zijn ook prima (kunnen loeihard, veel bass en gain aan boord). Dus ja, wil je persee buizen? Misschien een tweedehands Marshall JCM800 met evt. boostpedaal er voor?

T!M
19 augustus 2008, 16:39
Oké bedankt , maar ik heb het ook gehad voor de Marshall MG 100 DFX half stack, maar blijkbaar is het niet zo'n goede.

Misschien de Marshall AVT 150 HX Tribute half stack ?
die is in de music store keulen rond de 1000 euro.

WillemdaGuide
19 augustus 2008, 16:40
Volgens mij kun je voor zo'n bedrag ook best een marshall half-stack kopen, JCM-900 oid.

Andere optie kan zijn dat je zoekt naar een wat betere amp een ENGL oid, en daar voor eerst een goedkopere cab onderzet en daarna doorspaart.

robert-gitarist
19 augustus 2008, 16:48
Marshall MG serie moet je zover mogelijk links laten liggen ;) Ik (en vele andere met mij) vinden dit echt prutbakken. AVT serie is al wat beter maar ook niet echt geweldig vind ik. Een JCM900 is inderdaad ook een hele toffe amp, tweedehands ook wel te vinden voor 400/500 euro (top) en een cabinet voor 300/350 euro. Zit je ook nog onder de 1000. Willem heeft overgens gelijk met ENGL. Ik heb zijn Screamer top regelmatig gehoord en dat ding klinkt ook helemaal geweldig. Mooi veelzijdig dingetje en tweedehands te vinden voor 500 euro. Tenzij je natuurlijk graag nieuw koopt, dan word het een stuk beperkter. Ik zou persoonlijk kiezen voor de tweedehands markt. Meer keuze voor redelijke bedragen (zeker als je een budget hebt tot 1000 euro).

happynjitram
19 augustus 2008, 16:48
Ga voor een tweedehands ENGL! Ik heb een blackmore met 2 x 12 marshall gekocht voor zo'n 1000 euro.

T!M
19 augustus 2008, 17:41
De Marshall DSL 100 half stack schijnt ook een hele goeie amp te zijn (+ Matt Heaffy van Trivium speelt ermee) :blast:

Rormo
19 augustus 2008, 18:04
DSL is een prima amp, maar niet voor metal. DSL is meer (classic) rock. Overigens is een 100W buizen amp echt belachelijk hard. 50W is al meer dan zat. Het wattage van een buizenamp is niet te vergelijken met het vermogen van je Cube he. Een 100W buizentop gaat vele malen harder dan die Cube van je.

Ik zou zeggen een 2e hands ENGL en anders 2e hands Marshall JCM 900. De Valveking top kan ook uitstekend, maar dan moet je er wel een ander cabinet bij kopen, die van Peavey zelf schijnt niet zo geweldig te zijn.

Mitch
19 augustus 2008, 18:11
Er moet blijkbaar Marshall op de amp staan als je zo hardnekkig over de Engl posts heen blijft lezen :D
Fixeer je niet op 100W buizen, kijk gewoon eerst eens wat je goed vindt klinken. Iedere buizenbak boven de 10W knalt boven je band uit, het gaat vooral om de sound die je wil. Als dat thrash is en je wil alle vervorming uit je am halen kun je, ben ik bang, toch echt beter naar een Engl kijken dan een DSL of TSL.
Half stack voor 1000E wordt sowieso bezuinigen op één van de twee.

interessander
19 augustus 2008, 18:17
Als ik het goed heb verkoopt forumlid Gerrekat een marshall 900 sl-x, dat schijnen ook lekkere scheurbakken te zijn, mooie start voor de half-stack lijkt me.

almarvk
19 augustus 2008, 18:24
Die was toch te lui om z'n sig aan te passen?? :D

Die Randall 50 watt buizentop is een prima ding, net zoals de Valveking. Kijk vooral wat er tweedehands is voor 100 euri. Engl is dan ook geen verkeerde optie.

