PDA

View Full Version : Varierende stroomtoevoer



OldSkool
18 augustus 2008, 23:22
Ik heb even advies nodig... Ik heb een Shiva combo waar ik nogal zuinig op ben (begrijpelijk), maar ik zit met de stroomtoevoer te klieren. Ik moet dit jaar op diverse locaties spelen en een aantal hiervan zijn buiten en sommige locaties waarvan ik de stroomtoevoer niet 100% vertrouw (generators). Nu wil ik de versterker beschermen tegen overspanning e.d. en nu lees ik hier en daar over power conditioners, maar dit zijn racksystemen. Voldoet een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging ook of is het verstandiger om een klein rackje te bouwen met zo'n power conditioner? Ik weet namelijk niet of zo'n stekkerdoos extra ruis of iets dergelijks met zich meebrengt. Zo'n Furman power conditioner filtert namelijk meteen de stroom volgens mij.

Voor onderspanning ben ik niet zo bang... Als dat gebeurt kapt de PA er waarschijnlijk eerder mee dan mijn versterker, dus dan is het toch ophouden geblazen.. Een power regulator (heet dat zo??) die ook beveiligt tegen onderspanning is dus niet nodig..

Eezz
19 augustus 2008, 10:43
Furman Power Factor Pro (http://feedback.nl/?b=FURMANPLPROE&a=)

Deze is voor niet rackgebruikers. Die stond een paar maanden geleden voor 100 euro of zo bij Thomann.de. Ik dat ding als een gek bestellen in de hoop eens een flinke meevaller te hebben, maar toen bleek hij niet meer leverbaar en haalden ze hem als de wiedeweerga van hun site.

Wel een duur geintje. Of een stekkerblok met overspanningsbeveiliging ook voldoende beschermd weet ik niet. Het zou goed kunnen, maar ik weet te weinig van dat soort dingen.

caliban
19 augustus 2008, 12:51
Inderdaad een dure grap, een stekkerblok met beveiliging zal waarschijnlijk maar een aantal volt overspanning aankunnen, terwijl dit ding van 500 euro heel wat schommelingen aankan.

guitarnijboer
19 augustus 2008, 13:44
Volgens mij moet je je niet te veel zorgen maken. De meeste problemen heb je in obscure kroegjes en kleine tentjes waar je netspanning met verschillende aanelkaar geknoeide kabelhaspels vanachter de bar moet komen en/of de aarding verrot is.

Ik heb nog nooit problemen gehad als er gewerkt werd met generatoren. Er wordt naast de generator ook een aardpen in de grond geslagen, dus dat zit ook wel goed. Op het podium waar de spanning de tent binnenkomt staan vaak al systemen die de spanning monitoren die vanaf de generator komt. Spanningspieken komen ook niet van de generator zelf af, maar van apparaten die er op aangesloten zijn. Met name de licht instalatie zorgt voor een hoop troep op het net. Dit heb je net zo goed of eigenlijk nog veel meer op het normale lichtnet.

De enige problemen die ik ooit heb gehad zijn van een te lage netspanning door te lange kabels waar teveel vermogen door moet. Zelfs een keer dat er nauwelijks geluid uit de versterker kwam toen ie van stand-by af ging. Heel langzaam werd het geluid harder. Net spanning bleek 190 Volt. De toetsen haperden nog erger trouwens. De PA draaide overigens gewoon door.

Er is nog nooit wat stuk gegaan dus ik denk dat je je geen zorgen moet maken. Plug je versterker alleen niet in een stopcontact bedoeld voor de lampen want dan fikt je trafo er in no-time uit.

pannekoek
19 augustus 2008, 15:56
er zijn van die stekkerblokken te krijgen voor overspanning, blikseminslag etc etc etc] helpen ook metene ruis te verminderen.

bijvoorbeeld:

http://www.audioforum.be/UserFiles/File/Monster%20HTS1000.jpg

OldSkool
20 augustus 2008, 01:20
Bedankt. Als het niks uit maakt of ik een power conditioner gebruik of een beveiligde stekkerdoos kan ik een hoop geld besparen :)

caliban
20 augustus 2008, 01:35
Ik heb thuis een hele tijd last gehad van een tikje in mijn geluid, ik denk een tik per seconde dat het ongeveer is. Nu blijkt het van de stroomdraad te zijn, die er rond onze 'schapenweide' staat. Zou dit ook opgelost geraken met zo een simpele stekkerdoos? Die dat pannekoek postte ziet er wel fijn futuristisch uit. (Staan daar USBpoorten op??)

Aquila
20 augustus 2008, 09:43
Ik heb thuis een hele tijd last gehad van een tikje in mijn geluid, ik denk een tik per seconde dat het ongeveer is. Nu blijkt het van de stroomdraad te zijn, die er rond onze 'schapenweide' staat. Zou dit ook opgelost geraken met zo een simpele stekkerdoos? Die dat pannekoek postte ziet er wel fijn futuristisch uit. (Staan daar USBpoorten op??)

Weet je of die pulsspanning via het lichtnet gevoed is? Meestal worden schrikdraden met kleine spanning op batterij gevoed. Maar als het toch op het lichtnet zou zitten, vrees ik dat je ook met bovenstaande stekkerdoos in je geldbuidel moet zitten. Systemen met netfiltering (niet gewone overslagbeveiliging) zitten al snel rond de €200.
Die andere poorten die je ziet zijn voor telefoon, ethernet(computernetwerk), televisie-kabel en satelliet-kabel.

caliban
20 augustus 2008, 11:48
Denk dat het op het lichtnet zit hoor. Binnen in huis hebben we het bij mijn weten niet, maar mijn kamer ligt op hetzelfde stroomnet aangesloten als de omliggende stallen denk ik. Het stoort niet erg, maar als je niet aan het spelen bent hoor je het wel. Op de kast die de spanning voor de schrikdraad genereert staat trouwens 1kV, is dat niet een beetje superveel??

Aquila
20 augustus 2008, 12:09
Dat is veel, maar niet altijd dodelijk. Bij een stroomstoot zijn er twee factoren, het spanningsverschil en de stroomsterkte.
De spanning bij een schrikdraad is heel hoog (daardoor een sterke schok), maar de stroomsterkte is heel laag (daardoor niet dodelijk).
Het verschil met het lichtnet is dat de spanning misschien wel lager is, maar de stroomsterkte is veel hoger (daardoor wel dodelijk).

Een oplossing voor het getik is in jouw geval dan inderdaad een filter. Heeft je stereo of eventueel tv er trouwens geen last van?

guitarnijboer
20 augustus 2008, 12:10
De spanning die op schrikdraad staat is over het algemeen een paar duizend volt. De stroomsterkte is echter erg klein waardoor je er niets aan over houdt.

caliban
20 augustus 2008, 12:15
Dat is veel, maar niet altijd dodelijk. Bij een stroomstoot zijn er twee factoren, het spanningsverschil en de stroomsterkte.
De spanning bij een schrikdraad is heel hoog (daardoor een sterke schok), maar de stroomsterkte is heel laag (daardoor niet dodelijk).
Het verschil met het lichtnet is dat de spanning misschien wel lager is, maar de stroomsterkte is veel hoger (daardoor wel dodelijk).

Een oplossing voor het getik is in jouw geval dan inderdaad een filter. Heeft je stereo of eventueel tv er trouwens geen last van?
Ik heb op mijn kamer geen televisie staan, en ook niet echt een stereo. (Er staat denk ik maar een solid state ding op mijn kamer, namelijk een versterker die ik gebruik om opnames te beluisteren die ik zelf maak, verder een oude lampenradio, en gitaarversterkers).