PDA

View Full Version : Alleen een overhead



Stefan. Ptzl
19 augustus 2008, 00:09
Eén goeden avond!

Ik heb ff gesnuffeld in men spaarpot en constateerde dat er niet genoeg geld meer overblijft van mijn vakantiegeld om drummic's te kopen.

Ik weet niet of het soms gedaan wordt maar overweeg om de drums gewoon op te nemen via 2 overheads (studio projects & sm57) eventueel enkel de sp :p

doen of niet?... vooraleer ik de hele zooi verwissel van kamer :p

Bins
19 augustus 2008, 00:17
Ik heb een paar tracks opgenomen volgens deze methode http://nl.youtube.com/watch?v=IiFOD1EeKhQ en dat klonk best aardig. Ik weet alleen niet of je sm57 zich hier goed voor leent.

Han S
19 augustus 2008, 00:41
De 'recorderman' methode is om fasefouten te voorkomen tussen de twee overhead microfoons. Maar dat wil niet zeggen dat je dan een goed geluid hebt.

Als ik drums zou moeten opnemen met niet meer dan een of twee microfoons, dan zou ik niet gaan voor overheads maar voor room. Ook met één microfoon maak je een goed geluid mits je hem op de beste plek zet en waar dat is hangt van veel factoren af. De belangrijkste daarvan is de ruimte zelf, hoe die klinkt.

Stefan. Ptzl
19 augustus 2008, 00:46
De 'recorderman' methode is om fasefouten te voorkomen tussen de twee overhead microfoons. Maar dat wil niet zeggen dat je dan een goed geluid hebt.

Als ik drums zou moeten opnemen met niet meer dan een of twee microfoons, dan zou ik niet gaan voor overheads maar voor room. Ook met één microfoon maak je een goed geluid mits je hem op de beste plek zet en waar dat is hangt van veel factoren af. De belangrijkste daarvan is de ruimte zelf, hoe die klinkt.



De kelder klinkt oke vind ik :listen: maar echt groot is die niet. Er is wel degelijk galm aanwezig. Of het de juiste 'soort' galm is weet ik niet echt; (deze is nogal ruw)

Bins
19 augustus 2008, 00:56
De 'recorderman' methode is om fasefouten te voorkomen tussen de twee overhead microfoons. Maar dat wil niet zeggen dat je dan een goed geluid hebt.


Ik zei alleen "het klonk best aardig".

nielsduursma
23 augustus 2008, 00:26
De 'recorderman' methode is om fasefouten te voorkomen tussen de twee overhead microfoons. Maar dat wil niet zeggen dat je dan een goed geluid hebt.

Als ik drums zou moeten opnemen met niet meer dan een of twee microfoons, dan zou ik niet gaan voor overheads maar voor room. Ook met één microfoon maak je een goed geluid mits je hem op de beste plek zet en waar dat is hangt van veel factoren af. De belangrijkste daarvan is de ruimte zelf, hoe die klinkt.

Han,
Ik vond het niet echt nodig om een nieuw topic aan te maken, dus ik hoop dat je hier even reageert.

Ik heb nu een goed-klinkend (okee, nog steeds niet het beste van het beste, maar een flinke grote sprong voorwaarts vergeleken met m'n oude ketelset). Deze staat bij mij op zolder, en klinkt niet verkeerd (vergeleken met dode kamers/zalen waar ik wel eens speel of heb gespeeld).
Ik kan max. 2 sporen opnemen via m'n mengpaneel de computer in, en heb tot mijn beschikking 2 grootmembraam condensatormicrofoons (Behringer C1 en de MXL 990). En nog een kleinmembraam condensator microfoon (MXL 991).

Hoe denk jij dat ik het beste uit deze set haal? Ik heb vandaag al geprobeerd de manier van een stereo opstelling van de 2 grootmembraams op +- 1/1,5 meter van het drumstel af op ong. 1 meter hoogte. Klonk in mijn oren al wel aardig maar ik zou graag weten of er nog "geheimpjes" zijn of tips die ik kan gebruiken.

Alvast bedankt voor het antwoord iig.

En ik heb nog 1 klein probleempje, en dat is dat de klemmetjes waarmee je de microfoons op de standaard kan zetten een veel grotere maat schroefdraad hebben dan mijn standaards hebben. Nu heb ik 1 klemmetje wat past op de grootmembraams, maar hoe los ik dit nu op met de andere? Toch maar gewoon aan de slag met tape? Iemand?

Bins
23 augustus 2008, 08:42
En ik heb nog 1 klein probleempje, en dat is dat de klemmetjes waarmee je de microfoons op de standaard kan zetten een veel grotere maat schroefdraad hebben dan mijn standaards hebben. Nu heb ik 1 klemmetje wat past op de grootmembraams, maar hoe los ik dit nu op met de andere? Toch maar gewoon aan de slag met tape? Iemand?

Daar heb je van die verloopstukjes voor, vaak zitten die al bij / in je mic.

http://www.thomann.de/nl/the_tbone_mikrohalterung.htm dat rechtse schroefgeval bedoel ik dus.

nielsduursma
23 augustus 2008, 11:02
Daar heb je van die verloopstukjes voor, vaak zitten die al bij / in je mic.

http://www.thomann.de/nl/the_tbone_mikrohalterung.htm dat rechtse schroefgeval bedoel ik dus.

Verrek! Pff... ik heb 1 zo'n dingetje (zat niet bij die set van 2). Kan je die ergens los krijgen ook? Nouja, anders maar even een keer naar een ijzerboer stappen die het mischien heeft:D

Han S
23 augustus 2008, 20:38
Niels, die verloopjes zijn gewoon bij de muziekboer te koop. Wat het opnemen van drums met een paar microfoons betreft moet je eens kijken op de website van Fletcher: http://www.mercenary.com/3micdrumstuf.html

Ik weet zijn voornaam ook maar dat mag ik niet verder vertellen, alleen zijn moeder mag hem bij de voornaam noemen, zelfs zijn vrouw noemt hem Fletcher.