T!M
19 augustus 2008, 18:45
Dus eigenlijk is een buizenamp van 100 w niet geschikt.

interessander
19 augustus 2008, 18:50
Natuurlijk is dat wel geschikt, het is zo'n beetje de standaard in de metal, maar met minder kan ook prima. Ik kan mijn versterker schakelen van 85 naar 15 watt en dan gaat het nog ongelooflijk hard!

Mitch
19 augustus 2008, 18:51
Oh het kan wel, maar houd het niet als uitgangspunt. Sowieso zijn ze veel te zwaar, die pestdingen :D

almarvk
19 augustus 2008, 18:52
Dat wordt niet gezegd. Een tranistor amp van 100 watt heeft weinig nut, ook met zo'n budget.

Ga lekker wat testen en probeer gewoon wat er voorradig is om een beeld te krijgen van wat je wilt. We kunnen nog pagina's vol ouwehoeren, maar zonder een noot door die versterkers te spelen weet je nog niets.

T!M
19 augustus 2008, 19:10
Ja ik bedoel niet geschikt in mijn geval,ga waarsch. kopen in music store keulen want daar is het wat goedkoper dus dat word een dagje amps testen daar.

Jimwoud
19 augustus 2008, 19:15
Ja ik bedoel niet geschikt in mijn geval,ga waarsch. kopen in music store keulen want daar is het wat goedkoper dus dat word een dagje amps testen daar.
Als je er niet ver vandaan woont is dat een goede keuze. Als je er ver vandaan woont ook trouwens, hehe.

robert-gitarist
19 augustus 2008, 19:16
Kijk naar een 50 watt amp. 50 watt is meer dan genoeg en een 50 watt'er overstuurd veel sneller dan een 100 watt. Bij 50 watt kun je nog eens je volume knop een stuk opendraaien, bij een 100 watt zou ik dat niet snel doen :D
Iemand die zei dat het bezuinigen word op een van de twee (top of cab), onzin vind ik. Als je een budget hebt van 1000 euro zou ik absoluut tweedehands kopen, dan hoef je heus niet te bezuinigen. Koop een tweedehands JCM900 (+/- 400/450 euro) of een ENGL Screamer top (rond de 500 euro) en een Marshall 1960 cab (350/400 euro), heb je echt een prima set en je het, als je het goed doet, nog wat geld over om bijv. een tubescreamer of boost te halen ;) nergens op bezuinigd maar wel een super toffe half stack :punk:

T!M
19 augustus 2008, 19:25
nieuwe effecten moet ik momenteel nog niet hebben , heb nu een boss me-50 en daar ben ik zeer tevreden over ! :satisfie: :)

Mitch
19 augustus 2008, 20:06
Ja ik bedoel niet geschikt in mijn geval,ga waarsch. kopen in music store keulen want daar is het wat goedkoper dus dat word een dagje amps testen daar.
Ah, in dat geval had je je beter kunnen registreren bij www.gitarrenforum.de, oder?

ben vanhoof
19 augustus 2008, 22:59
Ga voor een tweedehands ENGL! Ik heb een blackmore met 2 x 12 marshall gekocht voor zo'n 1000 euro.

Eerrg goede en veelzijdige amp, de blackmore, en ook erg ideaal voor trash. Je komt 'm alleen niet snel 2dehands tegen. De thunder en de fireball daarintegen kom je wel sneller tegen, en vooral de fireball kan ook errg ruig gaan. Test die zeker als je naar musicstore gaat.

Chuck_S.
19 augustus 2008, 23:58
Tim, aka T!M, zo te lezen zit je nogal gebonden aan een budget, wat ik je echt heel erg afraad is het kopen van een nieuwe versterker!

Tweedehands zijn er echt geweldige spullen te krijgen voor prijzen waar je op een regenachtige dag nog vrolijk van wordt.

