PDA

View Full Version : Intonatie vraag/probleem



Keesz
18 augustus 2008, 23:09
Ik heb een El maya neckthrough strat, mn beste gitaar, fijn ding.

Nu wou ik af van de 009 snaren die erop zaten, dus een setje 011's gehaald. wat de actie meteen een stuk verhoogde dmv grotere snaren spanning.

Afijn. ik de trussrod een kwart slag strakker om dit te compenseren. Ook heb ik de onderkant van de brugzadels gevijld, zodat ik de actie nog lager kan stellen.

Nu het probleem : Mn lage E snaar raakt maar niet zuiver. als ik hem fret op de 12e, dan blijft hij ''galmen'' zegmaar het frequentie verschil tussen 2 snaren, op een snaar > niet zuiver.

De E heeft hier het meest last van, de A minder, de D zga niet.....


Ik heb nu alle snaren er af, en ben van plan de trussrod weer een slagje terug te zetten, back to square one.

Heeft iemand een verklaring hiervoor? ik kom er niet meer uit, en ben bang dat mn hals mss getordeerd is, wat echt super kut zou zijn.

bedankt.

Kees

Gearjunkie
18 augustus 2008, 23:12
Een getordeerde hals zou op het oog redelijk zichtbaar moeten zijn.
Ik intoneer de lage E (maar wie ben ik...???) niet op de 12e fret/flageolet. Ik intoneer eigenlijk op de 5e fret, zodat de A mooi zuiver is. Het blijft een beetje schipperen met een gitaar...

Ik begrijp alleen jouw vijl-actie niet. De actie wordt groter doordat je hals meer hol gaat staan bij de dikkere snaren. Je compenseerd terecht door je halspen iets aan te draaien. Daarmee is het klaar! Waarom ga je aan je brugzadels knutselen? De actie bij die dikke snaren hoeft toch niet lager te zijn dan bij de dunnere snaren die je gebruikte???

cruncher
18 augustus 2008, 23:14
Een getordeerde hals zou op het oog redelijk zichtbaar moeten zijn.
Ik intoneer de lage E (maar wie ben ik...???) niet op de 12e fret/flageolet. Ik intoneer eigenlijk op de 5e fret, zodat de A mooi zuiver is. Het blijft een beetje schipperen met een gitaar...

En de rest wel op de 12e?

Gearjunkie
18 augustus 2008, 23:16
En de rest wel op de 12e?

In principe wel, maar de E en de A intoneer ik zodat open akkoorden en power-chords goed klinken.

cruncher
18 augustus 2008, 23:17
In principe wel, maar de E en de A intoneer ik zodat open akkoorden en power-chords goed klinken.

Ooowh.....

cruncher
18 augustus 2008, 23:18
Is dat beter/zuiverder?

jerome
18 augustus 2008, 23:39
Je hebt het over intoneren, maar heb je je gitaar wel geintoneerd?
Als je snaren erop zet met een andere dikte is dat meestal wel nodig, want anders krijg je je m niet meer goed gestemd

Kijk eens op:
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

of op:

http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Afstellen_gitaar.htm

Hier is veel info te vinden over het afstellen...

Keesz
18 augustus 2008, 23:49
Een getordeerde hals zou op het oog redelijk zichtbaar moeten zijn.
Ik intoneer de lage E (maar wie ben ik...???) niet op de 12e fret/flageolet. Ik intoneer eigenlijk op de 5e fret, zodat de A mooi zuiver is. Het blijft een beetje schipperen met een gitaar...

Ik begrijp alleen jouw vijl-actie niet. De actie wordt groter doordat je hals meer hol gaat staan bij de dikkere snaren. Je compenseerd terecht door je halspen iets aan te draaien. Daarmee is het klaar! Waarom ga je aan je brugzadels knutselen? De actie bij die dikke snaren hoeft toch niet lager te zijn dan bij de dunnere snaren die je gebruikte???

de reden van het vijlen is dat ik niet zeker wist of ik met de halspen afstelling wel genoeg ruimte weg zou nemen, soort dubbele zekerheid dus.

ik heb alles geprobeerd van het brugzadel van uiterst naar voren naar uiterst naar achter, maar die trilling blijft. Ik wil overgens niet in de topkam gaan vijlen speciaal voor 011, die is van messing en dat vind ik zonde, dan maar voor 010/009.

thanks voor de reacties

Eko
19 augustus 2008, 07:48
Als je hals nog niet getordeerd was dan zal hij het nu ook nog niet zijn. Een paar dingen kunnen verkeerd zijn.
Als je aan de zadels hebt gezeten kun je daar het probleem hebben dat de pootjes niet helemaal goed op de body staan. Ze kunnen dan resoneren.
Heb je de tremelo opnieuw afgesteld? De .011 trekken veel harder dan de .009 en dat doet je brug omhoog komen.
Een topkam moet wel opnieuw ingevijld worden voor je nieuwe dikte. Je sleufjes zijn te dun voor de nieuwe dikte snaren en daarmee willen de snaren nier goed over het metaal glijden. Dat maakt stemmen zeer lastig.
Als je langs de hals kijkt dan moet je kunnen zien of hij helemaal recht loopt of dat er ergens een knik zit. Misschien is 1 slag wel te weinig voor jouw hals geweest. Uiteraard ben je voorzichtig met je favoriete instrument. Maar een hele slag zou moeten kunnen. Er zijn topics over geschreven die zeer nuttig zijn , gebruik even de zoekfunctie.

pol
19 augustus 2008, 10:07
die trilling heeft totaal niks met intonatie te maken.
topkam moet zowiezo ook breder, als je snaren blijven hangen toch.

en van die brugzadels had je af moeten blijven, ik snap niet waarom je daar bent aan gaan prutsen ? brug in hoogte verstellen doe je toch niet door de zadels in te vijlen, die sleufjes dienen enkel om je snaar op zijn plaats te houden, hoeft niet dieper als dat.

niekb
19 augustus 2008, 10:25
psies,

De plek waar de snaar het zadeltje raakt bepaald de intonatie. Je zal nu ws wat moeten schuiven met je zadel.

Dit soort acties zou ik niet te snel uitvoeren. Mocht je ooit andere snaren willen gebruiken dan kan dat problemen opleveren.

calfie
19 augustus 2008, 13:17
Keesz,

Ik zelf heb/had ook weinig verstand van het afstellen van een gitaar.
Ik heb diverse geprobeerd via deze methodes http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm, vond ik vrij duidelijk.