Zo'n ENGL Blackmore lijkt me echt een mooi ding voor je, ik wilde er zelf ook altijd een, 4 kanaals, altijd gain genoeg (en wat voor gain zeg :D), voor metal vind ik engl echt helemaal geweldig, maar das voor de rest een smaak dingetje. Zijn nu lastig te vinden 2e hands, toen ik een nieuwe amp ging kopen stonden er nog 3 op het WWW.

tip: er is iemand op marktplaats die een engl savage 60 watt (zoeken naar engl savage 60, niet naar engl, dan vind ie hem niet) verkoopt, ik weet zeker dat je die voor 700,- (en voor 300,- heb je een marshall 2x12" met GEMAK) mee kan nemen en dan heb je echt een monster van een versterker.

pol
20 augustus 2008, 08:58
DSL is een prima amp, maar niet voor metal. DSL is meer (classic) rock.

onzin, DSL kan prima metal aan, heb al dikwijls genoeg metalbands met DSL's zien spelen en dat klonk meer dan ok.

eventueel een overdrive ala boss sd1 of een andere tubescreamer-achtige ervoor om de distortion wat strakker te maken, en dat lukt prima.

als je uit een DSL niet op zijn minst een bruikbare metalsound krijgt doe je toch echt iets fout.

voor dat budget zou ik gaan voor een goedkope 4 x12 cab met V30's (harley benton, fame), en een bugera 5150 cloon. (als het nieuw moet zijn toch)

marshall sl-x is ook zeker niet slecht.

ben vanhoof
20 augustus 2008, 09:06
tip: er is iemand op marktplaats die een engl savage 60 watt (zoeken naar engl savage 60, niet naar engl, dan vind ie hem niet) verkoopt, ik weet zeker dat je die voor 700,- (en voor 300,- heb je een marshall 2x12" met GEMAK) mee kan nemen en dan heb je echt een monster van een versterker.

Erg goede tip!!!! Moest ik een nieuwe versterker nodig hebben zou ik niet twijfelen!

pol
20 augustus 2008, 09:09
buiten die marshall 2 x 12 dan, vind ik echt niks..
vooral niet teveel op de cab besparen, zie dat je goeie speakers hebt, V30's werken prima voor metal. gt75's kan ook nog, maar ik zou die zeker niet met een engl combineren, omdat die van zichzelf als vrij helder klinken.

Baker
20 augustus 2008, 09:09
Overigens is een 100W buizen amp echt belachelijk hard. 50W is al meer dan zat.

Nog meer onzin.
Het verschil tussen 50 watt en 100 watt is qua volume nauwelijks hoorbaar.

Wel zal een 50 watter net iets eerder oversturen/vet klinken.
Een 100 Watter heeft dan weer als voordeel dat het geluid wat meer laagweergave cq. "ballen" heeft. En dat is nou net wat je wilt met metal....

Rormo
20 augustus 2008, 09:33
onzin, DSL kan prima metal aan, heb al dikwijls genoeg metalbands met DSL's zien spelen en dat klonk meer dan ok.

eventueel een overdrive ala boss sd1 of een andere tubescreamer-achtige ervoor om de distortion wat strakker te maken, en dat lukt prima.

als je uit een DSL niet op zijn minst een bruikbare metalsound krijgt doe je toch echt iets fout.


Ben ik het niet mee eens. Althans, wat je zegt klopt wel, maar als je een amp gaat kopen voor metal dan zijn er simpelweg betere amps voor metal dan een DSL. Je kunt er best een metal geluid uit krijgen, maar je zegt het zelf al, dan heb je eiegenlijk een pedaaltje nodig. En je krijgt het nooit zo mooi als uit een ENGL. Die zijn gewoon geschikter.


@mbakker, het ging me er meer om om aan te geven dat de TS aan een 50W top ook meer dan genoeg heeft. Ik wilde aangeven dat een buizenamp niet te vergelijken is met een transistor amp qua wattage. En dat de TS zich dus niet blind moet staren op 100W tops. Dat 50W niet heel veel zachter is dan 100W is idd waar. Ik had het wat netter mogen formuleren.

pol
20 augustus 2008, 09:46
het hangt er ook vanaf welk geluid je zoekt.

zo'n engl savage klinkt bv heel gepolijst en strak, een marshall is dan weer wat vuiler.

dat pedaaltje is er ook niet om het geluid volledig te veranderen, enkel om wat op te zuiveren, je ziet genoeg bands die met peavey 5150's & mesa rectifiers spelen die daar ook een tubescreamer achtig iets voor gebruiken, ga je dan ook zeggen dat die amps niet echt geschikt zijn voor metal omdat er een overdrivepedaaltje voor gebruikt wordt ?

Rormo
20 augustus 2008, 10:30
Naja, minder dan een amp die zonder pedaaltje al naar wens klinkt. Maar het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik heb zelf een DSL :) maar als ik metal zou spelen zou ik een andere amp kiezen omdat ik bijvoorbeeld een ENGL fireball daar lekkerder voor vind klinken.

T!M
20 augustus 2008, 12:36
Hoe zit het met de clean sound van zo'n engl fireball?

Mitch
20 augustus 2008, 12:46
Weinig soeps. Hij deelt zijn gain met het tweede kanaal, dus als je op kanaal twee een metal sound wil zit je op 1 al te crunchen en als je 1 clean instelt heb je op 2 weer niet zo'n toffe sound. Eigenlijk alleen een goeie scheurbak naar mijn mening.

Falconer67
20 augustus 2008, 13:17
My 2 cents :
Ik heb heel veel verschillende tops gehad waaronder ook de Marshall 100watt DSL en een 60watt TSL,een JMC900 100watt,H&K Trilogy e.v.a.en ik was nooit tevreden over mijn geluid.Te weing oversturing,weinig bas,gewoon geen ballen.
Ik heb toen voor een fractie van de prijs van een Marshall een Randall RH100 G2 halfstack (2dehands 350 euro) gekocht en ik was zo blij als een kind,wat een geluid !
Voor metal / hardrock is dat imo gewoon een super versterker.
En dan heb je wel een cab met Celestions dus ook gewoon kwaliteit.
Nou goed dat zijn mijn 2 cents.

Jimwoud
20 augustus 2008, 13:58
My 2 cents :
Ik heb heel veel verschillende tops gehad waaronder ook de Marshall 100watt DSL en een 60watt TSL,een JMC900 100watt,H&K Trilogy e.v.a.en ik was nooit tevreden over mijn geluid.Te weing oversturing,weinig bas,gewoon geen ballen.
Ik heb toen voor een fractie van de prijs van een Marshall een Randall RH100 G2 halfstack (2dehands 350 euro) gekocht en ik was zo blij als een kind,wat een geluid !
Voor metal / hardrock is dat imo gewoon een super versterker.
En dan heb je wel een cab met Celestions dus ook gewoon kwaliteit.
Nou goed dat zijn mijn 2 cents.
Grappig, heb een hele tijd geleden ook gezegt dat ik die RH100 beter vond dan een Powerball. tijd later een Randall RH halfstack gehad, en er was geen behoorlijke sound uit te halen. Maar dat kan misschien door die cab komen. Maar toch zou ik wel gaan voor een buizenversteker, dat knalt ook vaak beter door de mix heen. Met name die Randall is daar heel slecht in.

caliban
20 augustus 2008, 14:05
Weinig soeps. Hij deelt zijn gain met het tweede kanaal, dus als je op kanaal twee een metal sound wil zit je op 1 al te crunchen en als je 1 clean instelt heb je op 2 weer niet zo'n toffe sound. Eigenlijk alleen een goeie scheurbak naar mijn mening.
De fireball heeft zoveel gain dat je met gain op negen uur al een metalsound hebt, waardoor je clean nog clean is.

pol
20 augustus 2008, 14:08
voor sommige dingen zijn die randalls wel vet, Crowbar gebruikt die dingen ook.

maar heel veel bas op de gitaren werkt meestal niet zo geweldig, daar dienen bassisten voor.

een veelgemaakte fout is dat veel gitaristen op hun eentje even vet als een 4 keer ingespeelde gitaar + bas willen klinken...

dat gaat niet lukken...

T!M
20 augustus 2008, 14:27
een boss me-50 voor een ENGL halfstack , gaat dat lukken?

caliban
20 augustus 2008, 14:32
een boss me-50 voor een ENGL halfstack , gaat dat lukken?
Hoe wil je zeggen. Zolang je niet de distortion van de boss gebruikt in plaats van die van de ENGL, dat mag gewoon niet.

Rormo
20 augustus 2008, 14:33
De Me 50 zal je ENGL niet heel veel eer aan doen. Ik zou dat hele pedaaltje er uit gooien en alleen de amp gebruiken of eventueel wat losse effecten. Ik ben niet zo gecharmeerd van multi-effect bakken (uitzonderingen daargelaten zoals de BOSS GT8 en 10 en de Zoom G9.2). Je kunt het wel gebruiken voor wat delay of chorus ofzo, maar please gebruik het niet voor distortion ofzo.

T!M
20 augustus 2008, 14:36
Ja, altijd de overdrive gebruiken van de ENGL , is er een footswitch voor?

caliban
20 augustus 2008, 14:44
En in de loop kan je dingen als delay en reverb gebruiken. (Als dat je interesseert)

T!M
20 augustus 2008, 14:46
De ENGL 212 VH Pro Cabs zijn dat goeie cabs?

caliban
20 augustus 2008, 14:58
De ENGL 212 VH Pro Cabs zijn dat goeie cabs?
Zijn zeker goede cabs denk ik, maar het moet je ding zijn. Je kan best wat cabinets vergelijken, elke voicing is wel wat anders.

T!M
20 augustus 2008, 14:59
Ja ik vroeg het maar omdat ik zag dat het vrij kleine compacte cabs zijn en dat kan wel handig zijn.

caliban
20 augustus 2008, 15:03
Ja ik vroeg het maar omdat ik zag dat het vrij kleine compacte cabs zijn en dat kan wel handig zijn.
Veel merken maken 2*12's, als je niet te veel geld wil uitgeven aan een cab kan je een kijken naar de framus 2*12 met v30's in. Klinkt vet vind ik, zeker voor zijn prijs.

Rormo
20 augustus 2008, 16:26
is er een footswitch voor?

Dat lijkt me wel :)

caliban
20 augustus 2008, 16:55
De fireball heeft een ingang voor een footswitch, kan je enerzijds kanaal mee kiezen, en anderzijds kiezen tussen twee mastervolumes. Die footswitch zit er wel niet inbegrepen in de nieuwprijs, en ze zijn best prijzig voor wat er maar inzit.

T!M
21 augustus 2008, 22:14
Is er hier iemand met een framus Dragon 100 Watt half stack of weet iemand hier dingen over, ik zou er graag wat te weten over komen, is het geschikt voor metal/hardrock/rock enzovoort?

Dank.

AART
21 augustus 2008, 23:07
Is er hier iemand met een framus Dragon 100 Watt half stack of weet iemand hier dingen over, ik zou er graag wat te weten over komen, is het geschikt voor metal/hardrock/rock enzovoort?

Dank.

Skabouter en Ieme kunnen je daar meer over vertellen. Ieme heeft ze niet meer maar heeft er wel 3(?) gehad.

caliban
21 augustus 2008, 23:10
Die framus amps lijken me hele vette metalbeesten, en schijnen een redelijk geweldig cleankanaal te hebben. Laatst een vriend zijn amp gemod, en de schema's voor de dragon en cobra een beetje als mijn leidraad gebruikt (lead kanaal spreken we over trouwens), en klinkt inderdaad super. Lijkt schematisch redelijk op een rectifier, maar klinkt veel strakker (en heeft een helemaal andere tonestack).